Pitkään imettäneille kysymys!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menkkani???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menkkani???

Vieras
Te 2 vuotta tai yli imettäneet, miten kohtu palautui pitkästä imetyksestä? Imetin 2,5 vuotta, lopetin reilu puoli vuotta sitten. Käytin ehkäisyä välissä mutta nyt ilman jo pitkälti yli puoli vuotta eikä kuukautisia näy eikä kuulu. Toinen lapsi saisi enemmän kuin mielellään tulla, mutta kohtu ei tunnu palautuvan.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Miten kauan teillä kesti, ennen kuin kuukautiset palautuivat normaaleiksi imetyksen jälkeen? Yritittekö lasta, ja miten se onnistui?

Kiinnostunein olen niitä kokemuksista, joissa ongelmia on ollut. Miten ne ratkesivat?

Kiitos!!

Ja noi on ihan maksimeja mulle. Puol vuotta imetyksen lopettamisesta alkoi hormonitoiminta pikkuhiljaa käynnistyä ja noi vuosi. Imetyksen lopettamisesta aloin olla ennallaan. Imetys veti mut myös kuivaksi kuin Sahara joten ei ollukyllä pelkoa raskautumisesta....

Tarkoitat varmaan hormonitoiminnan palautumista :) Kohtu kyllä palautuu pian, vaikka kuukautiset ei alkaiskaan pitkään aikaan.
Ite oon imettänyt kutakin lasta vaan vuoden ja menkat on alkanu sitten imetyksen lopetuksen jälkeen aika pian.

Mulla alkoi menkat kun synnytyksestä oli 8 kk. Ei se kohdusta riipu, vaan hormoneista. Mulla oli niin, että kun vauva söi jo vähän kiinteitä ja maitoa tuli vähemmän , alko menkat. Joillainhan alkaa nopeamminkin ja joillain vasta kun imetys loppuu.
:)

3 vuotta olen imettänyt pisimmillään, josta eka vuos vauva sai pääosin ravintonsa rintamaidosta. Menkat on alkaneet aina n. 9 kk synnytyksestä. Kyllä sun kannattais käydä gynellä kyselemässä. Mikäli sulla on ollut käytössä hormonaalinen ehkäisy, taitaa ongelma johtua enemmänkin siitä...

Kuukausi, kaksi imetyksen loppumisen jälkeen alko menkat. Ehkäsyä ei ole ollut sen jälkeen eli 1.5vuotta yritetty toista. Ei vain tuu. Lääkäriin pitäis mennä mut en jaksais. Ehkä syksyllä.

[QUOTE="HELLU";28635667]Ja noi on ihan maksimeja mulle. Puol vuotta imetyksen lopettamisesta alkoi hormonitoiminta pikkuhiljaa käynnistyä ja noi vuosi. Imetyksen lopettamisesta aloin olla ennallaan. Imetys veti mut myös kuivaksi kuin Sahara joten ei ollukyllä pelkoa raskautumisesta....[/QUOTE]

Toi viimeinen lause kuvaa myös minua, imetys veti kuivaksi kuin aavikko. Aloin käyttää hormonaalista ehkäisyä vasta vuoden imetyksen jälkeen, ja sinä aikana ei ollut tullut kuukautisia. Kauhean montaa kuukautta en ehtinyt käyttääkään, kun toinen lapsi oli tervetullut, mutta hitaasti on käynyt palautuminen.

Jotenkin lohduttavaa tietää, että sinulla kuitenkin palautui ennalleen, vaikka otti aikaa. Gynekologilla olen käynyt ja määräsi tutkimuksiin, ne edessä syksyllä. Mietityttää vaan, että miksi hormonitoiminta kestää niin kauan palautua. On helpottavaa kuulla, etten sentään ole ainut!

[QUOTE="HELLU";28635667]Ja noi on ihan maksimeja mulle. Puol vuotta imetyksen lopettamisesta alkoi hormonitoiminta pikkuhiljaa käynnistyä ja noi vuosi. Imetyksen lopettamisesta aloin olla ennallaan. Imetys veti mut myös kuivaksi kuin Sahara joten ei ollukyllä pelkoa raskautumisesta....[/QUOTE]

Sinulle vielä jos olet kuulolla, kuinka nopeasti toinen raskaus sai alkunsa ensimmäisen imetyksen loputtua?

Kiitos!

mulla alkoi pelittää vaikka imetin,itseasiassa siinä ei ehtinyt tulla yksiäkään kuukautisia välissä,kun aloin ekasta kierrosta odottaa jo toista.Esikoinen tuolloin 9kk,imetin häntä 1v asti.

Täysimetyksellä ekat 6kk, jokaisen kolmen lapsen kohdalla on mun menkat alkaneet silti viimeistään 2kk synnytyksestä. Pitkiä imetysvälejä saattoi olla satunnaisesti, harvakseltaan, jos joskus sattui lapsi nukkumaan 6 tunnin syöttövälin :)

Raskautunut olen kolme kertaa ekasta kierrosta ja yhden kerran raskautuminen kesti pidempään, 9kk. Mutta siis yleisesti ottaen aika nopeasti hommat toiminut.

Mä imetän nelivuotiasta ja olen raskaana parhaillaan. Menkat alkoi kun esikoinen oli 11 kuukautta mutta raskautta yritinkin vasta pitkän ajan päästä tuosta ja raskauden sitten aika nopeasti. Mun on vaikea uskoa, että imetys pitäisi kuukautiset pois kovin pitkään yleensä, toki jos imetystä on tosi paljon mutta yleensähän ainakaan yli puolitoistavuotiaita ei enää kovin usein imetetä. Oletko käynyt gynekologilla?

Jälkitarkastuksessa lääkärini totesi että kohtu on täysin palautunut normaaliin kokoonsa. Imetän edelleen yötä päivää ja kuukautiset palasivat kun vauva oli 4 kuukautta vanha, kierto alkoi täsmällisenä heti.

Tämä on kolmas lapsemme, keskimmäisen imetys ei koskaan onnistunut täysin ja kuukautiset palasivat vasta kun vauva oli lähemmäs vuoden, esikoista imetin yötä päivää ja silloin kuukautiset tulivat kun vauva oli jo taapero eli puolitoista vuotta vanha.

Eiköhän sun kohtu ole jo palautunut....

Mutta mulla alkoi menkat 6 kk synnytyksestä, vaikka imetin, ja imetän edelleen, vauva nyt 1 v. Kovin yksilöllisiä on nämä asiat, ettei asiaa oikein voi ennustaa. Mutta sinuna kokeilisin lopettaa imetyksen tai ainakin vähentää, josko ne menkat sieltä tulis. Jos siis on toive uudesta lapsesta.

Eiköhän sun kohtu ole jo palautunut....

Mutta mulla alkoi menkat 6 kk synnytyksestä, vaikka imetin, ja imetän edelleen, vauva nyt 1 v. Kovin yksilöllisiä on nämä asiat, ettei asiaa oikein voi ennustaa. Mutta sinuna kokeilisin lopettaa imetyksen tai ainakin vähentää, josko ne menkat sieltä tulis. Jos siis on toive uudesta lapsesta.

Olen siis lopettanut imetyksen jo yli puoli vuotta sitten ja aiemmin kuukautiset ovat olleet runsaat, nyt ei juuri mitään. 5 päivän runsaasta vuodosta siihen, että pari kertaa pyyhkiessä tulee jotain rusahtavaa. Lisäksi viimeinen puoli vuotta oli tosi vähän imetystä.

Olen ollut gynekologilla ja minulla on tutkimusaika sairaalassa. Siihen on vaan aikaa vielä reilusti, joten olisin toivonut kokemuksia lähinnä niistä ongelmista ja miten ovat ratkenneet. Toinen lapsi on siis toiveissa.

Yhteistyössä