Pitäisikö olla huolissaan kohta 3v:n jatkuvasta veden juomisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolettaa

Vieras
Poika on pienestä asti juonut mielellään vettä, myös ruokajuomana. Hänellä on ollut tuollainen läikkymätön nokkamuki jo kauan käytössä, kanniskelee sitä leikkiessäkin mukanaan ja juo pitkin päivää, useamman mukillisen (muki vetää n.3dl).

Muki on myös sängyssä mukana, juo siitä ennen nukahtamistaan ja joskus yölläkin, jos herää. Ei tällöin tarvitse muuta rauhoittelua uudelleen nukahtamiseen. Tämä muki on hänelle samanlainen turva kuin uninalle.

Sikäli tietty hyvä, että tyytyy veden juomiseen eikä litki pullostaan mehua tai maitoa. Mutta paljonko tämän ikäinen oikeasti tarvitsee nestettä/vrk, pitäisikö pelkkien ruokajuomien riittää (+tarvittaessa janojuoma tietenkin)?

Ja voiko tuosta nokkamukista (Ainu taikamuki) olla hampaille haittaa, vaikka juomana onkin pelkkä vesi?

Ja jos ainakin tuosta yöjuopottelusta poika pitäis vierottaa, niin kuinkahan se kannattais tehdä? Meillä kun ei ole kokemusta tutin tai tuttipullon pois ottamisesta eli ihan käytännön vinkkejä?

Ota nyt hyvä ihminen 3 vuotiaalta nokkamuki pois! Ei 3 veet juo nokkamukista. Ja muutenkin ei lapsella tarvitse jatkuvasti tarvitse olla vesikippoa mukana.
3 vuotias osaa pyytää juomista kun janotta. Tai jopa itse sitä hanasta hakea.
3 vuotias nukkuu yönsä heräilemättä juomaan. Kannattaa käydä vaikka neuvolassa tsekkauttamassa lapsen verensokerit jos tuntuu että hänellä on jatkuvasti jano.

No oonpa mä paska mutsi... voi lapsiparkaa!
Pitää soittaa huomenna nlaan ja kysyä tosta sokeritestistä. Eikös se oo se sormenpäästä otettava koe, onko toi pissatesti sit eri juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja Huolissaan:
Pitää soittaa huomenna nlaan ja kysyä tosta sokeritestistä. Eikös se oo se sormenpäästä otettava koe, onko toi pissatesti sit eri juttu?

Jassoo, käänsit asian sitten näin.....
Mutta ei oikeasti 3 vuotias TARVITSE mitään nokkamukia, joten älä anna sitä hänelle. Toki voi olla kyse siitä että käyttää vesikippoa "tutittina". Mutta kyllä kannatta ne sokerit käydä tarkistuttamassa varmuuden vuoksi.

Jos veressä on sokeria, se näkyy myös pissassa (koska pissaan "ilmestyy" viimeisenä ). Itse huolestuin vuosi sitten 2v lapsen paljosta juomisesta ja koska tuttavani lapsi kuoli diabetekseen (alle 1v), huolestuin kovasti. Toimitettiin pissanäyte neuvolaan ja th soitti tuloksen.

heih, meillä samanlaista pohdiskelua.. tosin poika vasta 1v9kk
mutta juo siis päivässä monta tuollaista taikamukillista vettä, ruokailun yhteydessä saattaa juoda 2 mukia vettä tai maitoa.. no luonnolisesti syöminen ollut välillä heikkoa... illalla nukkumaan mennessä juo 2,5dl maitoa ja joinain öinä (ei enää joka yö) herää yöllä ja siloin juo toiset 2,5dl maitoa...
henki haisee omituiselle ja pissa makealle... voiko noi sokeritestit ottaa ihan terkkarilla vai pitääkö koittaa neuvolaan saada aika...

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
henki haisee omituiselle ja pissa makealle... voiko noi sokeritestit ottaa ihan terkkarilla vai pitääkö koittaa neuvolaan saada aika...

Hui... th voi ottaa pissanäytteistä sokeriarvot ilman ajanvarausta (ainakin meillä oli näin).

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Jassoo, käänsit asian sitten näin.....
Mutta ei oikeasti 3 vuotias TARVITSE mitään nokkamukia, joten älä anna sitä hänelle. Toki voi olla kyse siitä että käyttää vesikippoa "tutittina". Mutta kyllä kannatta ne sokerit käydä tarkistuttamassa varmuuden vuoksi.

Tässä kukaan mitään kääntänyt, jatkoin vain valitsemallasi tiellä :D
Mutta tospuhheessa, on toi muki tuolle selkeesti niinku tutti tai tuttipullo. Mä taidan jo tänä iltana olla kylmästi antamatta sitä sänkyyn, yritän selittää asian jotenkin... saa nähdä mikä show siitä syntyy, itsepäisyyttä kun löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

Hui... th voi ottaa pissanäytteistä sokeriarvot ilman ajanvarausta (ainakin meillä oli näin).

Oliko teillä kaikki ok?

täytyy siis käydä huomen aamulla antaan se näyte... pitäis itekki mennä niiihi testeihin kun oireilua on ollu :( on kyllä persiistä jos pojalla se on, vaikka se nyt ei maailman vakavin juttu olekkaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

Oliko teillä kaikki ok?

Oli.

Minua kans yhteen aikaan ihmetytti lapsen jatkuva himo juomiseen. Meillä kylläkin koski maitoa. Miehellä diabetes ja yks lauantai nappasin sormenpäästä verinäytteen ruoan jälkeen lapselta. Arvot oli kohdillaan. Onneks...
Kannattaa tarkistuttaa sokeriarvot.

Yhteistyössä