PK-seudun turvalliset alueet lapsille

Kysyisin teiltä, jotka asutte pk-seudulla tai on muuten kokemusta:

Missä on lapsiperheelle turvallinen ja sopiva ympäristö ajateltuna päiväkotia, koulua sekä asuinalueita?

Entä mitkä ovat ehdottomia "sudenkuoppia"?
toivon asiallisia vastauksia. Asunnonhaku käynnissä. Työni on lähellä pasilaa, joten sinne sais olla hyvät kulkuyhtydet (alle tunnin työmatka olis hyvä). :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 13:26 odyssey kirjoitti:
Me asutaan Keravalla,tarkemmin sanottuna Saviolla.Mukava ja rauhallinen paikka asua.Lapsiystävällinen myös.Muutama vuosi sitten valittiin vuoden kyläksi B)
Kits tiedosta. Sieltä ei olis pitkä matkakaan töihin. Tulee mieleen joku sketsiohjelma:keravan kingi :D Se on ainut mitä "tiedän" keravasta-eli en tiedä mitään :D

Suosittelen lämpimästi Lauttasaarta, josta on alle 5 km keskustaan ja liikenneyhteydet ovat hyvät niin keskustaan kuin Espooseenkin. Lauttasaari on nimensä mukaisesti saari ja kauniita rantoja on joka puolella. Myös erinomaisia hiekkarantoja. Metsääkin löytyy, on kallioita ja puistoja. Lasten leikkipuistot ovat siistejä ja lapsille on koulut lukiota myöten. Päiväkoteja on useita. Veneilyn harrastajille on useita venekerhoja. Saarella on urheilukenttä tenniskenttineen ja jääkiekkokaukaloineen ja talvisin useampikin luistinrata ja hiihtolatu. Talvisin hiihdetään myös paljon jäällä lähisaariin. Myös oma uimahalli löytyy. Ja tietysti kirjasto ja nuorisotalo sekä on terveyskeskus hammashoitoloineen.

Olen asunut Lauttasaaressa elämäni ensimmäiset 28 vuotta ja muuttanut sitten Helsingistä pois. Jos joskus pääkaupunkiseudulle palaan, ei minulle ole muita asuinpaikkoja olemassakaan kuin Laru!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 13:28 tytön äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 13:26 odyssey kirjoitti:
Me asutaan Keravalla,tarkemmin sanottuna Saviolla.Mukava ja rauhallinen paikka asua.Lapsiystävällinen myös.Muutama vuosi sitten valittiin vuoden kyläksi B)
Kits tiedosta. Sieltä ei olis pitkä matkakaan töihin. Tulee mieleen joku sketsiohjelma:keravan kingi :D Se on ainut mitä "tiedän" keravasta-eli en tiedä mitään :D
Juu,niin monella mullakin on vain tuo mielikuva ;)

Aunus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 14:21 Laru kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi Lauttasaarta, josta on alle 5 km keskustaan ja liikenneyhteydet ovat hyvät niin keskustaan kuin Espooseenkin.

Olen asunut Lauttasaaressa elämäni ensimmäiset 28 vuotta ja muuttanut sitten Helsingistä pois. Jos joskus pääkaupunkiseudulle palaan, ei minulle ole muita asuinpaikkoja olemassakaan kuin Laru!!!
Joo, Lauttasaaressa tavallinen perheasunto, 70-neliöinen kerrostalokolmio, maksaa vain 300 000 euroa, tai samankokoinen vuokrakämppä 1000 e/kk. Ihan mukavia lapsiperheille soveltuvia hintoja... Eipä paikassa muuten mitään vikaa ole, sukulaisia asuu siellä ja kovin on viihtyisää.

Helsingistä tulisi mieleen Maunula, Kumpula, Käpylä, Oulunkylä, ehkä Kannelmäki ja Munkkivuori sellaisina mukavina, puutarhamaisina kaupunginosina, joissa on melko turvallista lapsille. Itselläni on kokemusta neljästä ensimmäisestä, oli isoja pihoja ja puistoja. Lähes joka paikassa tosin on niitä isoja liikenneväyliä, joita ehkä joutuu ylittämään, mutta sellaista kai kaupungissa on vähän kaikkialla.

Aunus
Jatkanpa vielä, kun huomasin, että Pasilaan saisi olla korkeintaan tunnin työmatka. Tunnissa ehtii Pasilasta junalla kyllä aika pitkälle, jopa varsinaisen pk-seudun ulkopuolelle, jossa asuntojen hinnat eivät kärsi niin tavattomasta kuplasta.

Esimerkiksi Keravalta, Järvenpäästä, Hyvinkäältä ja Riihimäeltä löytyy oikein mukavia paikkoja. Lännen suunnalla Kirkkonummi ja Inkoo voisivat olla hyviä, tosin sinne junaliikenne ei ole yhtä vilkasta. Vähän kauempaa voisi löytyä viihtyisää ja turvallista ympäristöä kohtuullisempaan hintaan.

ehdottelee Aunus (maallemuuttaja, joka tunnin matkan päästä Helsingistä hankki keskustakaksion hinnalla 200-neliöisen omakotitalon...)

uutta kotia haetaan
Loistava aihe :flower: !
Meilläkin uusi koti hakusessa ja tahtoisin myös kuulla kommentteja eri alueista/kaupungeista Helsingistä max.45min ajomatkan päässä.
Osaako joku kertoa Vantaasta tarkemmin; onko siellä jokin tietty alue, joka EI missään tapauksessa ole lapsiperheille suositeltava?

Nurmijärvi on hyvä ja lapsiystävällinen kunta asua.Vartissa ajaa Rskeasuon risteykseen.Kolme taajamaa,Klaukkalassa hyvät palvelut ja luonto on aina lähellä.Sääksin ranta on lapsille mitä parhain,kirkas puhdas vesi,satoja metrejä kaunista "hiekkadyyniä".Taaborinvuorella kesäteatteria,uudessa kylässä strutsitarhaa.
Suosittelen lämpimästi Nurmijärveä!
Ikäni asunut (36v.)
:wave:

\
Suosittelen lämpimästi Lauttasaarta, josta on alle 5 km keskustaan ja liikenneyhteydet ovat hyvät niin keskustaan kuin Espooseenkin. Lauttasaari on nimensä mukaisesti saari ja kauniita rantoja on joka puolella. Myös erinomaisia hiekkarantoja. Metsääkin löytyy, on kallioita ja puistoja. Lasten leikkipuistot ovat siistejä ja lapsille on koulut lukiota myöten. Päiväkoteja on useita. Veneilyn harrastajille on useita venekerhoja. Saarella on urheilukenttä tenniskenttineen ja jääkiekkokaukaloineen ja talvisin useampikin luistinrata ja hiihtolatu. Talvisin hiihdetään myös paljon jäällä lähisaariin. Myös oma uimahalli löytyy. Ja tietysti kirjasto ja nuorisotalo sekä on terveyskeskus hammashoitoloineen.

Kuullostaa ihjanalle paikalle! Tähän mennessä on tullut asuntotarjous Vuosaaresta, onko kellään siitä alueesta tietoa? Esim. koulut ja päiväkoti, ovatko ongelmapesäkkeitä vai ihan ok paikkoja?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 18:56 Aunus kirjoitti:
\
Suosittelen lämpimästi Lauttasaarta, josta on alle 5 km keskustaan ja liikenneyhteydet ovat hyvät niin keskustaan kuin Espooseenkin.

Joo, Lauttasaaressa tavallinen perheasunto, 70-neliöinen kerrostalokolmio, maksaa vain 300 000 euroa, tai samankokoinen vuokrakämppä 1000 e/kk. Ihan mukavia lapsiperheille soveltuvia hintoja... Eipä paikassa muuten mitään vikaa ole, sukulaisia asuu siellä ja kovin on viihtyisää.

Helsingistä tulisi mieleen Maunula, Kumpula, Käpylä, Oulunkylä, ehkä Kannelmäki ja Munkkivuori sellaisina mukavina, puutarhamaisina kaupunginosina, joissa on melko turvallista lapsille. Itselläni on kokemusta neljästä ensimmäisestä, oli isoja pihoja ja puistoja. Lähes joka paikassa tosin on niitä isoja liikenneväyliä, joita ehkä joutuu ylittämään, mutta sellaista kai kaupungissa on vähän kaikkialla.
No on lauttasaaressa korkeat hinnat! Etsimme kohtuuhintaista vuokrakolmiota. Eli tais jäädä lauttasaari haaveeksi...

Mutta täytyy vain jaksaa etsiä asuntoja ja kysellä lisää.

Ainakin Kannelmäessä olis yksi hyvä kämppä. Onko se Kannelmäki tosissaan rauhallista ym. lapsiystävällistä aluetta? Ja koulut+päiväkodit ok paikkoja?

aitiliini83 harmaana
Tuosta kannelmäestä mulla on vähän huono mielikuva et siel ois paljon alkoholisteja yms. mut voin tietenkin olla väärässä. B)
Mut Oulunkylään itse mahdollisesti haluaisin tulevaisuudessa taikka sit espooseen.

Minä tykkään asua Vuosaaressa. Meillä n kohta 5 kk poika ja ulkoilumahdollisuudet ovat tosi hyvät. Ei sitä tarvii muuttaa mihinkään kaupungin vuokra-asuntoon, koska Vuosaaressa on tosi paljon rauhallisiakin alueita. Täällä asuu paljon lapsiperheitä. Ja metrolla pääsee keskustaan.

Hämis
Aunuksen tekstiä lukiessa tuli mieleeni, että jos tulevan asuinpaikan ei välttämättä tarvitse olla pk-seudulta, niin Pasilaan pääsee tosiaan junalla alle tunnissa esimerkiksi Hämeenlinnasta (n.50 min.) ja vielä nopeammin esim. Hyvinkäältä tai Riihimäeltä. Asuntojen hinnat ovat tietenkin tuolloin ihan toista luokkaa.

Helsingissä on paljon alueita, joilla on sitkeästi elävä huono maine, vaikka nykyään ne olisivat siistiytyneet ja alueille olisi muuttanut jo ihan toisenlaista sakkia (esimerkiksi fiksuja lapsiperheitä). Kannelmäki ja Vuosaari ovat ehkä juuri esimerkkejä tällaisista alueista.

Riippuu myös siitä keneltä asiaa kysyy. Mitä lähempänä Helsingin keskustaa henkilö asuu, sitä todennäköisemmin hän pitää kaikkia kehä 1:n toisella puolella sijaitsevia alueita täytenä periferiana, Vantaasta, Keravasta ja muista ympäristökunnista puhumattakaan. Silti näiltä seuduilta löytyy varmasti paljon todella kivoja asuinpaikkoja.

kehuisin tuosta Myyrmäen naapurissa löytyviä Kaivokselaa ja Louhelaa. Louhelassa edullista asua ja löytyy asemakin. Päiväkodit ja koulut vieressä ja Myyrmäen palvelut, terveyskeskuskin. Samoin Kaivoksela, joka on kävelymatkan päässä Myyrmäestä. Kaikki alueet luonnonsuojelualueen pohjoisosissa Helsinkiä ovat lapsiperheen unelmia. Paloheinä, Silvola, Hakuninmaa etc.

Minä voin vain kehua ja suositella tätä omaa ympäristöäni, joka on siis paloheinä, pakila ja torpparinmäki. Omakoti- rivi- ja paritalo asuntoja, mielettömät ulkoilu mahdollisuudet (mm. hiihtoladut, jäähalli ja golfkenttä)
hyvät koulut ja päiväkodit, ja ihan hyvin palveluja tarjolla. Mielettömästi erillaisia perhekerhoja ja perhekahviloita ja muuta "ohjelmaa" kotiäideille.
Hyvät liikenne yhteydet keskustaan ja sinne pasilaan täältä vaikka pyöräilee keskuspuiston kautta.

Greippi
Hassua lukea tätä keskustelua, kun monet kehuvat alueita, joille en ainakaan itse muuttaisi. Esimerkkinä juuri nuo Kaivoksela ja Louhela Vantaalla...

Melkein kaikki alueet ovat varmasti ihan hyviä ja lapsiperheillekin sopivia.
Kovasti on kehuttu Pakilaa, Torpparinmäkeä jne. Ihania rauhallisia alueita, mutta matka keskustaan valitettavan hidas, kun ei ole juna- tai metroyhteyttä.

Itse en muuttaisi Malmille, Kivikkoon, Vuosaareen, Kontulaan jne. En oikeastaan minnekään itään. Syynä tähän on se, että vaikka itse asuisit kuinka ihanalla ja vehreällä paikalla, en kestäisi käyttää ko. alueiden juna- tai metroasemia -sen verran kamalan näköistä on meno siellä. Samaten raakkaisin pois Espoosta Espoon keskuksen, Sunan jne. Vantaalta ainakin Myyrmäen, Louhelan, Kaivokselan, Tikkurilan -melkein koko Vantaan...

Muuttaa voisin esimerkiksi Lauttasaareen (kehuttu aikaisemmin, olen itsekin asunut siellä pitkään), Munkkivuoreen, Munkkiniemeen, Niemenmäkeen, Pajamäkeen, Lassilaan, Tapiolaan...onhan noita paikkoja).

Itse asun vanhalla omakotialueella Helsingin ja Espoon rajalla. Ihana alue, mutta talojen hinnat ovat nyt niin järkyttävän korkealla että harvalla lapsiperheellä tällaisia hintoja on nyt varaa maksaa (itse ostettiin talo onneksi jo 6 vuotta sitten).

Me asumme Espoon Latokaskessa.Ihana alue,pientaloalue.Rauhallista,hyvät koulut ja hyvät julkiset yhteydet (Hki n.20-25min bussilla).Maalaismaisemat,mutta tarvittaessa pääsee helposti ihmisten ilmoille! Täältä en muuta koskaan pois,seudulla asuu paljon lapsiperheitä.Suosittelen!

Villi itä
Näin itävantaalaisena haluaisin kommentoida, että kaikilla (pk-seudun) alueilla on puolensa. Itse valitsimme Havukosken (pahamaineisen Koivukylän kupeessa), koska a) täällä on pk-seudun halvimmat neliöt, b) mahtavat ulkoilumaastot, c) päiväkoteja ja kouluja joka nurkalla, d) hyvät kulkuyhteydet (25 minsaa junalla keskustaan) sekä e) Peijaksen sairaala jossa nykyään Vantaan ainoa ympärivuorokautinen päivystys. Huonoina puolina voisi mainita aseman seudun ostarin hörhöineen, mutta toisaalta niistä ei päivällä ole juurikaan haittaa ja illalla kun meno on villeimmillään me ei siellä liikuta. Joitain saattaisi myös nyppiä maahanmuuttajien keskimääräistä suurempi osuus asujaimistosta. Myöskin Lauttasaaressa ja Töölössä asuneena voisin kommentoida että löytyy niitä spugeja Larun ostariltakin sekä etenkin kolmosen ratikasta. Lisäksi Larussa tuulee kesät talvet niin että tukka meinaa lähteä :)

shiinah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 11:32 aitiliini83 harmaana kirjoitti:
Tuosta kannelmäestä mulla on vähän huono mielikuva et siel ois paljon alkoholisteja yms. mut voin tietenkin olla väärässä. B)
Mut Oulunkylään itse mahdollisesti haluaisin tulevaisuudessa taikka sit espooseen.
Täällä oulunkylän kupeessa, veräjänmäessä/veräjänlaaksossa näyttäisi olevan viihtyisää. Bussilla pääsee (tosin me liikutaan autolla). Näyttäisi olevan lapsiperheiden suosiossa ja maahanmuuttajien (itse en henk.koht. välittäisi asua ahmedin naapurissa, muttamuutettiin juuri). Lapset leikkii kaikki päivät ja elämän ääniä siis löytyy, mammat näköjään kokoontuvat lapsiensa kanssa useille leikkipaikoille. Päiväkotikin ja ala-aste ihan vieressä. Oulunkylältä löytyy sitten ylä-aste, kenties lukiokin? Mukavat ulkoilumahd. Vantaan joelle pääsee käppäilemään metsäpolkua pitkin uimarannalle. Kauppaa täällä ei ole, eikä kioskeja, eikä pubeja. Niitä löytyy sitten vähän matkan päästä oulunkylän ostarilta (kirjasto,terveyskeskus jne.). Mitään siis rauhattomuuksia en ole havainnut. Meillä kaupungin 65m2 asunto (kolmio/kaksio, jännä pohjaratkaisu)) ja 550?.. Siis hintatasosta hieman...

Lauttasaaresta sen verran, että kävin siellä töissä kuukauden verran (autolla) ja minun hermoon kävi kauheat ruuhkat! (aamulla, päivällä, iltapäivällä, illalla. Yöllä pääsi suht nopeasti kotia). Kyllä siinä aina hermoja kiristi :D Mutta muuten ei ole kokemusta ko. paikasta.. :)

suosittelen myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 12:48 amelie kirjoitti:
Me asumme Espoon Latokaskessa.Ihana alue,pientaloalue.Rauhallista,hyvät koulut ja hyvät julkiset yhteydet (Hki n.20-25min bussilla).Maalaismaisemat,mutta tarvittaessa pääsee helposti ihmisten ilmoille! Täältä en muuta koskaan pois,seudulla asuu paljon lapsiperheitä.Suosittelen!

Toinen Latokasken kannattaja ilmoittautuu. Nöykkiö täällä naapurissa on myös hyvää aluetta, joskin vähän kalliimpaa.

taippari
Kun on noita teidän vastauksia lukenu, niin eihän nyt kukaan kirjota, että asun Mellunmäessä ja tää on sit ihan älyttömän hirvee paikka, tänne ei ainakaaan kannata muuttaa. Tollanen mihin kannattaa muuttaa on niin persoonasta kiinni, toinen tykkää asua tiiviimmin toinen väljemmin, jos asia ei ois rahasta kiinni eiköhän jokaisella ois mahtavat tilukset ja tontit ! Ja kuten tossa joku kirjotti, niin totta vieköön löytyy niitä puliveivareita tuulisesta Larustakin ihan niinku esim. Malmilta. Toi asuinpaikan maine ei kuitenkaan kato sitä, ettei siellä oo näitä itsensäpaljastelijoita tai muita kuukkeli ukkoja, niitähän löytyy tänä päivänä aluleelta ku alueelta. terveisin: vähän joka puolella asunut henkilö

Kiitän mielipiteistä. :flower:

Me löysimme asunnon Lippajärven rannan tunumasta Espoosta. Sieltä on kyllä 45 min työmatka, mutta kai se menee, kun on pakko. Sit myöhemmin voi muuttaa, jos alkaa pitkä matka häiritsemään liikaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 14:24 Villi itä kirjoitti:
Näin itävantaalaisena haluaisin kommentoida, että kaikilla (pk-seudun) alueilla on puolensa. Itse valitsimme Havukosken (pahamaineisen Koivukylän kupeessa), koska a) täällä on pk-seudun halvimmat neliöt, b) mahtavat ulkoilumaastot, c) päiväkoteja ja kouluja joka nurkalla, d) hyvät kulkuyhteydet (25 minsaa junalla keskustaan) sekä e) Peijaksen sairaala jossa nykyään Vantaan ainoa ympärivuorokautinen päivystys. Huonoina puolina voisi mainita aseman seudun ostarin hörhöineen, mutta toisaalta niistä ei päivällä ole juurikaan haittaa ja illalla kun meno on villeimmillään me ei siellä liikuta. Joitain saattaisi myös nyppiä maahanmuuttajien keskimääräistä suurempi osuus asujaimistosta. Myöskin Lauttasaaressa ja Töölössä asuneena voisin kommentoida että löytyy niitä spugeja Larun ostariltakin sekä etenkin kolmosen ratikasta. Lisäksi Larussa tuulee kesät talvet niin että tukka meinaa lähteä :)
Olen myös asunut Lauttasaaressa, Punavuoressa ja nyt Rekolassa aivan Havukosken naapurissa. Lauttasaaressa asui samassa rapussa yks alkoholistiperhe ja Punavuoressa nuoret juhli viikollakin yöt läpeensä. Oli vanhemmat ostaneet niille kaupunkikaksiot á min. 200 000 euroa .Ja yömajan nurkilla Pursimiehenkadulla oli aina aika härdelli.

Lauttasaari on kyllä ihana paikka, mutta ehkä silti vähän yliarvostettu. Jossain vaiheessa vakavissani mietin vanhaa Kannelmäkeä ja Maunulaa, molemmat mukavia vanhoja kerrostaloalueita. Kannelmäessä juna-asema, joten kulkuyhteydet paremmat kuin Maunulasta.

Täytyy myöntää, että Rekolan löytäminen oli vahinko, mutta miellyttävä sellainen. Sijainti Koivukylän ja Korson välissä voi pelottaa joitakin, mutta Rekolassa ei ole ainuttakaan kerrostaloa, vain pientaloja ja alue on todella rauhallinen.

Mieltymykset vaihtelee ja ihmiset arvostaa eri asioita, mutta hyvät palvelut ja liikenneyhteydet sekä turvallinen ympäristö ovat ehdottomia vaatimuksia.
Rekola on 25 km Hgin keskustasta, junalla ja bussilla 30 min matkan päässä. Mielestäni alkaa olla maksimimatka. Itse en ruuhkassa viitsisi omalla autolla seisoa joka aamu ja ilta. Jotkut jaksaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.06.2006 klo 23:42 miukumauku kirjoitti:
Nurmijärvi on hyvä ja lapsiystävällinen kunta asua.Vartissa ajaa Rskeasuon risteykseen.Kolme taajamaa,Klaukkalassa hyvät palvelut ja luonto on aina lähellä.Sääksin ranta on lapsille mitä parhain,kirkas puhdas vesi,satoja metrejä kaunista "hiekkadyyniä".Taaborinvuorella kesäteatteria,uudessa kylässä strutsitarhaa.
Suosittelen lämpimästi Nurmijärveä!
Ikäni asunut (36v.)
:wave:
On muuten vale, että aamuruuhkassa tai yleensä milloinkaan tuon matkan ajaa vartissa...

Yhteistyössä