Pohtii lääkärien ammattitaitoa. Mielipiteitä kiitos!

Oon alkanut miettiin, kun tuolla julkisella puolella ollaan, ett onko siä surkeammat lääkärit kun yksityisellä? Kun muissakin erikoisaloissa aina kaikki parhaat pitää jotain yksityisvastaanottoa. Ett miks joku ammattilainen haluis olla julkisella kun yksityiseltä tienais varmasti enemmän? Eli onko niin ett julkisella on vain ne lekurit jotka eivät ole päässeet yksityispuolelle? Vähän taisi tulla epäselvää sepustusta mut jos joku silti viitsis miettiä aihetta kanssani niin olis kiva!
 
Samat lääkärit useasti "pyörii"julkisella niissä eläkeviroissa,joilla sitten yksityisvastaanotto jossakin,josta se "leivänpäällinen" sit tulee.Eikä yksityiselle mitään "pääsemistä" lääkäreillä ole.Vastaanotto vaan pystyyn,jos on kokemusta jo julkisella puolella.Asiakkaat sen lääkärin sitten tekevät...
 
Mä en välttämättä usko siihen, että ammattitaito olisi heikompaa julkisella - mutta se on musta tosiasia, että julkisella on suuremmat paineet, vähemmän lääkäreitä ja suuremmat asiakasmäärät, ja sitten taas toisaalta ei niin suuret paineet ehkä onnistua. Yksityisillä lapsettomuuteen erikoistuneilla klinikoilla taas on kovat paineet kokoajan pitää onnistumisprosentit korkealla - firmat tulot lakkaa jos ei ole näyttää todella hyviä ja kokoajan paranevia tuloksia - ja sen takia kovasti harjoittavat erilaista tutkimustoimintaa löytääkseen parhaat keinot saada tuloksia. Tutkivat potilaat tarkemmin kuin julkisella - ja tottakai, jos pitää esim. tehdä jotain lisätestejä, niin yksityinen voi ne määrätä helposti (asiakashan ne maksaa), mutta julkisella niitä ei taas ihan helposti saakaan koska se menee yhteiskunnan maksettavaksi ja katsovat tietysti, että tutkivat vaan pääasiat.

Julkisella saa musta myös enemmän varautua siihen, että on ikäänkuin "liukuhihnalla", mä olen kokenut aina saaneeni parempaa palvelua yksityiseltä - ja hyvästä palvelusta maksan mielelläni. Ja vaihdan myös palveluntarjoajaa helposti - esim. yksityisessä hammaslääkärissä joskus jos on joutunut kovasti odottamaan vuoroaan, niin vaihdan paikkaa. Julkisella jonotan, mutta en jonota yksityisellä jossa maksan itseni kipeäksi. Eli toisinsanoen, yksityisellä on suurempi paine pitää palvelun laatu hyvänä, koska asiakkaat voivat helposti vaihtaa palveluntarjoajaa.

Ja tämä ei tarkoita sitä, että julkinen olisi huono paikka, sitä en sano. Omat resurssit on riittäneet yksityiseen, joten en ole edes harkinnut julkista tässä lapsettomuusasiassa. Kaikilla ei valitettavasti ole sitä valinnanmahdollisuutta. Sen vuoksi on hienoa, että meillä on mahdollisuus saada lapsettomuushoitoja myös julkisin varoin.
 
Itselläni ei ole kyllä mitään valittamista julkisen puolen palveluista. Kai se riippuu niin paljon paikastakin. Tietysti myös lääkäritkin ovat ihmisiä ja yksilöitä, joten en kovin helposti lähtisi yleistämään, miten tutkimuksia määrätään milläkin puolella. Itse olen saanut erittäin paljon "ylimääräisiäkin" tutkimuksia kun olen apua pyytänyt. Ja suuri osa lääkäreistä on töissä kummallakin puolella. Ei se ammattitaito vähene työpaikan vaihtuessa toisena päivänä julkiseen... Totta on, että julkisella joutuu odottelemaan enemmän.
 
Kävimme noin vuosi sitten yksityisellä lapsettomuusklinikalla, ja siellä heti alkumetreillä "tiedettiin", että emme voi saada lasta ilman hoitoja. Ja heti perään pitkä lista kalliita hoitoja, joitka tuottaisivat "tuloksen". Toiminnasta jäi päälimmäiseksi rahastuksen maku, joten jätimme käynnit kolmeen kertaan. Ja kuinkas sattuikaan, "luomu-Heppu" on saapumassa maailmaan syyskuun lopulla. Niin että se siitä yksityisen puolen paremmuudesta...
 

Yhteistyössä