Pitäiskö huolestua kun 5v oli sanonut tappavansa 2,5v siskon? Aivan kamalan paha mieli mulla ainakin on :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naurukohtaus

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
3 625
0
36
Itse en siis ollut paikalla mutta mieheni tiesi eilen kertoa että siskokset 5v ja 2,5v olivat ´kisailleet´siitä kuka on eka pukenut ja tämä 5v oli sitten sanonut että hän tappaa siskonsa jos häviää:O:O:'( Tai ainakin jotenkin tohon tyyliin,en nyt sanatarkasti tiedä. Mä olen todella järkyttynyt!!!! Ihan itkettää:'( 5v on muuten suht tempperamenttinen ja haluaa kovasti jo olla aikuinen eikä siedä sitä että hän ei osaa jotain ja on ns.huono häviäjä mistä ollaan usein puhuttu että aina ei voi voittaa ja tyttö on tuntunut ymmärtävän asian. En tajunnut kysyä että oliko esikoinen ollut jo etukäteen pahalla tuulella kun ´kisa´alkoi mutta uskon näin koska hän on ´hävinnyt´aikaisemminknin monia kertoja eikä koskaan ole sanonut mitään noin kamalaa,korkeintaan vähän möksännyt. Nyt mietinkin että pitäiskö tämä asia ottaa vaikka neuvolassa esille tms? Mulla on kauheen paha mieli:ashamed:

Oli kyllä pitänyt palopuheen asiasta ja esikoinen itse kertoi asiasta minulle eilen kun tulin illalla kotiin. Kerroin hänelle miten kamalasti se on sanottu ja hän pyysi anteeksi eikä siitä sen koommin numeroa tehty mutta mä mietin tätä asiaa koko viime yön :( On tuo mun mielestä niin kamalasti sanottu,mistä tyttö on edes kuullut moisen sanan :(

kuulostaa aika kamalalle kyllä. meillä 6v poika ei kyllä ole tuollaista pikkusiskolleen sanonut, vaikka välillä saattavat kisailla rajustikin. Lyönyt välillä on :(

Alkuperäinen kirjoittaja haöe;23000374:
kuulostaa aika kamalalle kyllä. meillä 6v poika ei kyllä ole tuollaista pikkusiskolleen sanonut, vaikka välillä saattavat kisailla rajustikin. Lyönyt välillä on :(

Kyllä meilläkin nuo siskokset aina nahistelevat niitä perusjuttuja,pääasiassa ovat kuin paita ja peppu mutta toki niitä perusnatinoita aina tulee. Esikoinen ei ole juurikaan ollut väkivaltainen,minua on saattanut pari kertaa huitaista suutuspäissään muttei koskaan siskoaan. 2,5v on enemmänkin väkivaltainen,aina käy muksimassa siskoaan joka ei kuitenkaa lyö takaisin mikä siis hyvä. Siksi ihmettelnkin että mistä noin kamala käytös oikein johtuu? :(

Meillä saattaa 5 vuotias välillä huutaa että "tapan sut" Ja sitten kun olen kysynyt tietääkö mitä tappaminen tarkoittaa, niin on katsonut mua suurilla silmillään viattomasti ja todennut että "en tiedä...äiti mitä se tappaminen tarkoittaa?"

6-vuotias huusi yksi päivä että olis parempi jos äiti kuolisi pois. Mutta en mä sitä ottanut raskaasti. Lapsen sanat on vaan sanoja, eivät he ajattele sanomaansa sen syvällisemmin.

Jopa mä saatan välillä miehelle sanoa leikillään, että "hitto mä tapan sen jos en saa sitä työpaikkaa tms.." Siis ei silleen tosissaan. Kyllähän lapsetkin tekevät tuota, mutta toki pitää opettaa, että mitä siitä OIKEASTI seuraisi jos niin tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23000399:
Meillä saattaa 5 vuotias välillä huutaa että "tapan sut" Ja sitten kun olen kysynyt tietääkö mitä tappaminen tarkoittaa, niin on katsonut mua suurilla silmillään viattomasti ja todennut että "en tiedä...äiti mitä se tappaminen tarkoittaa?"

6-vuotias huusi yksi päivä että olis parempi jos äiti kuolisi pois. Mutta en mä sitä ottanut raskaasti. Lapsen sanat on vaan sanoja, eivät he ajattele sanomaansa sen syvällisemmin.

:O No meillä tämä on tosiaan eka kerta kun noin sanoo. Nyt on tässä viime päivinä kyllä tuo 5v puhunut muutamaan kertaan tappamisesta,ykskin päivä sanoi että ´voiko tappamista leikkiä?´:O Mä oon yrittänyt kysellä että mistä on saanut tuollaisia juttuja päähänsä mutta tyttö sanoo että ei mistään. mutta jostainhan ne on pakko tulla,varsinkin kun tämä tilanne nyt kärjistyi näin :(

Kyllä meilläkin nuo siskokset aina nahistelevat niitä perusjuttuja,pääasiassa ovat kuin paita ja peppu mutta toki niitä perusnatinoita aina tulee. Esikoinen ei ole juurikaan ollut väkivaltainen,minua on saattanut pari kertaa huitaista suutuspäissään muttei koskaan siskoaan. 2,5v on enemmänkin väkivaltainen,aina käy muksimassa siskoaan joka ei kuitenkaa lyö takaisin mikä siis hyvä. Siksi ihmettelnkin että mistä noin kamala käytös oikein johtuu? :(

Lapsi apinoi ympäristöstään. Mä olen seurannut kuinka isommat pojat leikkii ja huomaan kuinka oma lapsi imee niistä vaikutteita.
Päiväkotia kun aina puolustellaan hyvänä kasvuympäristönä, niin olen huomannut että sieltä ne lapset ammentavat oppinsa kuinka toisia tönitään ja lyödään.

Jopa mä saatan välillä miehelle sanoa leikillään, että "hitto mä tapan sen jos en saa sitä työpaikkaa tms.." Siis ei silleen tosissaan. Kyllähän lapsetkin tekevät tuota, mutta toki pitää opettaa, että mitä siitä OIKEASTI seuraisi jos niin tekisi.

Myönnetään,niin minäkin:ashamed:Mutta en kyllä mielestäni lasten kuullen ole sellaista sanonut,en ainakaan muista.

Mietinkin just tota että olisiko hoidosta tullut. Mutta tytöt ovat pph:lla missä yksi poika heidän lisäkseen enkä voi kuvitellakaan että tämä kyseinen poika sanoisi noin,on niin säyseä eikä yhtään pahasuinen. Tosin lapset ovat joka päivä puistossa missä on kaikki tämän alueen ppht että jos olisi jostain sieltä sitten kuullut. Pitääpä kysellä vielä tarkemmin tänään,mua vaivaa tää asia nyt todella paljon.

Tietääks tyttö mitä se oikeen edes tarkottaa?

Meillä 5v ilmoitti et haluaa mun kuolevan..tulihan siitä paha mieli,mut omani tuntien voin sanoa et noi oli vain sanoja muiden joukossa.
Just oltiin tuotu viikkoo aikasemmin kolmas lapsi laitokselta kotiin,ja muutenki esikoinen joutunut "koville"..on ollu kaikkee uutta ja siin lomas esikko pidetty isompana ku onkaan.

Onko tälle 5v pukeminen hankalaa,jso 2,5v hänet siin voittaa..niin et osiko tosiaan ollu jo valmiisk pahalla tuulella ku joutuu yrittään voittaan tosien,vai onks nää kilpailutilanteet siihen asti kivoi ku hän itse on voitonpuolel..

Mietinkin just tota että olisiko hoidosta tullut. Mutta tytöt ovat pph:lla missä yksi poika heidän lisäkseen enkä voi kuvitellakaan että tämä kyseinen poika sanoisi noin,on niin säyseä eikä yhtään pahasuinen. Tosin lapset ovat joka päivä puistossa missä on kaikki tämän alueen ppht että jos olisi jostain sieltä sitten kuullut. Pitääpä kysellä vielä tarkemmin tänään,mua vaivaa tää asia nyt todella paljon.

Säyseät ja ei niin pahasuisetkin lapset omaavat korvat ja suun,ja osaavat jatkaa kuulemaansa sanaa.
Jos lapsi tuollaista sanoo,niin ei onneksi tarvitse tarkoittaa sitä et lapsi ois kauhukakara.

Meillä eskarilainen sanoi, kun oli vihainen että hän menee silppuriin eikä pelastu sieltä vaan kuolee (toystory3 tarinaa mukaillen).

Tuo kuoleminen ja tappaminen tuntuu tulevan puheisiin tässä vaiheessa, kai sitä kuolemistakin pitää miettiä.

[QUOTE="vieras";23000480]Tietääks tyttö mitä se oikeen edes tarkottaa?

Meillä 5v ilmoitti et haluaa mun kuolevan..tulihan siitä paha mieli,mut omani tuntien voin sanoa et noi oli vain sanoja muiden joukossa.
Just oltiin tuotu viikkoo aikasemmin kolmas lapsi laitokselta kotiin,ja muutenki esikoinen joutunut "koville"..on ollu kaikkee uutta ja siin lomas esikko pidetty isompana ku onkaan.

Onko tälle 5v pukeminen hankalaa,jso 2,5v hänet siin voittaa..niin et osiko tosiaan ollu jo valmiisk pahalla tuulella ku joutuu yrittään voittaan tosien,vai onks nää kilpailutilanteet siihen asti kivoi ku hän itse on voitonpuolel..[/QUOTE]

Sitä ei eilen käyty läpi että tietääkö sanan tarkoituksen. Pitää tänään ottaa puheeksi. Tuskin tietää. Kuolemasta tyttö tietää kyllä että mitä se tarkoittaa,on ollut elämänsä aikana useissa hautajaisssa :( Ja pukeminen ei ole 5vuotiaalle hankalaa,on vaan niin kovin voimakastahtoinen ja voitonhaluinen mutta kyllä ne häviöt on tyttö mielestäni ottanut ihan iisisti kun ollaan selitetty että aina ei voi voittaa eikä pidäkkään.

Ei siihen tarvita kun yksi lapsi joka pihalla mesoaa ja huutaa tappavansa kaikki.
Meillä toissa kesänä pihalla mesosi poika joka huusi mun lapsille että tapan teidät ja vedän turpaan ja teki kurkun katkomis eleitä. Lopulta tilanne kärjistyi siihen että en antanut lasteni leikkiä pojan kanssa vähään aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;23000439:
Lapsi apinoi ympäristöstään. Mä olen seurannut kuinka isommat pojat leikkii ja huomaan kuinka oma lapsi imee niistä vaikutteita.
Päiväkotia kun aina puolustellaan hyvänä kasvuympäristönä, niin olen huomannut että sieltä ne lapset ammentavat oppinsa kuinka toisia tönitään ja lyödään.

Voi pyhä yksinkertaisuus. TYhjiössäkö ne lapset pitäisi kasvattaa?
Luuletko todella, että lapset eivät esim. pihaleikeissä opi toisiltaan yhtään mitään?

Voi pyhä yksinkertaisuus. TYhjiössäkö ne lapset pitäisi kasvattaa?
Luuletko todella, että lapset eivät esim. pihaleikeissä opi toisiltaan yhtään mitään?

Siksi pitääkin katsoa missä seurassa lapsi on leikeissään. Täällä 4-5v poika ottaa mallia kun pihalla isot pojat leikkivät kill armania ja duudsoneita. Hakkaavat toisiaan ja alistavat, sekä kova kiroilu ja huuto päällä kokoajan

Mikä tätä suomalaista kulttuuria vaivaa, kaikki otetaan niin kamalan vakavasti ja lapsetkin ahdistetaan pienestä pitäen käyttäytymään kuin pikkuaikuiset. Missä on rentous, ilo, nauru...ei ihme kun lapsetkin ovat niin kamalan juroja kun joka sanomisesta nostetaan kamala haloo ja asia puidaan viimesen päälle. Eihän lapsi tosiaan edes varmaan ymmärrä mistä tappamisessa on kyse...

no meillä ei ainakaan kukaan huutele toiselle noin, ei aikuiset eikä lapset. minusta tuollainen uhittelu on todella typerää. ja jos meillä joku noin sanoisi, niin siitä seuraisi pitkä keskustelu ensin ja jos ei menis perille, niin varmaan napsahtaisi kotiarestia tai jäähypenkkiä.
mutta ap:n ei kuitenkaan kannata yö unia tuosta menettää. keskustella lapsen kanssa ja pyydättää anteeksi. ja jos ei auta. niin viisi vuotiaan voi kyllä laittaa kotiarestiin päiväksi pariksi miettimään asiaa

Jossain vaiheessa lapsi alkaa miettiä kuolemaa, tappamista, sitä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu ja näitä miettiessä ja käsitellessä tuollainen toteamus on aika normaali. Sitä ei pidä sivuuttaa ja siihen pitää tarttua (kuten ap:n mies oli tehnyt).

Muuten kotiin voisi lainata kirjastosta pari kuolemaa käsittelevää lastenkirjaa, joiden kautta lapsi saa aineksia ja näkökulmia työstää häntä askarruttavia kuolemaan liittyviä asioita. Pirkko Surojegin Maahisen viimeinen matka on melko hyvä uskontoon tai uskontomuutteen katsomatta.

Hyvin useinhan lapset myös leikkivät mm. hautajaisia ja olen nähnyt kuolemistakin leikittävän, ja tuo 5-6-vuotta on tyypillinen ikä miettiä nämä asiat johonkin järjestykseen. Niin ne kasvavat ja tahtovat tietää kaikesta kaiken ja ymmärtää.