Pohdintaa eilisestä ensimmäisestä työssäoppimispäivästä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
oli ihan kiva päivä, ei hassumpaa hoitaa vanhuksia.

Mutta toki olin ihan pallo hukassa, että mitä tehdään ja milloin?

Ja sitä pohdin vieläkin, että miten vanhusten hoitaminen oli kumman sekava ruletti? Yhdet menivät tiettyjen huoneitten vanhuksia hoitamaan , toiset menivät taas toisten huoneitten vanhuksia hoitamaan jne jne

Tämäkin vähän jäi kaivelemaan, kun yksi tädeistä päivitteli toisen tädin hoitokiireitä ja sanoi omalle työssäoppimisen ohjaajalleni, mutta sinulla on se opiskelija perehdytettävänä.

Kyllähän sen ymmärrän, että me opiskelijat viemme heidän kallisarvoista aikaansa, mutta että sanoa noin suoraan, kun itsekin olin silloin paikalla ja tuota hoettin vielä monta kertaa illan aikana tauoilla. Tuli tunne, että kohtako tästä pitäisi jo osata tehdä omatoimisesti vanhusten hoitamista ja miten se sitten tapahtuu?? Kun todella vanhusten hoitaminen oli kumman sekava ruletti, miten tuossa ylhäällä sitä jo selostinkin.

Onneksi kumminkin työssäoppimisen ohjaaja sanoi minulle päivän päätteeksi, että sinulla on mennyt täällä ihan hienosti, olet aktiivisesti kysellyt asioista. Ja se on hyvä juttu.

Kolmas mitä harmittelen on se, että miten huonosti opin vanhusten nimiä. Sekin tekee tästä hommasta hankalaa, kun en muista minkä niminen kukin on ja missä huoneessa kukin heistä asuu. Ovissakaan ei saa enää olla vanhusten nimiä, nimet ovat vasta sisäovissa. Niin miten kummassa opin kaikkien vanhusten nimet?

Ole itsellesi armollinen, olet ollut paikassa vasta YHDEN päivän. Uskon, että työtekijät on jaettu tiimeihin ja niiden mukaan mennään tiettyihin huoneisiin. Kysele lisää, että miten nämä tiimit määräytyy... sun tehtävä on kuitenkin olla ohjaajasi kanssa, joten teette työtä parina. Ainakin meillä opiskelijat on iso PLUSSA, elleivät nyt ihan tumpeloita ole.

Rohkeasti vaan mukaan ja kyselet.. vanhusten nimiä ei kukaan päivässä opi.

Tuollaista se on sittenkin kun menet työelämään. Itse olen ollut yhtä lailla pallo hukassa ekat työpäivät mutta kyllä sitä sitten oppii talon tavat!

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:

Ja sitä pohdin vieläkin, että miten vanhusten hoitaminen oli kumman sekava ruletti? Yhdet menivät tiettyjen huoneitten vanhuksia hoitamaan , toiset menivät taas toisten huoneitten vanhuksia hoitamaan jne jne

Tämäkin vähän jäi kaivelemaan, kun yksi tädeistä päivitteli toisen tädin hoitokiireitä ja sanoi omalle työssäoppimisen ohjaajalleni, mutta sinulla on se opiskelija perehdytettävänä.

Kyllähän sen ymmärrän, että me opiskelijat viemme heidän kallisarvoista aikaansa, mutta että sanoa noin suoraan, kun itsekin olin silloin paikalla ja tuota hoettin vielä monta kertaa illan aikana tauoilla. Tuli tunne, että kohtako tästä pitäisi jo osata tehdä omatoimisesti vanhusten hoitamista ja miten se sitten tapahtuu?? Kun todella vanhusten hoitaminen oli kumman sekava ruletti, miten tuossa ylhäällä sitä jo selostinkin.

Onneksi kumminkin työssäoppimisen ohjaaja sanoi minulle päivän päätteeksi, että sinulla on mennyt täällä ihan hienosti, olet aktiivisesti kysellyt asioista. Ja se on hyvä juttu.

Kolmas mitä harmittelen on se, että miten huonosti opin vanhusten nimiä. Sekin tekee tästä hommasta hankalaa, kun en muista minkä niminen kukin on ja missä huoneessa kukin heistä asuu. Ovissakaan ei saa enää olla vanhusten nimiä, nimet ovat vasta sisäovissa. Niin miten kummassa opin kaikkien vanhusten nimet?

Etkö saisi tulostettua minkäänlaista paikkakarttaa itsellesi? Helpottaa kummasti.

joka paikassa omat tavat ja käytännöt, kyl sä opit, ole aktiivinen, pyydä että tekevät paperille jonkin päiväohjelman tai vuoro ohjelman helpottaa, tee huonesta muistilappu ketä siellä asuvat jne. tsemppiä

mites ajattelit asian järjestää? kaikki menee porukalla kaikkien huoneisiin? kysy niin sinulle varmaan kerrotaan mitkä huoneet kuuluvat "yhteen" hoidettaessa.

Saattaa ollakin. Tosin tänään työskentelen toisen ohjaajan kanssa. Häntä kieltämäti vähän jännitän, kun tuo eilinen ohjaaja sanoi, että hän on sitten tosi tarkka ja vaatii paljon. Että hän on hoitoalan ammattilainen. Mutta saa nähdä meneekö tämä päivä yhtä kivasti mitä eilinen meni. Kun tiedän, että ei hommia tehdä vasemmalla kädellä hutaisen, mutta on minusta silti annettava jokaiselle mahdollisuus työtä oman"kädenjäljen" mukaan. En tykkäisi siitä jos hommat pitäisi millilleen ja pilkulleen tehdä tietyn mallin mukaan, siitä kyllä äkkiä työnilo katoaisi.

Olin 7 kk:ta vanhainkodilla ja kyllä sen oman aikansa vei ennen kuin opin vanhusten nimet.Nimet oli kyllä ovenpielissä eli siitä helposti luettavissa.Minusta hoitamisjärjestely ei ollut mitenkään sekavaa.Suihkuvuorossakin olin välillä ns pääsuihkuttajana.Kokolailla samoja hommia tein kuin vakkaritkin.Tietenkään en ruiskeita antanut, katetria laittanut, lääkkeitä en ottanut kärrystä,mutta tarjottimelta kylläkin.Joitakin haavojakin hoidin.

Mä olen osastotyössä käyttänyt taskussa pientä muistivihkoa tyyliin
1:1 Reino, yöksi kaksi vaippaa, juo itse, autettava ruokailussa, muussattu ruoka, nukahtaa vas kyljelle
= eli ykköshuoneen ykköspaikalla reino niminen mies, joka pystyy juomaan itse, mutta auteltava ruokailussa ja vain muussattua ruokaa, vetää esim. henkeen helposti palaset, yöksi laitetaan aluksi vas.kyljelle jolloin nukahtaa helpommin ja kastelee paljon öisin, joten kaksi vaippaa.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Mä olen osastotyössä käyttänyt taskussa pientä muistivihkoa tyyliin
1:1 Reino, yöksi kaksi vaippaa, juo itse, autettava ruokailussa, muussattu ruoka, nukahtaa vas kyljelle
= eli ykköshuoneen ykköspaikalla reino niminen mies, joka pystyy juomaan itse, mutta auteltava ruokailussa ja vain muussattua ruokaa, vetää esim. henkeen helposti palaset, yöksi laitetaan aluksi vas.kyljelle jolloin nukahtaa helpommin ja kastelee paljon öisin, joten kaksi vaippaa.

Kaksi vaippaa? Tarkoitatko että yksi vaippa jonka sisään läppävaippa vai ihan kaksi vaippaa päällekkäin?

Ja miksi jos vanhus kastelee noin paljon, ei yöllä voi sitä vaippaa vaihtaa?

Salla, no ei tuossakaan ole mitään järkeä. Mutta mietin vain jatkoa, että kun pitää alkaa omatoimisesti hommia pyörittämään, että mihin huoneeseen sitä voi mennä eli että voiko vain sanoa, että menen nyt näitten ja näitten huoneeseen esim; aamutoimet tekemään. On kurjaa vain odotella ja katsoa ja kulkea ohjaajan perässsä, että mihin huoneeseen hän nyt mahdollisesti menee?

Sibrina, miten sitten hoksasit omatoimisesti, että keitä tai ketä vanhusta menet esim; aamutoimilla tai iltatoimilla ensimmäiseksi auttamaan? Kun tuntuu, että tuolla se hoitojärjestys on (ainakin ensimmäisen päivän perusteella) jokseenkin sekavan oloinen - tai siltä minusta tuntui

terkka, olen kyllä lukenut noista vihkosysteemeistä, mutta en tiedä milloin moisia kerkeää täyttelemään ja siitä voi kyllä tulla sanomista vakitädeiltä, jos mokomia vihkosia alkaisin luppoajalla täyttelemään. Voivat vain tokaista, että kyllä sinä näitten vanhusten nimet ja tavat äkkiä opit muistamaan/tuntemaan, siihen mitään vihkosia tarvitse alkaa täyttelemään.

täh. no ei luulisi kovin vaikea ymmärtää että tietyt hoitavat tiettyjä ja toiset toisia. ja esim. lastentarhassa on niitä hoidettavia ja nimiä muistettavana kymmeniä, aineenopettajalla satoja. kymmenet huutavat yhtä aikaa apua että äl änyt viitsi.

ev, kyllähän kysyä pitää se on selvä homma. mutta tuntui ainakin eilisen perusteella hoidettavat sellaisilta, että niissä tarvitsee aina olla 2 hoitajaa. joten en ylipäätään tiedä voinko missään vaiheessa alkaa yksinään vanhuksia hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ev, kyllähän kysyä pitää se on selvä homma. mutta tuntui ainakin eilisen perusteella hoidettavat sellaisilta, että niissä tarvitsee aina olla 2 hoitajaa. joten en ylipäätään tiedä voinko missään vaiheessa alkaa yksinään vanhuksia hoitamaan.

No jos potilasaineisto on tuo, niin et tietenkään ala yksin hoitamaan. Eihän vakkarihenkilökuntakaan heitä varmasti yksin hoida.
Sulla on siinä sitten pari, kenen kanssa hommia teet.

Älä huoli, kaikki alkaa varmasti sujumaan hyvin.
Voithan tänään vaikka kysella että onko kaikki potilaat kaksin hoidettavia?
Onko jotain mitä voisit tehdä yksin? (Tosin sä oot ollut vasta niin vähän aikaa, että kannattaa tuon kysymyksen esittämistä vielä odottaa)

Hakeudu vanhusten seuraan niin opit tuntemaan heidät paremmin. Vaikka et varsinaisia hoitotoimenpiteitä heille tekisikään, niin jutteleminenkin on kullanarvoista.

terkka, olen kyllä lukenut noista vihkosysteemeistä, mutta en tiedä milloin moisia kerkeää täyttelemään ja siitä voi kyllä tulla sanomista vakitädeiltä, jos mokomia vihkosia alkaisin luppoajalla täyttelemään. Voivat vain tokaista, että kyllä sinä näitten vanhusten nimet ja tavat äkkiä opit muistamaan/tuntemaan, siihen mitään vihkosia tarvitse alkaa täyttelemään.

mä oon aina arvostanut enemmän opiskelijaa joka on kiinnostunut asioista ja tekee itelleen "lunttilappua" kun sellaista jolle täytyy joka kerta sanoa mitä tehdään koska viitsi niitä millään tavalla edes yrittää muistaa.
ja äkkiä sä opit tekemään muistiinpanot, josta itse ymmärrät mitä tarkoittaa. niinhän vakkaritkin tekee jos tulee uusia asukkaita tai on muuten uusia asioita tullut:

Alma inska nostettu 36 ky
Reino iso vaippa yöksi
Liisa rolla
Anni lääke klo 17
Viola silmätipat 9, 12, 15, 18, 21

Mulla on muistilapuissa esim.

liisi GM 15, 20
ritva PLV
kauko Lantus nost. 26ky
reino kotivaatteet!
ilpo g-tuoli, keijatuoli
hanna tarv. Oxynorm 10mg
Heikki lepoliivit! silmätipat!

ym.

FBI, milloin vihkoa kerkeää ylipäätään täyttelemään? ei sitä taukoa kehtaa käyttää vihkon täyttelyyn. Ja kyselemällä pääsee pitkälle, sehän on selvä homma.

FBI, milloin vihkoa kerkeää ylipäätään täyttelemään? ei sitä taukoa kehtaa käyttää vihkon täyttelyyn. Ja kyselemällä pääsee pitkälle, sehän on selvä homma.

sun täytyy kyllä ihan itse miettii missä kohtaa ehdit ne pienet muistiinpanot tehdät. Paitsi jos et halua tehdä niitä.