Pitäisikö päiväkotien ryhmäkokoja kasvattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä paljon puhutaan siitä kuinka jostain pitää leikata.

Jännä miten vaikea se on ymmärtää, että koulutus (jopa ja erityisesti varhaiskasvatustasoinen) on INVESTOINTI. Eli se tulee tuottamaan enemmän kuin siihen sijoitettiin. Katsokaa esim. Levinin, Heckmanin tai Noresin tutkimusksia. He siis tutkailevat varhaiskasvatusta talouskasvun kannalta.

Eli säästöargumentti on järjetön.

ps. Obama aikoi juuri laittaa pystyyn ilmaisen kattavan varhaiskasvatus järjestelmän, koska ymmärtää sen merkityksen. Sielläkin ollaan menossa siihen suuntaan, että varhaiskasvatus on lapselle oikeus. En siis yhtään vähättele kotiäitejä, mutta onhan päiväkoti hyvä keino tavata toisia lapsia, luoda ystävyyssuhteita ja oppia koulutaitoja. Eli ei siis mitään mitä ei voisi kotona oppia, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole voimia tai kiinnostusta huolehtia lapsensa varhaiskasvatuksesta itse.

On suomalaiset kyllä junttia kansaa kun vertaa vaikka muihin eurooppalaisiin tässä asiassa. Euroopassa lapsi laitetaan jonoon päiväkotiin heti kun hän syntyy ja ollaan valmiita mielistelemään ja maksamaan suuria summia siitä, että lapsi saisi hyvän koulutuksen jo varhaisista vuosista lähtien. Miksi halutaan rapauttaa tämä suomalainen järjestelmä, joka tähän mennessä on ollut ihan hyvä, vaikkakin parannettavaakin on.

Miten voi olla mahdollista, että joku ei halua omalle lapselleen kaikkein parasta mahdollista?

Niin, parasta mahdollista, eli kotihoitoa kunnes lapsi on vähintään 3.

Täällä paljon puhutaan siitä kuinka jostain pitää leikata.

Jännä miten vaikea se on ymmärtää, että koulutus (jopa ja erityisesti varhaiskasvatustasoinen) on INVESTOINTI. Eli se tulee tuottamaan enemmän kuin siihen sijoitettiin. Katsokaa esim. Levinin, Heckmanin tai Noresin tutkimusksia. He siis tutkailevat varhaiskasvatusta talouskasvun kannalta.

Eli säästöargumentti on järjetön.

ps. Obama aikoi juuri laittaa pystyyn ilmaisen kattavan varhaiskasvatus järjestelmän, koska ymmärtää sen merkityksen. Sielläkin ollaan menossa siihen suuntaan, että varhaiskasvatus on lapselle oikeus. En siis yhtään vähättele kotiäitejä, mutta onhan päiväkoti hyvä keino tavata toisia lapsia, luoda ystävyyssuhteita ja oppia koulutaitoja. Eli ei siis mitään mitä ei voisi kotona oppia, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole voimia tai kiinnostusta huolehtia lapsensa varhaiskasvatuksesta itse.

No mikäpä ei olisi tässä yhteiskunnassa "investointi". Sosiaali- ja terveysala on sitä, koulutus on sitä, infrastruktuurirakentaminen on sitä, maanpuolustus on sitä, poliisi ja vankilat ovat sitä ym. ym. ym.

Loppujen lopuksi mistään ei voida säästää, koska kaikki säästö on lopulta miinusta. Samaan aikaan on kuitenkin pakko säästää, koska rahat eivät riitä.

Eli ei siis mitään mitä ei voisi kotona oppia, mutta kaikilla vanhemmilla ei ole voimia tai kiinnostusta huolehtia lapsensa varhaiskasvatuksesta itse.

Tuo olikin minulle uutta, että myös vanhemmat voivat varhaiskasvattaa lastansa. Tähän asti kun lähdetty siitä, että varhaiskasvatusta voi toteuttaa vain lastentarhanopettaja, kun taas vanhempien ja muiden maallikoiden toiminta lasten kanssa on pelkkää tavallista kasvatusta.

No mikäpä ei olisi tässä yhteiskunnassa "investointi". Sosiaali- ja terveysala on sitä, koulutus on sitä, infrastruktuurirakentaminen on sitä, maanpuolustus on sitä, poliisi ja vankilat ovat sitä ym. ym. ym.

Loppujen lopuksi mistään ei voida säästää, koska kaikki säästö on lopulta miinusta. Samaan aikaan on kuitenkin pakko säästää, koska rahat eivät riitä.

Hauskaahan tässä onkin, että koulutus ja varhaiskasvatus ovat nimenomaan ennaltaehkäsevä toimenpide. Aikaisemmin mainitsemieni tutkimusten mukaan varhaiskasvatus muun muassa ehkäisee erityisen tuen tarvetta myöhemmässä koulussa, parantaa koulumenestystä, vähentää rikollisuutta (pienempi tarve vankiloille), parantaa kansalaisten elintapoja ja ruokailu tottumuksia (pienempi tarve terveydenhuollolle), ehkäisee syrjäytymistä, vähentää mielienterveys- ja päihdepalveluiden määrää.
Näissä tutkimuksissa mainitaan myös, että vanhemmat yleensä vähättelevät näitä asioita ja jos vanhemmilla olisi vastuu päättää koulutuksesta, alikouluttaisimme ihmiset.

Ennaltaehkäisy on aina edullisempaa, kuin korjata vahinkoja jälkikäteen.

Lokeroita voi kaventaa ja sitäkään en ihan usko, etteikö vapaita seinänvierustoja löytyisi niitä kaappisänkyjä varten. Tarve kun on vain kolmelle lisäpaikalle periaatteessa per ryhmä. Sekin on aika tyypillistä, että ryhmässä on vaikka joku askartelupöytä tai vastaava, jonka ääressä ei ennen ole kukaan syönyt, mutta jota voi hyödyntää vaikka ryhmän 3 rauhallisimman lapsen ruokailupaikkana silloin, kun ryhmäkoko kasvaa kolmella.
Et taida ottaa huomioon sitä, että esim. meidän päikyssä on ryhmätila, joka alunperin suunniteltu 15 lapsella. Tänä päivänä 21 mahdutettu niihin tiloihin + 2 puolipäiväistä. Tähän siis vielä kolme lisää....siis alunperin 15 lapselle suunnitelluissa tiloissa 26 lasta. Vessassa huikeat 2 pönttöä... :D Ja voihan sitä seinäpintaa olla niille kaappisängyille....mut pitäähän ne saada avattuakin.

Lokeroita voi kaventaa ja sitäkään en ihan usko, etteikö vapaita seinänvierustoja löytyisi niitä kaappisänkyjä varten. Tarve kun on vain kolmelle lisäpaikalle periaatteessa per ryhmä. Sekin on aika tyypillistä, että ryhmässä on vaikka joku askartelupöytä tai vastaava, jonka ääressä ei ennen ole kukaan syönyt, mutta jota voi hyödyntää vaikka ryhmän 3 rauhallisimman lapsen ruokailupaikkana silloin, kun ryhmäkoko kasvaa kolmella.

Ne päikyt missä itse olen kiertänyt, on pääsääntöisesti ns. buukattu täyteen jo nykyisellä lapsimäärällä, eli osa lapsista esim joutuu syömään käytävän puolella ja monet nukkuu patjoilla tms viritelmillä joita sitten raijataan lattialle ja pois kun tilaa niille kaappisängyille ei enempää ole.

Monella ei ole pientäkään käsitystä päiväkotien todellisesta arjesta. Ei siellä ole enää varaa säästää tai nyhtää mistään, kun muistetaan nyt että niin on jo tehty vähintään viimeiset 10 vuotta. !!

Silloin voi kokeilla kokoontaitettavia tai päällekkäinkasattavia tms. pöytiä jotka voi siirtää avattavien pöytien alta pois päiväuniaikaan?
Joo, tottakai voi. Voihan ne lapset tunkea kuin tetris palikat aina johonkin mahtuvaan rakoon.
Mutta mietippä huviksesi, kun itse joutuisit viettämään koko työpäivän pienessä huoneessa 20 muun tyypin kanssa. Teillä kaikilla olisi noin 30 cm lattiatila käytössä ja siinä yrittäisitte mahdollisuuksien mukaan olla tönimättä toisia. Syömässä kävisitte siivouskomerossa, kyynärpäät toisten suussa. Osa porukasta söisi kopiointipisteellä. Vessaan pitäisi aina jonottaa poislähtiessä semmoinen 20 minttua.

Silloin voi kokeilla kokoontaitettavia tai päällekkäinkasattavia tms. pöytiä jotka voi siirtää avattavien pöytien alta pois päiväuniaikaan?
Oletko ikinä edes käynyt päiväkodissa.
Mitä itse olen toimintaa nähnyt, ei niillä hoitajilla ole hirveästi mitään luppoaikaa käydä huonekaluja siirtelemään ja pöytiä kasailemaan, ruuan eri pisteisiin kuljettamiseesta puhumattakaan.

Mitä itse olen toimintaa nähnyt, ei niillä hoitajilla ole hirveästi mitään luppoaikaa käydä huonekaluja siirtelemään ja pöytiä kasailemaan, ruuan eri pisteisiin kuljettamiseesta puhumattakaan.

Ei kevyen pöydän siirtämisestä paljon vaivaa aiheudu esim sänkyjen petaamiseen verrattuna. Sitä paitsi jos syödään vaikka kolmen pöydän sijasta neljässä pöydässä niin siitä aiheutuva vaiva on pieni.

Ei kevyen pöydän siirtämisestä paljon vaivaa aiheudu esim sänkyjen petaamiseen verrattuna. Sitä paitsi jos syödään vaikka kolmen pöydän sijasta neljässä pöydässä niin siitä aiheutuva vaiva on pieni.

tänä vuonna on tullu jo 30000 lasta savanneilta, ryhmäkokoja on pakko nosta

Mutta miten nuo savannien lapset saataisiin integroitua tähän yhteiskuntaan, jos heille ei ole varattu tarpeeksi aikaa ja tilaa päiväkodissa. Kuinka opettaa kieltä ja kulttuuria kun yhtäaikaa 26 muutakin lasta vaativat huomiota? Nämä lapset, pitäisi kyllä laskea erityislapsiksi, jolloin yksi kieltä osaamaton maahanmuuttaja vastaisi kahta suhdeluvultaan. (Eli käytännössä ryhmäkoko olisi pienempi)

Kotouttaminenkin alkaa laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Samalla toimii myös perheelle linkkinä suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen tapoihin!

Ei koske yksityisiä päiväkoteja.

Yksityisethän saa tietenkin aina itse päättää ryhmäkokonsa. Toiset yksityiset panostaa pedagogiikkaan ja toiset taas voiton maksimointiin.... Kuten muutamat suuret ketjut suomessa, joissa kokoajan on ryhmät 130% täynnä ja jos jonain päivänä onkin vajaan 100, tuo täyttöprosentti, niin heti pitää työtenkijöiden käyttää +-tunnit pois :D

En enää mene tietylle suurelle suomalaiselle päiväkotiketjulle töihin...

Yksityisethän saa tietenkin aina itse päättää ryhmäkokonsa. Toiset yksityiset panostaa pedagogiikkaan ja toiset taas voiton maksimointiin.... Kuten muutamat suuret ketjut suomessa, joissa kokoajan on ryhmät 130% täynnä ja jos jonain päivänä onkin vajaan 100, tuo täyttöprosentti, niin heti pitää työtenkijöiden käyttää +-tunnit pois :D

En enää mene tietylle suurelle suomalaiselle päiväkotiketjulle töihin...

Tästä tulee loistava kilpailuvaltti yksityiselle päivähoidolle. Moni on valmis maksamaan tuntuvasti enemmän lapsen hoidosta, jos päiväkotiryhmä on pieni, tai edes se normi n. 20 lasta.

Tästä tulee loistava kilpailuvaltti yksityiselle päivähoidolle. Moni on valmis maksamaan tuntuvasti enemmän lapsen hoidosta, jos päiväkotiryhmä on pieni, tai edes se normi n. 20 lasta.

Ja tästä se luokkayhteiskunnan rakentaminen lähtee :)
Kaikille lapsille tulisi tarjota tasapuoliset mahdollisuudet riipummatta heidän vanhempiensa varallisuudesta. Tulevaisuudessa tämä tulee tarkoittamaan yhä vahvempaa polarisaatiota yhteiskunnassamme, eli köyhät köyhtyy (ja mahdollisuudet nousta koulutusasteikolla vähenee), kun taas rikkaat rikastuu entisestään.

Ei kuulosta siltä hyvinvointivaltiolta mitä tässä on kovasti yritetty rakentaa ja ylläpitää.

No ehkäpä Suomessa jatkossa tehdään niin, että kaikki lapsilleen vain parasta mahdollista haluavat maksavat heidän päivähoitonsa omasta pussistaan. Esimerkiksi meidän kunnan nykyisen hinnaston mukaan 7 euroa per tunti ja yli 3-vuotias sekä 9 euroa per tunti ja alle 3-vuotias (tai epäilemättä enemmän, koska nykyinen päivähoito ei varmasti ole sitä parasta mahdollista).

Esimerkiksi 10 euron tuntikuluilla ja 9:llä päivittäisellä hoitotunnilla kuukausiveloitus asettuu sinne 1900 euron luokkaan. Siinä voi itse kukin sitten miettiä, että haluaako loppujen lopuksi kuitenkaan sitä parasta mahdollista hoitoa, vai tyytyisikö vähän vaatimattomampaan versioon.
Eräs ongelma ja haaste on, että paljon vielä puhutaan päivähoidosta. Siinä mielestäni päätavoite on vanhempien, erityisesti äitien työssäkäynti (yhteiskunnan työllisyys). Nyt varhaiskasvatus on Opetus- ja kulttuuriministeriön alaista: pääpaino tulisi olla LAPSEN oikeudessa saada tukea oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet:
http://www.julkari.fi/bitstream/han...skasvatussuunnitelmanperusteet.pdf?sequence=1

Tuo olikin minulle uutta, että myös vanhemmat voivat varhaiskasvattaa lastansa. Tähän asti kun lähdetty siitä, että varhaiskasvatusta voi toteuttaa vain lastentarhanopettaja, kun taas vanhempien ja muiden maallikoiden toiminta lasten kanssa on pelkkää tavallista kasvatusta.
Varhaiskasvatuksen yliopistotason koulutuksen perusteella varhaiskasvatusta on KAIKKI lapsen elinpiirissä tapahtuva kasvatus, esimerkiksi: koti + päivähoito / muu institutionaalinen kasvatus + harrastusympäristöt.

Ja tästä se luokkayhteiskunnan rakentaminen lähtee :)
Kaikille lapsille tulisi tarjota tasapuoliset mahdollisuudet riipummatta heidän vanhempiensa varallisuudesta. Tulevaisuudessa tämä tulee tarkoittamaan yhä vahvempaa polarisaatiota yhteiskunnassamme, eli köyhät köyhtyy (ja mahdollisuudet nousta koulutusasteikolla vähenee), kun taas rikkaat rikastuu entisestään.

Ei kuulosta siltä hyvinvointivaltiolta mitä tässä on kovasti yritetty rakentaa ja ylläpitää.

Totta kai kyse on luokkayhteiskunnan rakentamisesta. Et kai muuta luullut? Ethän äänestänyt kokoomusta?

Eräs ongelma ja haaste on, että paljon vielä puhutaan päivähoidosta. Siinä mielestäni päätavoite on vanhempien, erityisesti äitien työssäkäynti (yhteiskunnan työllisyys). Nyt varhaiskasvatus on Opetus- ja kulttuuriministeriön alaista: pääpaino tulisi olla LAPSEN oikeudessa saada tukea oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet:
http://www.julkari.fi/bitstream/han...skasvatussuunnitelmanperusteet.pdf?sequence=1

Eivät uuskieliset ja jonkun komitean keksimät termit kuten tuo "varhaiskasvatus" juurru ihmisten mieliin. Vähän sama juttu kuin jos joku yhtäkkiä päättäisi vaihtaa koulujen nimet "oppimiskeskuksiksi" tai vastaaviksi, koska se muka kuulostaisi modernimmalta ja parempia arvoja henkivältä termiltä.

Ihan en kyllä usko, että edes 20 vuoden kuluttua juuri kukaan vanhempi sanoisi vaikkapa aamulla lastaan tarhaan jätettäessä tälle että "hyvää varhaiskasvatuspäivää" tai selittäisi, että "viikonlopun jälkeen sinun on taas aika mennä varhaiskasvatettavaksi". Kyllä silloinkin vaan hoidosta puhutaan ja tarhan työntekijät ovat hoitajia.

Yhteistyössä