Minusta tuo vaikuttaa siltä, että mies pitää sinua itsestäänselvänä. Tee hänelle selväksi, ettet ole. Jätä miehesi välillä huomiotta ja selälleen sänkyyn palvelua odottamaan kellahtaessaan tee itse samoin ja odota miehen lämmittävän sinut ensin (vaikka kävisitkin jo kuumana). Mies ei älyä, että hänenkin täytyisi tehdä osuutensa. Ei homma toimi, jos vain toinen panostaa täysillä. Molempien täytyy.
Oma suhteeni ei vielä kovin pitkällä ole, mutta loppuelämäksi se on suunniteltu. Seitsemän vuotta tulee seuraavaksi täyteen. On tässä koettu minun pco ja kilpirauhasen vajaatoiminta oireineen sekä muita haasteita, mutta vetovoima ja pilke silmäkulmassa on edelleen tallella. Emme harrasta seksiä vain velvollisuuden tunnosta (edes lapsettomuushoidoissa ovulaation aikaan) vaan haluakin täytyy olla. Joskus sitä tarvitsee herätellä.
Kipinää pitää yllä jatkuvat keskustelut ja kuulumisten vaihto (mies reissutöiden takia välillä pois kotoa), vitsailu, pilke silmäkulmassa, kosketukset ohimennen, pienet huomion osoitukset arjessa ja yhdessä puuhaaminen. Näytämme ja kerromme toisillemme, että arvostamme ja rakastamme. Meillä on myös omat elämämme ja olemme kaksi erillistä persoonaa, mutta jaamme elämämme yhdessä. Kumpikin pyrkii omalta osaltaan pitämään onnellisena niin itsensä kuin toisenkin osapuolen.
Kukaan tai mikään ei ole koskaan itsestäänselvää. Sen ajatuksen mukaiseen toimintamalliin on kuitenkin helppo harhautua ihan huomaamattaankin, jos toinen tulee ehkä liikaakin vastaan toisen luisuessa omasta osuudestaan suhteeseen panostamisessa. Parisuhde on tasapainoilua ja toista tuleekin tukea tarvittaessa, aina vastamäessä. Mutta normaalitilanteessa vastuu jakautuu puoliksi ja tarvittaessa siitä täytyy muistuttaa. Toisen on vaikea muuttua, jos itse et muutu. Mieti miten teidän tapauksessanne voisit auttaa puolisoasi muuttumaan takaisin sellaiseksi, että sinullakin olisi parempi olla. Miten sinun kannattaisi toimia, jotta viesti menisi perille ja mies muuttaisi toimintaansa.