Pitkään imettäneet. (yli vuosi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninnu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninnu"

Vieras
Kuinka monta kertaa päivässä imetit lastasi?

Minkä ikäinen lapsi oli,kun lopetitte imetyksen?

Jos lapsi oli es. 1v4kk,niin oliko imetyksestä luopuminen lapselle kova paikka? Vai menikö helposti?

Oma lapseni on nyt 1v 1kk ja vielä on imetys menossa. Maitoa riittää kyllä,joten olen ajatellut,että jos vielä jonkin aikaa imettäisi. Lapsi juo kyllä normaaliakin :) maitoa. Mutta esim. päiväunille ja yöunille ruvetessä rinta on se joka paremmin kelpaa.

Sitä en kyllä enää tarkasti muista kuinka monta kertaa imetin, ihan lopussa vain kerran ennen nukkumaan menoa. 1,5v iässä noin 4 kertaa... Imetyksen lopetin kun lapsi oli 2v2kk. Jäi ihan itsestään pois imetys siinä vaiheessa. Jos olisi pitänyt lopettaa 1,4v iässä olis ollut varmaan aika kriisi lapselle.

Esikoista imetin 1v5kk. Sitten jäi kerta laakista pois kun hän oli tosi kipeä ja tukkoinen eikä jaksanut imeä. HElposti jäi pois. Pitkään oli kyllä jo ollut niin että vain iltatissin sai.

Nyt on kuopus pikkumies 1v1kk ja minkäänlaista meininkiäkään hänellä ei ole että tissistä luopuisi. Päinvastoin............kertoja on paljon päivän aikana kun haluaa rinnalle...yölläkin vielä vaikka siitä todellakin haluisin jo luopua. Päivällä mielestäni saa tulla tissille vielä useammankin kuukauden.

Maitoa ja piimää juo lasista.

Kuopus oli pakko vieroittaa 1 v 6 kk iässä, sillä hän alkoi korvata maidolla kaiken ruuan ja olisi ollut sitten rinnalla koko ajan, eli en voi mitään täsmällistä sanoa siitä montako imetyskertaa oli kun välillä tuntui että päivä oli pelkkää imetystä.

Isoveljensä oli 1 v 8 kk kun vieroitin ja hänen kanssaan oli järkevämpää, hän söi muutakin.

Ei se helposti mennyt. Olen ollut yleensä erossa vierotettavasta kerta rysäyksellä kolme yötä ja päivää, ja sitten jonkun aikaa välttänyt näyttäytymästä lapselle vähissä vaatteissa. Yölevottomuus on kestänyt noin 2 viikkoa.

Kuinka monta kertaa päivässä imetit lastasi?
- Lapsi on 1v 2kk ja imetän 1-2 kertaa päivässä, riippuu siitä kuinka usein lapsi pyytää maitoa. Yleensä ensimmäinen kerta aamupalan jälkeen ja toinen joskus iltapäivästä.
- Jatkuu edelleen.
Jos lapsi oli es. 1v4kk,niin oliko imetyksestä luopuminen lapselle kova paikka? Vai menikö helposti?
- Luulen, että lapsi tulee itse lopettamaan lähiaikoina, koska on vähentänyt viime aikoina imetyskertoja aika tuntuvasti. Muut asiat kiinnostavat enemmän!

[QUOTE="ninnu";25050872]Kuinka monta kertaa päivässä imetit lastasi?

Oma lapseni on nyt 1v 1kk ja vielä on imetys menossa. Maitoa riittää kyllä,joten olen ajatellut,että jos vielä jonkin aikaa imettäisi. Lapsi juo kyllä normaaliakin :) maitoa. Mutta esim. päiväunille ja yöunille ruvetessä rinta on se joka paremmin kelpaa.[/QUOTE]

Imetän niin monta kertaa kuin lapsi haluaa. Enpä ole laskenut, aika monta. Hammaslääkäriltä olen kysynyt vaikutusta hampaisiin, ja hän sanoi että sitten kun poskihampaita puhkeaa useampi, niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa luopua yöimetyksestä.

Lapsi on 1 v. 3 kk., jatkan vielä joten en tiedä miten lopetus sujuu.

Olin ajatellut lopettaa pikkuhiljaa syksyn aikana, mutta nyt lapsella onkin maitoallergia (lievä, minun käyttämäni maitotuotteet eivät vaikuta) joten jatkan kunnes korvaava, sopiva tuote löytyy. Ei se minua haittaa, kunhan nyt ennen 2-vuotispäivää olisi joku kirvaava tuote löydetty. Ihanaa lähellä oloa ja kiukkuavan lapsen palauttaa hetkessä iloiseksi ja tyytyväiseksi.

Kaikkia kolmea olen imettänyt yli vuoden (1v6kk - 1v.10kk). Jokainen lapsi sai maitoa loppuun saakka monta kertaa päivässä ja noin kerran myös yöllä (laiskuuttani). Kaikkien kohdalla "kerrasta poikki" -tyyli on ollut toimivin.

Olen ehtinyt kyllä kokeilla yöimetyksen pois jättämistä (en jaksanut huudattaa lasta), imetyskertojen vähentämistä tietoisesti (ei oikein tuntunut luonnolliselta, muutoin kuin työhönlähdön vuoksi, töiden jälkeen lapsi vasta rinnalla viihtyikin..). Mutta lopulta se kerralla imetyksen lopettaminen on ollut toimivin juttu.

Toki lapsi muutaman päivän alkuun protestoi, mutta annoin tutin suuhun ja pidin paljon lähellä ja sylissä.. Pari päivää ja yötä itkeskelivät enemmän kuin tavallisesti, mutta kaikki tuntuivat käsittävän sen ettei maitoa enää saa.

Kiitoksia vastauksista. :)

Kuullostaa sille,että meilläkään ei ole vielä hätäpäivää imetyksen lopettamisen kanssa. Imetyskerrat ovat vähentyneet,mutta iltaimetys tuntuu olevan tosi tärkeä tällä hetkellä lapselle. Ennemmin imettää kuin kuuntelee kiukkuamista.. ehkä laiska äiti,mutta lapsen parasta ajatellen ;)

Yöimetys meillä ovat siihen tyyliin,että lapsi herää n. klo 5-6 ja on silloin vailla rintaa.. unisena tuhnottaen...

1v2kk asti yöllä 3krt yleensä ja pvälläkin sillai ko laps halus :D lopetin vaan ykskas yöimetyksen muuta yö oli protestia sit rauhottu.. pvät harvensin yhteen kertaan ja sit vaan lopetin senkin..

[QUOTE="ninnu";25050872]Kuinka monta kertaa päivässä imetit lastasi?

Oma lapseni on nyt 1v 1kk ja vielä on imetys menossa. Maitoa riittää kyllä,joten olen ajatellut,että jos vielä jonkin aikaa imettäisi. Lapsi juo kyllä normaaliakin :) maitoa. Mutta esim. päiväunille ja yöunille ruvetessä rinta on se joka paremmin kelpaa.[/QUOTE]

Väheni aika luonnostaan, ja ne kerrat jotka jouduin itse vähentämään jäi ihan kivuitta ja kaipuitta pois.

Poika sai loppua kohde 3-1kertaa päivässä, aamulla että sain itse nukkua pidempään, illalla ja joskus päivisinkin. Oli loistojuttu sairauksien aikaan, ainut ravinto mitä meni sisälle.

Loppui meillä kun poika oli 18kk. Halusin itse lopettaa, eikä poika sitä kyllä mitenkään protestoinut. Olishan se ollut valtavan hyvä jatkaa, mutta omat rahkeet ei enää riittäneet...

Kovasti tsemppiä, toivottavasti imetystaivalta jatkuu vielä pitkään! Siitäkin on suurta iloa lapselle, että imettää edes silloin tällöin. Rintamaito ei enää ole lapsen pääravinto, mutta sillä on hurjasti hyvää annettavaa: syötöistä tai syöttämättömyyksistä ei siis tarvitse stressata, voit imettää vaikka kerran päivässä, tai kerran viikossakin: maidontuotanto pysyy kyllä yllä.

Mulla on 3v5kk imeväinen :) Tällä hetkellä maitoa menee 3-4 krt vuorokaudessa. Kun oli sellainen vähän päälle vuoden ikäinen niin saattoi käydä rinnalla 10-15 kertaa päivässä, ei niitä tullut laskettua. Vieroituksesta ei ole kokemusta :D Omalle lapselleni olisi ollut kova paikka luopua imetyksestä alle 2-vuotiaana. Hänellä on vähän herkkä vatsa, ei kyennyt syömään suuria määriä kiinteitä kuin vasta yli 2-vuotiaana. Vatsa meni tukkoon ja teki kipeää.

Meillä molemmat lapset saaneet vuoden ja kolmen kuukauden ikään asti rintamaitoa ja syöneet ihan siihen asti myös öisin. En varsinaisesti vieroittanut, loppui pikkuhiljaa itsekseen. Yösyönti jäi viimeisenä pois molemmilta. Päivällä meni 3-5 kertaa lapsentahtisesti. Tuohon imetyksen loppumiseen saattoi olla syynä se, että molemmilla kerroilla tuli elämässä eteen rankka menetys, joka varmaankin ihan henkisen stressin kautta vähensi maidon tuotantoa. Olisin vielä halunnut imettää pidempään ja koen, että vähän minusta johtuvasta syystä loppui vaikka sillä lailla kivuttomasti vierottautuminen tapahtui.

Meillä 2v4kk ja imetän noin 2-4 kertaa vielä päivässä sekä yöllä ottaa myös huikkaa yhden kerran, kun nukkuu perhepetissä. Olen ajatellut 3v. mennessä lopetella, vielä ainakin rinta pojalle tosi tärkeä ja varsinkin, jos on paha mieli tai väsyttää niin mielellään hakeutuu rinnalle ja on sitä vailla. En näe oikeastaan vielä mitään kiirettä lopetella, näin jatketaan toistaiseksi. Eli vieroituksesta ei kokemusta.

Esikoinen vierottautui itse 8-9kk ikäisenä, siinä ei ollut mitään ongelmia silloin, tosin olisin halunnut vuoden ikään imetellä, mutta ei herralle kelvannut. Kuopus näköjään toista maata sitten. ;)

Imetin parivuotiaaksi. Omalta puolelta tuli pieni pakko lopettaa, lapselle se oli tiukka paikka kun en hänen tahtiinsa mennyt. Alkuun lopetin yöimetykset, piti ihan tuplapaidan kanssa nukkua kun en itse herännyt siihen että lapsi kävi rinnalla.

Imetyskertoja oli varmaan joku 5 päivässä. Hän kuitenkin söi ihan normaalisti tavallista ruokaa ja ruokapöydässä juotiin muita juomia. Imetys näkyi ehkä eniten siinä että ruokamäärät eivät olleet suuria. (Eipä nuo kyllä ole vieläkään, samanlainen närpijä kuin itsekin olin pienenä).

Yhteistyössä