Pmmp Pikkuveli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tumma on taivas ja pimennetyt puut,
kun matkustan pikkuveljen luota kaupunkiin.
Olisin halunnut jäädä kotiin,
herätä aikaisin aamulla lumiauran kolahduksiin.

Pysy aina pikkuveljenä ja lintuna....

Tiedän kyllä, että undulaatit tapaavat
miestenvesoissa turpiinsa saada.
Mutta vielä pikkuveli lukee aamulla
sängyssä mun kanssa sängyssä mun kanssa sarjakuvia.

Pysy aina pikkuveljenä...

Kuka tietää mitä tällä laululla halutaan "sanoa", mistä kertoo? Jo aikuisista ihmisstä, kaipuusta lapsuuteen , mikä on laulun syvällisempi merkitys?

Minkä ikäiselle kuulijaryhmälle laulu on mielestäsi suunnattu?

Meidän perheeseen tuo kappale jotenkin"kolahti". Tyttärelläni on kaksi pikkuveljeä, vauvaikäinen ja toinen on vaikeavammainen..tyttäreni usein laulaa tuota kertosäettä vammaiselle veljelleen...

En osaa kyllä sanoa, minkä ikäinen kohderyhmä olisi, tämä kappale on nimittäin aina kolahtanut itselleni ja on kuulunut tyttäreni suosikkibiiseihin jo parisen vuotta (neiti on nyt siis kuuden vanha).

Itse aina ajattelen omaa pikkuveljeäni kun kuuntelen tätä, hän on minua kymmenen vuotta nuorempi ja tuntuu edelleen hassulta nähdä hänet, kun hän on muuttunut aikuiseksi mieheksi, vaikka jostain käsittämättömästä syystä aina ajatuksissani näen hänet sellaisena kuuden, seitsemän vanhana pikkupoikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
En osaa kyllä sanoa, minkä ikäinen kohderyhmä olisi, tämä kappale on nimittäin aina kolahtanut itselleni ja on kuulunut tyttäreni suosikkibiiseihin jo parisen vuotta (neiti on nyt siis kuuden vanha).

Itse aina ajattelen omaa pikkuveljeäni kun kuuntelen tätä, hän on minua kymmenen vuotta nuorempi ja tuntuu edelleen hassulta nähdä hänet, kun hän on muuttunut aikuiseksi mieheksi, vaikka jostain käsittämättömästä syystä aina ajatuksissani näen hänet sellaisena kuuden, seitsemän vanhana pikkupoikana.

tiiäks mulla ihan samat fiilikset!

mun pikkuveli on mua 15v nuorempi ja täyttää siis nyt heinäkuussa 15v.Mietin monasti et missäköhän välissä siit on kasvanu jo miehenalku!?! Pitkä tukka hulmuten soittaa rokkia kitaralla ja hengailee kavereiden kans kaupungilla ja kahvilla ja ja..

mäki miellän et ku se on niin pieni vielä.. ei ees oo :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mielestäni tämä kohtaa viittaa homoseksuaalisuuteen.

Jos sen niin haluaa ymmärtää, niin varmasti. Mutta voihan sen ajatella niinkin, että jos pikkuveli ei isosiskon toiveiden mukaan koskaan miehisty, on se tavallaan niin kuin pikkupoika (l. undulaatti) ja saa sen takia turpiinsa. Että se sisko tajuaa kyllä miehistymisen tarpeellisuuden, muttei kuitenkaan haluaisi päästää vielä irti siitä pienestä veljestä.

En tiedä, mitä kohdalla on alunperin haluttu sanoa, mutta sitä en ymmärrä, että pitää seksuaaliset suuntautumiset yhdistää kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin asioihin. Kyllähän sitä saa mistä tahansa lauseesta väännettyä piilomerkityksiä esille, jos on vain riittävän hyvä mielikuvitus.

Jos sen niin haluaa ymmärtää, niin varmasti. Mutta voihan sen ajatella niinkin, että jos pikkuveli ei isosiskon toiveiden mukaan koskaan miehisty, on se tavallaan niin kuin pikkupoika (l. undulaatti) ja saa sen takia turpiinsa. Että se sisko tajuaa kyllä miehistymisen tarpeellisuuden, muttei kuitenkaan haluaisi päästää vielä irti siitä pienestä veljestä.

En tiedä, mitä kohdalla on alunperin haluttu sanoa, mutta sitä en ymmärrä, että pitää seksuaaliset suuntautumiset yhdistää kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin asioihin. Kyllähän sitä saa mistä tahansa lauseesta väännettyä piilomerkityksiä esille, jos on vain riittävän hyvä mielikuvitus.

Minulle tuli myös, tosin vain yhtenä mahdollisuutena mieleen homoseksuaalisuus. Mutta tosin voisi olla kyse myös ihan tuosta, mitä itse kirjoitit tai vaikka, että pikkuveli ei ole ihan tavallinen, jokin vamma ehkä tai lievempi "häiriö"..ja siskon ristiriitaiset tunteet siihen..

Ainakin meillä maalla joskus 80-luvulla undulaatti oli vähän sama kuin kokematon, lapsellinen, naiivi, sinisilmäinen... :)
Nykyään tosin olen kuullut sitä käytettävän homoseksuaaleistakin.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

tiiäks mulla ihan samat fiilikset!

mun pikkuveli on mua 15v nuorempi ja täyttää siis nyt heinäkuussa 15v.Mietin monasti et missäköhän välissä siit on kasvanu jo miehenalku!?! Pitkä tukka hulmuten soittaa rokkia kitaralla ja hengailee kavereiden kans kaupungilla ja kahvilla ja ja..

mäki miellän et ku se on niin pieni vielä.. ei ees oo :(

Samma här, mun on kauhean vaikea olla hössöttämättä ja huolehtimatta pikkuveljestäni, vaikka hän on jo 20, aina sitä ajattelee, että sehän on lapsi vasta. Ja sitten sitä taas tajuaa, että aikuinen mieshän se on!

Mä oon aina ajatellut, että se pikkuveli on kuollut tässä biisissä. Ekassa säkeistössä tullaan sieltä hautausmaalta ja se miettii, että olis halunnut "jäädä kotiin" eli taivaaseen, mut sit heräis kuitenkin aamulla niihin aura-autoihin jotka siivoaa hautausmaan käytäviä.
Tokasta säkeistöstä mä ajattelen, että se pikkuveli kuoli väkivaltaan. Ei siis mihinkään sairauteen.

Tää on mielenkiintoisin ketju aikoihin. Mulla on ollut ihan samat, sekavat ajatukset sanojen tarkoituksesta mitä ap on pohtinut. Samoin kun joku laittoi että Joutsenlaulu saa aikaan samat säväykset, näin on myös mulla.

Yhteistyössä