PMS vai mitä...

• Viestiketjun aloittaja jomottelija
  • Ensimmäinen viesti
jomottelija
Olen 41-vuotias nainen, jolla on "luonnontilassa" melko kivuliaat kuukautiset. En ole käyttänyt kemiallista ehkäisyä lähes kymmeneen vuoteen. Nykyisin alkaa ihmetyttää se, että menkkamaiset alavatsakivut alkavat jo päiviä ennen kuukautisia, huippuna tämä kierto, jossa säryt alkoivat jo viime viikolla ja menkkoja odottelen vasta perjantaina (aikaisintaan) alkavaksi. Onko tässä vaihdevuodet tuloillaan vai mitäs tämä tämmöinen on?

Kierto vaihtelee 26-33 päivään, varmaan vähän riippuen jännityksestäkin, yritän nimittäin tulla raskaaksi joten jännäily varmaan pitkittää kiertoa välillä. Taustalla on yksi raskaus joka päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon 06/06. Kohtu tyhjennettiin lääkkeellisesti, toimenpiteen suoritin itse kotona eikä muita jälkitarkastuksia tehty kuin hormonitason seuraaminen parilla verikokeella. Näitä alavatsakipuja on ollut jo ennen keskenmenoakin, mutta tuntuu että tuo jomotteluaika vain pitenee.

Kuuluuko tämä normaaleihin pms-oireisiin vai olisiko syytä huolestua jostain? Olen kyllä menossa parin viikon kuluttua gynekologille, mutta ajattelinpa jo näin ennakkoon kysellä, kannattaako gynelle edes mainita tästä "ongelmasta".

nainen 45
Mikä on keskeytynyt keskenmeno? Sananmukaisestihan tuo tarkoittaa, ettei keskenmenoa tullut!? Yritätkö raskautta?

Ei vaivasi välttämättä enteile vaihdevuosia, mutta hormonitoiminta muutuu vuosien saatossa. Minulla on ollut tuota samaa, että kipja ilmaantui jo aikaisemmin. Yleensä nuorempana kovat kivut tulivat samalla kuin kuukautiset alkoivat. 40v jälkeen tuli kivut pari päivää aikaisemmin aaltoillen. Nyt ei onneksi tulee enää kipuja eikä vuotoakaan. Minulla kipujen ja vuotohäiriöiden takana olivat myoomat ja kohtuni poistetiin. Nyt on ihanaa! Sisarellani taas on endometrioosia, joka kipuilee. Voisiko sinulla on jompi kumpi ongelma?

jomottelija
Yritän raskautta, siksi aina jännittelenkin ;) kun vasta tämän ikäisenä pääsin aloittamaan.
Keskeytynyt keskenmeno tarkoittaa sitä, että alkion kehitys pysähtyy mutta kohdun sisältö ei tule itsestään ulos. Itselläni havaittiin ultrassa raskausviikolla 9+5 että sydämen sykettä ei näy ja alkion kehitys on pysähtynyt viikolle 7+5.
Eniten pettynyt olin siihen, että tässä kaupungissa saa itse hoitaa itsensä kuntoon eikä mitään jälkihoitoa todellakaan ole. En tarkistellut asiaa sen kummemmin, mutta sain noiden lääkkeiden mukana paperin, jossa oli ohjeet niille, jotka tekevät abortin em. lääkettä hyväksi käyttäen. Kissankokoisin kirjaimin luki että jälkitarkastus on ehdottoman välttämätön. Eli abortissa tarkistetaan, keskenmenossa mene kotiis ja pidä kipeenäs.

nainen 45
Ikäviä nuo keskenmenot, toivottavasti pian tärppää. Jälkitarkastuksista todellakin säästetään. Minulle tehtiin kohdunpoisto. Jälkitarkastusta ei tarjottu sairaalaan puolesta. Voi kääntyä terveyskeskuksen puolen, mutta siellähän ei ole yhtään gynekologia...

Yhteistyössä