Pitikin mennä uskomaan kun imetysohjaaja sanoi, että ulkona voi imettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt rintatulehdusta pukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt rintatulehdusta pukkaa

Vieras
Imetin tän yhden kerran tänään isompien lasten ollessa puistossa. Ei kauaa ollut rinnalla, asteita vain -1 (tosin kylmä viima). Ja nyt on kauheet patit siinä rinnassa, josta imi. Koulutettu imetysohjaaja neuvoi, että juuuu ilman muuta ja ei mitään ongelmia imettää ulkona!! Paskan marjat, olis pitänyt kuunnella omaa maalaisjärkeä.

Nyt kaurapussia ja äkkiä. Toi neuvo usein imettämisestä on muuten aika hauska, mitäs sitten teet kun vauva ei niin usein halua ja pumpulla ei heru?

Onko teillä muuten ollut ja oletteko käyttäneet siihen ibuprofeenia?

Alkuperäinen kirjoittaja ei sitten mitään;23095964:
No mitä se vauva saa jos ei pumpullekaan tule mitään?

No pelkkää ilmaahan tuo syö ja on kasvanut 7 kiloiseksi ;) Siinä on vissi ero vauvan imemisellä ja pumpulla, jos et ollut kuullut.

[QUOTE="just";23095975]No ding dong, et ole tainnut kuulla koskaan, että kaikki eivät heru pumpulle yhtään.[/QUOTE]

Kilahteleeko päässä, hakeudu hoitoon välittömästi =)

Toi on tosi yksilöllistä. Toisten rinan t on herkempiä tukokselle. Mulla ei tuu mitään vaik imettäisin missä viimassa tai pakkasessa. Mee lämpimään suihkuun tai saunan ja yritä lypsää siellä käsin. Käsin saa monesi herumaan paremmin kuin pumpulla.

Ohjeita käsin lypsyyn:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123

Imetin tän yhden kerran tänään isompien lasten ollessa puistossa. Ei kauaa ollut rinnalla, asteita vain -1 (tosin kylmä viima). Ja nyt on kauheet patit siinä rinnassa, josta imi. Koulutettu imetysohjaaja neuvoi, että juuuu ilman muuta ja ei mitään ongelmia imettää ulkona!! Paskan marjat, olis pitänyt kuunnella omaa maalaisjärkeä.

Nyt kaurapussia ja äkkiä. Toi neuvo usein imettämisestä on muuten aika hauska, mitäs sitten teet kun vauva ei niin usein halua ja pumpulla ei heru?

Onko teillä muuten ollut ja oletteko käyttäneet siihen ibuprofeenia?

Jaa mitäkö tekee? Imettää vauvan tahtiin. Mä en ikinä herunu pumpulle mut kovasti se vaan kasvoi tuo poika tissimaidolla. Se vauvan imu on eriasia kun pumppu ja kaikki eivät heru vekottimelle.

Ap:lle: olen itsekin lukenut joistain tutkimuksista, joitten mukaan kylmällä ei välttämättä olisikaan mitään tekemistä rintatulehduksen alkamisen kanssa. Itsestänikin se tuntuu vähän hassulta ja kyllä mullekin sanottiin synnärille, ettei kannata rintoja kylmälle altistaa.

Ota ihmeessä ibuprofeenia, se auttaa kipuun ja pystyt paremmin imettämään. Yritä esim. suihkussa lämmittää rintaa ja sitten käsin puristella kipeitä muhkuroita niin paljon kuin voit ja jos saat käsin lypsettyä jotain, niin sitäkin voisit suihkussa koittaa. Tsekkaa myös näkyykö nännissä mitään valkoisia pisteitä. Mulla ainakin jos oli ns. tiehyttukos, nännissä näkyi ihan selvästi pieni valkoinen piste ja kun tarpeeksi puristelin ja yritin lypsää sitä kohtaa, niin lopulta se piste irtosi ja maitoa alkoi tulla siitä tiehyestä -> tukos poistui.

Toivotaan, että ei ylly tulehdukseksi asti!

Oli tulehusta. Lääkettä, lämmitystä+hierontaa ja vauva syömään ties mitenpäin jotta sai tyhjättyä kunnolla sekä tukos pois. Imetys voi sattua mutta se ois tärkeää tyhjätä ja vauva se on paras siihen.

No älkääs nyt menkö asioiden edelle. Ap:lla on todennäköisesti tukos rinnassa, ei vielä tulehdusta. Tulehduksen aiheuttaa bakteeri, ja se ei kyllä ihan parissa tunnissa kehity. Jos tukokset (=kyhmyt) saa rinnoista pois, niin tulehdusriski pienenee oleellisesti. Oikeastaan voidaan siis sanoa että kylmyys sinänssä ei tulehdusta tee (vaan se bakteeri). Kylmettyneisiin rintoihin tulee vaan joillakinl helpommin tukos, joka saattaa edesauttaa tulehduksen syntymistä. Eikä tukoset läheskään aina kehity tulehdukseksi asti.

Jaa mitäkö tekee? Imettää vauvan tahtiin. Mä en ikinä herunu pumpulle mut kovasti se vaan kasvoi tuo poika tissimaidolla. Se vauvan imu on eriasia kun pumppu ja kaikki eivät heru vekottimelle.

No ymmärrettinköhän mut nyt väärin. Siis kun on tukos, niin ohje on että imettää usein. Vähintään 2 tunnin välein. Eli se ohje ei kuulosta vauvan tahtiselta. En mä nyt muuten ole maitoa koko ajan tyrkyttämässä.

Imetät ulkona talvella????!!!

Kyllä se on silloin mahdollista, jos olette molemmat esim talvimakuupussin sisässä. Mutta muuten luulisi järjen sanovan jotain.....

Mikä hitto siinä on, että tuollaisia uusavuttomia löytyy. Evoluution pitäisi poistaa tuollaiset....

ota se ibuprofeeni äläkä parasetamolia. laskee turvotusta kudoksissa ja lohduttaa. mies imemään jos vauva ei jaksa. kaalinlehtiterapia toimii tulehduskipulääkkeen tukena. lämmittäminen ja hierominen lisäävät sitä turvotusta ja saattavat tukkia enempi.

No ymmärrettinköhän mut nyt väärin. Siis kun on tukos, niin ohje on että imettää usein. Vähintään 2 tunnin välein. Eli se ohje ei kuulosta vauvan tahtiselta. En mä nyt muuten ole maitoa koko ajan tyrkyttämässä.

Sepä voi olla että ymmärrys meni väärään. Jos ei suostu imemään tarpeeksi usein ni koita sitä suihkussa käsinlypsyä ja pattipaikkojen hierontaa. Ja syötä aina kun vaan haluais. Mulle joku neuvoi että vauvan alaleuka pitäs olla siinä tukoksen kohdilla, sittempä oli poika jalat kainalossa jne jotta sain sopivasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ilkiöt hiljaa!;23096140:
ota se ibuprofeeni äläkä parasetamolia. laskee turvotusta kudoksissa ja lohduttaa. mies imemään jos vauva ei jaksa. kaalinlehtiterapia toimii tulehduskipulääkkeen tukena. lämmittäminen ja hierominen lisäävät sitä turvotusta ja saattavat tukkia enempi.

Tuokin on vähän sellanen asia mikä pitää kokeilla. Yhellä se tukos helpottuu noilla, toisella ei. Mulle esim kaikki viileä oli kauhistus sillon ja lämmin+kevyt hieronta avuksi. Kera kipulääkkeen.

Yhteistyössä