Pitäisikö vastasyntynyttä herätellä syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiutau

Vieras
Pari päivää ollaan oltu vauvan kanssa kotona. Sairaalassa sanoivat että pitäisi laittaa herätyskello öisin herättämään neljän tunnin välein jotta vauva saa ruokaa. Ei me laitettu, aluksi vauva söi koko ajan, sitten muutaman tunnin välein.

Nyt kotona vauva nukkuisi helposti yli neljä tuntia kerrallaan, mutta ollaan herätelty syömään noin neljän tunnin välein. Mutta onko se hirveän tarkkaa? Syö tosi hyvin, pitkään ja molemmista rinnoista, kakkaa ja pissaa ja on virkeä. Paino oli sairaalasta lähtiessä nousussa. Viime yönä esimerkiksi lopetti iltasyönnit yhdeltätoista, sitten herättiin syömään neljältä, ja seuraavaksi syötiin yhdeksältä aamulla.

herättelin alkuunsa, meillä kyllä pienikin tyttö oli..mutta varmaan viitataan että sokerit pysyy kunnossa tuolla herättämisellä alkuun. mutta varmasti toi 5h on okei.

Oliko vauvan painossa tai verensokereissa jotain häikkää? Jos ei, niin mun mielestä ei tarvitse. Toisaalta ihmettelen, miksi noin on neuvottu, jos ei mitään järkevää syytä ole?

Tosiaankaan en herättelisi syömään, jos kysymys ei ole erityisen pienikokoisena syntyneestä vauvasta. Kiittäisin vaan mielessäni, että vauva nukkuu noinkin pitkiä pätkiä. Täällä puhuu kahden pienen pojan äiti, jonka molemmat pojat ovat pitäneet huolta siitä ettei koskaan ole nukuttu yli kahta tuntia putkeen....

Kiitos vastauksista! Vauva oli 10 päivää yliaikainen, pieni, reilu 3kg, mutta käyrillä. Ja se paino tippui ekan vuorokauden aikana alle kolmen kilon ja sen jälkeen sanoivat tuosta herättelystä. Mutta tosiaan nousussa oli. Ehkä mä en huolestu.

Heh, kysyin esikoisen aikaa että kuinka kauan pitää syöttää 3-4h välein johon kätilö vastasi että loppuelämä.. :)
Eli päivisin kyllä verensokerin takia kaikille hyvä mutta yöllä ei tarvitse jos kasvussa eikä keltaisuutta.
En kyllä tiedä miksi takaraivossa kummittelee että alle 2 viikkoista pitäisi syöttää öisinkin 3-4h välein..

Hmmm... meidän typy oli yli 3kg ja kun 7pv:n ikäisenä neuvolassa kerroin et nukkuu 4,5-5h syömättä niin vähän niinku toruskeli että ei saisi yli sen neljän tunnin mennä, en kyllä muista sanoko se sille mitään ikä-, paino- tai muuta rajaa et mihin asti. Mutta näin viikon vanhana meidän neuvolassa.

Mulle käskettiin samaa ja kuuliaisesti sen tein.

Alkuun. Enää en tekis ja tokan kohdalla nauttisin vain siitä, jos sattuis toinen vauva, joka nukkuu hyvin (olen sitä mieltä, et kyllä tuo olis heränny syömään, jos nälkä ois ollu). B)

Yhteistyössä