Pohjapiirrustus vinkkejä kaipalen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

riia

Jäsen
15.06.2004
56
0
6
Haluaisin yksitasoiseen omakotitaloon toiseen päätyyn keittiö- ruokailutila-olohuone yhdistelmän, jossa keittiön ikkunat itään (ja etelään), ruokailutila (erkkerissä) etelään ja oh ikkunat etelään ja länteen. Onko kenelläkään tällaista pohjaratkaisua, jossa lisäksi 4 makuuhuonetta ja sauna/khh tilat. Sisäänkäyntikin pitäisi olla lännestä siis samalta puolelta kuin olohuone. Taloesitteitä on selailtu mutta ihan tällaista ei ole löytynyt.

Saanko kysyä minkä ihmeen takia haluat ruokailuerkkerin etelään? Kun aurinko paistaa erkkeri on kuuma kuin pätsi.

Meidän nykyisessä asunnossa ei ole rakennusvaiheessa ilmasuuntia kyllä ajateltu, vanha talo. Meillä on työhuone, kuisti ja yksi olohuoneen ikkunoista etelään ja kaihtimia saa pitää koko ajan ikkunoiden edessä ellei halua tukahtua, talvella ainoastaan tätä ongelmaa ei ole.

Rakenteilla olevassa talossamme otimme tämän huomioon ja meillä on ruokailutilan, työhuoneen ja olohuoneen+ parin muun makkarin ikkunat länteen, kuisti ja yksi makkari itään päin, keittiö pohjoisessa, kuten tässäkin talossa.

No, kai tämä on makuasia, mutta olisikohan yksi syy myös miksi tuollaista pohjaa ei löydy.

Tuttavillamme on ruokailuerkkeri etelään ja sanoivat siinä tehneensä virheen, kun on aina niin kuuma.

Toki uusiin taloihin tulee ilmastointi, mutta ei se ainakaan tuttavaperheemme erkkeriongelmaa helpota.

No, nämähän on makuasioita, itse en tykkää kun aurinko paistaa suoraan silmään ;)

Tässä vain meidän vanhempien ja meidän mielipide asutaan rivitalossa jossa huoneiston ikkunat etelä ja pohjoissuunnassa, suunnilleen.. Vanhemmat asensivat monia vuosia sitten sälekaihtimet, koska asunnossamme oli todella kuuma ja siellä oli todella inhottavaa olla, olohuoneessa, keittiössä ja vanhempien makuuhuoneessa.. Ainakin meillä on pakko pitää sälekaihtimet koko kesän kiinni, kun muuten asunto on kuin sauna..

Kannattaa miettiä ihan kunnolla, onko se järkevä ratkaisu.. Onhan ne huoneet valoisia muissakin ilmansuunnissa.. kannattaa ottaa se ilman suunta, jossa paistaa vain aika lyhyen hetken suoraan aurinko sisälle ja miettiä että keittiössäkin on hellat jne käytössä ja siihen lisäksi auringon kuumuus.. Tottakai talvella mukavaa kun asunto on siellä puolella lämmin ihan luonnostaan päivisin..

Kuten jokaisessa asiassa oma hyvät ja huonot puolet..

Meillä on nyt keittiö eteleen ja isot erkkerin ikkunat! EI enää IKINÄ!!! |O kesä on aivan kamala, saa pitää verhoja kiinno koko ajan. Kyllä meilläkin ilmastointi on, muttei se tuohon lämpötilaan vaikuta :whistle: Ja kamalaa etenkin keittiössä, kun aurinko paistaa ja kaikki liat ja pölyt näkyy :ashamed: .
Seuraavassa kodissa on niin, että keittiö länteen, osin siihen lännen ja pohojosen väliin (mikä se nyt oli :kieh: ) ja olkkarin ikkunat pohjoseen ja itään...noin suunilleen..
Kammoan kun aurinko paistaa sisälle ja pölyt näkyy...hrrrr... :laugh: :laugh: Kyllä se valo tulee ilman aurinkoakin ;)

Kiharapää ja Jahvetti ymmärsivät mitä tarkoitin =) Olen täysin samaa mieltä, kun asiasta on kokemusta. Valoisuutta saa jo suurilla ikkunoilla.

Itse inhoan myös, kun aurinko paistaa suoraan ja olo on kuin pätsissä, ei siihen ilmastointi auta. Kaikenkukkuraksi pöly ja keväisin likaiset ikkunat ärsyttävät suunnattomasti ja niiden likaisuus oikein korostuu eteläpuolella.

Uudessa talossa meillä tulee ainoastaan kuraeteinen eteläpuolelle ja makkareiden pikkuikkunat. Keittiön ikkunat ovat pohjoiseen ja itään, olohuoneen ja ruokailutilan länteen ja pohjoiseen, olohuoneessa on suuret ikkunat, joista tulee kyllä valoa. Alakerran makkareiden ja oleskelutilan ikkunat ovat länteen. Meillä on ranta länsipuoleinen.

On se hyvä että sinä meirami teet noin =)
mutta me teemme näin. oma kokemukseni on kun ystävälläni on keittiö etelään ja ilmastointi - yllätys yllätys ja toimii! =)
ja jos se arska paistaa ihan suoraan silmiin niin kääntää sälekaihtimia hiukan ettei häikästy...
ehkä ap haluaa kuulla muitakin mielipiteitä kuin tästä yhdestä ja ainoasta - kuumasta keittiöstä :xmas:

Snowflake:

Totta kai teen niin, kun on kokemusta, jota sinulla ei näköjään asiasta vielä ole. Samaa mieltä näyttää olevan moni muukin ;)

Niitä sälekaihtimia saakin pitää aina kiinni. No, lohdutuksena voin sanoa, ettei ehkä paukkupakkasella, kaamoksen aikaan ;)

Kyllä tuo kuuma keittiö ja erkkeri on tosi ikävä asia, joten ap.n on hyvä ottaa se huomioon, kun vielä voi.

Toivotaan, että teillä tuo huippuilmastointi toimii =)

Meirami:
Minulla on kokemusta asiasta. Nykyinen peltikattoinen vanha talo ilman minkään valtakunnan ilmastointia on olohuone/keittiö suunnaltaan etelässä. Silti otan myös uuden talon niinpäin ;) Sälekaihtimia ei nykyisessä edes ole ja ainut milloin vedetään verhoja kiinni, on tiettyyn aikaan päivästä kun huonekalujen järjestyksestä johtuen aurinko paistaa televisioon ja tv-ruudusta ei saa selvää =)
Näissä huoneissa ei ole mielestäni sen kuumempi kuin muissakaan. Ainoastaan yläkerta on pätsi kesäisin johtuen huonosta tuuletusvaihtoehdoista ja siitä peltikatostakin varmaan. Auttu ollaan nyt tässä 6 vuotta, joten uskallan kyllä luottaa tämän ajan tuomaan mielipiteeseen.

Niin ja en hikeentynyt... toin vaan myös mielipiteeni julki :p

neljä-ilman-viidettä:

Kommenttini hikeentymisestä ei ollut sinulle tarkoitettu =)

Jokainen tehköön niinkuin tekee, mutta itse olen korvia myöten täynnä tähän asuntoon, jossa nyt asumme; kuulostaa samanlaiselta vanhalta talolta kuin teilläkin eli en missään nimessä halua huoneita etelän suuntaan. Ollaan asuttu tässä vasta reilut vuosi ja se kokemus riittää, no kaikki ei kai ole tarkkoja ;) 50-luvulla talon sijaintia tontille ei ajateltu, mutta tänä päivänä kylläkin. Peltikattoa ei myöskään meidän uuteen taloon tule.

Riia voi vapaasti valita eri mielipiteistä, tässä keskustelussa on kolme sitä mieltä, ettei missään nimessä keittiötä ja olohuonetta etelän suuntaan ja kaksi sen puolesta =)

Meirami:
Kyllä meidän nykyinen talo on hyvässä kunnossa siltä alkuperäiseltä osaltaan, se on rakennettu heti sotien jälkeen. Elintasosiipi on tehty sitten 70 luvulla ja sen kuntoa ei voi kehua :$
Erittäin hyvä, että ap saa erilaisia mielipiteitä ja ihan perustelujen kanssa, ei siis tyyliin MINUN milestäni ;)
Meidän pitäisi aloittaa nuo keittiöliikkeiden kiertämiset. Minulla on selkeä kuva mitä en halua ja mitä ehdottomasti haluan. Toteutus vaan puuttuu :p

Tsemppiä vaan keittiöfimojen kiertelemiseen, se on raskasta puuhaa, kun jokaisessa käydään läpi kaikki ykstyiskohtaisesti, kannattaa varata aikaa. Itse tosin tykkään tuollaiseseta suunnittelusta, mutta mies alkoi jo kyllästymään ;)

Paljon auttaa, kun sinulla on selkeä kuva mitä haluat, firmoissa osaavat auttaa toteutuksessa.

Meillä ruokailutila tulee etelä-länsi suuntaan ja katettu terassi suojaa ikkunoita juuri tuon päivän kuumimman ajan.Minä myös haluan, että on valoisaa ja aurinko paistaa. Kaihtimilla on helppo säätää auringon kirkkautta.

Yhteistyössä