Pitkien kiertojen riivaamat

Moikka! :wave:

Kyselisin, että onko täällä minkä verran kuumeilijoita, joiden piinana ovat pitkät kierrot? Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun eka kierto pillereiden jälkeen oli 46 päivää, ja nyt tokassakin on menossa jo päivä 29 eikä vielä oviksesta tietoakaan... :(

Olen syönyt pillereitä useita vuosia, mutta muistelisin, että ennen sitäkin kiertoni olivat pidemmän puoleiset. Aion siis hakeutua asian vuoksi suht pian lääkäriin, jotta yritystä ei tämän takia menisi kuukausikaupalla "hukkaan".

Haluaisinkin nyt mielelläni tietää, minkälaista hoitoa olette muut saaneet (lääkkeet, yms.) pitkiin kiertoihin ja onko niistä ollut apua/sivuvaikutuksia, jne. Ja kuinka pitkään olette pitkistä kierroista kärsineet? Ja ennen pillereitä syöneet, kuinka kauan kului ennen kuin teillä kierrot tasaantuivat?

Toki nämä ovat yksilöllisiä juttuja kaikilla, mutta jos jotain osviittaa saisi lääkäriin menoa varten. Söin siis viimeisen pillerin jo 22. toukokuuta.

Kyllä kiukuttaa tämä tilanne! :mad: Tavallaan ei haluaisi taas vetää hormoneja, mutta ei jäädä pitkäksi aikaa odottelemaankaan, tapahtuuko luonnostaan mitään.

Toivottavasti kerrotte omista kokemuksistanne! =)
 
Täällä yksi pitkän kierron omaava :wave:

E-pillerit aloitin 14-vuotiaana todella kivuliaiden, runsaiden ja usein tulevien menkkojen takia. Mulla saattoi "kierto" mennä niin, että vuotoa tuli 3 viikkoa ja oli viikko taukoa ennen seuraavaa vuotoa. Ja pisimmällään vuoto kesti 9 viikkoa...

Pillereitä söin hyvällä omatunnolla sen 10 vuotta ja 15.12.10 söin viimeisen. Normi tyhjennysvuoto alkoi 18.12.10 ja kesti sen 5 pv. Tämän jälkeen seuraavat menkat alkoivat 26.2. eli kp 72, jos en väärin muista ja kestivät 5-6 päivää.

Tästä innostuneena ajattelin, että nyt alkaa kroppa toimimaan. Paskat. Huhtikuun 26. päivä eli kp 60 menin yksityiselle gynelle valittelemaan, ettei menkkoja kuulu. Hän kysyikin melkein heti, että onko vauva haaveissa ja ultrasi munasarjat. Lievää PCO:ta havaittavissa, mutta gyne lohdutteli, että munasolut saattavat olla vielä vähän sekaisin niin monen vuoden unen jälkeen ja kyllä ne siitä ehkä heräävät. Suositteli tikuttamaan ovista, jos vaikka sellainen sattuisi tapahtumaan.

Sain yhteensä kuuden kuukauden Terolut-kuurin, josta ensin piti syödä 3 kk ja sitten pitää tauko. Kuurin avulla mun kierto oli noin 27-28 päivää, mutta nyt tauko niistä menossa ja kp 38 mittarissa tällä hetkellä. Tuskin olen siis ovuloinut. Ajattelin vielä katsella ja kuunnella pari viikkoa ja sitten haen seuraavan 3 kk:n satsin...

Teroluteista mulla oli sivuvaikutuksina alakulo, jatkuvat nippailut alavatsalla/munasarjoissa ja toisinaan lievää huonovointisuutta. Mutta nämäkin kestin, kun tiesin, että ainakin saadaan ne kuukautiset tulemaan. Kohdun limakalvolle kun ei tee hyvää, jos menkkoja ei tule moneen kuukauteen.

Jos tässä syksyn aikana ei tärppi käy, niin sitten jatkotutkimuksiin: verikokeilla tsekataan hormonit, mahdollisesti tutkitaan miehen sperma ja otetaan mulle ehkä Clomit avuksi kypsyttämään ja irrottamaan munasoluja.

Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle :) Ihan fiksua, että aiot hakeutua tutkimuksiin, jos kierrot ovat olleet pitkät jo ennen pillereitäkin. Mm. PCO:ta "hoidetaan" nimenomaan e-pillereillä, mutta eipä niitä viitti syödä, jos raskaaksi haluaa ;)
 
Kiitoksia, Hennu, vastauksesta!

Minulla on lääkäriaika varattuna kp 40, ja ajattelin silloin kyllä nuo terolutit pyytää. Itse hieman epäilen, että en myöskään ovuloisi, joten pitää varmaan samalla noista clomeistakin kysyä...

Olisi tehnyt mieli varata lääkäri jo aiemmaksi, mutta parempi kai, että on jo reilusti päiviä plakkarissa tuolloin tässäkin kierrossa, niin ei vain käske odottelemaan.

Toivottavasti saisit kierron normalisoitumaan ja sitä myötä plussan! :heart:
 
Täällä kanssa pitkistä kierroista kärsivä!

Tänään kp65 :(, huomenna soittoaika gynelle. Terolutit saan varmaan taas, että saa kierron normipituiseksi. PCO taustalla, nii ei tuo kroppa kunnolla toimi. Kolmen kuurin terolutin tuossa jo söin ja sillon kierto oli 27 pvä.

Mulla ei oo koskaan ollu normaalit menkat, ehkäisylaastaria kun käytin niin silloin tuli tietenkin tyhjennysvuoto, ku pidin viikon tauon. Mutta ilman lääkkeitä ei mulla menkat näköjään tule ollenkaan... Ja tämä siis haittaa haluttua raskautumista :(

Mulla ei teroluteista tullut mitään erikoisia sivuvaikutuksia, ainut häiritsevä oli ekan kuurin aikana ilmestyneet finnit.
 
Hei fossiili! Milloin sinulla todettiin tuo PCO ja millä tavoin?

Itselläni on endometrioosikysta leikattu vuonna 2006, mutta tämän vuoden huhtikuussa tehdyssä ultrassa kaikki näytti siistiltä, eli sen ei kai pitäisi haitata? No, pyydän samalla käynnillä myös verikokeet, jos niistä selviäisi, onko jossain muussa kohtaa elimistön toiminnassa vikaa, tms.
 
Hei!

Maaliskuussa kävin gynellä sen takia, kun ei menkkoja laastarin poisjätön jälkeen tullut, muuten kun se tyhjennysvuoto. Laastarin jätin pois lokakuussa, huhtikuussa tuli teroluttien kanssa ekat menkat. Kierto venyi suuhteettoman pitkäksi. Ja nyt taas tero-tauolla ei menkkoja näy. Sillon maaliskuussa gyne teki normaalin sisätutkimuksen ja lisäksi vielä ultras. Ja siellä oli sitten helminauhaa molemmilla puolilla. Oikeella enemmän kun vasemmalla. Sano sillon että vasemmalla puolella on ollut yritystä :). Mulla on jo yksi lapsi, joka täyttää kohta 11. On saattanut jo sillon olla PCO, kun poikaa rupesin odottamaan, mutta varmaankin niin lievä ettei siitä ollut silloin vaivaa.
 
Moip :)

Mä söin pillereitä kaikkiaan noin seitsemän vuotta. Yhdessä kohtaa oli välissä puolen vuoden tauko kun vaihdoin merkkiä. Tuossa vaihdon yhteydessä kierto oli jotain 60pv. Joten nyt kun viime joulukuussa jätin pillerit kokonaan poie tiesin jo odottella ekasta kierrosta pitkää. No nyt onkin melkein koko ajan pillerien lopettamisen jälkeen ollut kierto 42-47pv. :( Ei kovin mieltä ylentävää. Yksi kierto oli 33 pv ja olin jo innoissani että joko normalisoituu, mutta ei. Ovulaatiota olen koko ajan tikuttanut tavallaan myös tuon 33 päivän kierron varalta ettei vaan mene ohi jos sattuukin lyhyempi kierto. Kuluu paljon noita tikkuja meillä :D
No toukokuussa kävin lääkärillä joka ultrasi munasarjat ja vasemmalla puolella oli ilmeisesti lievää pco:ta. Ei mieltä ylentävää tämäkään. Mutta nyt ollaan jo hyväksytty että meille ei vauvaa niin helpolla tule, vaatii enenmmän työtä :D
Lääkäri vaan tuumaili että odottele sinne joulukuuhun että on vuosi yritystä täynnä ja sit uudestaan lääkäriin, jos vaikka sattuu kroppa normalisoitumaan. No muistelin asiaa, millaiset menkat mulla oli ennen pillerien syöntiä.. muistaisin että erittäin epäsäännölliset. En siis malttanut odottaa sinne asti vaan varasin ajan syyskuulle. Ja se saa luvn riittää odottamisen suhteen. Tuntuu turhalta heittää kiertoja hukkaan koko ajan. En nimittäin ilmeiseseti ovuloi juurikaan ainakaan testien mukaan. Kaikkiaan vain kahdessa kierrossa olen testin mukaan varmasti ovuloinut. Toivottavasti saisin suoraan jotakin hormonia auttamaan tohon ovuloimattomuuteen. Terot kun ei kai kuulemma auta siihen..?
Tsemppiä kaikille yritykseen! :)
 
Täälläkin oli nyt viime kierton lopulta 31 päivää, mutta saapa nähdä, onko pysyvä olotila. Tässä kierrossa on kyllä tullut äskettäin AIVAN erilaiset limat kuin aiemmissa, joten en todennäköisesti ole ovuloinut plillereiden jälkeen kertaakaan, kiva... Tosin en ole onnistunut tässäkään saamaan vahvistusta digitestiin, eli kattellaan, tuliko vieläkään ovista vai ei ei, huoh!
 
mulla oli jättikierrot, keskimäärin 70 päivää pillereiden lopettamisen jälkeen joita söin 6 vuotta. vuoden lapsenteonyrittämisen jälkeen diagnosoitiin pco johon sain terolutit, metforemit ja myöhemmin clomit jotka kyllä tehosivat mutta liikaa. lopulta metforemilla saatiin esikoinen ja kuopus alulle, ja kierrot tasaisiksi.
 
Mua kanssa kiinnostaisi mikä tuo Metforem on?

Itse olen kuullut vaan clomeista.. sekä hyvää että huonoa tosin. Mulla oli tässä kierrossa kolmas ovis minkä bongasin kaiken kaiken kaikkiaan joulukuun jälkeen. Onneksi olin aloittanut tikuttamisen jo ajoissa koska kierto olikin nyt vain 36pv. Voi se oma kroppakin yllättää näköjään :D
 
ou
Täällä kanssa yksi pitkien kiertojen riivaama!
Minulla on ennestään 2 lasta jotka ovat saaneet alkunsa luomusti ja silloin kiertoni olivat n 34 päivää. Nyt kuopuksen imetyksen lopetuksesta on puoli vuotta ja kierrot on 44-46 päivää. Kävin viime kierrossa kp 31 gynellä ja siellä ultrassa todettiin, että ovulaatio tapahtuisi 1-2 päivän päästä. En kuitenkaan tullut raskaaksi :( Gyne määräsi terolutit ja käski syödä muutaman kuukauden ja sitten otettaisiin clomit käyttöön jos en ole raskaaksi tullut.
Nyt menossa kp 4 ja mietin uskallanko alkaa syödä teroja, koska viime kierrossakin ovuloin luomusti vaikkakin aika myöhään. Nyt jos teroilla kierto lyhenee 28 päivään ei ovulaatiota edes ehdi tulla! :( Ahdistavaa, kun niin kovasti haluaisimme kolmannen lapsen ja kroppa ei toimi!
 
Itse lopetin e-pillereiden syönnin 12.4.2011 ja tyhjennysvuoto tuli normaalisti. Tämän jälkeen sitten mitään normaalia hormooni toimintaa ei tapahtunutkaan aikoihin, ei kuukautisia eikä minkäänlaista valkovuotoa. Kun kp 90 oli menossa kävin hakemassa Terolut-kuurin lääkäriltä. Lääkäri ultrasi ja tutki samalla munasarjat ja kaikki oli normaalisti, eli ei PCO:ta. Aloitin samantien Terolutit ja kuukautiset alkoivat sitten kun takana oli kp 100.

Lääkäri sanoi yleensä yhden 10päivän terolut-kuurin auttavan normaalien kuukautisten käynnistymiseen. Jos kuukautisia ei taas kuukauden päästä kuuluisi niin kannattaisi kuulema aloittaa toinen 10päivän kuuri.

Kuukautisia ei kuitenkaan kuulunut kuukauden jälkeenkään. Olin etsinyt Teroluteista tietoa eri keskustelupalstoilta ja lukenut että jos Terolut pillereitä aloittaa syömään ennen ovulaation tapahtumista, ei ovulaatiota tapahtu välttämättä ollenkaan sen kierron aikana ennen kuukautisvuotoa. Tämän takia en siis aloittanut Terolutien syömistä uudelleen vaan aloin tikuttamaan ovista jo kp 11 aikaan ettei se varmasti menisi ohi. Sinnikkäästi tikuttelin, tosin en aivan joka päivä koska siihen turhauduin kp 26 tienoilla. Kp 39 (eli toissapäivänä) tikutin kuitenkin aivan selkeän ovisplussan ja nyt sitten ollaan peukut pystyssä ja odotellaan pari viikkoa josko tuo plussa ilmestyisi myös raskaustestiin! <3

Mutta tiedän siis tunteen kun kuukautisia ei kuulu ja vauva olisi toiveissa. Se on todella turhauttavaa! Tsemppiä vaan kaikille pitkistä kierroista kärsiville, kyllä mekin se oma pieni vaavi vielä saadaan! :)
 

Yhteistyössä