Pitkä kierto: mikis ei määrätty teroja?

Hei,

Minulla on aina ollut hyvin epäsäännöllinen kierto (3krt/vuosi) ja e-renkaan lopetuksen jälkeen n. kp 55 hakeuduin gynelle. Hän ultrasi munasarjat ja siellä näkyi hieman rakkulamaiset munasarjat mutta kuitenkin yksi iso folli. Verikokeen perusteella ovulaatiota ei ole kuitenkaan tapahtunut. Sain gyneltä viikon terolutkuurin kuukautisten käynnistämiseksi ja tuhruvuotoa tuli kuurin jälkeen noin 5 päivää. Kierron alussa otettiin verikokeita (TSH,PVK..) ja kaikki oli ok. Ongelmana on siis että en ovuloi.

Lääkäri oli sitä mieltä että Terolutteja en enää syö.Kontrolli sovittiin kyllä parin kk päähän jolloin tehdään kuulemma uusi ultra ja harkitaan ovulaatiota tukevia lääkkeitä. Miksi näin? Täällä palstalla on niin monia joilla on sama tarina kuin minulla ja heille on määrätty se 3 kk terokuuri. Miksi minulle ei määrätty teroja? Lääkärini on nyt pari viikkoa lomalla ja asia askarruttaa minua kovasti. Vastaathan pian! Kiitos jo etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Hei "Vici"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelut että en aiemmin päässyt vastaamaan.

Terolut on keltarauhashormoni, jota käytetään tosiaankin paljon epäsäännöllisen kierron tasoittamiseen, mutta se tukee siis lähinnä keltarauhasen toimintaa loppukierrossa eikä niinkään auta munarakkulan kehitykseen ja irtoamiseen. .
Terolutien huono puoli on se, että ne saattavat joskus haitata ovulaatiota eivätkä siten ehkä ole juuri paras lääke tilanteessasi. Tärkeintä olisi saada sinulle nyt kunnollinen munarakkulan kehitys aikaiseksi, tähän käytetään sitten toisenlaisia lääkityksiä.
Lääkitykset pitää aina arvioida yksilöllisesti jokaisen kohdalla eli välttämättä se mikä sopii toisille, ei olekkaan sinulle hyvä. Kehtoittaisin kyllä nyt sinua mahdollisuuksien mukaan hakeutumaan suoraan lapsettomuuslääkärin luo, jotta saisit mahdollisimman asianmukaista hoitoa ilman turhaa odottelua.

Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä