Plakkia 1v:lla?!?

Kauhistus! Huomasin tossa pari päivää sitten lapseni (1v 1kk) alahampaiden juuressa kellertävää "mönjää", jota en millään saanut harjalla pois! Olen suojellut (mielestäni) hampaita todella hyvin -hampaidenpesu x2/pv heti 1.hampaan puhjettua, fluori-tbl:t 8kk saakka ja sit fluorihammastahnaa,säännölliset ruokailuajat, vettä ruokailujen päätteeksi, ei mehuja, ei yömaitoa 6kk jälkeen, erittäin vähän sokeria (paitsi tietty hedelmien omat sokrut), Xylitol-namut käytössä olleet pari viikkoa. Hampaiden pesu ei kyl kauheen perusteellista ole ollut, kun toi tyttö ei oikein mielellään päästä suuhun.. Nyt kauhuissani odotan hammashoitajan tuomiota, jonka kuulen perjantaina.. :'(
 
Nyt sitten tuomio saatiin.. tytöllä hammaskiveä!!!! :'( Mä oon niin pettynyt itseeni, kun olen yrittänyt varjella hampaita, kun omat hampaat pilattiin mehuilla yms. Hoitsu sanoi, että tytöllä todella kalkkipitoista sylkeä, ja se tarttuu helposti hampaan pintaan. Tyttö onkin ollut kova puremaan ja näin ollen syljen eritys todella runsas. Puolen vuoden päästä kokeillaan rapsutella hammaskiveä pois..
 
pikkumyy1
No onpa kyllä kurja juttu, mutta älä herran tähden syyllstä itseäsi!!! Tai sitten minä saan työntää pääni tosi syvälle puskaan, koska en ole huolentinut oman neidin hampaista ollenkaan niin hyvin kuin sinä omasi. Meillä pestään hampaat kerran päivässä, silloinkin joten kuten ja olen ollut siihen tyytyväinen... Pitäisköhän yrittää kurkata neidin suuhun... :whistle:
 
Tuli vaan mieleen, että olen kuullut neuvolassa ja hammaslääkärissä, että pienillä tulisi pestä hampaat tahnalla vain kerran päivässä, jottei saa liikaa fluoria. Eli toinen kerta sitten ilman tahnaa. Ja samasta syystä fluorihammastahnan ja fluoritablettien samanaikaista käyttöä tulis välttää.

Mutta jos sua on neuvottu toisin, en väitä tätä absoluuttiseksi totuudeksi. Ole ylpeä tarmostas hoitaa lapses hampaita äläkä mollaa itseäs asiasta, johon et voi vaikuttaa. Ota rennosti toi hammasjuttu, älä stressaa. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 14:24 pöö kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että olen kuullut neuvolassa ja hammaslääkärissä, että pienillä tulisi pestä hampaat tahnalla vain kerran päivässä, jottei saa liikaa fluoria. Eli toinen kerta sitten ilman tahnaa. Ja samasta syystä fluorihammastahnan ja fluoritablettien samanaikaista käyttöä tulis välttää.

Mutta jos sua on neuvottu toisin, en väitä tätä absoluuttiseksi totuudeksi. Ole ylpeä tarmostas hoitaa lapses hampaita äläkä mollaa itseäs asiasta, johon et voi vaikuttaa. Ota rennosti toi hammasjuttu, älä stressaa. :)
Meille taas neuvottiin hampitahnaax2/pv.. eli otapa tosta nyt selvää. Ei tietty Fluori-tabuja samanaikaisesti!
 
anne-68
Varmaan jokaisen äidin järki sanoo että vaikka sitä fluoria laittaisi sen 2 kertaa/pvä (kuten mä teen),ei sitä tarvitse laittaa niin paljoa että olisi haitaksi asti.Mä laitan niin aavistuksen vähän että joku voisi katsoa ettei sitä ole lainkaan,mutta kuudelle hampaalle ihan taatusti on =) En ole aiemmin kuullutkaan tollasta ettei laitettais kun kerran päiväs,enkä kyl suostu kannattamaan tollasta ajatusta.Kun yhtälailla kun hampaat on hyvä pestä sen 2 kertaa,on sinne hyvä saada fluoriakin.
tosta plakkijutusta;ymmärrän hyvin et olet järkyttynyt,niin mäkin olisin kaiken tän mun (ja siis sunkin) vaivannäön jälkeen,mitä on lapsen hampaiden eteen tullut tehtyä.Harmittais ihan vietävästi.Mut onneksi ei sentään mitään REIKIÄ ollut,mieti,se olis ollut jo noloa!Selitäpäs siinä sit et juu kyl me pestään hampaita ja syödään oikeen jne.. :kieh: Eli huonomminkin ois voinut asiat olla!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 19:19 anne-68 kirjoitti:
Varmaan jokaisen äidin järki sanoo että vaikka sitä fluoria laittaisi sen 2 kertaa/pvä (kuten mä teen),ei sitä tarvitse laittaa niin paljoa että olisi haitaksi asti.Mä laitan niin aavistuksen vähän että joku voisi katsoa ettei sitä ole lainkaan,mutta kuudelle hampaalle ihan taatusti on =) En ole aiemmin kuullutkaan tollasta ettei laitettais kun kerran päiväs,enkä kyl suostu kannattamaan tollasta ajatusta.Kun yhtälailla kun hampaat on hyvä pestä sen 2 kertaa,on sinne hyvä saada fluoriakin.
tosta plakkijutusta;ymmärrän hyvin et olet järkyttynyt,niin mäkin olisin kaiken tän mun (ja siis sunkin) vaivannäön jälkeen,mitä on lapsen hampaiden eteen tullut tehtyä.Harmittais ihan vietävästi.Mut onneksi ei sentään mitään REIKIÄ ollut,mieti,se olis ollut jo noloa!Selitäpäs siinä sit et juu kyl me pestään hampaita ja syödään oikeen jne.. :kieh: Eli huonomminkin ois voinut asiat olla!
Eikös plakki ole vähän eri asia kuin hammaskivi???
 
mustahammas
Minulla on 2 v muksu. Ei makeisia, ei mehuja. Keksiä äärimmäisen harvoin, voileipäkeksi on suurta herkkua. Ei kaakaota.

Kesälomareissulla sai mehuja, koska oli mielettömän kuumaa eikä "pillimaitoa" löytynyt Virosta, en tajunnut ottaa mukaan suomesta. Vettä ei suostunut tavallisesta mukista juomaan.
En tiedä pukkasiko tuo mehun juonti vajaan vikkon aikana jotain liikkeelle eli muuttuiko syljen bakteerikanta jotenkin vai mitä tapahtui.. mutta kesän aikana tuli tummaa "likaa" hampaisiin. En saanut niitä harjaamalla pois, joten kävimme hammaslääkärissä. Kyseessä ei kuulema ole meidän tapauksessa hammaskivi, vaan värjäymät.
Syytä ei osannut hammaslääkäri sanoa. Hampaat näyttävät likaisilta, rumiltakin. Hampaat pestään aamuin illoin, edes voimakkaasti maustettuja ruokia ei lapsi saa, koska on allerginen valtaosalle mausteista. Mehuja ja makeisia ei edelleenkään ole tarjolla.

Värjäymien poisto tapahtuu varmaan samalla periaatteella kuin hammaskivenkin poisto. Meillä siihen ryhdytään sitten, kun lapsi on yhteistykykyinen eli ymmärtää mistä on kyse ja suostuu siihen että suussa tehdään jotakin... nyt pelkkä tarkastus oli itkua ja huutoa ja vastustusta. Hamm.lääkäri sanoi ettei kannata pelotella lasta tekemällä väkisellä, aiheuttaa turhaa pelkoa hammashoitoa kohtaan.

H-lääkäri myös sanoi, että värjäymät saattavat tulla hyvin piankin uudelleen. Eli poistosta olisi vain lyhytaikainen hyöty.

Nytkin, tuon käynnin jälkeen, parissa viikossa, niitä on tullut lisää, vaikka ei ole syönyt mitään "tummaa". Kuin hampaat olisi laktritsissa tai mustikassa.


En tiedä onko värjäymät ja hammaskivi sama asia. En usko... Hammaskivihän ei johdu suuhygienian puutteesta vaan syljen bakteerikannasta. Näin minulle on sanottu kun minulla oli hammaskiveä. Sitä poistettiin aina silloin tällöin ja välillä se oli kokonaan poissa monta vuotta, sitten tuli uudelleen pisteiksi hampaisiin. Nyt ei ole ollut moneen vuoteen..

Eli te äidit joilla on helmihampaiset lapset: ei kannata paheksua meitä, joiden lapsilla on mustat hampaat. Kyseessä ei ole suuhygienian laiminlyönti, ei liiallinen makean ja muun mössön syöttäminen. Asia harmittaa vanhempia - minuakin harmittaa, vaikka lapsen hymy muuten kaunis onkin ja nauru valloittava - mustaraitaisilla hampaillaan
:x
 
Tyttärelläni puhkesi hampaat todella ajoissa ja niitä on hoidettu parhaamme mukaan mutta hämmästys oli suuri kun toinen etuhammas olikin "kasvaessaan"keltainen.1-vee nla:ssa kysyin lääkäriltä syytä ja sanoi sen olevan kiillevaurio ja tullut jo raskauden aikana.Kysyi sairastinko ripulia tms.rask.aikana ja näinhän asia oli!Lääkäri totesi vain että mitä sitä tuollaisia ihmettelemään,nehän on vaan maitohampaat :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 06:35 minttuli kirjoitti:
Tyttärelläni puhkesi hampaat todella ajoissa ja niitä on hoidettu parhaamme mukaan mutta hämmästys oli suuri kun toinen etuhammas olikin "kasvaessaan"keltainen.1-vee nla:ssa kysyin lääkäriltä syytä ja sanoi sen olevan kiillevaurio ja tullut jo raskauden aikana.Kysyi sairastinko ripulia tms.rask.aikana ja näinhän asia oli!Lääkäri totesi vain että mitä sitä tuollaisia ihmettelemään,nehän on vaan maitohampaat :kieh:
Meidän tytöllä, 1v1viikko, oli hammashoitajan tarkistus viikko sitten. Tytöllä puhkesi ekat hampaat jo 3,5kk iässä, ja jos illoin huomattiin, että hampaat on osittain keltaiset, kaikki ylhäällä olevat 4 hammasta ovat puoliksi keltaisia. Siellä on kiillevaurio, johtunee mun raskaudenaikaisesta antibioottikuriista, jonka olen syönyt rajuun hiivatulehdukseen jossain puolessa välissä raskautta, jolloin hampaat ovat kehittyneet......
 
Himpula 03
Meilläkin oli tytöllä ala-etuhampaissa takana kellertävää tököttiä jota ei saanut harjaamalla pois, mutta kun kokeilin kynnellä rapsuttaa niin lähti =) tai ainakin suurin osa, jonkin verran vielä jäi kun pelkäsin vaurioittavani pikkuisia ikeniä :heart:
 
Minulla oli lapsena ollut jokaisessa maitohampaassa ruskeita tummentumia. Hammaslääkäri oli sanonut äidilleni, että hampaiden "aiheissa" oli jotakin pielessä, eli raskausaikana joku juttu oli "pilannut" hampaani.

Rautahampaissani ei kuitenkaan ole minkäännäköisiä tummentumia. Onneksi.
 
mustahammas
Meidän muksulle kyllä puhkesi ihan kauniin valkoiset hampaat. Minulla ei ollut raskausaikana antibioottikuureja eikä ripulia eikä mitään muutakaan manittavaa.

Tummentumat tulivat tänä kesänä, pikkuhiljaa lisääntyen. Olimme lomalla ja lapsi sai ensimmäistä kertaa elämässään mehua (pillimehua). Hammasharjakin oli mukana, ja sitä käytettiin, mutta vesi oli huonoa, .. ehkä olisi pitänyt tajuta ja jättää harjaamatta. Minun omiin hampaisiini ei mitään tullut vaikka samaa vettä hammaspesussa käytin. Siis sitä ei juotu, mutta harja huuhdeltiin, minä purskutin suussani hammastahnat pois + huuhtelin harjan.

Mietin, että tässä on jotakin tapahtunut, suun bakteerikanta muuttunut, hammaskiilteeseen tullut jotain.. tosin minulla ei ole vaurioita, samaa mehuakin join.. :/ en tiedä mistä tummentumat ovat tulleet, ja nyt niitä on tullut lisää, Nyt on joka hampaassa, myös etuhampaissa. :(

Rapsuttamalla ei mitään lähde. Ei tämä plakkia ole. Plakki on eri asia kuin tummentumat tai hammakivi. Plakki on sitä LIKAA mikä lähtee kyllä harjaamalla, plakki on sitä mikä aiheuttaa reikiä jos ei harjaa... eli jos on plakkia niin on pesty huonosti. Aika hankala hyvin on pestäkään, etenkin jos rimpuilee vastaan niinkuin meillä nyt, kun yritetään tehokkaamin harjata siinä toivossa että ne mustat hampaat valkenisi pikkuhiljaa..

Ei tämä vaarallista ole, ja toivottavasti vuoden kuluttua on yhteistyökykyinen ja voidaan poistaa hamm.lääkärissä, mutta ruman näköiset ne on. Ja harmittaa että luullaan huonoksi suun hoidoksi.
 
K-M
Täälläkin yksi mustahampainen tyttö. Nyt kesän aikana tuli myös. Eilen oli eka hammastarkastus ja meille sanottiin että nuo mustanharmaat hampaat on vain hyvän merkki!! Hammashuoltaja meille selitti että tyttö on saanut suuhunsa bakteerin joka aiheuttaa hampaan pinnalle tuota tummaa pigmenttiä, joka on merkki siitä että tyttömme hampaat on erittäin vastustuskykyiset...
Hän myös sanoi että hampaita voi käydä sitten isompana puhdistamassa (esim. juhlien edellä) mutta tulee kyllä uudestaan helposti.

Meillä tyttö "harjaa" aamulla ja pitkin päivää itse hampaitaan ja illalla pestään sitten hammastahnan kanssa kunnolla. Käytämme sitä samaa pepsodenttia kuin isi ja äitikin ja pimu suorastaan söisi sitä suoraan tuubista jos antaisi.
 
anne-68
Juu,kyllä on plakki eri asia kuin hammsakivi,tottahan toki.Jostain syystä jäi vaan juuri se sana päähäni,ja kun kirjoittelen niin jumalatonta tahtia nii en aina ehdi miettiä et onko kaikki sanat juuri niinkuin tarkoitin =) eli aiempaan kommenttini korjaan:HAMMASKIVI ei ole lainkaan niin kamalaa kuin jos kariesta olisi.
 

Yhteistyössä