Pitkät lennot

olen lähdössä thaimaahan kun on menossa rv 16. onko kenelläkään kokemuksia pitkistä lennoista raskauden aikana? Onko vaikeita tai haittaako jotenkin? Neuvolasta kyllä ihan puolsivat reissuun lähtöä, mutta haluaisin vielä kuulla mielellään kokemuksia...

kiitos jo etukäteen!
 
En oo noin pitkästi lentänyt, mutta rv 20 lensin Euroopassa 3 tuntia. Ei ollut paha, kun oli riittävästi juotavaa ja lentosukat (loistavat muulloinkin jos paljon kävelee odotusaikana) jalassa. Muistat vaan jaloitella riittävästi ja voimistella. Sehän on vähän sama, jos istuu pitkään autossakin, niin pitää jaloitella riittävän usein.

Ja mulla ei ainakaan maha ollut tiellä vielä silloin, mutta laita sellaiset housut, jotka ei todellakaan kiristä masun kohdalta tai sen alta. Ai niin, mun kaveri lensi Thaimaaseen rv 19 ja kertoi silloin, että hyvin meni.

Mukavaa matkaa!!
 
Misupai kiitos vastauksesta! Taitaa olla tosiaan lentosukat ja jaloittelu avainsanat, joilla jaksaa mukavasti. Eipä ne pitkät lennot ole olleet herkkua kropalle ilman raskauttakaan, joten enköhän selviä :)
 
Heissan!
Mä olen lähdössä pariksi viikoksi Thaimaaseen rv22.Pitkät lennot ovat olleet aina ärsyttäviä (ilman raskauttakin).Mulla pahiten turposivat jalat,kun kerran erehdyin laittamaan lentosukat.Nyt ne on varmaan pakko hankkia raskauden takia.Kannattaa tutustua hyvin sukkien käyttöohjeisiin,että niistä on jotain hyötyä...Juoda pitää myös koko lennon ajan.
Finnairin sivuilta saat tulostettua jumppaohjeita lennolle.Siellä on myös raskauteen liittyvää infoa.
Ihanaa&rentouttavaa reissua masuasukin kanssa! B)
 
Mä olen kanssa lähdössä rv 24 Thaimaaseen. Pelottaa kanssa hieman lentomatka, mutta toivoa sopii että hyvin menee. Tarkoituskena on myöskin hankkia lentosukat. Yksi mieltä askaruttava kysymys on, että saako turvatarkastuksen läpi viedä omia eväitä (appelsiini, banaani ja sillee). Koska mä en kyllä pärjää kymmentä tuntia ilman hedelmiä, koska olen niin huono syömään niitä Finnairin maustettuja ruokia...
 
hehei, täällähän on paljon kohtalotovereita!

Ensikertalainen mä olen ilman raskauttakin tarvinnut pitkille lennoille mukaan hedelmiä ja välipalakeksejä, ja ihan mutkitta olen ne koneeseen saanut. Ja vielä määränpäässä hotelliinkin. Vaikka jälkeenpäin nauroinkin, että eräällä reissulla täytettiin lentokoneessa kaavaketta, jossa yhdessä kohdassa piti luvata, ettei vie hedelmiä maahan... ja mähän vein... :whistle:

Mistäs niitä lentosukkia saa? Ihanko esim. sokokselta?
 
Minä lensin Kiinasta vielä viikolla 28 ja kaksoset oli mahassa. Avainsana oli vain hyvä jaloittelu välillä ja myös levähtely.

Lentosukat olivat myös minulla, jotka olivat hyvät. Niitä saa esim. Instrusta.

Hyvää matkaa vain!!!!

Kiinamama
 
Joudun itse työni vuoksi lentämään paljon pitkiä lentoja sekä Aasiaan, että USA:an. Itse tilasin sukat Terttu Lilja Oy:stä, mutta noita sukkia saa varmaan monista paikoista. Kannattaa kuitenkin olla joko stay upit tai sit ihan sukkahousut (on myös olemassa äitiysmalli, jos vatsa on jo kasvanut) mielummin kun vain polvisukka malli. Itselleni stay upit tuntu mielyttävimmiltä.
Lennolla kannattaa juoda ainakin 2 dl/tunti, eli aika paljon. Sit minä ainakin joudun juoksemaan vessasssakin aika usein, mutta tuleepa sitten liikuttuakin. Eli siis kannattaa ottaa käytävä paikka, niin ei häiritse vierustoveria kokoajan. Hedelmiä saa ainakin suomen lentokentän turvatarkastuksen läpi viedä, mutta sitten monissa maissa voi olla sääntöjä, ettei saa viedä esim. lihatuotteita tai hedelmiä, mutta jos kulutat kaikki koneessa niin ei pitäis olla hankaluuksia määränpää maan tullitarkastuksessa. Huomatkaa nykyinen nesteiden vientikielto koneeseen. Siihenkin on olemassa tarkat säännöt.

Itse olen selvitellyt aika lailla lentojen riskiä, koska takanani oli kaksi keskenmenoa ja en halunnut ottaa mitään riskiä. Olen jutellut asiasta kolmen lääkärin ja Finnairin kätilön kanssa. Mitään virallisesti tutkittua tietoa lennon vaikutuksista raskauteen ei ole. Ja sätelymääräkin noissa yläilmoissa ei nouse niin korkeaksi että siitä olis haittaa. Ainoa riski on veritulppariski, joka on kaikilla jota lentävät (varsinkin ylipainoisalla suurempi). Tätä riskiä voi tosiaan pienetää yllä olevin keinoin.

Niin ja muistakaa, että jos haluatte lentää raskausviikon 28 jälkeen, silloin pitää olla todistus lääkäriltä, että raskaus on normaali. Se on yleissääntö, mutta eri lentoyhtiöllä on niin omia pikku poikkeuksia, eli kannattaa ne aina tsekata lentoyhtiökohtaisesti.
 
Eväistä: Bonat ja piltit ei mee läpi turvatarkastuksessa!! Ne on nk. nestemäistä evästä ja vatsassa oleva lapsi ei riitä niiden käyttäjäksi... :LOL: :LOL: Mut kyllä muut leivät ja hedelmät on menneet läpi uusien tarkastusten aikana. Jugurtti ei varmaan mee läpi.

Onnea matkaan matkailijat, odotan innolla jo ensimmäistä lentoa vauvelin kanssa, joka vielä tahtoo asustella masussa.

Misupai ja Helmis 37+2
 
Heippa. Minä lensin juuri Thaimaahan ja takaisin(rv 12 ja 14). Mennessä oli lentosukat (saa esim instrumentariumista) ja jalat turposi hieman. Tullessa en kerennyt sukkia laittamaan ja jalat turposi aivan tolkuttomasti. Muuta vaivaa ei lennosta raskauden kannalta ainakaan tullut. En hirveästi jaloitellut, mutta juoda yritin senkin edestä. Hauskaa matkaa!
 
Raffaella
Mulle on lääkärit neuvoneet, että juuri se kävely ja jalkojen liikuttelu (n. tunnin välein) on tärkeä juttu, yhdistettynä juomiseen. Tukisukat ovat olleet ihan ehdoton juttu myös.

Mieluiten kannattaa vissiin juoda vettä koska monesti niissä lentokoneen mehuissa on paljon sokeria joka ainakin mulla vaan saa pahemman janon aikaan. Ja kahvia ja teetä kannattaa välttää. Muutama desi vettä tunnissa on tosiaan varmaan aika hyvä määrä. Oon itse ostanut pari pulloa vettä turvatarkastuksen jälkeen käsilaukkuun varoiksi, ettei tarvitse olla vain tarjoilujen armoilla tai koko ajan kiusata lentohenkilökuntaa.

Lensin raskauden alkupäässä muutaman kerran, pisin lento taisi olla 9 tuntia, ja nyt on muutaman viikon päästä edessä sekä pitkä että lyhyt lento, pisin lento on vissiinkin taas 9 tuntia. Viikkoja silloin kasassa n. 32. En tiedä tuleeko tolle vikalle lennolle jotain muitakin apuja kuin sukat, lääkärille menossa vasta muutaman päivän päästä.
 
FPI
Moi!

Mä olen lähdössä kahden viikon päästä (rv 9) Venezuelaan (lento 12h) ja tosiaan välillä vähän huolestuttaa, mutta lääkäri kyllä sanoi, että on ok, ainoa on toi veritulppariski, mutta lentosukat mulla jo on, oon käyttäny monta vuotta ja hyvät on.

Turvallisia lentoja!
 
Itse lensin rv 16 Thaimaahan ja rv 18 takaisin. Menomatka oli suhteellisen helppo mutta takaisin tullessa jalat olivat todella kipeät, vaikka oli tukisukkahousut. Kannattaa liikkua paljon ja heilutella jalkoja paikallaankin. Juomisesta en tiedä, itse en juonut paljoa koska meidän (molemmilta) lennoilta loppui juomat kesken. :/ Mukavaa matkaa reissuun lähteville! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja paukkusa:
Niin ja muistakaa, että jos haluatte lentää raskausviikon 28 jälkeen, silloin pitää olla todistus lääkäriltä, että raskaus on normaali. Se on yleissääntö, mutta eri lentoyhtiöllä on niin omia pikku poikkeuksia, eli kannattaa ne aina tsekata lentoyhtiökohtaisesti.
Noissa on kyllä todellakin paljon eroja. Toisille yhtiöille raja on kuukausi ennen la:ta ja mm. Finnairille juurikin tuosta rv28-> pitää olla lääkärintodistus mukana. Myös siitä minne saa lentää tietyille viikoille asti oli joillakin firmoilla rajoituksia, että kannattaa tarkistaa juuri siltä yhtiöltä tarkemmin menettelytapa millä aikoo matkustaa.

Itse olin reissun päällä lennellen rv 29 asti ilman minkäänlaisia ongelmia. Vaikka unohdinkin jaloittelusta lähtien kaikki niksit ;)
 
Muistakaa varoa sellä kaikkia epämääräisiä ruokia! En ole Thaimaahan lentänyt raskaana ollessa, mutta toissa syksynä vietimme siellä muutaman viikon 8kk tyttöremme kanssa ja sairastuimme koko perhe vatsatautiin, pienin niin, että loman viimeiset päivät vietettiin sairaalassa :( Raskaana ollessa tuskin on kovin kiva joutua paikallisiin sairaaloihin (joka ainakin Hua Hinissä oli hmmm... miten sen sanoisi, aika ala-arvoinen...). Kannattaa siis katsoa missä ja mitä syö... tosin meillä tämäkään ei auttanut, koska tyttö ei paikallista ruokaa syönyt, joten sai pöpön jostain muualta. Tarkkana kannattaa siis olla!

Itse olen lentänyt raskaana ollessa vain rv 10 ja 11 ja silloinkin vain Bulgariaan, joten en hirmuisesti osaa ottaa kantaa tuohon lentomatkaan muuten kuin että ilman raskauttakin se on aika puuduttava. Kysäisepä lähtötarkastuksessa kuin täys kone on, että saisitteko useamman paikan. Meille kun kävin niin hyvin, että menomatkalla saimme kokonaisen 4 paikan rivin, jolloin mies oli toisessa reunassa ja minä toisessa ja tyttö saatiin sitten nukkumaan niille kahdelle keskimmäiselle paikalle. Meni aika kivasti lento, kun tyttö nukkui melkein koko matkan.

Mutta oikein hauskaa matkaa, Thaimaa on ihana maa =)
 
FPI
No niin, nyt on reissu Venezuelaan takana ja hyvin meni, vaikka lennot oli 12,5 h suuntaansa! Maha meni hieman sekaisin paikallisista ruuista, mutta ei pahasti!

Mukavia lomareissuja!

FPI ja Pikku-Pörris rv 9+2
 

Yhteistyössä