pitäiskö sitä jotenkin hävetä/pahoitella kun on vilkas lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
jotenkin aina tulee sellainen olo kun usein kuulen että poikani on kovin vilkas :snotty:
tarkoitetanko sillä sanomisella juurikin sitä pahinta (eli etkö pälli tajua että lapsessasi on jotain vikaa)
vai onko se sellainen hyvän tuulinen toteamus? (onpa iloisen vilkas lapsi)

ja mitä tarkoitetaan sanalla vilkas?
ja missä vaiheessa se vilkkaus ei ole enää normaalia?

Riippuu missä yhteydessä ja millä äänenpainolla asian sanoo.

Mulle tulee kyllä vilkkaasta lapsesta ensimmäisenä mieleen rasittavan vilkas...eli mä koen sen ehkä hieman negatiivisenä ilmiasuna.

Mutta jos puhutaan ihanan vilkkaasta lapsesta, niin silloin tarkoitetaan nimenomaan sitä, että lapsi on ihanan eloisa.

Ja vilkkaus ei ole mielestäni normaalia, mikäli vilkas lapsi ei kykene rauhoittumaan useista kehoituksista huolimatta ja näitä tilanteita on toistuvasti tjtn. Vähän vaikea määritellä.

no pojalla on välillä päiviä että juoksee minkä pystyy, kaatuilee, kompastelee kun ei osaa rauhoittua.. kiipeilee,riekkuu riehuu jne
näinä päivinä ei mene mikään jakeluun ja kaikki tehdään vaikeimman kauttaa.. mutta sitten taas vastapainoksi keskittyy lukemiseen, askartelee, leikkii pikkulegoilla nätisti ja rauhassa..

tuli vaan mieleen kun tänään tarhassa erikseen sanoivat että olipa todella vilkas poika..
näkivät kuulemma uuden puolen pojassa.. (poika ei siis kovin usein tarhassa ole..)
onhan tuo aika villi ja riehakas toisinaan, ja joskus se riipii hermoja ihan tosissaan, mutta en mie nyt sitten oikein tiedä että pitäiskö mun osata hävetä tuota :ashamed:

Hävetä? Miksi pitäisi lasta hävetä?

Laitathan lapselle kuitenkin rajoja ja kasvatat... vai kuittaatko kaiken että se on niin vilkas, voimakstahtoinen jne... jos näin teet niin silloin voisit hävetä. Mutat et silloinkaan lasta vaan omaa piittamattomuuttasi.

[QUOTE="vieras";22040035]Hävetä? Miksi pitäisi lasta hävetä?

Laitathan lapselle kuitenkin rajoja ja kasvatat... vai kuittaatko kaiken että se on niin vilkas, voimakstahtoinen jne... jos näin teet niin silloin voisit hävetä. Mutat et silloinkaan lasta vaan omaa piittamattomuuttasi.[/QUOTE]

kyllä lapsella kuria ja järjestystä on :)
se vaan jotenkin tänään kolahti kun jotenkin sen tarhassa niin sanoivat..

jotenkin aina tulee sellainen olo kun usein kuulen että poikani on kovin vilkas :snotty:
tarkoitetanko sillä sanomisella juurikin sitä pahinta (eli etkö pälli tajua että lapsessasi on jotain vikaa)
vai onko se sellainen hyvän tuulinen toteamus? (onpa iloisen vilkas lapsi)

ja mitä tarkoitetaan sanalla vilkas?
ja missä vaiheessa se vilkkaus ei ole enää normaalia?

Minulla on todella vilkas tytär enkä ole maanhiljainen itsekään. Usein sanotaan että tytär on vilkas. Monesti tarkoitetaan selvästi että vähempi riittäisi ja huonokäytöksisenäkin joku lienee pitänyt.

Siellähän pitävät minä haluavat. Huonokäytöksinen olen itsekin ja minä se vasta olenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22040064:
Minulla on todella vilkas tytär enkä ole maanhiljainen itsekään. Usein sanotaan että tytär on vilkas. Monesti tarkoitetaan selvästi että vähempi riittäisi ja huonokäytöksisenäkin joku lienee pitänyt.

Siellähän pitävät minä haluavat. Huonokäytöksinen olen itsekin ja minä se vasta olenkin.

Miksi olet huonokäytöksinen? Millä tavoin se sinua hyödyttää?

Miä mietin samaa kiltin ja rauhallisen kanssa. Aina jauhetaan miten se on kiltti ja rauhallinen, ei kai tuo lapsi osaa suuttua tai kiukutella.. Niin onkin mutta tuleppa meille kattomaan yksi raivari :D

Vilkas on vilkas, sellanen vastakohta meidän pojasta, kiipeilee ja häslää ja heiluu ja on energinen. Se ei ole sama asia kun huonosti käyttäytyvä :)

[QUOTE="vieras";22040076]Miksi olet huonokäytöksinen? Millä tavoin se sinua hyödyttää?[/QUOTE]

Tulee sanottua asioita suoraan. Itseäni se hyödyttää siten että vitutus vähenee kun ei tarvitse teeskennellä jotain mitä ei tarkoita alkuunkaan.

Lisäksi puhun kovaäänisesti, jotkut väittävät sitä huutamiseksi mutta ei se ole lähellekään vielä huutoa. Kyllä minä huutaakin osaan.

Tulee myös suutahdeltua melko vapaasti, kiroiltua... Hyödyn siitä itse juuri sen että puran paineita. Muuten kärvistyisin vitutukseen ja saisin mahahaavan.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;22040082:
Miä mietin samaa kiltin ja rauhallisen kanssa. Aina jauhetaan miten se on kiltti ja rauhallinen, ei kai tuo lapsi osaa suuttua tai kiukutella.. Niin onkin mutta tuleppa meille kattomaan yksi raivari :D

Vilkas on vilkas, sellanen vastakohta meidän pojasta, kiipeilee ja häslää ja heiluu ja on energinen. Se ei ole sama asia kun huonosti käyttäytyvä :)

:) jotenkin vaan nyt aloin miettimään (ehkä tosissaan turhaan)
onhan tuo 3v välillä huonokäytöksinen.. kun sitä uhmaakin on :D
mutta just tota häsäämistä, heilumista,kikkailua, välillä menee ihan ylikierroksille ettei ole enää mitään tolkkua (mutta se on kyllä puhtaasti yliväsymystä ja innostumista)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22040075:
Monet ovat sitä mieltä että mykkä, apaattinen, puoliautistinen lapsi on hyväkäytöksinen. Sellainen joka mykistyy punaisena kun joku vilkaisee.

Pitipä sitten mennä haukkumaan se toinen ääripää. Saa ketjusta kyllä sellaisen kuvan että äiti on huonosti käyttäytyvä niin lienee se lapsikin, eli kyllä tarkoitetaan tosiaan sitä että opettaisi jotain käytöstapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;22040096:
Tulee sanottua asioita suoraan. Itseäni se hyödyttää siten että vitutus vähenee kun ei tarvitse teeskennellä jotain mitä ei tarkoita alkuunkaan.

Lisäksi puhun kovaäänisesti, jotkut väittävät sitä huutamiseksi mutta ei se ole lähellekään vielä huutoa. Kyllä minä huutaakin osaan.

Tulee myös suutahdeltua melko vapaasti, kiroiltua... Hyödyn siitä itse juuri sen että puran paineita. Muuten kärvistyisin vitutukseen ja saisin mahahaavan.

Sinua siis vituttaa lähes jatkuvasti? Miksi?

Oletko töissä? Olisi aika raskasta tehdä töitä henkilön kanssa, joka purkaa omia turhaumiaan muihin ihmisiin.

[QUOTE="vps";22040117]Pitipä sitten mennä haukkumaan se toinen ääripää. Saa ketjusta kyllä sellaisen kuvan että äiti on huonosti käyttäytyvä niin lienee se lapsikin, eli kyllä tarkoitetaan tosiaan sitä että opettaisi jotain käytöstapoja.[/QUOTE]

mä en kyllä ole huonosti käyttäytyvä, ja lapselta kyllä vaaditaan hyvää käytöstä
niitä tilanteita josita tiedän ettei lapsi kykene siellä olemaan niinkuin pitää niin vältellään kunnes osaa olla.. eli tahallisesti en vie lasta "häiriköimään" mihinkään

Meillä on ylivilkas tyttö, ihan virallinen diaknoosi siis.

99prosenttia ajasta en häpeä häntä millään lailla. Mutta joskus, julkisilla paikoilla kun tyttö ilmaisee mielipiteensä hyvin selkeästi ja kuuluvasti niin saattaa korvat hiukan punehtua.

Onneksi ollaan aika hyvin saatu taottu tytölle miten julkisilla paikoilla käyttäydytään ja ettei vieraita komennella tai kommennoilla. Mutta välillä tämä unohtuu eikä äiskä aina reagoi tarpeeksi nopeasti kaikkeen.
Eipä siinä auta kuin anteeksi pyydellä.

Eli ehkä mie en kuitenkaan vilkkautta häpeä, vaan noita kommentteja. Kun tyttö oli pienempi tuli ylivilkkautta hävettyä enemmän koska silloin se ei ollut niin hallinnassa. Nyt on tyttö itsekkin oppinut hillitsemään itseään paremmin ja myös me vanhemmat hallitsemaan sitä.

Mulla on ylivilkas lapsi, "hyperaktiivisuus" tuli lääkärin suusta. On nyt tuossa koko päivän hyörinyt ja pyörinyt, kiusannut ja pitänyt älämölöä. Minä olen melkein toista ääripäätä niin usein ollaan napit vastakkain; lapsella on pirullisen KOVA ÄÄNI ja minulla paukkuu korvat pelkästä puheestaan. Jatkuvaa hyörimistä en jaksaisi usein katsoa, yritän viedä lasta ulos purkamaan energiaa mutta välillä nämäkin reissut menevät puihin kun lapsi aiheuttaa vaaratilanteita mm. karkailemalla. :(

kyllä lapsella kuria ja järjestystä on :)
se vaan jotenkin tänään kolahti kun jotenkin sen tarhassa niin sanoivat..

Se on tarkoittanut sitä, että lapsesi käytös on ollut vähän häiritsevää. Silloin lapsi ei ole totellut ja on aiheuttanut ylimääräistä hässäkkää. Vanhemman on hyvä tietää tuollaisesta, koska vain yhteistyössä voidaan kitkeä ylimääräinen tottelemattomuus ja kurittomuus. Jos tuo jatkuu, haluavat varmasti pikkuhiljaa jutella siitä, miten lapsen ylivilkkaudessaan aiheuttaman hässäkän jälkeen toimitaan. Ryhmässä on ryhmän kuri ja järjestyksen olisi säilyttävä.

jos itse sanoisin noin, tarkoittaisin varmaan vähän sellaisena tsemppauksena. että huomaan että tuo on tosi vilkas, varmaan vaatii aikalailla jaksamista vanhemmilta. tsemppiä teille. ja työntekijänä ehkä myös ajattelisin, että tuo kommentti auttaisi sinua avautumaan, jos tarvit apuja.

hävetä ei kannata, jollei ole negatiivisesti teidän syytä (ei rajoja eikä rakkautta).

Kannattaa siis olla hereillä ja pyrkiä selvittelemään, mitä se vilkkaus on käytännössä tarkoittanut. Päiväkodeissa ei kukaan voi loputtamasti sooloilla, vaikka se vanhemmista vain herttaista olisikin. Kaikkiin toimiin on tietty aikataulu kuitenki. Ruokailuun, pukemiseen, riisumiseen, nukkumaan asettumiseen, leikkien lopettamiseen, paikasta toiseen siirtymiseen ei ole tiettyä pidempään aikaa jonkun vilkkauden takia.

Jos yhdellä lapsella tulee useasti päivässä riehumiskohtaus noissa vaiheissa, silloin vilkkaus ei enää ole " iloista". Samoin jos tuokiot eivät kiinnosta, vaan lapsi mieluummin riehuisi.

Mulle sanotaan usein että lapseni on vilkas, mutta pk:ssa ja muuallakin usein painotetaan että kuitenkin kiltti ja hyväntuulinen. (nyt kun uhma alkaa helpottaa, poika 3,5 v.) Poika on sellainen velikulta joka hyppelee ja lauleskelee itsekseen, selittää kaupassa tuntemattomille iloisesti vaikka että kato täti, ostaa mulle tällaisen auton. :D Yhtenä päivänä sanoi kaupan kassalla jollekin naiselle että minä syön tänään kalapuikkoja ja perunamuusia, ja täti sitten kertoi mitä hän aikoo syödä, sitten sanoivat heippa. :D

Pienempänä kun tuo oli uhmakas sähläävä säntäilijä, oli minustakin joskus rasittava, mutta nyt enää jotenkin liikkis, ja usein tuntemattomat hymyilevät hänelle hyväntahtoisesti. Monesti hänestä käytetään ilmaisu "reipas poika". Ja sellainen hän kyllä onkin. :heart:

Päiväkodissa ei temppuile vaan menee muiden mukana ja tekee mitä milloinkin pitääkin tehdä. Nykyään, vuosi sitten uhmaili sielläkin joskus. Nyt on kyllä helpottunut ihan todella paljon elämä tuon jäbän kanssa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä