Pitkien vanhempien lapsien kasvusta!?

No me ei nyt mitään hirveän pitkiä miehen kanssa olla, keskimittaisia pikemminkin (minä 167cm ja mies 187cm) mutta meidän neiti oli syntyessään 45,5cm ja kasvoi koko ensimmäisen vuoden miinuskäyrillä sekä painon että pituuden suhteen, mutta 1-vuotisneuvolassa oli kivunnut tasan keskikäyrälle pituudessa. Ja kovaa tahtia tuntuu pituutta tulevan, taas sai vinon pinon pieneksi käyneitä vaatteita laittaa säilytykseen.
 
Kiitos upupaepops! Kyllähän siihen pituuteen tosiaan vaikuttaa muukin ku vauvaiän kasvu :) Olis hauska kuulla lisää kokemuksia käyrien suunnista! Paino menee kyl ronskisti plussalla mut pituus laahaa siellä -1 käyrällä :/
 
Me ollaan aika pitkiä kumpikin (174 ja 189) ja tyttö on ollut +1 käyrällä syntymästä saakka niin pituuden kuin painonkin suhteen. Nyt 14kk ikäisenä oli pituus (77,5) alkanut lähestyä sitä keskikäyrää. Eli siis meillä mennyt toisinpäin. (Tosin nyt viimeksi neuvolassa oli eri mittaaja, joten toi pituus ei välttämättä ole verrannollinen ja paino meni edelleen siinä samalla käyrällä. Saa nähdä sitten 1,5 v neuvolassa että onko vielä +1 vai ei. 80-senttisiä vaatteita jäänyt kyllä pieniksi, että siten epäilisin vähän tuota mittausta.)
 
Hauskaa et nostitte tän!
Juu, siis olen tossa kaivellut tietoa kasvuhommeleista ja tosiaan kasvuun vaikuttaa suoraan se tapa millä vanhemmat on kasvanu. Eli vauva voi periä vaikka sellasen vanhemman kasvun, joka on ollut lyhyt vauva mutta venynyt sitten myöhemmin, tai toisinpäin.
Juteltuani kaverien kanssa, löytyy esim, yksi 180cm, joka ollut vauvana 0-käyrällä, mutta venynyt vanhempana, sekä yksi 166cm joka taas kasvanut vielä lapsenakin +2 käyrällä, mutta murkkuiän kasvupyrähdys jäikin tulematta :)
 
Meillä kasvetaan +1 käyrällä ja on kasvettu koko ajan. Ollaan kuitenkin miehen kanssa ihan normaalipituisia molemmat, (168cm ja 182cm). Itse olen ollut aina koulussa pisimpiä tyttöjä, mutta ylä-asteella ei kasvua enää tullutkaan muistaakseni yhtään. Mies on kai ollut toisin päin että ala asteella ollut lyhyt-keskimittainen ja ylä asteella sitten venähtänyt.
 

Yhteistyössä