Pitkäkarvainen Collie

  • Viestiketjun aloittaja supermami
  • Ensimmäinen viesti
supermami
Onko kellään pitkäkarvaista Collieta perheessä jossa pieniä lapsia?
Miten koira suhtautuu lapsiin? Oon kyllä lukenut että tulee lasten kanssa todella hyvin toimeen mutta miten on "todellisuudes".
Onko helppo koulutettava?
Ollaan harkittu jo muutama vuosi collieta.Onko pitkäkarvasilla muuten tuo turkki miten työläs???
 
yhellä kaverilla on kyseinen rotu =) tulee toimeen lapsen kanssa, on lasta kohtaan suojeleva, jolloin vieraat ei voi kovin äkkiliikkeitä tehdä lapsen lähistöllä. Haukkuu kaikki pienet äänet mitä kuuluu. Pitkä turkki vaatii säännöllistä harjausta ja takkuuntuu kyllä jos ei harjaa lähes päivittäin. Ja jos koiralla on ripuli, niin sen jälkeen joutuu usein ulkoilun jälkeen käymään pyllyn pesulla.
 
Napura
Rotu kuin rotu tulee toimeen lasten kanssa, jos kokemukset ovat pennusta asti hyviä.

Hieman ot:nä edelliseen kirjoitukseen: jos haluaa pk.collielle sen hienon tuuhean turkin, sitä EI saa harjata päivittäin, kerta viikossa riittää, toki täytyy huolehtia ettei takkuja pääse syntymään.

Minun oma eka koirani oli collie ja äiti harjasi sitä päivittäin, koira oli kyllä kaunis mutta littanalla turkilla.

Veljellä on kaksi pehko urosta ja niitä on nimenomaan kielletty harjaamasta joka päivä, jos esim. näyttelyitä meinaa harrastaa ;) :whistle: ja noilla pojilla onkin kyllä komea pehko ympärillään (eikä takkuja)...
 
mul on pk.collie :) aivan ihana koira,jos ei haukkumista lasketa;) lapsista tykkää,mut on ns.herkkänahkasempi kuin meidän toinen sesse.ulkona juoksee lasten perässä ja menee lapsen eteen,jos on menossa kiellettyyn suuntaan :heart: voin suositella lapsiperheeseen,mutta kannattaa olla pentutestattu..kaikki colliet ei tykkää luonnostaan lapsista,kuten ei monet muutkaan rodut =)
 
supermami
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 20:35 vieras kirjoitti:
mul on pk.collie :) aivan ihana koira,jos ei haukkumista lasketa;) lapsista tykkää,mut on ns.herkkänahkasempi kuin meidän toinen sesse.ulkona juoksee lasten perässä ja menee lapsen eteen,jos on menossa kiellettyyn suuntaan :heart: voin suositella lapsiperheeseen,mutta kannattaa olla pentutestattu..kaikki colliet ei tykkää luonnostaan lapsista,kuten ei monet muutkaan rodut =)
Joo löytyyhän niitä kaikista koirista sellasia jotka ei lapsista piittaa.
Meilläkin on kokemusta aika monesta koirarodusta ja sattumalta kaikki koirat ovat olleet lapsirakkaita. :heart:
Mulla tai mun perheellä kun olin lapsi,on ollut roduista: Karjalan karhukoira, suomen pystykorva, "seropi", pohjanpystykorva.
Miehen kotona on ollut: seropi, kultainen noutaja (2kpl),cavalier king charlesin spanieli (tai miten se kirjotetaan... :ashamed: ),beagle.
Nyt meillä on yhteisinä jo 11vuotiaat itäsiperianlaika uros ja narttu :heart:
Riippuu varmaan millaisen kokemuksen koira heti pentuna lapsista saa,että pitääkö lapsista vai ei =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 20:59 supermami kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2006 klo 20:35 vieras kirjoitti:
mul on pk.collie :) aivan ihana koira,jos ei haukkumista lasketa;) lapsista tykkää,mut on ns.herkkänahkasempi kuin meidän toinen sesse.ulkona juoksee lasten perässä ja menee lapsen eteen,jos on menossa kiellettyyn suuntaan :heart: voin suositella lapsiperheeseen,mutta kannattaa olla pentutestattu..kaikki colliet ei tykkää luonnostaan lapsista,kuten ei monet muutkaan rodut =)
Joo löytyyhän niitä kaikista koirista sellasia jotka ei lapsista piittaa.
Meilläkin on kokemusta aika monesta koirarodusta ja sattumalta kaikki koirat ovat olleet lapsirakkaita. :heart:
Mulla tai mun perheellä kun olin lapsi,on ollut roduista: Karjalan karhukoira, suomen pystykorva, "seropi", pohjanpystykorva.
Miehen kotona on ollut: seropi, kultainen noutaja (2kpl),cavalier king charlesin spanieli (tai miten se kirjotetaan... :ashamed: ),beagle.
Nyt meillä on yhteisinä jo 11vuotiaat itäsiperianlaika uros ja narttu :heart:
Riippuu varmaan millaisen kokemuksen koira heti pentuna lapsista saa,että pitääkö lapsista vai ei =)
ja ohan se ihan koiran luonteestakin kiinni:) ja tietty joissain tapauksissa saa ei hyviä kokemuksia lapsista.sielt mist toi meidän collie otettiin ni oli myös luonnetestien mukaan sellasiakin mitä ei suositeltu lapsiperheeseen:) testaaja oli sanonu tosta et on just oikee koira lapsiperheeseen :heart: ja hyvin on mennyt.suosittelen :) itselläkin kokemusta berhandilaisista ihan pikku koiriin;)
 
Meillä on kohta 4v pehkoneiti :heart: ja on aivan ihana perhekoira. Tuli meille vuoden ikäsenä perheestä jossa sitä oli lapset kiusanneet, mutta meidän omat lapset sille tosi rakkaita, vieraita kohtaan varautunut.
Korvakarvat ja peffakarvat harjataan suht usein, noin kerran viikossa, mutta muualta harjaan kerran kuussa. Eli aika helpolla pääsee. Korvien ja tassujen karvojen siistiminen sitten onkin toinen juttu.
Meillä ainakin on ollut erittäin helppo koulutettava, rakastaa sitä touhua ihan tajuttomasti.
Eli kaikin puolin löytyy multa vain positiivista sanottavaa. Ainoa miinus joka tulee mieleen on se "kimeä laulu" jota nuo pitävät, mutta ei siinä paljon miinusta ole.
Eli siis ihana rotu kaikenkaikkiaan.
 

Yhteistyössä