Pitkä litanja erittäin pöljiä kysymyksiä vauvoihin ja lapsiin liittyen. Kiitos, jos jaksatte vastata!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos avusta!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos avusta!

Vieras
1. Missä vaiheessa lopetetaan lapsen pyllyn pesu pottareissujen yhteydessä? Meinaan, kun vauvoilta pestään aina (kai), mutta aikuiset ei pese aina (kai).
Meillä on 2,7 -vuotias lapsi ja maailman pienin pesuallas vessassa, joten pyllynpesu alkaa olla hankalaa, eikä suihkuunkaan viitsisi rontata aamuin, illoin ja joka kakan jälkeen... Pyllypyyhkeitä taas ei voi heittää vessanpönttöön, joten ei nekään maailman kätsyimpiä ole. Eli kai se virallinen kysymys kuuluu: kuinka muut vajaa 3-vuotiaiden vanhemmat toimii pottareissuilla?

2. Kuuluuko pikkuisella poikavauvalla olla kaksi reikää takalistossa? Minä en tainnut olla biologian tunnilla, ja miehellänikin on ilmeisesti jäänyt se osa sivistystä välistä.

3. Kuuluuko imetyksessä asiaan sellainen, että illalla imetetään 10 minsan välein monen tunnin ajan ja vauva (3 vkoa) vaan pysyy äksynä/ nälkäisenä? Eilen tuntui kahden jälkeen yöllä, että niin äiti kuin vauva alkaa olla hermot riekaileina, joten monen tunnin imetyssession jälkeen annoin lisämaitoa: meni 100 milliä... Ja tämä aamu/aamupäivä ollaan taas imetetty puolen tunnin välein.

4. Siitäkin huolimatta, että imetyksen kanssa on huolia, vauva kakkaa ihan jatkuvasti (löysää ryynipuuroa). Samalla vaipanvaihtokerrallakin saattaa mennä kolme vaippaa, kun pikkumies tekee källit ja töräyttää vähän joka vaippaan. Muutenkin joka vaipassa on ainakin pikkuinen kikkare. Että paljonko tällaiset 3-viikkoiset oikein kakkii?!

Aika takamuspainotteinen viesti, pahoitteluni :)

Meillä pestään 2,5-vuotiaan pylly käsisuihkulla vessanpöntön päällä, en oo tota yrittänyt tunkea lavuaarin ja hanan väliin enää pitkään aikaan. Jos ei ole käsisuihkua, käytetään kostutettua vessapaperia - voi heittää sinne pönttöön ;) Enpä ole tehnyt vielä virallista suunnitelmaa siihen, koska pesusta luovutaan...

2 reikää takalistossa kuulostaa kovin eksoottiselta, vilauttaisin aluetta neuvolassa seuraavalla kerralla.

Nuo maito-kitinä-kakkahommat kolmiviikkoisella kuulostavat sen sijaan kovin tutuilta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Siis kohta numero kaksi! Mitä ihmettä?

Kun mies sanoi tänä aamuna vauvan aamupesut tehtyään, että ihan kuin pojulla olisi kaksi reikää takamuksessa. Minä en osannut sanoa asiaan juuta enkä jaata, joten tuumasin kysyväni viisaammilta, onko se normaalia.

kohta 2. tuo hommahan tarkastetaan jo synnärillä ettei mene se toinen"reikä" läpi asti, jos menee niin sillon se korjataan jo ilmeisesti vauvana, eli tuskin teidänkään pojalla siinä ihan reikää on :)

1. Kyllähän tuon ikäiselle wc paperilla pyyhkiminen riittää, illalla sitten suihkussa kunnon pesu

2. Nyt en ihan ymmärrä mistä toisesta rei'ästä puhut, mutta pienillä vauvoilla saattaa olla semmoinen reijän näköinen kuoppa ihan ylhäällä pyllyvaossa, nousee ihan normaaliksi ajan kanssa

3. Kyllä, kuuluu ns. tiheänimun kausi vauva tilaa lisää maitoa

4. Paljon, tai hyvin vähän niin yksilöllistä mutta kuulostaa täysin normaalilta.

Pottailun jälkeen pyyhitään paperilla kuten aikuinenkin. Aamulla ja illalla pesu ollu meillä käytössä kun vielä yövaippa. Laitan lavuaarin reunalle istumaan ja siinä pesen. 2 reikää on outo juttu, koita ny vähän itekin sinne katsoa et mitä tarkotti. Maitokitinät ja kakat kuullosti normaaleilta.

siis häh?ei tietenkään pidä olla kahta reikää...kyllähän se normi pyllyn pyyhkiminen paperilla riittää jos se lähtee ihan suosiolla pois se kakka.ja sitte kun pesulla käy illalla pesee sen pyllyn:)

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
1. Kyllähän tuon ikäiselle wc paperilla pyyhkiminen riittää, illalla sitten suihkussa kunnon pesu

2. Nyt en ihan ymmärrä mistä toisesta rei'ästä puhut, mutta pienillä vauvoilla saattaa olla semmoinen reijän näköinen kuoppa ihan ylhäällä pyllyvaossa, nousee ihan normaaliksi ajan kanssa

4. Paljon, tai hyvin vähän niin yksilöllistä mutta kuulostaa täysin normaalilta.

1. Kiitos, eli sittenkin ihan veskipaperi käyttöön.

2. Kiitos taas, juuri kuvailemasi kuoppa on se "toinen reikä". Kaksi huonosti nukkunutta aikuista kuvitteli sen läpireiäksi...

3.Ok, tästä varmaan on kyse. Eli ei kun tissiä suuhun vaan ;)

4. Huh, hyvä juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja Miyaki:
kohta 2. tuo hommahan tarkastetaan jo synnärillä ettei mene se toinen"reikä" läpi asti, jos menee niin sillon se korjataan jo ilmeisesti vauvana, eli tuskin teidänkään pojalla siinä ihan reikää on :)

Kiitos, ei tosiaan taida olla läpireikää. Väsyneet vanhemmat näkivät omiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

1. Kiitos, eli sittenkin ihan veskipaperi käyttöön.

2. Kiitos taas, juuri kuvailemasi kuoppa on se "toinen reikä". Kaksi huonosti nukkunutta aikuista kuvitteli sen läpireiäksi...

3.Ok, tästä varmaan on kyse. Eli ei kun tissiä suuhun vaan ;)

4. Huh, hyvä juttu!

Meillä tainnut kaikille 3:lla olla tuo kuoppa.
Muistakaa tarkistaa se hyvin pyllypesun yhteydessä, sinne jää helposti kakkaa tai muuta likaa.

Tohon ekaan, et kyllä mä vaan oon koko ikäni pessyt käsisuihkulla alapään/takapuolen joka vessassakäynnillä ja aion saman opettaa lapsillekin. Jos ei ole käsisuihkua, niin sitten kastellut paperia. Mun mielestä pelkkä paperi ei riitä, eihän kukaan kädeltäkään vaan pyyhkäisisi paperilla pissaa tai kakkaa vaan pesisi käden... vai eikö?

Meidän poika kakkasi vauvana aivan älyttömästi, laskin parhaimpina päivinä vaihtaneeni vaipan 15 kertaa ja aina tuntui olevan nokare kakkaa mukana. Ja kakkaa se edelleen 2-3 kertaa päivässä, vaikka on jo 2-vuotias. Tyttö on ollut tasaisempi, kerta päivässä on riittänyt hänelle muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Pojalla vauhti tasaantui nykyiseen kiinteiden myötä.

Tuosta toisesta reiästä tuli mieleen hauska juttu. Oltiin kerran lääkärissä kun poikamme oli vauva ja lääkäri tokaisi siinä takapuolitutkimuksien yhteydessä, että ei ole toista reikää ja että hyvä. Lääkäri oli mukava ja selitti asioista koko ajan. Tuon kommentin jälkeen olin hämmästynyt että anteeksi mikä toinen reikä? Onko minulla jäänyt jotain opiskelujen anatomian luennoilta väliin? Lääkärikin naurahti ja selitti, että se on sellainen pieni kuoppa peppuvaossa, joka voi helposti kerätä ulostetta ja tulehtua. Sitä ei ole kaikilla vauvoilla ja ymmärsin, että se häviää vauvan kasvaessa.

Muuten kuulostaa ap ihan normaalilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tohon ekaan, et kyllä mä vaan oon koko ikäni pessyt käsisuihkulla alapään/takapuolen joka vessassakäynnillä ja aion saman opettaa lapsillekin. Jos ei ole käsisuihkua, niin sitten kastellut paperia. Mun mielestä pelkkä paperi ei riitä, eihän kukaan kädeltäkään vaan pyyhkäisisi paperilla pissaa tai kakkaa vaan pesisi käden... vai eikö?

mua oikeesti kiinnostaa, riittääkö ihmisten mielestä pelkkä paperi?!

No pissaan nyt ainakin. Toi sun esimerkki ontuu, ethän sä takapuolellas syö? Käsillä kylläkin. Ikäni olen pissat vaan pyyhkiny (ja kakatkin yleensä riittää pelkkä paperi) ja olen ihan normaali ja terve ollut.Minusta turhaa veden haaskausta ja alapään ihon luulisi olevan kovilla jatkuvasta pesemisestä.

No eiköhän riitä monen mielestä, koska vessapaperin suosio on niin suurta =) Kyllä mun mielestä paperi riittää, ellei nyt sitten ripulilla ole. Sitten suosittelen suihkua jo ihan senkin tähden, ettei iho pala ja sitten ettei tule mitään hankaumia jos pitää koko ajan vessassa rampata.

Mutta en sitten tiedä, että jos ei käy joka päivä suihkussa...? Noh, itse käyn.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:

No eiköhän riitä monen mielestä, koska vessapaperin suosio on niin suurta =) Kyllä mun mielestä paperi riittää, ellei nyt sitten ripulilla ole. Sitten suosittelen suihkua jo ihan senkin tähden, ettei iho pala ja sitten ettei tule mitään hankaumia jos pitää koko ajan vessassa rampata.

Mutta en sitten tiedä, että jos ei käy joka päivä suihkussa...? Noh, itse käyn.

käyn aamulla ja illalla, suihkussa siis. Paperia käytän vaan kuivaamiseen.

Yhteistyössä