Pms-oireisiin rauhoittava lääkitys??? Ärrr!!! Murr!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oooo

Vieras
Toisen lapsen syntymän jälkeen olen kärsinyt niin pahoista PMS-oireista, että niistä kärsii koko perhe, mukaan lukien myös minä itse. Raivoan, huudan ja pimahtelen, ja nämä oireet aiheuttavat vielä kaupan päälle suurta ahdistusta, sillä kärsin suuria omantunnon tuskia pimahduksistani.

Raivoamiseni ei ole mitään pienimuotoista itkeskelyä, vaan voin raivostua esim. 1 vuotiaalleni niin kovaa, että ikkunasta nakkaaminen ei ole kaukana.

Onko jollain kokemusta rauhoittavista lääkkeistä PMS:n hoidossa? Nimittäin mä en jaksa enää itseäni tälläisenä, varsinkin kun suurin kärsijä oireista on lapset ja mieheni.

Mielialalääkitystä (esim. Citalopram) käytetään. Joko säännöllisesti, tai sitten aina jaksottain juuri kuukautisten alla. Mulla jatkuva, muista(kin) syistä, ja oireet helpottaneet huomattavasti. Pieni annos käytössä, 20mg. Kysy ihmeessä lääkäriltä! Ja tsemppiä, tiedän mistä puhut... :)

Mä sain avun tollaisiin oireisiin luontaintuotekaupasta. Easylife oli tuotteen nimi, mut luulen, et sen merkkisiä si enää oo, mut kysy jotain muuta merkkiä. Niistä oli tosi paljon apua. Joskus jos ne olivat loppu pari viikkoa, mies heti huomautti, et sun taitaa olla lääkkeet loppu. Söin niitä muutaman vuoden ja olin todella tyytyväinen. Nykyään on jo ikää hiukka yli 40 ja elämä on niin tasaista. Tosin nyt pelkään, et minkähänlainen mummotautivaihe mulle tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäpussi:
Mielialalääkitystä (esim. Citalopram) käytetään. Joko säännöllisesti, tai sitten aina jaksottain juuri kuukautisten alla. Mulla jatkuva, muista(kin) syistä, ja oireet helpottaneet huomattavasti. Pieni annos käytössä, 20mg. Kysy ihmeessä lääkäriltä! Ja tsemppiä, tiedän mistä puhut... :)

Mä olen joskus syönyt masennuslääkkeitä, mutta en halua enää niitä jatkuvaan käyttöön. Mun mielestä sen viikon ajan voi syödä täsmälääkkeitä paljon mieluummin, kuin myrkyttää kehoaan koko ajan jollain aineilla. Multa katos masislääkityksen jälkeen orkut ja seksuaalinen innostus, samoin musta tuli apaattinen ja välinpitämätön, ei iloa, ei surua.

mä en kyllä mitään mielialalääkkeitä haluais... mutta multa on yhdistelmä e-pillerit kielletty. Onko minipillereistä tai hormonikierukasta apua tässä vaivassa??

Jatkan vielä et merkki oli tosiaan femisan easylife. Helokkikapseleista on moni kans saanut avun.
Marssi luontaistuotekauppaan ja kerro siellä oireesi. Osta eka pakkaus sieltä ja jos niistä on apua , niin tilaa jatkossa netistä. Netistä tilattuna tulee edullisemmaks.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä olen joskus syönyt masennuslääkkeitä, mutta en halua enää niitä jatkuvaan käyttöön. Mun mielestä sen viikon ajan voi syödä täsmälääkkeitä paljon mieluummin, kuin myrkyttää kehoaan koko ajan jollain aineilla. Multa katos masislääkityksen jälkeen orkut ja seksuaalinen innostus, samoin musta tuli apaattinen ja välinpitämätön, ei iloa, ei surua.

Niitä siis voi myös käyttää vain sen viikon ajan, näin kertoivat gyne ja työterv.lääkäri. Mä en koe myrkyttäväni itseäni, koska tarvetta niille on muutenkin (paniikkihäiriö), ja ne todella auttavat. Mulle ei ole tullut edes mitään pysyviä sivuvaikutuksia, ainoastaan siinä alussa, mutta tämähän on tietysti yksilöllistä. Mikä sopii yhdelle, ei ehkä sovi toiselle. Sopisiko joku toinen lääke? Tai sitten nuo luontaistuotteet, niistä puhutaan paljon, mutta mulla ei oo kokemusta.

B-vitamiinin suurina annoksina viikon ajan ennen kuukautisia kerrotaan myös auttavan. Olen kokeillut, mutta en huomannut suurta eroa.

Tämän ja eilisen päivän perusteella taas oon sitä mieltä, et nyt on ihan pakko marssia jonnekin, oli se sitten luontaistuotekauppa tai lääkäri, nimittäin mä oon ihan romuna kaikesta tästä, mitä mä aiheutan mun perheelle. Ehkä joku lobotomia vois olla jo tässä tilanteessa paras ratkaisu.

En ole koskaan kuullutkaan, että mielialalääkkeitä voisi noin käyttää, eli vain menkkojen alla. Eihän ne vaikuta kuin vasta pitkässä käytössä, ei viikon käytöllä pitäisi olla mitään vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Toisen lapsen syntymän jälkeen olen kärsinyt niin pahoista PMS-oireista, että niistä kärsii koko perhe, mukaan lukien myös minä itse. Raivoan, huudan ja pimahtelen, ja nämä oireet aiheuttavat vielä kaupan päälle suurta ahdistusta, sillä kärsin suuria omantunnon tuskia pimahduksistani.

Raivoamiseni ei ole mitään pienimuotoista itkeskelyä, vaan voin raivostua esim. 1 vuotiaalleni niin kovaa, että ikkunasta nakkaaminen ei ole kaukana.

Onko jollain kokemusta rauhoittavista lääkkeistä PMS:n hoidossa? Nimittäin mä en jaksa enää itseäni tälläisenä, varsinkin kun suurin kärsijä oireista on lapset ja mieheni.

Sama ongelma täällä ja ne paheni lapsen myötä. Yritetään toista lasta, ja nyt olen varma, että menkat alkaa, kun olen ollut kuin p**seeseen ammuttu karhu. :(

Oikea PMS HIRVIÖ!!

Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Mulle just laitettiin hormonikierukka PMS:ää viilaamaan

Mä jotenkin suhtaudun vähän epäilevästi näihin "hormonia lisää kehoon, jos hormonit aiheuttaa ongelmia"-juttuihin. Nimittäin mä tulin hulluksi e-pillereistä, ja hulluus jatkui ehkäisyrenkaan, NuvaRing, aikana, joten mä en oikein usko, että hormoneilla olis parantavaa vaikutusta ainakaan mun kohdalla... En tiedä, musta vaan tuntuu siltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkäaikaislääkkeitä:

En ole koskaan kuullutkaan, että mielialalääkkeitä voisi noin käyttää, eli vain menkkojen alla. Eihän ne vaikuta kuin vasta pitkässä käytössä, ei viikon käytöllä pitäisi olla mitään vaikutusta.

En minäkään ollut kuullut, mutta näin mulle lääkäri sanoi. Lääke on kyllä pitkävaikutteinen, eli voi ottaa esim. joka toinen päivä (näin neuvottiin vähentämään lääkitystä) mutta tuosta viikon jaksosta ei mullakaan ole kokemusta.

Tämän ja eilisen päivän perusteella taas oon sitä mieltä, et nyt on ihan pakko marssia jonnekin, oli se sitten luontaistuotekauppa tai lääkäri, nimittäin mä oon ihan romuna kaikesta tästä, mitä mä aiheutan mun perheelle. Ehkä joku lobotomia vois olla jo tässä tilanteessa paras ratkaisu.

Mulla oli just sillon kans tollanen olo. Kärsin suunnattomasti ite ittestäni. En aina ees tuntenut itteäni ja mietinkin, et miten mä voin olla niin hirvee. Mee vaiks molempiin paikkoihin hakeen apua, mut noista luontaistuotelääkkeistä vielä sen verran, et ne ei sit ihan päiväs kahes tehoo. menee viikko kaks ennen kuin huomaat eron. Aluks kantsii syödä määrätty annos ja sit niitä voi vähentää. Kokeilemalla löydät oikein merkin ja annostuksen.

Ei niitä kokeilemalla korkealta putoo.

Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Mulle just laitettiin hormonikierukka PMS:ää viilaamaan

Mä jotenkin suhtaudun vähän epäilevästi näihin "hormonia lisää kehoon, jos hormonit aiheuttaa ongelmia"-juttuihin. Nimittäin mä tulin hulluksi e-pillereistä, ja hulluus jatkui ehkäisyrenkaan, NuvaRing, aikana, joten mä en oikein usko, että hormoneilla olis parantavaa vaikutusta ainakaan mun kohdalla... En tiedä, musta vaan tuntuu siltä.

Mulla on kans ollut niin, että e-pillerit ja ehkäsylaastari teki musta sekopään, mutta horminikierukassa hormoni jää kuulemma kohtuun paikallisesti, se määrä on hyvin pieni muutenkin. Mulla on ollu vasta yhdet menkat, joten en tiedä pidemmän päälle kuinka tässä käy. Edellinen PMS oli kuitenkin vaan lievää negatiivisuutta ja saamattomuutta, ei järjetöntä raivoa, huutoa, kiroilua, pakokauhua ja vihaa.
Mulla isommat lapset jo, sanovatkin, että jaa, mutsilla pms, mutta kärsiihän ne silti siitä kolmenpäivän varpaillaan kulkemisesta etten kilahtelis niille jostain olemattomasta kuitenkin. Halusin siis tätäkin kokeilla ja toivon että auttaa.

Ainakin tuosta linkistä löytyy ihan "virallista" tietoa mielialalääkkeiden käytöstä pms-oireiden hoidossa:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00163

Yhteistyössä