pk:ssa sattuneen vahingon korvauksesta?

• Viestiketjun aloittaja lonkka
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Tämä menee nyt vähän ohi kysymyksesi, mutta pakko kommentoida noita "lapsi päiväkodin vastuulla, pk maksaa juttuja". Olin itsekin yllättynyt, että vanhemmilla on korvausvastuu lasten aiheuttamista vahingoista myös näiden päiväkodissa olo aikana. Eräällä työpaikallani päiväkodin lapset hajottivat päiväkodin aidan viereen pysäköidyn auton ikkunan heittämällä siihen ison kiven. Sekä henkilökunnan että vanhempien yllätykseksi vanhemmat olivat korvausvelvollisia (asia meni kaupungin lakimiehille asti). Joten älkää tuudittautuko siihen, että se maksaa, jonka olisi pitänyt valvoa.
Tilanne on sikäli erilainen, että tuo tapaus ei sattunut päiväkodin työntekijälle työtehtävissä, vaan kyseessä oli ulkopuolinen taho, jonka omaisuus vahingoittui. Tällöin on kyse vastuuvakuutuksen piiriin kuuluvasta vahingosta.

lonkka
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
mainitse muuten siellä päiväkodissa, että mitään vaarallista ei saisi jättää lapsen ulottuville. Sille lapsellehan olis voinut käydä huonosti jos olisi saanut sirpaleita esim. silmiinsä! Ja varsinkin jos vielä erityislapsi, jota pitäisi valvoa tarkemmin.
nää on niin urveloita tuolla kyllä. mä oon ennenkin sinne johtajaa myöten sanonut, että mua pelottaa jättää lapsi sinne hoitoon. palavereja pidetään terapeuttien ja psykkien säestyksellä, missä annetaan hoitajillekkin käytännön vinkkejä arjen helpottamiseen ja vuorovaikutuksen sujumiseen, mutta ei nää kädettömät saa aikaseks niitä toteuttaa. ja kyse ei mistään sen suuremmista ole, kuin kuvakorteista, tunnekartoista ja reissuvihosta. ei siis mitenkään pitäisi ylivoimasesti aikaa ja vaivaa viedä.
se on vaan helpompi ilmeisesti paskat nakata ja jatkaa vaan valitusta, olla kädet tumpussa. sori, mutta mitta niin täynnä. hitto kun piti muuton takia pk:ta vaihtaa!

hoitaja
jaahas, tulihan se sieltä, mitä epäilinkin eli kyseessä erityislapsi. Totta että perään pitää katsoa, helpommin sanottu kuin tehty. Aina ei voi ehtiä ei sitten millään, jos jonkun niin näiden lasten vanhempien se pitäisi ymmärtää. Sitä en tiedä että kenen kuuluu ne lasit korvata, ei ole vastaavaa tullut eteen, työkaverit ovat kyllä kertoneet että menisi hoitajan omaan piikkiin. Erityislasten kanssa työskenteleville nostan hattua, samoin ryhmässä työtään tekeville hoitajille. Äärettömän raskasta, nykypäivänä vain erittäin vaikeissa tapauksissa saadaan erityislapselle avustaja, oma henkilökohtainen sellainen. Työ on samalla myös antoisaa, lapsen kehityksen näkee oman työn kautta. Uskon että omalla asenteella voit pitkälti vaikuttaa siihen miten suhteet päiväkodin henkilökunnan kanssa toimii. Jos etsit vain negatiivisia puolia ja valittamisen aihetta niin se hoitajan työ tuntuu aika raskaalta. Itse tiedän nämä vanhemmat jotka vaativat paljon mutta hyvää sanottavaa ei ole, ei vaikka mitä yrittäisi. Tässä työssä se kiitos tulee useimmiten lapsilta ja se on tietenkin sitä palkitsevinta ja aidointa sellaista. Tuntuu erikoiselta että teidän vanhempien pitäisi ne lasit korvata, on varmasti keskustelun paikka. Kannattaa varmasti otta puheeksi myös ne asiat joista mainitsit tuossa keskustelussa eli kuvien käyttö sekä reissuvihko.

lonkka
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
jaahas, tulihan se sieltä, mitä epäilinkin eli kyseessä erityislapsi. Totta että perään pitää katsoa, helpommin sanottu kuin tehty. Aina ei voi ehtiä ei sitten millään, jos jonkun niin näiden lasten vanhempien se pitäisi ymmärtää. Sitä en tiedä että kenen kuuluu ne lasit korvata, ei ole vastaavaa tullut eteen, työkaverit ovat kyllä kertoneet että menisi hoitajan omaan piikkiin. Erityislasten kanssa työskenteleville nostan hattua, samoin ryhmässä työtään tekeville hoitajille. Äärettömän raskasta, nykypäivänä vain erittäin vaikeissa tapauksissa saadaan erityislapselle avustaja, oma henkilökohtainen sellainen. Työ on samalla myös antoisaa, lapsen kehityksen näkee oman työn kautta. Uskon että omalla asenteella voit pitkälti vaikuttaa siihen miten suhteet päiväkodin henkilökunnan kanssa toimii. Jos etsit vain negatiivisia puolia ja valittamisen aihetta niin se hoitajan työ tuntuu aika raskaalta. Itse tiedän nämä vanhemmat jotka vaativat paljon mutta hyvää sanottavaa ei ole, ei vaikka mitä yrittäisi. Tässä työssä se kiitos tulee useimmiten lapsilta ja se on tietenkin sitä palkitsevinta ja aidointa sellaista. Tuntuu erikoiselta että teidän vanhempien pitäisi ne lasit korvata, on varmasti keskustelun paikka. Kannattaa varmasti otta puheeksi myös ne asiat joista mainitsit tuossa keskustelussa eli kuvien käyttö sekä reissuvihko.
en yhtään epäile, etteikö hoitajilla olisi raskasta. kyllähän minä äitinäkin sen tiedän miten erityislapsi osaa kuluttaa! heillä vaan tuntuu olevan haluttomuutta ottaa näitä apukeinoja, joita ehdotetaan ja tarjotaan, edes vastaan. se minua kismittää.
ja mä en todellakaan koe olevani mikään ammattivalittaja, itseasiassa, mä olen liiankin kiltisti tässä tyytynyt asioihin.
siitä kiitoksen antamisesta vielä: onhan se vähän vaikea kiitellä, kun vähintään joka toinen päivä lasta hakiessa saa kuulla hirveän negatiivisten palautteiden ryöpyn. ymmärrät varmaan, että kyllä sekin pitemmän päälle syö. enkä siis ole se äiti, joka pitäisi lastaan herran enkelinä yms. mutta onhan se nyt kumma, jos yli puolet pk ajasta on huonoa. voisi siinä vaiheessa varmaan hoitajatkin vähän peiliin vilkaista ja miettiä omaa toimintaansa?

miuhti
Olen kanssa sitä mieltä, että ette ole korvausvastuussa. lapsi oli kuitenkin ilmeisesti myös kyseisen hoitajan valvottavana tapahtumahetkellä.

Jos lapsenne olisi hajottanut jonkun toisen lapsen silmälasit olisi korvausvastuu ilmiselvästi teidän. (Koska kunnallisilla päiväkodeilla harvemmin vakuutuksia on.)
Kun kyseessä on hoitajan lasit on kohtuullista, että hän maksaa itse.

vieras
Nuo vakutusasiat ovat vaan niin kummallisia ellei esim. silmälle tapahdu mitään niin työnantajan vakuutus ei ole korvannut, tosin työnantaja on korvannut lasini 2 kertaa.

Sen verran sanon minäkin, että mun auto oli pk: aidan ulkopuolella, ja yksi hoitolapsista heitti siihen jäistä soraa, olisi tullut ilman muuta lapsen vanhempien korvattavaksi tuo auton maalaaminen, mutta emme tehneet siitä sen kummempaa hälinää, muksun vanhemmille kerrottiin jne.
Mun mies tekee noita hommia itse, joten sanoi, että antaa olla :whistle:
Eipä siihen kyllä mun mielestä mitään sen ihmeempää jälkeä tullutkaan.

En tiedä, onko asiassa kaupunkikohtaisia eroja, mutta ainakaan kotikunnassani ei korvata silmälaseja, jotka ovat hajonneet työaikana, ellei kyse ole tapaturmasta, siten että itse jotenkin vahingoittuu.
(ei siis tapauksissa, joissa joko itse tai joku toinen rikkoo lasit.. )

pk:n työntekijä
päiväkodissa tapahtuneista vahingoista vastuussa on AINA päiväkodin työntekijät! Jos lapsesi olisi vahingoittunut, esim. laseista mennyt pala lapsen silmään, on hoitajat vastuussa. Kunta/kaupunki maksaa rikkoutuneista laseista sen mitä maksaa ja loppu maksettava jää hoitajan omaksi maksettavaksi. Lapsen vanhemmat eivät ole lapsesta vastuussa hoitoaikana.

Meillä
Meillä oli ongelma että lapseni oli katkaissut toisen lapsen kaulaketjun ja lapsen vanhemmat vaativat meitä maksamaan sen. Sanoin hoitajille että voin maksaa, mutta jatkoa varten päiväkotiin täytyy asentaa webbikamerat jotta voin työpäivän aikana työn ohessa vahtia lastani netin kautta ja lapselle sitten kännykkä taskuun johon voin soittaa ja komentaa heti jos leikit näyttää liian rajuilta, jos ei kerran hoitajat siihen työhön pysty. Päiväkoti sitten maksoi ketjun kokonaan.

Siis eihän se noin voi tietenkään mennä, että vanhempi korvaa. Jos noin on niin annan kaverilleni (joka on pk:ssa töissä ) puolet omaisuudestani ja käsken antamaan ne lasten käsiin; saanpahan uudet muiden kustantamana. Ja kyllähän nää mun silmälasitkin olis jo uusimista vailla... vois nekin käskeä laittamaan lasten ulottuville.

vieras
Mä olin joskus nuorena lapsettomana pk:ssa työllistettynä. Jouduin itse maksamaan mm. lattialle pudottamani lapsen lääkepullon ja yhden vaatteen, jonka laitoin kuivauskaappiin (kun en tiennyt ettei materiaali kestä sitä kuumuutta) eikä kukaan sanonut mitään saati valvonut. Lisäksi jouduin syömään lasten kanssa ja maksamaan ruokailun itse (a' 24mk eli 480mk kuukaudessa) eipä jäänyt kovin montaa markkaa kuukaudessa vuokran ja laskujen maksamiseen enää. Käytännössä tuona kuukautena jäi varmaan pari sataa. Koen edelleen tilanteen todella epäreiluksi, sillä olen käsittänyt, että päiväkodeilla on jonkinlainen vakuutus. Toisekseen, olin vain työkkärin harjoittelija, eihän mua olisi saanut yksin edes jättää töihin.

hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja lonkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
päiväkodilla vakuutus joka korvaa kaiken! Meillä on nimittäin niin, että jos potilas hajottaa lasini niin vakuutus korvaa.
kuulemma helsingin kaupunki korvaa vain osan ja loput jää meille. mutta mun oikeus tajuun ei kyllä mene se, että lapsi on ilman valvovaa silmää ja sen aikana sattuneesta tapahtumasta multa pyydetään korvausta.
Oma moka kun on jättänyt ne lasit sellaiseen paikkaan että lapset pääsee niihin käsiksi. Ei tarvitse korvata.
Voin vaan sanoa että kun olet esim. yksin töissä aamulla ja yksi lapsi menee vessaan ja pitää mennä pyyhkimään se peppu niin pitäisikö raahata ne kaikki muut sinne mukaan ? Vai miten tekis niin että aina olisi kaikki "valvovan silmän alla" ?
Meilläkin on 3huonetta joissa lapset leikkii.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin joskus nuorena lapsettomana pk:ssa työllistettynä. Jouduin itse maksamaan mm. lattialle pudottamani lapsen lääkepullon ja yhden vaatteen, jonka laitoin kuivauskaappiin (kun en tiennyt ettei materiaali kestä sitä kuumuutta) eikä kukaan sanonut mitään saati valvonut. Lisäksi jouduin syömään lasten kanssa ja maksamaan ruokailun itse (a' 24mk eli 480mk kuukaudessa) eipä jäänyt kovin montaa markkaa kuukaudessa vuokran ja laskujen maksamiseen enää. Käytännössä tuona kuukautena jäi varmaan pari sataa. Koen edelleen tilanteen todella epäreiluksi, sillä olen käsittänyt, että päiväkodeilla on jonkinlainen vakuutus. Toisekseen, olin vain työkkärin harjoittelija, eihän mua olisi saanut yksin edes jättää töihin.
Ilmoititko työkkäriin? Niillä on velvollisuus puuttua tuommoiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Meillä oli ongelma että lapseni oli katkaissut toisen lapsen kaulaketjun ja lapsen vanhemmat vaativat meitä maksamaan sen. Sanoin hoitajille että voin maksaa, mutta jatkoa varten päiväkotiin täytyy asentaa webbikamerat jotta voin työpäivän aikana työn ohessa vahtia lastani netin kautta ja lapselle sitten kännykkä taskuun johon voin soittaa ja komentaa heti jos leikit näyttää liian rajuilta, jos ei kerran hoitajat siihen työhön pysty. Päiväkoti sitten maksoi ketjun kokonaan.
Hyvin sanottu. Olen täysin samaa mieltä. Lapset ovat päivän aikana hoitajien vastuulla, jos jos hoitajat eivät tee työtään kunnolla, päiväkodin tulee kantaa vastuu.

vieras
Tässä ei välttämättä kohtuullisuus ole kyseessä, ja tällaisesta tapauksesta on varmasti ennakkopäätöksiä. Tällaisiin tapauksiin vaikuttaa varmasti useampikin laki. Kaikilla kunnallisilla päiväkodeilla ei välttämättä ole lainkaan vakuutusta ja vastuukysymykset ovat erilaisia. Perusperiaate on, etä se maksaa joka vahingon aiheuttaa. Vanhemmilla on ylensä vastuu lastensa tekemisistä, vaikka ne eivät olisi tahallisia. Ymmärrykseni mukaan palstalaisten toiveet tai äänestys täällä eivät asiaa ratkaise.

Yhteistyössä