Pohjansuunnittelu apuja minäkin haen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jahvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jahvetti

Aktiivinen jäsen
09.02.2007
19 398
0
36
Elikkäs...muutamia muutoksia vielä ollaan tässä pähkäilty, että miltä nämä muista kuulostaa?

- Takapihan ovi pois olkkarista, tulisi ruokailuerkkerin yhteen nurkkaan, takapihalle päin.

- Khh:ssa ei olisi ulko-ovea (meille ei tule mitään kurapistettä tms), koska normaali ulko-ovi on 3m päässä samalla seinustalla.

- Alakerrassa vain yksi erillinen wc (EI siis pesutiloissa tms pyttyä), yläkerrassa wc+suihku. Ulkokautta mentävässä teknisessä tilassa wc-pytty.

- Ei lämmintä kuistia, eteisaula n. 10 neliötä + portaikon alustila. Eteisestä läpikulku vain kodinhoitohuoneeseen.

-Keittiö n. 13 neliötä, neliön muotoinen, U-keittiö, keskellä laskutasosaareke, ruokailupöytä erillisessä ruokailuerkkerissä.

Tätä taloa suunnitellaan 6 henkisen perheen tarpeisiin, lapset ikähaitarilla (ehkä muuttovaiheessa) 12-2v...

Mitä mielikuvia nuo herättää?? Mikä tulee mieleen, että ollaankohan otettu huomioon? Mitä kannattaisi harkita? =)

Taloa ollaan muokkaamassa Vaajatalojen Jenkka-mallista, asuinneliöitä tällä hetkellä 185. Ja taloa muokattu jo aikalailla alkuperäiseen verrattuna, mm. khh on lähes neliön mallinen jne...

http://www.vaajatalot.fi/tuote11.html

Kyllähän nämä ihan makuasioita ovat, mutta tässäpä mun mielipiteitä ja ajatuksia=)

Kivan näköinen talo=) Joko väri on päätetty?

Takapihan ovi pois olkkarista, tulisi ruokailuerkkerin yhteen nurkkaan, takapihalle päin.

Saattaa tulla erkkeristä kyllä melko ahdas, kun nytkin näyttää aika pieneltä. Tulisiko terssi siis erkkerin puolelle? Toisaalta ideana mielestäni muuten hyvä, ettei tarvi terassille kantaa astioita ym. pitkää matkaa, olohuoneen läpi. Meillä on ovi ruokailutilasta ovi terassiparvekkeelle ja pariovet olohuoneesta sinne erikseen. Saa lähempää keittiöstä kantaa kattaukset terassille.

- Khh:ssa ei olisi ulko-ovea (meille ei tule mitään kurapistettä tms), koska normaali ulko-ovi on 3m päässä samalla seinustalla.

Tuo on ihan makuasia. Kyllähän khh.sta olis kiva saada viedä pyykit suoraan ulos, mutta itsekään en sitä kyllä pidä ihan ehdottomana, sillä ovi rikkoo seinää ja näin vie tilaa khh.sta. Ja ian jossain täytyy tehdä kompromissi. Se on hyvä, ettet halua tehdä kodinhoitohuoneesta samalla kuraeteistä, itse en kyllä tykkää, että khh on myös saunan pukuhuone. Neliömallinen khh on tilava ja toimiva, verrattuna ahtaisiin suorakaiteen mallisiin. Itse kuitenkin pidän kuraeteista ja kakkossisäänkäyntiä tärkeänä, varsinkin lapsiperheessä.

Ei lämmintä kuistia, eteisaula n. 10 neliötä + portaikon alustila. Eteisestä läpikulku vain kodinhoitohuoneeseen.

Itse laittaisin tuohon taloonne lampimän kuistin, varsinkin kun teillä ei ole kuraeteistä. kengät voi jättää sinne, eikä kaikki kura kantaudu eteiseen, joka ei ole suuren suuri. Teillä on kuitenkin aika suuri perhe. Portaiden alusesta saa kaapin, jos valitsette umpiportaat.

- Alakerrassa vain yksi erillinen wc (EI siis pesutiloissa tms pyttyä, yläkerrassa wc+suihku. Ulkokautta mentävässä teknisessä tilassa wc-pytty.

Miksi tekniseen tilaan tarvii wc-pyttyä? Itse laittasin pesutilojen lähelle erillisen wc.n.

Minkä kokoinen tuo erkkeri on? Ajattelin vaan, että siihen kannattaisi mahtua suurempi pöytä kuin 6 hlö.lle.

Teillä ilmeisesti makkarit on suurempia kuin tuossa linkin kuvassa, kun pinta-alaakin on enemmän? Tuo vaatehuone makkarissa on kyllä hyvä=)

Tälllaisia ajatuksia tuli mulle mieleen.

Kiitos mielipiteistä Meirami =)

Väri tulee olemaan joku keltaisen sävy, tarkempaa ei olla päätetty =) Valkoiset listat yms.

Sitä tosiaan mietittiin, että tuleeko erkkeristä ahdas...mutten kuitenkaan haluaisi sitä kulkua sieltä olkkarin läpi. Vai olisiko parempi ratkaisu siihen olkkarin pienelle seinälle, jossa jo on ikkuna, siihen ikkunan viereen? Terassia ollaan ajateltu (jos se ovi tulisi erkkerin sivusta) niin, että se kiertäisi sen oh:n kulmauksen siten, että pääosa terassia, pöydän paikka jne, jää sinne olkkarin isojen ikkunoiden puoleen, sinne ei kuitenkaan mitään katosta tms tule.

Meillä o nyt khh:ssa ovi, mutta siltikin kuskaan pyykit koko asunnon läpi takapihalle kuivumaan ulos, joten siinä mielessä se ovi khh:ssa tuntuu turhalle :D
Ja todellakin sitä ajaeltiin, että sitä kaappitilaa kuitenkin tarvittaisiin todella, todella paljon (meillä on lisäksi vh piirretty khh:n yhteyteen, ikään kuin siihen wc:n paikalle). Itsekään en tykkää, että khh toimii pukuhuoneena, mutta tässä tulee taas ne lisäneliöt kyseeseen...eli pakko tinkiä siitä, ei voida enää paljoa taloa paisutella
=)
kuraeteisestä ollaan lähinnä siksi luovuttu, kun nytkin 4 vuoden kokemuksella se on lähes käyttämätön
=)

Lämminkuisti on myös suuri kysymys! itse sitä toivoisin tuohon lisänä, mutta mies on juuri niiden lisäneliöiden takia hieman vastaan...tämä on tosiaan vielä mietinnän alla!

kaikki ihmettelee tuota teknisentilan wc.tä :D Mutta tosiaan, kun meillä noita "kurapoikia" talosta löytyy, niin sinne on kätevämpi hipsiä pissille ulkovehkeet päällä, kuin sisälle ;) :whistle:

Erkkeri tosiaan mitoitettu 6h pöydälle...tähän pitää paneutua vielä...

Tosiaan makkarit ovat hieman isompia, alakerran makkari on 16 neliötä, yläkerrassa 2x11neliötä ja 2x13 neliötä...eli 4 makkaria...siinä ei sitä vaatehuonetta nyt meille tule =) Molemmissa päädyissä 2 makkaria...

Ja nytkun katsoo tuota linkkikuvan eteistä esim, niin kyllä se on kasvanut jo ainakin kaksinkertaiseksi tuohon kuvaan verrattuna =) Sikäli aika hankala kuvailla tuosta kuvasta, kun kaikki tilat on oikeestaan kasvanut, onhan siihen 40 neliötä tullut lisää tuohon pohjaan verrattuna =) Mm. olohuone+ruokailutilakin on 35 neliötä, tuossa on 25 =)

Mutta lisää kommentteja otetaan mielellään vastaan!! =)

Koska nuo tilat on noin paljon kasvaneet niin riittähän olohuoneesta tuohon erkkeriin noita neliöitä, jotta siitä saa suuremman, eihän olohuoneen tarvi olla niin suuri. Meillä tosin saatiin paremmat tila, kun jätettiin suunnittelemamme erkkeri pois, nuo erkkerit ovat usein niin ahtaita, mutta teidän tapauksessa se on varman paikallaan, kun teillä on pieni keittiö.

Se terassin oven paikka siinä olohuoneen pienelle seinälle kuulostaa hyvälle =)

Tuota pariovea olohuoneesta tuohon makkariin kyllä harkitsisin, siis jos huoneesta on tarkoitus tulla makuuhuone. Oven laittaisin tulemaan eteisestä ja ellei se onnistu niin sitten vain yksi ovi.

Jos tuo eteinen on nyt teillä kasvanut niin riittäähän siitä lämpimään kuistiin. Ja ei se n. 5m2 lisää tuon kokoisessa talossa suuria tee eli on aivan sama onko talo kooltaan 185m2 tai 190m2. Itse kyllä pitäisin pintani tuon lämpimän kuistin suhteen =)

Kuulostaa ihan hyvälle.

Laskettiin, että tuo erkkeri olisi n. 3m leveys ja 3½m "pituus"...ja mallattiin sitä nykyiseen ruokapöytämme paikkaan, niin kai siihen 8-10 hengen ryhmäkin juuri ja juur mahtuisi...noh, se ovi ainakin mahtuu kyllä ihan hyvin siihen nurkkaan =) ja jep, pakko se erkkeri on olla, un keittiö on noinkin pieni. Nyt meillä on 20 neliön keittiö, pöytä keskelä ja sekin tuntuu pienelle, juuri tuon pöydän takia, että ehkä siitä saarekkeesta tulleen luopumaan siinä keittiön keskellä...

Mies on ihan ehdoton niiden pariovien suhteen, itse olisin laittanut tavallisen ove sinne takapihan seinänurkkaan, tosin se rikkoisi sen nurkan, muttamutta...meillä on nyt tällä hetkellä juuri tuolla tavalla pariovet olkkarista ja se saa aikaan hieman ristiriitaisia tuntemuksia juuri sen tähden, että se huone siinä on ja tulee olemaan makuuhuone...mutta onhan se näyttävä!! Ja aina se toinen vi on meillä ainakin nyt kiinni...

Sen verran nyt päätettii leventää wc:tä, että siitä tulisiISO, kun todennäköisesti jää kerroksen ainoaksi wc:ksi...että kaapistot tulisi siihen eteisen puolelle ja wc:n ovi sinne keittiö suuntaan, pari neliötä saisi lisää...

mutta miettiminen jatkuu =)

Hei!

Tuo erkkeri on kyllä hyvän kokoinen. Oletko ajatellut, että saareke olisi liikuteltava pieni saareke tai sitten ihan ns. liesisaareke, joka avautuu tuonne erkkeriin päin. Esim. liesi korotettuna ja siinä lisäksi sellainen huuva?

Meille tulee keittiö 20,5m2, liikuteltava, pieni saareke ja pöydän paikka on ikkunan alla, tavallaan keittiön päässä, halusin ehdottomasti arkiruokapöydän sinne. Keskellä keittiötä pöytä vie todellakin liikaa tilaa. Ruokailutila on meillä sitten erikseen. Ja sinne päin on tuollainen liesisaareke ja sen toisella puollella lasivitriini ruokailutilaan päin.

Onhan nuo pariovet näyttävät, mutta vievät ihan turhaa tilaa, joten ovat epäkäytännölliset, varsinkin jos olohuoneesta mennään makkariin. Toisaalta eihän kaikki voi olla niin käytännöllistä, parioviin kannattaa ainakin laittaa maitolasi, ei näy läpi;) Vai tuuleeko sinne alas vanhempien makkari? Sellaisena se ehkä toimii, lastenhuonessa kannattaa olla "kunnon ovi". Itse ehkä kuitenkin laittaisin oven sinne makkariin eteiseen, kaappien paikalle. No, nämä on vain mun mielipiteitä. Joduin samoja asioita pohtimaan, kun suunnitelimme omaa pohjaa =)

Joo vanhempien makkari siitä tulis =) Ja tosiaankin EI kokolasisia, siis tavallista lasia...meillä on nytkin tuollaiset röpölasit, ettei läpi näe, vaikka kirkkaat onkin. Seuraavaksi ajattelin jotain maitolasia tms =)

Liikuteltava saareke voisi myös olla kätevä, sellaista hellasysteemiä jotenkin vierastan :whistle:
Sellainen saareke, joka olisi lähinnä laskutasona esim kauppakasseille yms siihen varmaan tarvis...ja että siinä olis myös mahdollisuus esim. aamu/välipalaa syödä...

Meillä tuohon liikuteltavan saarekkeen päälle tulee kvitaso, joten se käy hyvänä leivonta-alustana ja sen päälle voi laskea esim. kuumat pellit. Saareke käy myös pöydän jatkeeksi laskutilana.

Ainoa huonopuoli on se, ettei liikuteltava saareke voi olla kovin suuri, koska kivitaso painaa ja tavarat siellä laatikoissa, meillä se on metrin pituinen.

Muuta sanottavaa minulla ei ole kuin, että kun kyseessä on alle kouluikäisiä lapsia, niin kodinhoitohuoneessa tai ulko-oven läheisyydessä olisi hyvä olla kurasyöppö tms. vesipiste, jossa sai puhdistettua suurimmat kurat. Ja tuonmallisessa khh:ssa ei ole oikein kuivatustilaa (kokemusta omasta khh:sta. Jos nyt rakentaisin tekisin itse isomman khh:n, jossa kunnon kuivatustila, koska kaikkia vaatteita en kuitenkaan kuivata rummussa)

Totta, tuo kurasyöpön ja altaan uskon olevan tarpeellinen, siksi meille tulee kuraeteinen. Itse kuitenkin käsitin, että Jahvetin uuden talon kkh ei ole tuo linkin pohjan mallinen vaan sitä on suurennettu ja se on neliönmallinen. Meille tulee myös neliönmallinen kkh, joten siellä on kyllä myös kuivaustilaa. Kuraeteiseen laitamme sähköisen kuivaustelineen.

Khh olen suunnitellut pyöreää Rondoval-allasta ja kuraeteiseen Tiiraa, joka on ns. suorakaide ja jossa on se pyykkiritilä. Onko teillä kokemusta kyseisistä altaista?

Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu:
Meillä on khh:ssa ilmeisesti tiira (jossa etusivu vino ja epätasainen, pyykkilautamainen) ja se on kyllä kätevä ja tilava. Rondosta ei ole kokemusta.

Tuo on juuri Tiira. Ajattelin josko se tulisi meille kuraeteiseen, kun siellä pestään lasten rapakamppeita ja kumppareita, vaihdetaan mahdollisesti kukkamultia, siis jos mä laiska joskus saan niitä vaihdettua :laugh:

Tuo Rondoval on syvä ja pyöreä allas, sopisi kkh.

Onko teillä kuraeteistä erikseen?

Meillä on tässä nykyisessä kodissamme kurasyöppö khh:n ovella...koskahan sitä on viimeksi käytetty...hmm..ehkä vuosi sitten. Käyttökerrat muutenkin laskettavissa kahden käden sormilla ja ollaan kuitenkin jo 4 vuotta tässä asuttu =) Joten siinä yksi syy, miksei erillistä kurasysteemiä meille tule ;)
Ja tosiaan khh on tämänhetkisessä piirustuksessa enemmän neliskanttinen ja siinä on huomioitu myös tuo kuivatustila, muuten hyvä huomio kyllä!! Tässä nykyisessä sitä ei ole humioitu ja meillä onkin aina yksi teline khh:n oven edessä ja toinen khh:n pöytätason alla... :kieh:

Ja lisäys vielä, että alle kouluikäisiä olisi vain yksi =) Eli ei montaa kurakallea ;)

Mekin aiomme rakentaa Jenkka talon, jota vähän muokataan uusiksi, meidän makuisaksi.

Olemme valikoineet pois autokatoksen ja varasto-osan, ja valinneet tilavan lämpökuistin. Ja yläkerran olemme piirtäneet melkein uusiksi. Rakennamme 4:llä makuuhuoneella yläkerran, eli oleskeluhuoneesta ollaan tehty meille tuleva makuuhuone, jossa parveke merelle päin ja vaatehuoneen sisäänpääsy meidän makuuhuoneesta. Savupiipun paikkaa on siirretty takkatilan toiselle puolelle ja kahden makuuhuoneen ovi-aukot yläkerrassa tehty uusiksi. (ovi huoneiden nurkasta).

Yhteistyössä