Pitäisikö olla huolissaan lapsen syömisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiskä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiskä"

Vieras
Kyseessä siis 1,8 vuoden ikäinen poika. Syö siis tosi hyvin, on aina syönyt. Pelkään, että syö jo liiankin hyvin, eikä osaa itse kontrolloida syömisen määrää. Jos antais sille niin paljon ruokaa kuin se syö, niin söisi itsensä halki. Syö muutenkin ihan mitä vain tyrnimarjoista vihanneksiin, siis ihan mitä vain. Onko tämä tavallista tuon ikäisellä? Lapsen paino on normaali, vaikka vatsa onkin pömpöllään ja neuvolassa ei olla puututtu painoon.

Lapsilla nyt on vatsapömpöllään. Meidän 1.5v joka taas on liiankin hoikka pömpöttää myös vatsa.

Mutta säännölliset ruoka ajat, perusterveellistä ruokaa. Niin antaisin syödä niin paljon kuin tahtoisin. Jos paino pysyy normaalina ja lapsi on perusterve niin annan syödä.
Eriasia jos annat vetää hampurilaisa, sipsejä yms.

Kyllä lapsi osaa itse säännöstellä syömistään. Meillä samanikäiselle annetaan kotiruokaa, puuroa, leipää, vihanneksia ja hedelmiä niin paljon kuin syö. Herkkuja ei juuri saa ja niitä saa sitten vain vaikka sen yhden keksin eikä enempää.

Meillä samanlainen syöppö, joku viikko sitten söi itsensä niin täyteen että oksensi.
Allergioita pojalla on ja keliakiaakin epäiltiin. Nyt taas karsittu ruokavaliota ja vatsan toiminta ainakin rauhoittunut, ehkä se sit siitä taas alkaa rauhoittuman.
Ja meillä siis poika kakkaskin n.6 kertaa päivässä erittäin paljon ja löysää, seassa oli sulamatontakin ruokaa. Siksi siis kokoajan oli pienellä nälkä.
Ja hoikka on.
Niin ja pömppö on kai melkein joka lapsella :)

Pitäähän aikuisen nyt joku raja lapsen syömiselle laittaa, vai keitätkö ap kattilallaisen lisää perunoita, jos lapsi on jo syönyt yhden kattilallisen? Jotkut lapset voivat syödä liikaa ja aikuisen on mun mielestä silloin kontrolloitava lapsen syömistä, ettei siitä tule myöhemmin ongelmaa. Mulla on itsellä kaksi hoikkaa lapsia, joidenka mahat ei ole ikinä pömpöttäneet ja housut tippuu ennemminkin aina jalasta kuin kiristävät, joten pömpöttävät lasten mahat eivät ole itsestäänselvyys.

Pitäähän aikuisen nyt joku raja lapsen syömiselle laittaa, vai keitätkö ap kattilallaisen lisää perunoita, jos lapsi on jo syönyt yhden kattilallisen? Jotkut lapset voivat syödä liikaa ja aikuisen on mun mielestä silloin kontrolloitava lapsen syömistä, ettei siitä tule myöhemmin ongelmaa. Mulla on itsellä kaksi hoikkaa lapsia, joidenka mahat ei ole ikinä pömpöttäneet ja housut tippuu ennemminkin aina jalasta kuin kiristävät, joten pömpöttävät lasten mahat eivät ole itsestäänselvyys.

No meillä ainakin lapsi on hoikka, laiha vaikka se maha pömpöttääkin. Ja jos pieni sano että nälkä niin pitääkö ilman ruokaa jättää, sanoa että äiti nyt tietää että sulla ei enään ole nälkä?

No, ap:n lapsesta en voi tietenkään sanoa mitään, mutta sen voin sanoa, että jotkut lapset syövät myös muista syistä kuin nälkää tyydyttääkseen. Ja näissä tapauksissa vanhempien todellakin pitää rajoittaa lapsen syömisiä.

En anna lisää jos lapsi pyytää, sillä annoskoot ovat mielestäni kohdallaan. Puuroa vetää n. puoltoistakertaisen annoksen verrattuna omaan annokseen. Syö terveellistä kotiruokaa, joskus vieraissa keksiä, pullaa. Ainoa vaan, että isovanhemmat ja isoisovanhemmat eivät ymmärrä sitä että ruokaa ja pullaa ei voi tarjota loputtomiin vaan sitä annettais niin kauan kun lapsi vaan syö ja sehän syö :(

Ruokailuja päivittäin viisi eli aamuin illloin puurot+2 lämmintä ateriaa+välipala. Syö viikolla melkein kaikki ruoat perhepäivähoidossa,joten en tarkkaan tiedä miten siellä syödään.

Lapsi on 1,5 vuotisneuvolassa ollut 85cm pitkä ja painanut reilut 13 kiloa.

Kyllä normaalin pienen lapsen vatsa vähän pömpöttää, ne on ne sisäelimet jotka vatsan saa pömpölleen kun ne on vielävähän liian isot suhteessa vatsaonteloon.

Yhteistyössä