Pitkä viljely ja blastot

Onko täällä kokemusta ja millaista pitkästä viljelystä blastoiksi?
Meillä menossa pitkä viljely ja jännittää tosi paljon. Munasoluja saatiin 14 ja 8 hedelmöittyi. Nyt vaan odotellaan kuinka moni selviää vai selviääkö blastoiksi asti...
 
Meillä 3.ivf hedelmöittyi ja lähti jakautumaan 5 solua joille kaikille tehtiin ns. pitkä viljely eli blastoksi asti.
Siirto päivänä vain yksi oli saavuttanut sen vaiheen ja se siirrettiin ja ne neljä muuta olivat kuukahtaneet.No plussa siitä tuli ja poika on nyt 1v3kk.
Nyt olis taas tarkoitus lähteä uudestaan hoitoihin ja tälläkin kertaa tehdään pitkä viljely.
 
Meillä toisessa IVF:ssä tehtiin pitkä viljely. Hedelmöittyneestä neljästä solusta 3. päivään selvisi 3 alkiota täysin tasalaatuisina, joten jatkettiin viljelyä viikonlopun yli. Yksi laadukas blasto saatiin, joka tarrasi kiinni. Katoa siis kävi, mutta positiivisen tuloksen jälkeen ei harmita ollenkaan, että labrasta tätä suosittelivat!
 
Meillä viimeksi pitkä viljely. Hedelmöittyneitä oli 14, mutta jo kolmantena päivänä oli selkeitä eroja: 2 hyvää ja 1 suht hyvä, muut sinnittelivät tai olivat tippineet pelistä pois. Viidentenä päivänä siirrettävänä oli 2 hyvää varhaisblastoa, nega paukahti. Tuleva ivf tehdään myös pitkällä viljelyllä koska meillä selkeästi vikaa alkioiden laadussa.
 
Mitenkä teillä on todettu että vikaa voisikin olla alkioissa? Itse tässä kiukkuan kun ei tarraa niin ei tarraa ja pidempää viljelyä olen miettinyt niin saisi tietää missä kohdin ne kuukahtaa...

Onko tehty kellekään pitkää viljelyä julkisella? Yksityisellä tekevät ilmeisesti aika paljon herkemmin?
 
^ sain lääkäriltä sellaisen tiedon, että jos munasoluissa on vikaa niin se näkyy 1-3 päivän aikana (siis viljelyssä), jos taas siittiöissä on vikaa niin niiden jaksaminen/ kestäminen näkyy vasta myöhemmin eli pitkässä viljelyssä.
Tämän perusteella meillä munasoluissa vikaa koska pitkässä viljelyssä suurin osa karsiutuu 1-3 päivän aikana ja ne alkiot jotka olivat 3.päivänä hyviä, jatsoivat vielä 5.päivään saakka, eli siittiöissä ns. ei sen perusteella vikaa.

Meillä julkisella tehtiin 2-3 päivän viljely ja viimeksi yksityisellä tuo 5 päivän viljely, millä tullaan menemään jatkossakin. Sitten voidaan ottaa myös kohdun limakalvosta näyte jos vaikka selviäisi kiinnittymisen suhteen jotain, mutta en tiedä miten hanakasti sitä tehdään ja tehdäänkö julkisella ollenkaan.

Mutta meillä tuo alkioiden laatu on näkynyt jo siinä, että suuresta follimäärästä huomimatta pakkanen jää melkein aina tyhjäksi.

Onko teillä kuitenkin pakkaseen saatu alkioita? Niitähän voidaan sulatuksen yhteydessä viljellä vielä lisää eli siihen saakka kun saadaan blastoja.
 
meillä ekassa hoidossa 2 päivän viljely, tuoresiirrossa siirrettiin kaksi topluokan alkiota ja pakkaseen meni 11 alkiota eri luokkaisia. Tuoresiirrossa ei yritystäkään kiinnittyä ja PASissa ei myöskään. PASia varten jouduttiin sulattamaan kaikki 11 alkiota ja niistä selvisi vain kaksi, nekin rupusia. Ne kuitenkin siirrettiin, mutta tulos oli yhtä kun 0. Eli kato oli tosi suuri, mä kun luulin että 11 alkiosta saadaan ainakin 3 PASsia, vaan toisin kävi. Alkiot alkoi jakantumaan hienosti, mutta sulatuksen jälkeen 3 päivän jälkeen hyytyivät, jopa topalkiot.
Nyt sitten yritetään pitkää viljelyä, katsotaan miten alkiot selviää 5 päivään asti. huh tänään siis kaksipäiväisiä ja määrä on edelleen 8. Eli kaikki hedelmöttyneet ovat toistaiseksi jatkaneet jakautumista. Tulee pitkä viikonloppu, maanantaina saa sitten nähdä monta on elossa.
En ole kuullutkaan siitä, että kohdun limakalvostakin voidaan ottaa näytteitä ja tutkia jos kiinnittymisongelmat johtuisi siitä.
 
tsemppiä kovasti teille että maanantaina saisitte kuitenkin hyviä uutisia! Mutta on ne uutiaet sitten hyviä tai ei, niin ainakin saatte uutta tietoa pitkän viljelyn aikana mikä teidän tilanne on. mulla olisi parin viikon päästä soittoaika lääkärille ja reilun kuukauden päästä alkaisi hoito. nyt olen syönyt dHeaa jo toista kuukautta jos vaikka auttaisi munasolujen laatuun, samoin omat hormoonit ajettu alas endon kuivattamiseksi.
 
Kiitos johkunen. tänään neljä blastoa odottamassa ja yksi siirrettiin, kolme pakkaseen!
Teidänkin hoito alkaa sitten pian, kerrothan auttoko DHEA sun munasolujen laatuun? oletko käyttänyt sitä kauan? Mä yritin sillä yli vuosi sitten, mutta meillä ainakaan muniksien määrä ei kasvanut ( laadusta en osaa sanoa), ja nyt siis lahjamunasoluilla hoidossa. Dheastahan on ollut aika lupaavia tuloksia jenkeissä
 
Mirkkuuusi tosi hienoa että neljä blastoa saitte!! Tuossa jää sitten pakkaseenkin toivoa, mutta jos sulla kiinnittymisessä ei ole onkelmia niin eiköhän se tästä jo tärppää ;)
Meillä kanssa blan-B on tuo luovutettu munasoluhoito. Katsotaan nyt tosiaan ensin miten dhea vaikuttaa munasolujen laatuun (määrän kanssa kun ei ole ongelmaa) ja tää mun hormoonien alasajo puolestaan endoon. Dheaa olen käyttänyt nyt 8 viikkoa eli hoidon alkaessa noin 3 kuukautta.
Missä teille muuten on tuo hoito tehty; Suomessa vai jossain muualla? Mietin vaan että onkohan paljonkin hintaeroa sillä tehdäänkö täällä vai muualla, meidän klinikalla HKI:ssä tuo maksaa noin 7000€.
 
Johkunen , meidän eka hoidot on tehty Tartossa ja nämä nykyiset Suomessa. Klinikan arvio hinnasta oli tuo 7000 mutta on se mennyt vähän yli. laitan sulle yksäriä.

Mulla on nyt virallinen testipäivä lähellä, eli maanantaina, mutta olen jo tikuttanut malttamattomana ja testissä on selvät viivat. Testiviiva ei ole kyllä läheskään niin punanen kun kontrolliviiva. Saa nahdä, en uskalla kiljasta riemusta vielä ennen verikoetta....
 
Täällä myös yksi blastosiirtolainen ja oman kokemukseni mukaan ehdottomasti blastoviljely, jos on mitään epäilystäkään alkioiden laadusta.
Minulla eka ivf saatiin 8 solua joista tuoresiirrosta heti plussa (siirto kolmipäiväisenä silloin) ja ihana tytär. 7 pakkaseen mutta ekasta pas:sta heti muskaava tulos: 6 alkiota ei selvinnyt sulatuksesta ja yksi pääsi siirtoon asti mutta siitä tuli km.

Toisessa ivf lääkäri päätti tehdä pitkän viljelyn. Saatiin 9 solua, joita oli 2 päiväisinä jäljellä 7. Viidenteen päivään selvisi kuitenkin vain yksi blasto, olin aivan musertunut siirtopäivänä - yhdeksästä vain yksi!! Niin se sitten kuitenkin vaan on että nuo blastot ovat tosiaan hyvin elinkelpoisia ja myös tarraavat herkästi kiinni eli raskaaksi tulin ja sain ihanan pojan.

Joka ainoa päivä kun katson noita lapsia, mietin kuinka onnekas olen. Ekalla kertaa kävi ihan mieletön tuuri, että lääkäri osasi valikoida sen yhden ainoan elinkelpoisen - mutta tuskin salama olisi iskenyt kahdesti eli tällä toisella kertaa oli kyllä mieletön onni, että tehtiin pitkä viljely, muutenhan oltaisiin kaksipäiväisinä valikoita seitsemän joukosta!! Ja tosiaan vain tämä yksi blasto oli sitten loppuen lopuksi.

Blastosiirrossa on aina vähemmän alkioita loppusuoralla ja riski on se että pakkaseen ei jää mitään. Pitää kuitenkin aina muistaa, että kukaan ei mene ivf hoitoon vain siksi että saisi alkioita pakkaseen eli kyllä se on aina kaikista tärkein juttu että elinkelpoisin alkio saadaan valittua heti tuoresiirtoon ja juuri siitä tässä blastohommassa on kyse. Ehdottomasti siis kannattaa lähteä siihen aina avoimin mielin.

Mirkkuusi: pidän sinulle peukkuja että kaikki jatku hyvin! Blastot tosiaan johtavat useammin onnistumisiin, se on havaittavissa aika selvästi kun netistäkin tutkii ihmisten kirjoituksia. Ja Testiviivanpaksuudella ei ole mitään merkitystä jos kyseessä on raskaustesti, eli raskaana olet jos siihen edes otan viivaa piirtyy. Se viiva ei mulla ainakaan ollut vielä edes testipäivän aamuna yhtä vahva kuin kontrolliviiva eli niitä vahvuuksia on turha analysoida ollenkaan ;)
 
Mä en muuten oikein usko tuohon, että jos munasoluissa vikaa niin kato on ekojen kolmenpäivän aikana ja jos siittiöissä niin myöhemmin. Meillä vikana on nimenomaan munasolut ja siittiöt miehellä todettu erinomaisiksi ja aina on jakautuneet loistavasti ekat kolme päivää mutta kato on ollut sitten sen jälkeen.
 
kiitos peukutuksesta. Mä siis plussasin yhdestä blastosta. Tänään on 6+6
:) ja ultrassa näkyi syke jo 6+3

Mä siirryn siis myös ehdottomasti blastojen suosittelijoihin! aikaisemmin siirroissa siirrettiin kaksi kerrallaan eikä koskaan ollut edes kiinnittymisyritystä.
 
Mä en muuten oikein usko tuohon, että jos munasoluissa vikaa niin kato on ekojen kolmenpäivän aikana ja jos siittiöissä niin myöhemmin. Meillä vikana on nimenomaan munasolut ja siittiöt miehellä todettu erinomaisiksi ja aina on jakautuneet loistavasti ekat kolme päivää mutta kato on ollut sitten sen jälkeen.
Meille muistaakseni lääkäri selitti, että ne miehen soluista johtuvat viat alkaa ilmenemään vasta siellä 4.-5. päivän tienoilla, joten labraolosuhteissa niitä ei välttämättä päästä toteamaan, vaikka vikaa olisikin.

Meilläkin lääkäri vahvasti epäili, että munasoluissa on jotain vikaa ja vain murto-osa kehittyvistä soluista olisi todellisuudessa "kelpokamaa", joista elinkelpoisia alkioita voisi ylipäätänsä kehittyä. Aika hurjaa oli sellaista kuulla 25-vuotiaana, mutta kummasti tuo selittäisikin sen, miksi 4,5v yrityksen aikana oltiin saatu aikaiseksi vain yksi varhainen keskenmeno.
 
Meillä kuudesta alkiosta kolme pakastetiin 3-päiväisenä ja kolme päätettiin viljellä blastoksi asti. Kaikki kolme selvisivät pitkästä viljelystä ja pakkaseen siis saatiin 3xD3 alkioiden lisäksi 2xD5 ja 1xD6. Ekassa PAS:sissa siirrettiin osittain sulatuksesta selvinnyt 3-päiväinen alkio (kaksi sulatettiin, toinen ei selvinnyt ollenkaan) ja siitä nega. Seuraavassa PAS:sissa siirretään varmaan D5 alkio, jos vaan selviää sulatuksesta.

Täällä monella oli hyviä kokemuksia blastoista tuoresiirrossa, mutta onko kenelläkään kertoa kokemuksia siitä, miten niiden sulatus ja PAS meni?
 
Meillä saatiin punktiossa 16 solua, joista 15 hedelmöittyi, ja siirrettiin yksittäin tai pareittain aina siihen asti, että jäljelle jäi näistä kaksi monitumaista blastokystia. Negaa siis negan perään.

Viimeiseksi joukosta lähdettiin sulattamaan ja siirtämään blastiokystia, joka sitten viiden vuoden lapsettomuuden jälkeen oli ainoa joka lähti kasvamaan kohdussa, ja siitä nyt tuloksena ihana reilun vuoden ikäinen tyttö :).

Pakkaseen jäi vielä se toinen blastokysti, ja kun tyttömme oli vähän alta vuoden, pääsimme kokeilemaan tästäkin siirtoa. Ja parin vuoden pakkasessa olon jälkeenkin myös tuo ihme alkio lähti kasvamaan, ja nyt meneillä raskausviikko 14, ja np ultrassa oli kaikki hienosti :).

Ennen näitä blastoja en ole saanut koskaan haamun haamua, tai mitään.

Hoitopaikkana meillä NKL.

Paljon onnea kaikille hoitoihin!! :flower:
 
Kide72, iso kiitos, kun jaoit kokemuksesi. :) Tämä antoi hurjasti toivoa. Mekin saatiin 16 solua, mutta vain 10 hedelmöittyi. Lopulta vain nämä kuusi, joista 3 blastoa, olivat pakkaseen kelpaavia. Tuoresiirtoon en päässyt hypeririskin takia. Ihanaa odotusta. :) :flower:

Lisääkin kokemuksia saa kertoa. :) Varsinkin ne hyvät kokemukset helpottaisivat tämän stressaajan ja analysoijan mieltä.
 

Yhteistyössä