Pitkä imetys - miten saada lapsi juomaan tavall. maitoa?

  • Viestiketjun aloittaja Apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
Apua kaipaava
Kertokaapa vinkkejä miten kannattaa toteuttaa lehmänmaitoon siirtyminen pitkän imetyksen jälkeen?

Poikamme on nyt 8 kk ikäinen ja imetys sujuu niin hyvin ja vaivattomasti, että olen aikeissa jatkaa sitä tuonne lähemmäs puolentoista vuoden ikään asti, ellei lapsi itse halua aiemmin itseään vierottaa.

Pitääkö imetyksestä siirtyä vielä korvikkeisiin ja sitten vasta lehmänmaitoon, vai miten olette tehneet?

Ovatko lapsenne oppineet helposti lehmänmaidon makuun, vai onko tarvittu jotain "kikkoja"?

 
Meillä meni imetyksen jälkeen liki kolmisen kuukautta ennen kuin lapsi alkoi juoda tavallista maitoa. Korvikkeitakin kokeiltiin, mutta eivät nekään maistuneet. ALkuun huolehdin kovasti nesteen saamisesta, mutta kun lapsi oli pirteä ja pissaa tuli, niin sai siis nestettä riittävästi ruuasta. Kalkkia annoin välillä lisäksi tablettina. Piimä maistui alkuun maitoa paremmin.
 
ieras
Imetin reilu vuoden ikään ja en koskaan opettanut korvikkeelle. 11-kuisena aloitettiin harjoittelemaan lehmänmaidolla imetyksen ohessa. Ei siinä ihmeempiä kikkioja tarvittu.

 
Juu, siis senkun imettää, ja antaa sitten sen ohella aikanaan lasista maitoa ruuan yhteydessä esim. Ei se sen kummosempaa ole. Ite imetän 1,5v lasta, ja hyvin tuo on sen ohella juonut purkkimaitoa. Korvikkeita ei ole saanut.
 
Apua kaipaava
Kiitos vastauksistanne!

Ilmeisesti teen tästä vähän liian ison jutun :hug: Mitenkähän mulle ei tullut mieleenikään, että lehmänmaitoon voi alkaa totutella jo imetyksen rinnallakin.

Minkä ikäisenä lehmänmaitoa voi alkaa kokeilla, tietääkö joku?
 
yks äityli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 10:49 Apua kaipaava kirjoitti:
Kertokaapa vinkkejä miten kannattaa toteuttaa lehmänmaitoon siirtyminen pitkän imetyksen jälkeen?

Poikamme on nyt 8 kk ikäinen ja imetys sujuu niin hyvin ja vaivattomasti, että olen aikeissa jatkaa sitä tuonne lähemmäs puolentoista vuoden ikään asti, ellei lapsi itse halua aiemmin itseään vierottaa.

Pitääkö imetyksestä siirtyä vielä korvikkeisiin ja sitten vasta lehmänmaitoon, vai miten olette tehneet?

Ovatko lapsenne oppineet helposti lehmänmaidon makuun, vai onko tarvittu jotain "kikkoja"?
:) imetyksen jälkeen siirrytään yleensä korvikkeisiin ja juodaan korviketta ensimmäiseen ikävuoteen saakka...itse aloitin korvikkeen kanssa lehmänmaidon n.11kk:den ikäiselle lapselleni,totutella lapselle tavallinen maito siis korvikkeen seassa ja antaa pikkuhiljaa enemmän maitoa pullosta jossa on vähemmän korviketta tai mieluiten
nokkamukista,näin minulle neuvottiin neuvolasta,voithan vielä sieltä kysyä asiaan varmuutta kun voi olla et ne säännöt ovat muuttuneet puolessa vuodessa. :/
 
Meillä esikon kans otettiin lehmänmaitotuotteet rinnan lisäks himpun yli 10kuisena, hyvin kelpas. Pienempänä trarjottiin satunnaisesti korviketta mikä ei kelvannut ja aiheutti vain vatsavaivoja..
Eli mitään korvikkeita ei tarvii alkaa sekottelee jos imetät tuonne lähemmäs 10-11kk, toki saa sitäkin antaa jo nyt jos tarve tulee :D
 
samma här
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 13:00 tinttu kirjoitti:
Juu, siis senkun imettää, ja antaa sitten sen ohella aikanaan lasista maitoa ruuan yhteydessä esim. Ei se sen kummosempaa ole. Ite imetän 1,5v lasta, ja hyvin tuo on sen ohella juonut purkkimaitoa. Korvikkeita ei ole saanut.
Samat metkut, paitsi lapsi 1,8 kk.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 10:49 Apua kaipaava kirjoitti:
Kertokaapa vinkkejä miten kannattaa toteuttaa lehmänmaitoon siirtyminen pitkän imetyksen jälkeen?

Poikamme on nyt 8 kk ikäinen ja imetys sujuu niin hyvin ja vaivattomasti, että olen aikeissa jatkaa sitä tuonne lähemmäs puolentoista vuoden ikään asti, ellei lapsi itse halua aiemmin itseään vierottaa.

Pitääkö imetyksestä siirtyä vielä korvikkeisiin ja sitten vasta lehmänmaitoon, vai miten olette tehneet?

Ovatko lapsenne oppineet helposti lehmänmaidon makuun, vai onko tarvittu jotain "kikkoja"?

Tyttäreni on reilu 2 v ja imetän edelleen. Puolivuotisesta hän sai töissä pumppaamaani rintamaitoa hoidossa. Lehmänmaitoa aloitin tarjoamaan 1-v. ylöspäin hoidossa, mutta ei maistunut. Otin periaatteen, että lehmänmaitoa tarjotaan hoidossa päivittäin, vaikkei maistuisikaan, maistatetaan, ja juokoon tyttö sitten vettä ja syököön muita maitotuotteita, maustamatonta luomujugurttia, juustoa ym. Rintamaitoa sai hoidossa pullosta viime toukokuuhun asti vähenevässä määrin, sitten lopetin pumppaamisen. Kyllä se maito lopulta alkoi maistua kun ei painostettu, aikaa se vei tosin, äidinmaito kun oli niin paljon mieleisempää :kieh: :kieh: :LOL: :LOL:
Että ota rennosti, huolehdi vaan että lapsi saa tarpeeksi nestettä (vesi paras yli 1. v:llä jos maito ei maistu, mehuissa sokeria, no good hampaille :attn: !), ja syö muuta kalsiumpitoista tarpeeksi päivittäin. Kyllä se siitä, kuin huomaamatta jossain vaiheessa...niin kävi meillä. Ja eihän kaikki aikuisetkaan välitä maidonjuonnista mutta saavat kalsiumia muusta B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 15:35 Apua kaipaava kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne!

Minkä ikäisenä lehmänmaitoa voi alkaa kokeilla, tietääkö joku?
1 v-ylöspäin tavallista lehmänmaitoa juomaksi on virallinen kansainvälinen suositus, ei alle mielellään. Itse annoin Jugurttia ja juustoa jo vähän alle vuodenkin iässä, ensin ruuan seassa (esim juustoa sulaneena vihannesmössön seassa. Noudatin kyllä aika pilkuntarkasti suosituksia...en tosin asunut Suomessa mutta korkeatasoisessa EU -länsimaassa kuitenkin B) B) , jossa monen asian tietämys vauvanhoidossa (mm. imetys) oli Suomea edistyneempää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 10:49 Apua kaipaava kirjoitti:
Kertokaapa vinkkejä miten kannattaa toteuttaa lehmänmaitoon siirtyminen pitkän imetyksen jälkeen?

Poikamme on nyt 8 kk ikäinen ja imetys sujuu niin hyvin ja vaivattomasti, että olen aikeissa jatkaa sitä tuonne lähemmäs puolentoista vuoden ikään asti, ellei lapsi itse halua aiemmin itseään vierottaa.

Pitääkö imetyksestä siirtyä vielä korvikkeisiin ja sitten vasta lehmänmaitoon, vai miten olette tehneet?

Ovatko lapsenne oppineet helposti lehmänmaidon makuun, vai onko tarvittu jotain "kikkoja"?

Meillä aloitettiin ihan neuvolan ohjeiden mukaan tavallisen maidon maistelu vuoden iässä. Mitään välivaihetta korvikkeen kanssa ei meillä ole ollut. Luomumaitoa on meillä tarjottu, aluksi kevytmaitoa ja nyttemmin rasvatonta (poika siis nyt tasan 1,5v :heart: ). Luomumaitoa siksi että monet vähän laktoosiintoleranssiin taipuvaiset sukulaiset ovat kertoneet vatsan kestävän hyvin luomumaitoa mutta ei tavallista maitoa. Ennen vuoden ikää oltiin niin onnekkaita, ettei korviketta tarvittu muuten kuin silloin kun olin useamman ruokailun ajan pois kotoa eli aika harvoin.

Meillä imetys jatkuu edelleen (lähinnä aamu- ja iltatisuttelu), eikä tavalliseen maitoon siirtymisessä ollut mitään ongelmia. Ruuan kanssa vaan alettiin tarjoamaan normimaitoa ja se siitä. Meillä ei ole tämä imetys ollut millään tavalla suunniteltu juttu, asiat on vaan menneet näin ja vaikka olin tuossa viikon työmatkalla niin eipä unohtunut tissi vieläkään, vaikka taisin vähän sitä toivoakin.

Muuta vinkkiä en osaa antaa, kun on onneksi mennyt niin helposti tämä lehmänmaitoon siirtyminen meillä, kuin että ilman sen suurempaa haloota kaadat maitoa mukiin ja annat maistaa. Ehkä kannattaa valita aluksi rasvainen maito eli siis kevytmaito että tuntuu vähän tutummalta suussa ;)
 

Yhteistyössä