pleikat ym. pelataanko teillä?

  • Viestiketjun aloittaja nonicci
  • Ensimmäinen viesti
nonicci
laitan avauksen tännekin..

Elikäs kuinka paljon teillä lapset saa pelata, tietokoneella, pleikoilla ym.?
Joka päivä, joka toinen päivä, kerran viikossa?
Kauanko kerrallaan?

Ku mulla menee kohta hermo.... enkä tiedä mikä olis parasta...
Mun miehen poika haluais pelata koko ajan siis oikeesti!
Aina ruikuttamassa, et saanko pelata, pelata ,pelata,pelata, ja muutenkin höpöttää aamusta iltaan peleistä ym.niihin liittyvästä

Mä antaisin pelata vaan kerran tai kaks viikossa vähän reilun tunnin, jo ihan siksi ku jos se pelaa, ni samalla se höpöttää kovaan ääneen selostusta pelistä, ja pelaamisen jälkeen puhuu tauotta(hyvä jos hengittää välillä) mitä teki pelissä pälä pälä pälä pälä.....

ku se kerjää pelaamista ni mieheni sit usein sanoo et, no pelaa nyt sit...... ku ei jaksa kuunnella sen kinuumista... siksihän se kinuu ku silleen saa periksi.. :headwall: :headwall: :headwall: tollo mies...
poika pelaa siis noin 3 kertaa viikossa 2-3h ajan(kotona) ja ehkä sitten kavereillaan vielä lisää...poika on siis 8 vuotias.

Ja ku äitiyslomalla olen, ni mä joudun suurimmaks osaks kuuntelee pojan tauotonta höpötystä.
mies kun kuitenkin on töissä...

Ni mikä tähän nyt olis ratkaisu??? Niin siitä piti vielä mainita että, pojalla on tällaisia juttuja: Voi ku te muuttaisitte pois ni sit mä voin pelata niin paljon ku mä haluun. isi antaa mun pelata... ym...
sä oot niin tyhmä ku et anna mun pelata..

Eli minkä verran ton pojan nyt täytyis saada pelata? musta tuntuu et ei ollenkaan, ku on noin "sairasta" touhua... eilenkin kysyi et onko mun pakko mennä saunaan, ku haluun pelata...

olisko hyvä määrätä jotku päivät jolloin saa pelata? ja kuinka kauan?

Montako päivää, kuinka kauan?

Antakaan hyviä vinkkejä, sillä tilanne on mahdoton. :(
 
Vaimo-otus
Kannattaiskos kokeilla sellaista, että tietyt hommat tuottavat peliaikaa. esim oman huoneen järjestely 20 min roskapussin vieminen 5min jne. ja sitten sopia päivät milloin pelataan. Meillä pojat 7v ja 5v. saavat pelata viikolla vain jos äiskä ja iskä lähtee lenkille. silloin peliaikaa tulee tunti ( kaksinpeliä)jonka olemme pois kotoa. Oman huoneen siivous perjantaisin tuottaa peliaikaa sen verran, mikä menee siihen kun siivoan kaikki muut huoneet, eli noin 1,5h. viikonloppuna saavat pelata vähän enemmän eli noin 2h per päivä ja saavat valita pelaavatko mihin aikaan päivästä yleensä ryntäävät koneelle heti aamusta , jolloin minä saan loikoilla rauhassa vielä sängyssä. Sitten ei ole loppupäivänä natinaa, että milloin saa pelata kun pelivuoro on käytetty. Ja rangaistuskeinona käytetään pelioikeuden menetystä. Nyt ollut jo viikon pelikielto ja myös tvn katselukielto, kun sana lakkasi kuulumasta. Alkaa jo vaikuttaa... ei tartte taas kymmentä kertaa komentaa ja kieltää.
 
äiti 71
Meillä 7 vuotiaan pojan kanssa olemme sopineet että tunti päivässä koulupäivinä, viikonloppuna pari tuntia. Nyt kyllä mietin että pitäisikö sitäkin vähentää, kyllä tieto/pelikoneen tuijottaminen tuntuu voimia vievän. Siinä mielessä tuo aikaraja on hyvä että kun lapsi on sen sisäistänyt, ei tartte enää naputtaa pelaamisesta, vaan hän ei yritäkään peliajan ylitettyään koneelle. Kerkiää ulos ja muihinkin puuhiin.
Se, mikä minua harmittaa, on että jos tulee kavereita kylään, niin heti pitäis olla pelaamassa! Kun tuntuis että tekisivät yhdessä jotain ihan muuta, sellaista jota ei voi yksin leikkiä. Mutta kyllä tuntuu nämä hienot pelit imaisseen täysin lapset mukaansa... ja vanhemmatkin, erityisesti mieshenkilöt...
Mutta kaivellanpas välillä ihan tavallinen lautapeli komerosta ja istutaan lattialle kaikki yhdessä pelaamaan! Kun itse aikuisena innostuu niin kyllä lapsetkin (ainakin meidän 5 ja 7 vuotiaat) innostuvat! :heart:
 
Meillä on poika 8v.
Viikolla meillä ei pelata ennen kun on läksyt tehty ja oltu ulkona.
Illalla saa mennä pelaan jos haluaa,mutta usein ei silti pelaa.Saattaa mennä viikkokin ettei pelaa.
jos kavereita tulee.saa pelata.

Pelaamista ainakin meillä vähentää se kun ei saa kuin 2uutta peliä vuodessa.
 
DILLEDALLE
Periaatteessa meillä on tunti jokatoinen päivä, mutta usein saattaa kulua päiviä etteivät pelaa ja sitten innostuvat taas yhtäkkiä, silloin on yleensä joustettu jokatoisesta päivästä. Pelaaminen kieletään heti jos se aiheuttaa pinnankiristystä, rumaa kielenkäyttöä ja tappelua.
Saatamme rapsauttaa viikon pelikiellon kun homma karkaa käsistä.
Vanhempi poika saa pelata Gameboy:ta koulun iltapäivähoidossa, koska siellä on niin vähän lapsia ja yleensäkkään tekemistä.
 
Muori
Mitä pelejä teidän 7-8 vuotiaat pelaavat? Välillä ihmettelen - ja epäilen olevani ainoa kalkkismuori maanpäällä :) pelien melko aggressiivista maailmankuvaa. Jo 3+ peleissä ammutaan singoilla sun muilla, pommit räjähtelevät ja niin edelleen. Poika hinkuaa Ratchett ja Clank -peliä ja minä jarruttelen minkä ehdin. Jo pelkkä Crash Bandicoot on mun mielestä tuolle ikäluokalle tarpeeksi räjähtelevä. Tämä pelien maailma on niin vieras omaa lapsuutta ajatellen :/
 
äiti 71
Kyllä munkin mielestäni Crash ja Spyro ovat riittävän rajuja alaluokkalaisille. :saint: Kyllä muunlaiset pyssyt sun muut ovat sitten isompien hommia, jos sittenkään. Välillä tuntuu että mitä enemmän veri lentää ja kauhunkarjahduksia kuuluu, sitä parempi peli. Mutta jos ajattelee että eihän sen ikäisille vielä kirjoissakaan sotajuttuja ole, niin miksi peleissä. Noi Disneyn pelit ovat muuten aika jänniä eikä ainakaan meidän kohdalle sattuneet ole olleet liian rajuja.
 
sini42
Meillä neljä poikaa. Saavat viikossa olla 3-4 krt koneella 1/2 tuntia kerrallaan. Pelaavat, käyvät sähköpostilla yms. Ei tulisi mitään, jos ei olisi tarkat peliajat. Tarkoitus on muutakin tehdä kuin olla kaiket päivät koneella.
 
Meillä kun kaks lasta on lista seinällä ja tunnin saavat kukin kerrallaan mutt tietsikka on varsinaisesti poikaamme varten hän saa lastenlinnasta ohjelmia lainaan muutamax kuukaudex kerrallaan ja hyviä ovat olleet.Kone saatiin Tukilinjan kautta mutt pieni summa jouduttiin maksamaan mutt silti hienohomma kun saatiin puheterapeutti suositteli pojallemme eikä mennyt kun muutama kuukaisi kun kone oltiin jo saatu :) Pleikkarissa pätee samat peliajat. :)
 
Meillä poika, kohta 8-vuotta saa pelata pleikalla vain viikonloppuisin, max 2 tuntia/pv. Pidempien lomien aikaan sovitaan aina erikseen. Tietokoneella saa pelata vain meidän lupaamia pelejä ja taas vain maximi ajan. Eli peli aikaa pleikalla+tietokoneella yhteensä 2 h/pv, eikä arkisin.

Olemme tosi tiukkapipo vanhemmat. Mutta maailma laajenee ja kaikkea hirveää liikkuu myös netissä. Meillä on netissä esto, eli nettiin mennessä, vaaditaan uusille sivuille mennessä salasana ja sen tiedämme vain me vanhemmat.
 
Syksy
Ihan ekaksi sinun on pakko laittaa miehesi kuriin. Ilman sitä, ei mikään onnistu.

Eli kerrot miehellesi, että olet nyt tutkinut kovasti tätä asiaa ja olet varma siitä, että lapsella ei pelaaminen enää ole yhtään kontrollissa vaan pelaaminen kontrolloi koko elämää ja elämä pyörii pelaamisen ympärillä.

Sitten sovitte yhdessä, että vaikka rutinaa olisi kuinka, peliaika on viikossa 2 tuntia. Se on ihan riittävä aika. Kerrotte tämän mieluiten yhdessä lapselle. Sanotte, että ruikutus ei auta. Sitten soitat kaikki kavereiden vanhemmat läpi ja kerrot, ettei lapsesi saa pelata siellä pelejä, koska pelaaminen on mennyt niin överiksi. Ehkä hekin haluaisivat samaan aikaan laittaa pelaamisen järkeviin mittoihin. Yli 2 tuntia viikossa on todella JÄRJETÖNTÄ.

Sitten samalla kun pohditte tämän miehenne kanssa läpi, mietitte jo, mitä teette, jos ruikutus lisääntyy. Eli päätätte, että a) ruikutus ei auta b) mitä teette kun ruikutus on päällä. Hyviä keinoja on esim. sanoa ensimmäisellä kerralla kauniisti, että nämä ovat säännöt, niistä ei poiketa ja on turha kinuta lisäaikaa. Sitten seuraavalla kerralla sanot, että juurihan äsken selitin, nämä ovat säännöt, nyt jos ruikutus ei lopu, pitää mennä omaan huoneeseen miettimään asioita. Kolmannella kerralla siirrät ruikuttajan omaan huoneeseensa ja toteat, että ilomielin hän saa liittyä seuraanne, kun ei ruikuta enää.
 
nonicci
Hei vaan!
Kiitos kaikista vinkeistä. :flower:
Mä laitoin asialle nyt STOPin

Mies nyt on mikä on, mut sen verran sain siihen taottua totuuksia, että se suostu neuvottelee mun kaa, nyt pojalla on sit viikossa pelipäiviä 3, ja tunnin saa kerrallaan pelata.(musta silti liikaa... mut piti tehdä kompromissi).
Netissä haluais olla aina pelaamassa Runescapea(en ees tiiä mikä peli se oikein on, isänsä on katsonut mikä peli se on) mut sovittiin että pleikalla on 2krt/vko ja tietokoneella 1krt/vko.

Sovittiin myös, että jos ei satuta pelipäivänä olemaan kotona, pelipäivä ei siirry minnekään.

Ja hyvin helposti, rangaistukseksi, pelipäivä lähtee pois, jos on tehnyt jotain "tuhmaa".


Ja AH!
Tilanne on helpottunut, ei jatkuvaa kinuumista, höpöttämistä ym.

Onneksi olin tiukka ja tein asialle jotain, kiitos vielä kaikille vastenneille :)
 
Minulla on 10 vuotias poika. Aina niinkauan kuin muistan meillä on ollut iso ONGELMA näiden pelien kanssa.

Tiedän tunteen kun lapsi jankuttaa ja jankuttaa, haluaa, kiristää ja uhkailee.

Me olemme saanneet ns "ammatti apua" muihin ongelmiin pokamme asioissa mutta samalla on ollut puhetta tästä ongelmasta. Välillä kun tuntui siltä että mitä raaenpi ja kamalanpi peli sitä parnpi pojan mielestä.

Poika pelaisi vaikka 24/7/365 jos häntä ei kontrollosi millään tavalla. Elikkä meillä on ratkaistu näin 1 tunti joka päivä ja ei väkivalta pelejä ei minkään moisia.

Jankutusta, uhkailua ja kiristystä maailmaan mahtuu sitä on vaan kurja kuunnella mutta me olemme opetelleet "suodattamaan" nua jutut vallan kokonaan. Eipä tua poika kauaa jaksa jankkailla ja jos jaksaakin niin siitä vaan.
Periksi emme anna ja tiedämme tekevämme tämän poikamme parhaaksi.

Tietysti juttelemme asiasta ja kielloista, rajoista emme siis todellakaan "kävele" lapsen ylitse. Mutta niinkuin jokainen tähän pelihimoon langenneen lapsen vanhenpi tietää nämä juttutuoliot taitaa mennnä aikalailla ohitse usein.

Kannattaa siis luottaa omaan vaistoonsa myös tässä asiassa sillä kyse on omista lapsistamme.
 

Yhteistyössä