Pohdintaa lapsen vaateista, pojalta tytölle, värejä..

  • Viestiketjun aloittaja pohtii ja miettii
  • Ensimmäinen viesti
pohtii ja miettii
Meillä tuo esikoinen on poika ja mietin noita vaatejuttuja kun alkaa näyttää siltä että täytyy uutena ostaa vk-vaatetta, kun tuntuu ettei kirpparilta löydy.

Aloin miettiä että pitäiskö ostaa jotain "neutraalia" väriä nuo vk-kamppeet jotta sopiii tulevaisuudessa seuraavalle lapselle vaikka olisi tyttö.. Sitten tuli mieleen että jos se toinen onkin tyttö ni tulisko sille laitettua sitä veljen vanhaa virheä-harmaa-sävyistä vai tulee itselle sellanen olo että haluaa tytölle jotain oikein tyttömäistä..??

Pieniä vaatteita ole pakkannut säilöön vähän sillä silmällä että jotain oikein poikamaista olen laittanu pois jos se ei ole ollut mitenkään eritysen mieleinen meille. Vihreää, ruskeaa ja oranssia on paljon säästetty :)

Nyt tykkään pukea pojalle mm. kirkkaan punaista, oranassia "poikavärien" lisäksi. Ja mielestäni tytöllekkin voi pukea turkoosia, virhreää, sinistä..
Muuttuuko tuo kuinka helposti niin että tyttö puetaan kuitenkin pinkkiin ja lilaan? :)

Tuli mieleen kun tuttava oli ostanu tytölleen paljon ruskea-lime-vihreä-turkoosi-vaatteita valmiiksi. Antoi niitä kuitenki meille kun jäi käyttämättä -kun tyttö oli puettu hempeisiin vaaleanpunaiseen ja lilaan ;)

Kerro mietteitä ja kokemuksia! :)

Ps. Onkohan esim. 4-5 vuotta seuraavalle lapselle (viileällä vintillä) säästetyissä ulkovaatteissa vielä kuminauhat ym. kunnossa? Tai kannattaako ylipäätään noin pitkää aikaa säästellä, vai onko ne sitten jo "vanhanaikaisia"? :)
 
Mä luulen että toista odottaessa tulisi kuitenkin ostettua sille uudelle tulokkaalle uutta roppakaupalla joten en lähtisi kauheasti säästelemään. Tietenkin ne esikoisen kaikkein rakkaimmat ihanimmat vaatteet olen mäkin säästänyt vaikka en ikinä käyttäiskään niitä jos mulle lapsi vielä suodaan. Annan ne sit esikoiselle kun/jos hänestä joskus tulee isä =).
 
efe
Meillä ikäeroa 1v5kk ja esikoinen on poika ja kupus tyttö. meillä osa vaatteista, myös ulkoiluvaatteista on kyllä käytetty tytölläkin. olen ostanut esim. lime-vihreää pojalle ja hyvin on tytöllekin kelvannut, varsinkin kun oli pienempi :) Tietysti tytölle on kiva ostaa niitä tosi tyttömäisiäkin vaatteita ja aina pipot ja hanskat olen uutena ostanut. Vikingin gore tex-kengät on välillä kiertänyt, kun pojan jalka kasvaa todella vauhdilla ja jääneet usein melkein käyttämättä. Tyttö sitten käyttänyt. Meillä toiminut oikein hyvin ja tyttö mielellään ottanut veljen vanhoja itselleen. Varsinkin kakkospuvuiksi pihahaalariksi. Nyt ovat jo 6v poika ja 5v tyttö ja alkaa tulemaan ne omat mieltymykset, joten nyt aika vähän kierrätettävää. Pojan ulkoilupuvut (housut varsinkin ) ei enää kiertämään pääse, kun menevät hetkessä rikki ja kuluneita muutenkin. Tytölläkin on nyt tämä prinsessa/keijuvaihe, joten ei enää välttämättä kaikki veljen vanja kelpaa :)
 
Itellä sama tilanne, tai siis esikoispoika ja tyttöä tietenkin toivon. Meidän pojan vaatekaapista löytyy punaista, sinistä, vihreää, turkoosia, keltaista, violettia, ruskeaa ja kaikkea paitsi vaaleanpunaista. Ainoat vaaleansiniset vaatteet joita on, olen saanut sukulaisilta. Rattaatkin on musta-oranssit eli unisex.

En todellakaan rupea tyttövauvalle ostamaan erikseen vaatteita, ehkä muutaman mekon/tunikan per koko mutta kyllä saa ihan samoilla väreillä pärjätä. Ei mulla ole varaakaan törsätä toista kertaa samalla tavalla:D

Minua hämmästyttää jo nyt kun kattelen samanikäisiä poikia niin kaikilla on mustaa, harmaata, tummansinistä vaan vaatteet. Ei kyllä meillä ole, ehkä isompana sitten jos ite vaatimalla vaatii. Meillä isä ja äitikin pukeutuvat raikkaisiin väreihin:)
 
"vieras"
Mä en kyllä säästäisi noin kauan. Ennemmin laitan kiertoon ja käyttöön kuin totean viiden vuoden päästä ettei nämä enää ole hyviä tai miellytä edes silmää.
Siinä vaiheessa niistä on jo vaikeampi päästä eroon huutiksessa/kirpparilla.

Itselläni on poika ja tyttö ja kyllä aika vähän mitään unisex vaatteita tulee käytettyä. Pojalla värikkäitä vaatteita kyllä on, mutta tytöllä on kuitenkin oma maku aika hempeää ja tyttömäistä. Tyttö on siis jo iso eskarilainen. Ihan pienten vaatteissa se kierrättäminen vielä toimii, mutta kyllä ne lapset alkaa omaa mielipidettä ilmaisemaan jo aika varhain. Ja kummasti vaan tytön silmä on viehtynyt niihin pinkkeihin unelmiin vaikkei kukaan hälle ole opettanut että tytöt pukeutuu pinkkiin :D
 
"sama"
Itellä sama tilanne, tai siis esikoispoika ja tyttöä tietenkin toivon. Meidän pojan vaatekaapista löytyy punaista, sinistä, vihreää, turkoosia, keltaista, violettia, ruskeaa ja kaikkea paitsi vaaleanpunaista. Ainoat vaaleansiniset vaatteet joita on, olen saanut sukulaisilta. Rattaatkin on musta-oranssit eli unisex.

En todellakaan rupea tyttövauvalle ostamaan erikseen vaatteita, ehkä muutaman mekon/tunikan per koko mutta kyllä saa ihan samoilla väreillä pärjätä. Ei mulla ole varaakaan törsätä toista kertaa samalla tavalla:D

Minua hämmästyttää jo nyt kun kattelen samanikäisiä poikia niin kaikilla on mustaa, harmaata, tummansinistä vaan vaatteet. Ei kyllä meillä ole, ehkä isompana sitten jos ite vaatimalla vaatii. Meillä isä ja äitikin pukeutuvat raikkaisiin väreihin:)
Niinhän sitä luulisi. Meilläkin vaikka se ikäero oli vaan 1v5kk niin olin varma, että kyllä käytän pojan vanhoja tytöllä. Kappas vaan, niitä mekkoja, tunikoita, hameita ja kaikkiea ihanaa tyttömäistä van alkoi kertyä! Ei voi olla ostamatta. ainakaan minä en voinut olla :) Kirppareiltakin löytyy niin ihania juttuja pikkutytöille, että pitää vieläkin niitä hipelöidä. :)
 
"Ellamaaria"
Mä myin kaikki esikoisen (poika) vaatteet. Oon saanu aina edellisistä vaatteista niin hyvin pois kun ovat vielä tuoreita, että saan niillä sitten paljon uutta ja käytettyä tilalle. Meille tulee nyt tyttö, sille on limeä, turkoosia ja ruskeaa sekä vaaleanpunaista että pinkkiä. Mutta käytettynä olen ostanut vaikka kuinka paljon.

4-5 vuotta kun säästelet niin arvo laskee ja väritrendit luultavasti muuttuu. Toki itsekudotut ja neulotut sekä retrot ja tärkeät säilyttävät tunnearvonsa ...
 
Niin ja piti vielä kirjoittamani että meillä pojalla on myös melkein kaikki vaatteet muuta kuin sinistä, mustaa tai ruskeaa mutta onhan ne selkeästi poikamaisia, ainakin paidat ja farkut enkä todellakaan niitä tytölle pukisi. Mutta en kyllä kauheasti vaaleanpunaistakaan sillä inhoan sitä väriä =).
 
Hmm.. Kolmen tytön äitinä voin vastata ainakin siihen, että tytölle voi pukea muitakin värejä kuin vaaleanpunaista. Kovin prinsessaiset vaaleanpunaiset vaatteet ovat olleet käytössä vain kausittain (lapset itse ovat mieluummin valinneet jotain muuta vaatetta). Joitakin satunnaisia vaatteita (kumppareita jne.) on säästetty viisi vuotta varastossa (lämpimässä) ja muutamat on otettu käyttöön pienimmälle..
 
"vieras"
Meillä 5 poikaa ja 1 tyttö. Ja ensin ajattelin et tyttö raukka joutuu kulkeen poikien vanhoissa ainakin kotona. Kummasti sitä vaatetta on tuonne kaappiin kertynyt. ELi ei oo tullu tytölle laitettua poikien vanhoja. Ja ite ainakin kyllästyn kattomaan samaa vaatetta vuoronperään jokaisella. Mieluumin kirpparilta "uusia" ja entiset kiertoon.
Kaveri kyllä oli kauhuissaan kun hoksasi et pojalla oli tytön vanhat vaaleanpunaiset sukkahousut. Ja ihan kotona oltiin. Eli jotain jää pyörimään tuonne kaappiin ja tulee laitettua sit "vääränväristä" . Aika pienenä nuo lapset oppii sanomaan et mikä on tyttöjen ja poikien.
Meillä pojilla jonkin verran valkoisia ja vihreitä vaatteita. Oranssia ja punaista sit enemmän mut suurin osa silti mustaa. Ja vaikka väri ois tyttöjen niin malli ja kuviot sit niin poikien ettei tuu mieleen niitä tytölle laittaa.
 
"vvv"
Meillä odotetaan myös toista lasta ja samaa olen pähkäillyt. Kokoon 86 asti löytyy hyvin värejä laidasta laitaan, minä kun en välittäisi pukea tyttöä vaaleanpunaiseen, mutta kun tarvittiin koko 92, muuttui kauppijen valikoimat. Siis kun sieltä baby-osastolta siirrytään seuraavalle, on vaatteet todella selkeästi jaettu tyttöjen ja poikien osastoihin ketjuliikkeissä ja marketeissa. Vihreää tai turkoosia on todella hankala löytää tytölle ilman kimaltelevia kukkia tai muita alleviivauksia, että kyseessä todella on tytön vaate. Toisaalta myös mallit muuttuvat. Tyttöjen vaatteet ovat kapeampia ja esim. paidoissa on jopa muotoiltu vyötärön paikka. Poikien vaatteet taas suoralinjaisempia ja usein leveämpiä ja pitkäraajaisempia.

Tarkoitus olisi silti kierrättää vaatteita mahdollisimman pitkälle kakkosellekin. Meillä on onneksi tyttö joka itsekin haluaa mieluummin vihreän haalarin kuin vaaleanpunaisen, joten ei ole tarvinut kovin suuresti päätään vaivata. Metsolasta, Po.pista ja itse tekemällä saa kivoja unisex vaatteita joita voi käyttää molemmilla, eikä perusvaatteiden mallitkaan viidessä vuodessa mihinkään katoa.
 
"vieras"
Riippuu täysin sinusta.

Meillä on ollut pienillä pojilla paljon tyttöjen vanhoja vaatteita, vaaleanpunaisia ja liloja housuja jne. En näe mitään syytä ostaa kaikkea uutena, ekologisuus ennen kaikkea. En oikein muutenkaan ymmärrä, miksi tytön vaatteet pitäisi olla vain kahta väriä, pinkkiä ja lilaa. Tylsää.
 
"aloittaja"
Kiitos vastauksista!

Parissakin viestissä taidettiin ihmetellä miksi tyttöjen vaatteet pitäis olla vain niitä pinkkiä ja lilaa.. Minä ainakin aloituksessa sanoin että tuttavan lapsi oli puettu pinkkiin ja lilaan. No joo aika kärjistetysti, mutta tyttö oli puettu Tosi tyttömäisesti ja enimmäkseen nuo tyttömäisimmät vaatteen taitaa olla noita värejä..

En mitenkään "pahalla" tarkoittanut :)

Mun mielestä aika vastaava kuvaus vois olla että poika on puettu "vihreään ja siniseen", siitä mun mielestä saa aikalailla sen käsityksen että on hyvin poikamaisesti puettu.
 
hr
No mä ostan ulkovaatteet neutraalinvärisinä juurikin siksi, että kun esikoinen on tyttö ja toinen poika, niin kierrätän.. Tosin ostan muutenkin kaikenvärisiä vaatteita tytölle, joita voi sitten kierrättää pojalle, myös jotkut vaaleanpunaiset farkut tms siirtyy pojalle.. eli meillä ei ole värikoodattuja lapsia vaan molemmille molempia. Tytöltä kyllä löytyy tyttömäistä hepenettäkin ja pojalta poikamaisia vaatteita, mutta oma idea on lähinnä, etten jumahda mihinkään tyttö - poika -jaotteluun.
 
yksi mies
Olen aina ihmetellyt sitä, kuinka tarkkaa tuo lasten pukeminen on. Aina löytyy joku ihmettelemään sitä, kun pojalle on puettu jotain vähänkin punaisen sävyistä, tai tytön sinisiä vaatteitakin joku ihmettelee. Onneksi aikuisena mieskin voi ihan hyvin pistää päälleen vaaleanpunaisen paidan tai jopa puvun. Eihän sukkahousut oikeasti ole mitään muuta kuin pitkät kalsarit ja sukat yhdessä. Kukaan ei tiedä mitä siellä housujen alla on. Paksuja sukkahousuja ei eroa mitenkään normaaleista poikien sukista.

Itse jouduin 14 vuotiaana käyttämään yhden viikonlopun siskoni sukkahousuja, kun lensimme pohjoiseen hiihtolomalla, ja matkatavarani eivät tulleetkaan samalla lennolla kuin me. Mielestäni siinä ei ollut mitään ihmeellistä, eikä siitä jäänyt mitään traumoja minulle. Sain siskoltani lainaan puuvillaiset mustat ja siniset sukkahousut, ja voin olla varma, että kukaan ulkopuolinen ei tiennyt että minulla oli sukkahousut.
 

Yhteistyössä