Pitkään imettäneet, nyt tarvisin teidän APUVA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissi

Vieras
Mä oon imettäny tota meidän tytskää kohta 1v ja 1kk. Sain jo yö tissityksen lopetettua, mut nyt ku hän oli kovassa ripulissa niin oli pakko yölläki antaa tissiä ja sehän jäi sit tavaksi taas. Eli taas kerran yritän vierottaa yö syötöistä. Miten mä ikinä saan lopetettua ton tissi homman kokonaan??? Neiti niin kiinni mun tisseissä, illalla viimesenä yrittää pinnasängyn raosta saada tissistä kiinni ja muutenki aina käsi paidan alla jos vähänkää väsyny tms. Musta vaan alkaa ittestä jo tuntuun et eiköhän tää homma jo riitä. Tyttö saa kyl nokkamuksita sen maidon mitä tarvii.

Minä täysimetin 2 vuotiaaksi, myös öisin. Sitten laitoin yöksi hammastahnaa nänniin vähäsen, jo loppui yösyötöt :)

Ja kokonaan imetin 3 vuotiaaksi. Ai että musta se oli ihanaa aikaa ... :)))))))))

Nuorimmaista imetin vajaan 2v. 1v jälkeen syötin vain 3-4 kertaa päivässä ja kyllä neidillä riitti muutakin touhua sen verran paljon, ettei kokoajan kiehnännyt tisseillä ja jos tulikin, niin en antanut ja ihan hampaiden vuoksi pidin tiukkana ettei päivällä tissutella kokoaikaa. Yöt olikin vaikeampia kun helpommalla pääsin jos annoin tissin suuhun. Aina juuri kun sai niin, että söi vasta kerran aamuyöstä, niin joku tauti pukkasi ja taas tissuteltiin pitkin yötä :ashamed: Noin yleensä kyllä pidin rajaa, ettei tissiä ennen viittä. Viiden jälkeen kyllä annoin, jotta nukkui vielä ainakin sinne seitsämään, kun muuten olisi herännyt jo.

Kokonaan lopettaminen onnistui kun lähdin 3 päiväksi reissuun ja mieheltä ei luonnollisestikaan tissiä saanut. Muutaman kerran pyysi tissiä palattuani, mutta äkkiä se tapa unohtui =)

Alkuperäinen kirjoittaja Imetyshöpöttäjä:
Minä täysimetin 2 vuotiaaksi, myös öisin. Sitten laitoin yöksi hammastahnaa nänniin vähäsen, jo loppui yösyötöt :)

Ja kokonaan imetin 3 vuotiaaksi. Ai että musta se oli ihanaa aikaa ... :)))))))))

täysimetit? käytätköhän nyt oikeaa termiä? meinaan ettei lapsi saanut MITÄÄN muuta ravintoa kuin rintaa tuonne 2v asti?

iltatisun perään tuli itkua. varmaan pari viikkoa ihan reilusti, mutta vaan parina iltana reippaasti. päivätisuttelu olikin helpompi lopettaa, kunhan vaan keksi muuta tekemistä siihen hetkeen. ja illalla auttoi se, että isä nukutti.

Täysimetit 2v..joopajoo :D Aika uskottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miero:

täysimetit? käytätköhän nyt oikeaa termiä? meinaan ettei lapsi saanut MITÄÄN muuta ravintoa kuin rintaa tuonne 2v asti?

Kyllä, niin totta kuin totta olla voi... Okei, poika on pahasti puhevammainen ja siksi oksensi rajusti kaiken ruoan ulos aina, eli suun motoriikassa pahasti ongelmia. :( Mutta maito maistui ja poika veteli +30 käyrällä! Juu'u, tää on ihan tosi juttu! :))) Mutta päiväkotiin ei tissiä mukaan voinut antaa, eli pakko se oli ruokaa yrittää, mutta tuli sitten rätisten alas käyriltä... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Täysimetit 2v..joopajoo :D Aika uskottavaa.

Miksei olisi uskottava :(

Onko siinä jotain pahaa :(

Usko tai älä, ei se multa pois ole :)

Kyllä, niin totta kuin totta olla voi... Okei, poika on pahasti puhevammainen ja siksi oksensi rajusti kaiken ruoan ulos aina, eli suun motoriikassa pahasti ongelmia. :( Mutta maito maistui ja poika veteli +30 käyrällä! Juu'u, tää on ihan tosi juttu! :))) Mutta päiväkotiin ei tissiä mukaan voinut antaa, eli pakko se oli ruokaa yrittää, mutta tuli sitten rätisten alas käyriltä... :(

näitä lapsia aina välillä tulee vastaan. meilläkin oli tuolla nuoremmalla ekan 1½v 90% ravinnosta juuri rintaa. meillä takana lievää puheongelmaa (no joo. kaikkihan sen tietää et sitä on edelleen ihan samassa mittakaavas) ja vika juurikin siellä suunalueen motoriikan kehityksessä. enpä oo tullu ajatelleeks et tuo tissin syönnin viehtymys olisi johtunut siitä :)

Mä tiedän että se ei oo helppoa, se vierotus. Koitin eka tyttöä vierottaa 10kk:na kun puri tisuja paljon ja oli aina vaan rinnalla. Oli niin hirveetä sen itku että luovutin heti ja jatkoin imetystä. Puremiset väheni sitten onneksi.
No tyttä täytti n.3-4 viikkoa sitten 1v ja viikko sit lopetin tisut kuin seinään. Sydän vuosi verta sillä se oli todella ihanaa aikaa mutta....niin monta muttaa. Esim se, että vuoden ajan tyttö heräs MONTA kertaa yössä rinnalle. Lopulta ei ois päästäny irti vaan ois pitäny muka nukkua rinta suussa. Eräänä yönä siis meni ns hermo ja aattelin et nyt meni liian pitkälle toi rintaroikkuminen.
En vaan enää antanu. Monta päivää pidin rinnat tiukasti piilossa, ja illalla huolehdin että puhas paita ja liivinsuojat ettei maito haise. Kun tyttö heräs itkeen rinnan perään olin mahd rauhallinen ja silittelin puhallellen tukkaan kevyesti. Oppi rauhottuun yllättävän pian siihen. Nukkui ekoja öitä yllätävän hyvin :). Mut sit pukkas uusia hampeja ja nyt huutanu päiväl ja yöl mut SILTI menny paljon helpommin kuin luulinkaan. Avainsana on oma rauhallisuus. Ei saa suuttua, ei kannata itkeä muksun nähden jos se itkee rinnan puutetta(ettei vaistoa et nyt tapahtuu siis jotain kamalaa tai outoa) vaan rauhoittuu ajan myötä kun äiti rauhallinen ja juttelee hiljaa päätä silitellen.
JOS menee tosi vaikeeksi niin tiedät omat rajasi, ja sitten luovutat ja otat homman esiin uudelleen parin kk päästä. Mutta ihan hyvin voit purra hammasta ja viedä vierotuksen läpi NYT jos haluat itse sillä nyt vauva ei ole se vauva enää vaan taapero eikä pakosti tarvi enää tisua :) vaan pärjää ruualla ja lehmänmaidolla.
PALJON voimia ja kärsivällisyyttä :hug: :flower:
ps. meillä siis oli eka yö keksivaikea, kaksi seuraavaa hiukan vaikeita ja sit oli helppoo. Ja suosittelen lämpimästi KOKONAAN rinnan lopetusta eikä vain yöllä sillä jos eka yö ilman ja päivällä taas saa, niin lapsi menee sekaisin ja pettyy tuplasti kun ei saakaan taas yöllä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mä tiedän että se ei oo helppoa, se vierotus. Koitin eka tyttöä vierottaa 10kk:na kun puri tisuja paljon ja oli aina vaan rinnalla. Oli niin hirveetä sen itku että luovutin heti ja jatkoin imetystä. Puremiset väheni sitten onneksi.
No tyttä täytti n.3-4 viikkoa sitten 1v ja viikko sit lopetin tisut kuin seinään. Sydän vuosi verta sillä se oli todella ihanaa aikaa mutta....niin monta muttaa. Esim se, että vuoden ajan tyttö heräs MONTA kertaa yössä rinnalle. Lopulta ei ois päästäny irti vaan ois pitäny muka nukkua rinta suussa. Eräänä yönä siis meni ns hermo ja aattelin et nyt meni liian pitkälle toi rintaroikkuminen.
En vaan enää antanu. Monta päivää pidin rinnat tiukasti piilossa, ja illalla huolehdin että puhas paita ja liivinsuojat ettei maito haise. Kun tyttö heräs itkeen rinnan perään olin mahd rauhallinen ja silittelin puhallellen tukkaan kevyesti. Oppi rauhottuun yllättävän pian siihen. Nukkui ekoja öitä yllätävän hyvin :). Mut sit pukkas uusia hampeja ja nyt huutanu päiväl ja yöl mut SILTI menny paljon helpommin kuin luulinkaan. Avainsana on oma rauhallisuus. Ei saa suuttua, ei kannata itkeä muksun nähden jos se itkee rinnan puutetta(ettei vaistoa et nyt tapahtuu siis jotain kamalaa tai outoa) vaan rauhoittuu ajan myötä kun äiti rauhallinen ja juttelee hiljaa päätä silitellen.
JOS menee tosi vaikeeksi niin tiedät omat rajasi, ja sitten luovutat ja otat homman esiin uudelleen parin kk päästä. Mutta ihan hyvin voit purra hammasta ja viedä vierotuksen läpi NYT jos haluat itse sillä nyt vauva ei ole se vauva enää vaan taapero eikä pakosti tarvi enää tisua :) vaan pärjää ruualla ja lehmänmaidolla.
ps. meillä siis oli eka yö keksivaikea, kaksi seuraavaa hiukan vaikeita ja sit oli helppoo. Ja suosittelen lämpimästi KOKONAAN rinnan lopetusta eikä vain yöllä sillä jos eka yö ilman ja päivällä taas saa, niin lapsi menee sekaisin ja pettyy tuplasti kun ei saakaan taas yöllä!!!

ISO KIITOS ja hali sulle! Tota sun tekstiä mä just tarvinki! Osasit kyllä kannustavasti korjottaa. Tääl ihan tippa linsissä...:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ISO KIITOS ja hali sulle! Tota sun tekstiä mä just tarvinki! Osasit kyllä kannustavasti korjottaa. Tääl ihan tippa linsissä...:)

Ihanaa että auttoi :wave: . Tehään sellanen sopimus kato että koska se aina auttaa ettei oo yksin asian kaa vaan et muillakin samoja ongelmia jne ;) niin sit kun vierotat ja muksu yöllä huutaa sydäntä riipivästi niin kuvittele mut kans siihen viereen ja mä höpötän sulle et kyllä se siitä, hienosti menee, eka yö pahin, toka parempi kolmas viel enempi jne :) :D :)

Ps. Mua rauhoitti tieto et ton ikäinen ei tosiaan enää tarvitse tisua ravintoon vaan se on vain tapa enää. Ja tavastahan pääsee aina eroon ja siinä ei riistä lapselta mitään elintärkeää kuitenkaan vaikkei helppoakaan ole.

Ps. Mua rauhoitti tieto et ton ikäinen ei tosiaan enää tarvitse tisua ravintoon vaan se on vain tapa enää. Ja tavastahan pääsee aina eroon ja siinä ei riistä lapselta mitään elintärkeää kuitenkaan vaikkei helppoakaan ole.

KIITOS! Ens yönä sit yritetään olla ilman tisua. Tänään annan vielä mut sit se loppuu! ps. sul muuten kuukauden vanhempi tyttö ku meillä. Nyt hyvä tietää et säki jo lopettanu niin miksen minäki!!!

Meillä vauva kohta 10kk ja imetystä vähennellään täälläkin ahkerasti, sillä olen päättänyt, että kun pieni täyttää 1v niin tissiä ei enää tipu ollenkaan. Meillä on yösyötöistä päästy eroon oikeastaan kokonaan sillä, että vauva siirtyi 8kk iässä isoveljen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan, eli pois minun läheltä. Alkoi nukkua yönsä oikeastaan kokonaan ja tissinkin tarve jäi. Nyt täytyisi vielä päästä aamun tissittelystä eroon. Pieni kun heräilee kuuden aikaan, jolloin otan hänet kainaloon ja silloin haluaa tissiä.
Joten meillä pelastus oli tuo uusi nukkumajärjestely.

Päiväimetystä olen vain yrittänyt vähennelle (huonolla menestyksellä ) ja sitä kautta jos pääsisi eroon. Iltaisin nukahtaa ilman tissiä, sillä saa rintaa heti iltapuuron jälkeen, jonka jälkeen vielä ollaan hetki hereillä. Olen yrittänyt viedä tissittelyn pois nukkumisesta ja sitä kautta vähentää sen haluamista.

Meillä ongelmana on vain, että vauva on saanut vain rinnasta maidon, ei juo pullosta eikä mukista. Toivon, että tämäkin asiaa pikku hiljaa korjaantuu kun opetellaan tavalliseen maitoon.

suosittelen lämpimästi KOKONAAN rinnan lopetusta eikä vain yöllä sillä jos eka yö ilman ja päivällä taas saa, niin lapsi menee sekaisin ja pettyy tuplasti kun ei saakaan taas yöllä!!!

Minä en ihan allekirjoita tätä. Minä lopetin pojalta yösyötöt hänen ollessa 8kk. Tilanne meni sellaiseksi, että poika herätti yöllä parin tunnin välein ja rauhoittui vain tissillä. Koska päivällä meni jo paljon muutakin ruokaa, niin päätin öiden osalta lopettaa tissuttelut. Päivisin jatkan imetystä edelleen, poika nyt reilu 9kk. Eikä poika tunnu tuosta sekaisin menneen, hereillä ollessa saa tissiä, yöt nukutaan.

Unikoulua toteutuin niin, että kun poika heräsi, istuin hänen sängyn vieressä, silittelin selästä ja annoin tuttia suuhun. Muutaman kerran, kun itku yltyi tosi kovaksi, nostin syliin rauhoittumaan. Ekana yönä poika itki 2 tuntia putkeen ennen kuin nukahti ja muutaman tunnin päästä piti vielä laittaa tutti suuhun. Seuraavana yönä itki ehkä tunnin ja taas piti myöhemmin antaa tutti. Neljäntenä tai viidentenä yönä nukkuin jo niin, että heräsi aamulla 6 aikaan(nukahti noin klo 21), jolloin imetin ja tätä aamuimetystä jatkan edelleen. Hampaista ja yskästä johtuen on toki ollut levottomiakin öitä, mutta pääsääntöisesti poika nukkuu nyt heräämättä 20.30-6/7.

Se piti vielä lisätä, että vesipulloa pidin sängyn vieressä, että voin siitä tarjota pojalle, jos sattuisi olemaan jano. Tuo meidän herra ei tykkää vedestä ollenkaan, mutta yhtenä yönä kyllä silloin itkemisen jälkeen vesikin maistui.

minä imetin esikoista 1,3 vuotta,mutta sitten pojan hemoglobiini tippui niin imetys piti lopettaa.illalla päätin itku silmässä että nyt tää on viiminen kerta.aamulla laitoin sinappia tissiin ja tarjosin rintaa pojalle aina kun sitä halusi.ihmetellen sitä maistoi,eikä enää maistanut uudestaan.syliin nukahti päiväunille pienen kiukun kanssa.parina eka yönä vähän itkeskeli,mutta yllättävän kivuttomasti se kävi.imetin siis tosi usein yöllä sekä päivällä.toka lapsi oli 1,10 v. kyllästyin tuttina oloon ja lopetin kerralla tissittelyn,laitoin nyt laastaria ja sanoin että äitin tissi on rikki.vähän poika yritti repiä laastareita mutta kun eivät lähteneet,tyytyi olemaan ilman tissiä.muutamat raivarit tuli mutta yllättävän helposte vieroitus kuitenkin kävi.kuopus on nyt 1,3v,saa nähdä milloin ja miten tissittely loppuu,kyllähän tää yövalvominen saisi jo loppua.imetys on yhtä rakasta lapsille ja äitille...kyllä se vieroitus onnistuu kun pystyy vaan olemaan tiukkana.minusta tissin jättö on helpompaa kun senlopettaa kokonaan kerralla muuten pieni lapsi ei välttämättä ymmärrä miksi joskus saa ja joskus ei.

Minä lopetin yöimetykset sanomalla vuosikkaalle että tissit nukkuu nyt, ja luettelin siihen perään että myös isi nukkuu, kissa nukkuu jne ja sanoin että aamulla saat, kuulostaa pöhköltä mutta lapsi tuntui ymmärtävän syyn ja nukahti pienellä silittelyllä kainaloon, ei tuntunut olevan hämillään siitä että välillä saa ja välillä ei.

Pilkunnusasija täällä paikanpäällä :wave: Meinaatko että poika oksensi kaiken ruuan 2 vuotiaaksi asti? Mutta ethän sä silloin täysimettänyt jos kerta annoit hänelle ruokaa.

Mutta itse kysymykseen. Meillä on molemmat muksut saaneet yötissiä niin kauan kun heitä imetin. Esikoinen tosin sai tissiä ainoastaan vuoden ikään asti. Ja viimeiset 2 kk imetin lähinnä öisin ja ennen päikkäreitä. Silti vieroitus ei ollut mitenkään kamalaa. Tyttö heräsi öisin huutamaan tissiä 2 viikon ajan ja rauhoittui vaan vatsani päällä maaten.
poika taas sai tissiä 1vee 5 kk ikäiseksi. Imetin myös öisin. Ja vierottaminen oli todella helppoa. Ekana yönä yritti tulla ottamaan tissiä, mutta ei saanut. Ja seuraavan yön sitten nukkui jo kun tukki.

Yhteistyössä