Pizza pohja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meijän äi tee;26101051:
Minä en ole mikään ruuan laittaja, mutta eikö hän siihen tule vehnä jauhoja ja suolaa.

kyllä mä sen tiedän mitä siihen tulee, mutta aattelin jos jollain ois joku erilainen ohje millä tulee aina tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja meijän äi tee;26101097:
Kyllä minä tiedän että sinä tiedät, halusin vain kuittailla yhdyssanojen osaamattomuudesta, mutta näkö jään sinulla on ne niin pahasti hukassa, että unohdetaan koko homma...

sillä tuskin on sulle mitään merkitystä miten kirjotan vai kirjotanko ollenkaan. Vaikka samapa mulle mitä tuollainen idiootti tänne kirjottelee....

2dl lämmintä vettä ja siihen liotan puoli pkt hiivaa.Jauhoja sen verran että taikinasta muodostuu kiinteä pallo.Lisään öljyn kulhon pohjalle ja veivaan palloa siinä(pohjasta tulee ihanan rapea).

Mulle tulee sellanen käsitys että teette yhden pizzan noilla parin desin taikinoilla, olenko väärässä? Mä teen neljästä viiteen pizzaa vastaavalla takinalla.

Noin 2,5 dl vettä
tl suolaa
loraus siirappia
jauhoja siten että taikina on melko löysää
Toisinaan "maustan" taikinan oreganolla tai sesamin siemenillä.

Kohotan puolisen tuntia, jonka jälkeen loraus öljyä ja vaivaan kuplat pois. Tämän jälkeen jauhotan pöydän, jaan taikinan neljään tai viiteen yhtä suureen osaan. Pyöräytän jauhoissa sen verran että irtoaa käsistä. Annan taas kohota hetken ja sitten pyöritän pohjaksi. Joskus kiireessä kaulitsen.
Paisto 260 asteessa pizza kiven päällä tai pizza toiminnolla.

[QUOTE="Herkku";26101295]Mulle tulee sellanen käsitys että teette yhden pizzan noilla parin desin taikinoilla, olenko väärässä? Mä teen neljästä viiteen pizzaa vastaavalla takinalla.

Noin 2,5 dl vettä
tl suolaa
loraus siirappia
jauhoja siten että taikina on melko löysää
Toisinaan "maustan" taikinan oreganolla tai sesamin siemenillä.

Kohotan puolisen tuntia, jonka jälkeen loraus öljyä ja vaivaan kuplat pois. Tämän jälkeen jauhotan pöydän, jaan taikinan neljään tai viiteen yhtä suureen osaan. Pyöräytän jauhoissa sen verran että irtoaa käsistä. Annan taas kohota hetken ja sitten pyöritän pohjaksi. Joskus kiireessä kaulitsen.
Paisto 260 asteessa pizza kiven päällä tai pizza toiminnolla.[/QUOTE]

1/3 osaa kuivahiiva pussista jauhoihin. Unohtui äskeisestä..

[QUOTE="Anne";26101039]http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=83
Tällä paitsi vehnäleseet vaihdan kauraleseisiin ja ruisjauhot vaikka mantelijauhoon.[/QUOTE]

Mä teen kans tällä ohjeella, soveltaen sen mukaan mitä kaapissa on.

Jamie Oliverin pizzapohja

3 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
4,5 dl durumvehnäjauhoja
suolaa
3 dl kädenlämpöistä vettä
3 tl sokeria
n. 8 g (3/4 pussia) kuivahiivaa

Liuota veteen sokeri ja kuivahiiva. Jauhot ja suola kulhoon, keskelle kuoppa, johon kaadat nesteen, sekoita keskeltä reunoille päin, kunnes taikina alkaa muodostua. Muotoile taikina käsin palloksi. Nosta pallo työlaudalle ja vaivaa käsin n. 10 min, kunnes taikina on sileää ja kimmoisaa. Ripottele päälle jauhoja, peitä kelmulla ja anna levätä 15-20 min. Kun taikina on hiukan kohonnut, jaa se osiin ja kaulitse n. 5 mm paksuiksi pizzapohjiksi. Repäise alumiinifoliosta uuniritilälle sopiva pala, öljyä ja jauhota se, ja nosta pohjat foliolle. Laita haluamasi täytteet pohjalle ja paista 250 asteisessa uunissa folion ja ritilän päällä n 10 min.

Joskin usein itse teen niin, että käännän nuo jauhojen suhteet toistenpäin.

Yhteistyössä