Pohdintaa meidän talotilanteesta :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Asutaan aivan ihanalla paikalla, todella suuri tontti. Taloa remontoitu nyt kohta 5-vuotta. On laajennettu ja sisäpinnat ja seinät laitettu uusiksi, huonejärjestystä muutettu ja seiniä kaadettu. Toisin sanoen paljon verta ja hikeä vuodatettu tähän taloon. Joka on kyllä nyt meidän koti ?
MUTTA tää talo käy auttamatta meille pieneksi 2-vuoden sisällä :( Vaihtoehtona rakentaa lisäsiipi, joka tulisi maksamaan noin 35000e.
Tai sitten myytäisiin tämä pois ja ostettaisiin remonttikohde. Tää kohde jo katsottuna valmiiksi. Tonttina ei niin kiva kuin nykyinen, mutta toisaalta on kävelymatkan päässä kaupoista, keskustasta ja lapsen 5 luokkakaveria asuu vieressä. Samoin meidän hyvä ystäväperhe.
Täällä missä nyt asutaan kaikki on automatkan päässä, ystävät omat ja lapsen, kaupat jne.
Rahallisesti jos asiaa miettii, niin jos myytäisiin tää talo. Ja alettaisiin remontoimaan se toinen talo, niin lainaa tulisi olemaan saman verran loppupeleissä, ehkä 20000e vähemmän, ehkä ei. Riippuu lopullisesta remonttikohteen ostohinnasta.
Mutta jos aletaan tätä laajentamaan tulee tietty lainaa olemaan se 35000e enemmän kuin nyt.
Lasten koulukyyti on nyt parempi tässä nykyisessä paikassa. Omasta pihasta haetaan ja tuodaan. Saa koko ala-asteen ajan kyydityksen kouluu. Jos muutetaan niin koulukyytiä olisi vain kolmanteen luokkaan asti. Sen jälkeen kävellen kouluun 3km suunta. Nyt en kyllä ole varma saavatko talvikyytiä...

Kertokaas rakkaat palstaäidit, mitä te tekisitte? Ja miksi?

Vaikea tilanne. :/ En osaa muuta sanoa kun se on niin makuasia mistä itse tykkää. Ja kun ei ole nähnyt teidän nykyistä tai mahd. tulevaa taloa ja ympäristöä jne. Se on vaan punnittava kahden hyvän välistä, kumpi on sit se parempi ja kannattavampi ratkaisu niin taloudellisesti kuin muutenkin. :)

Mä jäisin vanhaan, koska en haluais alottaa remonttia taas alusta. Uuden rakentaminen kuitenkin helpompaa, kun purkaminen + uuden tekeminen. Lapset kasvaa ja alkavat kulkemaan itekseen, ettei matkakaan ole haitta.

Mä tekisin laajennusosan jos vaan taloudellisesti olisi mahdollista, oikea sijainti asunnolle on kullanarvoinen juttu. Muutenkin todella rasittavaa lapsillekin elää koko nuoruus rempan keskellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä jäisin vanhaan, koska en haluais alottaa remonttia taas alusta. Uuden rakentaminen kuitenkin helpompaa, kun purkaminen + uuden tekeminen. Lapset kasvaa ja alkavat kulkemaan itekseen, ettei matkakaan ole haitta.

peesaan. Remonttikohde saattaa sisältää kalliita yllätyksiä, joten arvelisin lisäsiiven rakentamisen nykyiseen tulevan loppupeleissä halvemmaksi. Ja jos pihakin on nykyisessä parempi. Ystäväperhe ja kaverit ei vaikuttaisi minun valintaani, koska ystäväperheitä ja kavereita onhan muutenkin siellä sun täällä ja autolla pääsee, kun haluaa tavata.

Jos ei ole erityissyitä (tulossa vaikka 4 lasta tms) niin miten niin jää auttamatta liian pieneksi? Jokaisella lapsella ei tarvitse olla omaa huonetta.

Joo ei tarvitsekaan olla jokaisella omaa huonetta. Eikä olekaan. Mutta huoneet on jo täynnä ja vauva tarvitsisi oman tilan 2-vuoden aikana, viimeistään. Ja kun suunnitelmissa saada vielä yksi lapsi lisää, jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos ei ole erityissyitä (tulossa vaikka 4 lasta tms) niin miten niin jää auttamatta liian pieneksi? Jokaisella lapsella ei tarvitse olla omaa huonetta.

Joo ei tarvitsekaan olla jokaisella omaa huonetta. Eikä olekaan. Mutta huoneet on jo täynnä ja vauva tarvitsisi oman tilan 2-vuoden aikana, viimeistään. Ja kun suunnitelmissa saada vielä yksi lapsi lisää, jossain vaiheessa.

Ok

Mä tekisin kyllä sit sen laajennoksen, samoista syistä kuin muut. Ja siksi että nykyisessä te tiedätte jo rakenteet ym eli ei tule paniikkiylläreitä.

Yhteistyössä