Plaah ! Nipoilua kaverista!

  • Viestiketjun aloittaja "Santtu"
  • Ensimmäinen viesti
"Santtu"
Olen kauhea äiti kun laitan 11kk tytön nukkumaan illalla 18.30-19.00. Nukkuu aamulla kasiin asti. Jos laitan 20.00 unille herää jo ennen kuutta. Tottakai mä sit laitan mielummin aikasemmin. Hänen mielestään laitan liian aikaseen, pitäisi vielä yhdet pväunet nukkua 17-18 aikaa. Minusta on ihanaa, kun illalla saa katsoa hetken telkkaria rauhassa ja syödä. Mitä järkeä olisi valvottaa tuota lasta?
Hänen omalapsi menee nukkuu myöhään, ja herää silti 8.00 aikaan.

Mihin aikaa on sitten normaalia mennä nukkuu? Meillä on muutenkin lapsella joku väsykausi. Nukkuu kahdet päiväunet, tai yhdet 3 tunnin unet.
Välillä kyllä tuntuu, että nukkuu liikaa mutta eikai toista voi väkisinkään valvottaa?
 
"Santtu"
Kuulostaa siltä että ystäväsi on vain kateellinen kun ei omat lapset mene noin aikaisin nukkumaan. Sinä teet niin kuin omalle perheelle parhaiten sopii, ei siinä sen kummempaa.
Samaa olen miettinyt. Heillä tuo unille meno saattaa johtua siitä, että joka ilta ollaan jossain eikä rutiinia ole. En tarkoita, että tarvii istuu joka ilta himassa, mutta jos ilta hengaillaan kaupoilla tai kavereilla, niin saattaa ehkä rytmi kärsiä..
Ei mekään jokailta kotona olla, ja kyllä toi lapsikin silloin valvoo.
 
Toiset menee yöunille seitsemältä, toiset puoliltaöin, luojan kiitos meillä mennää jo kahdeksalta.. :) Mä en jaksais ite valvoo joka yö yli puolenyön.... :D

Kai tää sun tuttus joko haluaa vaan pätee tai sit sitä tosissaa ottaa päähän et teillä nukutaan noin hyvin..
 
dfdf
Toimit ihan oikein. Älä välitä urposta (kateellisesta) kaveristasi.

Meillä esikoinen aloitti päivähoidon 11,5 kk ikäisenä. Hän meni yöunille klo 16.30 ja herätys oli klo 6. Nukkui pph:lla yhdet päiväunet.

Nyt lapset ovat 5 v ja 3 v. Menevät nukkumaan klo 18.30 ja herätys on klo 6. Nuorempi nukkkuu päiväkodissa päiväunet.
 
Mä oon hei saanu kuulla ihan samaa!! Mulla menee 1.5v nukkumaan joka päivä klo.19.00 ja se on kuulemma väärin! Lapset saa kaverin mielestä valvoa ihan hyvin 21-23 ja ei se haittaa vaikka sitten heräiskin 8 aikaa :O Ja vanhempi saa valvoa 20-20.30 ja sit nukkumaan ihan viimeistää.
Päikkärit toi nuorempi nukkuu silti, nyt kyllä oon lyhentänyt niitä hurjasti koska tuntuu, ettei poika muuta ku nukkuis. :O Vanhempi ei nuku enää päikkäreitä mut mun kuuluis kuulemma opettaa se uudestaan levolle :O

Noh, pätijät kyykkyyn, mä osaan ainakin kasvattaa lapseni ilman älypäisten neuvojakin :D Ja kun kerta kysymykseen voi saada asiallistaki kommenttia :D
 
dfdf
Lisään vielä, että ihan sama juttu meillä eli jos lapset valvovat pidempään, niin heräävät varmasti aikaisemmin. Riittävä unensaanti on tärkeää. Auttaa aivojen ja hermoston kehitykseen, mikä taas vaikuttaa lapsen rauhallisuuteen/rauhattomuuteen ja ADHD-häiriöihin.
 
En ymmärrä miten te hoidatte lastenne kanssa seurustelun jne jos ne menee nukkumaan puol 7?

Jos tuut viideltä töistä, ootte saaneet syötyä päivällisen puol kuusi, niin missä välissä seurustelette? Jos iltapala, pesut jne ja puol 7 nukkumaan niin näette siis omaa lastanne hereillä alle 1 h päivä?

Eipä ihme ettei vanhemmuus rasita:xmas:
 
No meillä ei ikinä ole tullut sanomista noista uni-ajoista. Ehkä mun kaveripiiri on harvinaisen fiksua porukkaa :D Enemmän mä ihmettelen niitä jotka antaa lastensa kukkua puolille öin kun niitä jotka laittavat lapsensa nukkumaan seitsemältä.
Ja vähän ennen kahdeksaa menee tyttö (1,5v) unille.
 
12345678
Välillä musta tuntuu, että monia lapsia valvotetaan siks myöhään, että ne nukkuis aamulla pitkään.
Äiti ei jaksa nousta kasilta. Lapsi saattaa nukkua päiväunet vielä kuudenkin aikaa illalla.
Entäs sittenkun aamulla onkin menoa ?
 
En ymmärrä miten te hoidatte lastenne kanssa seurustelun jne jos ne menee nukkumaan puol 7?

Jos tuut viideltä töistä, ootte saaneet syötyä päivällisen puol kuusi, niin missä välissä seurustelette? Jos iltapala, pesut jne ja puol 7 nukkumaan niin näette siis omaa lastanne hereillä alle 1 h päivä?

Eipä ihme ettei vanhemmuus rasita:xmas:
Mä olen kotona niiden kanssa :rolleyes: Eli meillä on koko päivä aikaa :) Eikä silti vanhemmuus rasita :D
 
dfdf
En ymmärrä miten te hoidatte lastenne kanssa seurustelun jne jos ne menee nukkumaan puol 7?
Sinun mielestäsi siis lasta pitäisi väkisin valvottaa ja repiä hänet kesken unien aamulla sängystä ylös vain sen takia, että äiti ja isä saavat seurustella lapsen kanssa. Valvottaminen on yksi kidutuskeino maailmalla. En todellakaan käytä sitä lapsiini. Unen puutteen on tutkimuksissa osoitettu aiheuttavan lapsille myös monenlaisia kehityshäiriöitä.

Tietenkin annan lasteni nukkua riittävästi. Itsekin vihaan elämässä eniten sitä, kun joku herättää kesken unien.

Töistä tullaan klo 15.15. Illalla aikaa on lasten kanssa reilut 3 tuntia. Aamulla vajaa tunti. Sellaista se työssäkäyvien elämä on. Jos joku elättäisi perheemme, niin mikäs siinä olisi kotona ollessa päivät pitkät.

Elämä ei kuitenkaan ole ihan niin mustavalkoista. Lapset tykkäävät oikeasti käydä päiväkodissa. Esikoinen on aina sairaana ollessaan tai loma-aikoina ihan tuskissaan, kun ei pääse näkemään päiväkotikavereitaan.
 
hoh
sit ymmärrän. Mut miten ne töissä käyvät? Tässäkin ketjussa?
No jo sniitä lapsia ei laiteta ajoissa yöunille, niin miten ne saa kuudelta sängystä ylös?
Pidetäänkö ne väkisin hereill, kun mami haluu vähän rupatella?
Meillä esikoinen oli tarhassa. Oltiin viideltä kotona, ja syötiin. Viimeistään seiskalta nukkumassa. Joskus jopa puol seiska nukahti istuvaltaan sohvalle.
Oisko pitänny kiskoo hereille?
 
eli siis lapsenne nukkuu yli 11 tunnin yöunet, parit päiväunet ja sitten on niin väsynyt että nukkuu istualleen? Epäilisin narkolepsiaa:xmas:
Meidän poika nukkuu oikeestikkin huolestuttavan paljon. Meinaan yö unet kestävät kauan! No, 19.00 menee nukkumaan ja äsken alkoi vasta heräilemään :O Sitten jos antaisin niin nukkuisi vielä 3h päikkärit!! soitin jo neuvolaan siitä ja sanoivat että antaa pojan nukkua kunnon yöunet ja lyhentää päivästä. Eli annan nukkua sen 30min tai 1h mut en enempää. päikkäreitä.
 
Jos meidän taapero menis 18.30 nukkumaan, niin hädintuskin ehdin seurustella hänen kanssaan hoitopäivän jälkeen. Toki ymmärrän, että toisilla on suuremmat unentarpeet. Omamme menee klo. 20 nukkumaan ja herää seiskalta + nukkuu n. 1,5 tunnin päiväunet. Mieluummin mä laitan vähän myöhemmin nukkuun ja annan nukkua sit pidemmät päikkärit (nukkuu vain yhdet päikkärit), jos laps muuten jaksaa ihan hyvin. Toki yleensä jo seitsemän jälkeen alkaa oleen väsynyt ja iltapuuhiin on ruvettava.

Minä ihmettelen kovin sitä, että kun haen taaperon pph:lta neljän aikaan niin AINA muut on jo haettu ja taapero on porukan pienin (1,5). Kertokaa työssäkäyvät äidit ja isät, että mitä ihmeen työtä te teette että pääsette aina töistä jo joskus kolmen aikaan? Itse ihan virkamies työaika 8-16 liukumineen (tuun seittemäks ja lähden n. kolmelta)... mä en tajua tota et kuinka kaikki aina pääsee aikaisemmin hakeen...
 
dfdf
Itse ihan virkamies työaika 8-16 liukumineen (tuun seittemäks ja lähden n. kolmelta)... mä en tajua tota et kuinka kaikki aina pääsee aikaisemmin hakeen...
Virkamies minäkin. Käytän liukumien alkupäät hyväkseni, jottei aikaa tuhraannu pääkaupunkiseudun ruuhkissa istumiseen. Menen siis töihin klo 7 ja lähden kotiin klo 14.45. Työmatkat kestävät 15-25 min riippuen keliolosuhteista, liikennevaloista ja ruuhkista. Omalla autolla kuljen. Jos käyttäisin julkisia, niin työmatkoihin tuhraantuisi aikaa kaksi kertaa enemmän.
 
Kertokaa työssäkäyvät äidit ja isät, että mitä ihmeen työtä te teette että pääsette aina töistä jo joskus kolmen aikaan? Itse ihan virkamies työaika 8-16 liukumineen (tuun seittemäks ja lähden n. kolmelta)... mä en tajua tota et kuinka kaikki aina pääsee aikaisemmin hakeen...
Monet työt alkavat klo 7 ja loppuvat siten klo 15 mennessä. Lisäksi on varmasti osittaisella hoitovapaalla olevia, joilla lyhempi työpäivä.
 

Yhteistyössä