pohjapiirroksen piirtäminen itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joskus jos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joskus jos

Vieras
Onko joku piirtänyt talon pohjapiirroksen itse ja sitten pyytänyt talotehtaalta hinta-arviota? Tekeekö talotehtaat kokonaan itse piirretyistä pohjista taloja vai pitääkö niiden pohjien jotenkin käydä heidän tekemiin julkisivupiirroksiin? Niin siis, että seinät pitäisi olla samannäköisiä, vain siältö muuttuisi. Tiedän, että voisin kysyä suoraan talotehtaalta, mutta kysyn nyt jos jollain olisi kokemusta.

Kaverit aikoinaan tekivät itse muutoksia pohjaan ja täytyy sanoa, että ei ollut kovin onnistuneita ne ratkaisut. Esimerkkinä vaatehuone, jonne ei mahtunut kunnon hyllyjä, kun olisivat tulleet oviaukon eteen. Muutenkin heidän talossaan on todella huonosti käytettyjä neliöitä eli täyttä hukkatilaa.

Voi piirtää pohjan itse ja lähettää eteenpäin, tai pyytää rakennuspiirtäjää/rakennusinssiä/arkkitehtiä piirtämään ne puhtaaksi ja lähettää vasta sitten.

Suosittelen tekemään itse listan toiveista ja etenemään niin, että palkkaa joko oman arkkitehdin/rakennusinsinöörin piirtämään TAI marssii potentiaalisen talotehtaan luo ja pyytää luonnossuunnittelua heiltä. Talotehtailla siis on omia piirtäjiä, jotka voi asiakkaan toiveiden mukaan suunnitella pohjan (sekä tietenkin julkisivut). Yleensä tämän kuvan saa itselleen pienehköä korvausta vastaan (tyyliin 1000€) ja ei siis ole loppujen lopuksi pakko ottaa taloa siltä tehtaalta, jos mielestään saa paremmat tarjouksen jostain muualta.

Pelkillä itsetehdyillä pohjakuvilla ei kyllä hinta-arviota saa millään...

Jos teet pohjat itse pyydä arkkitehtia tai inssiä piirtämään siihen hyvät julkkarit tai tarvittaessa muokkaamaan pohjia järkeviksi. Talotehtailtakin voi pyytää tätä tekemään, mutta suunnittelu ja piirtäminen maksaa aina.

Me suunniteltiin meidän talo arkkitehtisiskoni avustuksella ja suosittelen sinuakin kyllä lämpimästi turvautumaan asiantuntijan apuun, sen verran monia juttuja pitää kuitenkin miettiä :)

Yhteistyössä