Pitäisikö netissä sallia vain omalla nimellä kirjoittaminen vai sallisitko myös nimimerkit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallup

Vieras
Suomen viisaimpiin naisiin kuuluva Ritva Viljanen ehdottaa, että nimimerkkien käyttäminen netissä kielletään. Ajatus on aivan erinomainen. Väärien mielipiteiden levittäjät saadaan näin kiinni helpommin. Asiassa on kuitenkin yksi porsaanreikä. Ulkomaisilla nettikeskustelupalstoilla suomalaiset voisivat edelleen käyttää nimimerkkejä, koska niihin Suomen viranomaiset eivät pääse käsiksi. Ulkomaiset nettiyhteydet pitäisikin kieltää tavallisilta kansalaisilta. Vain luotettavaksi todetuille henkilöille (Esim. Tarja Halonen, Päivi Lipponen, Jutta Urpilainen, Eva Biaudet, Jyrki Katainen, Paavo Arhinmäki) pitää myöntää oikeudet käyttää ulkomaisia nettiyhteyksiä ilman valvontaa. Olen käynyt useita kertoja Pohjois-Koreassa, enkä ole ikinä kuullut, että joku tavallinen kansalainen olisi valittanut sitä, ettei ulkomaisia nettiyhteyksiä saa käyttää, joten miksi tämä ei voisi toimia yhtä hyvin myös Suomessa?

"Nimimerkkien kieltämisestä valmistellaan kannanottoa.

Internetin aggressiivisemmaksi muuttunutta keskustelukulttuuria halutaan hillitä kieltämällä nimimerkkien käyttö ainakin suurimmilla keskustelufoorumeilla.

Etnisten suhteiden neuvottelukuntaa vetävän kansliapäällikkö Ritva Viljasen mukaan oikeilla nimillä käytävä nettikeskustelu ehkäisisi tehokkaasti niin sanottujen vihapuheiden leviämistä.

Viljasen mukaan neuvottelukunta tulee jättämään asiasta kannanoton toukokuun alussa.

– Anonyymiys on ongelma. Verkkokeskusteluissa on nyt liikaa vihaa, aggressiivisuutta ja rasismia."

Etnisten suhteiden neuvottelukunta: Nettikeskustelut vain oikeilla nimillä | Tamperelainen

[QUOTE="vieras";25939601]Tietysti sallisin nimimerkillä kirjoittamisen. Eihän tämä nyt mikään poliisivaltio ole, eikä tästä tarvitse sellaista tehdäkään.[/QUOTE]

Nimimerkkien kieltämisestä valmistellaan kannanottoa.

Internetin aggressiivisemmaksi muuttunutta keskustelukulttuuria halutaan hillitä kieltämällä nimimerkkien käyttö ainakin suurimmilla keskustelufoorumeilla.

Etnisten suhteiden neuvottelukuntaa vetävän kansliapäällikkö Ritva Viljasen mukaan oikeilla nimillä käytävä nettikeskustelu ehkäisisi tehokkaasti niin sanottujen vihapuheiden leviämistä.

Viljasen mukaan neuvottelukunta tulee jättämään asiasta kannanoton toukokuun alussa.

– Anonyymiys on ongelma. Verkkokeskusteluissa on nyt liikaa vihaa, aggressiivisuutta ja rasismia."

Etnisten suhteiden neuvottelukunta: Nettikeskustelut vain oikeilla nimillä | Tamperelainen

Suomi alkaa päivä päivältä muistuttamaan enemmän Neuvostoliittoa.

No eikös se nyt oo ihan hyvä, että ihmiset voi keskustella aroista aiheista tuntemattomina? Juu enpä tiedä onko tuo kauheen viisaan ihmisen ehdotus, että aletaan kaikki kirjottaan omilla nimillä. Välillä kun keskustelupalstoilla käydään kuitenkin keskusteluja semmosista aiheista, ettei niitä kyllä omalla nimellään mielellään julkisesti juttelis.

Pitää vissiinkin opetella käyttämään sitä varjoverkkoa, vai mikä se nyt oli.
Niin saa sitten kysellä jatkossakin ihan ingognito parhaat vinkit peräpukamiin ja hiivatulehduksen hoitoon.

Viimeksi muokattu:
No eikös se nyt oo ihan hyvä, että ihmiset voi keskustella aroista aiheista tuntemattomina? Juu enpä tiedä onko tuo kauheen viisaan ihmisen ehdotus, että aletaan kaikki kirjottaan omilla nimillä. Välillä kun keskustelupalstoilla käydään kuitenkin keskusteluja semmosista aiheista, ettei niitä kyllä omalla nimellään mielellään julkisesti juttelis.

"Hiukan" saattais hyytyä tämäkin palsta jos ois pakko kirjoittaa vain omalla nimellä, jäis monet alapäävaivat ruotimatta ja pettämisjutut kertomatta.

Nimimerkkien kieltämisestä valmistellaan kannanottoa.

Suomi alkaa päivä päivältä muistuttamaan enemmän Neuvostoliittoa.

No just. Ja seuraavaksi sitten määrätään kai sekin mitkä on sallitut puheenaiheet ja mitkä ei. Jos kirjoittelee väärin, tulee Isoveli ja hakee koneet pois. Just just.

[QUOTE="vieras";25939649]No just. Ja seuraavaksi sitten määrätään kai sekin mitkä on sallitut puheenaiheet ja mitkä ei. Jos kirjoittelee väärin, tulee Isoveli ja hakee koneet pois. Just just.[/QUOTE]

Seuraavaksi määrätään sallitut mielipiteet ja poikkeavista mielipiteistä rangaistaan.

EI HEMMETISSÄ!

Mä joudun jo kaiket päivät töissä teeskentelemään ja muka olemaan samaa mieltä muitten kanssa, vaikka en ole.
Kuttu sitä mielistelyä ja varomista! Koska kaikki minkä sanot, vatvotaan kaffehuoneessa ja ymmärretään väärin ja muistetaan ikuisesti.

Kotona tietysti olen oma itseni - tosin sitä nyt lasten kuullen tule puhuttua paljonkaan "aikuisten asioista" kuten yhteiskunnasta politiikasta uskonnosta ja omista aatteista... (koska lapset toistavat kaiken kuulemansa esim. päiväkodissa).

En mä kirjoittele mitään rasismi - viha ym -juttuja netissä. Mutta en tahdo että kukaan vaikka nyt töistä stalkkaa mua. Tai mun mutsi tai mutsin naapuri.

[QUOTE="vieras";25939657]Seuraavaksi määrätään sallitut mielipiteet ja poikkeavista mielipiteistä rangaistaan.[/QUOTE]

Siperiaan! Ja jos ei sekään auta, niin poloniumilla terästetty aamukahvee saa kyllä junttipäisimmänkin nettitahvon nöyrtymään.

[QUOTE="vieras";25939679]EI HEMMETISSÄ!

Mä joudun jo kaiket päivät töissä teeskentelemään ja muka olemaan samaa mieltä muitten kanssa, vaikka en ole.
Kuttu sitä mielistelyä ja varomista! Koska kaikki minkä sanot, vatvotaan kaffehuoneessa ja ymmärretään väärin ja muistetaan ikuisesti.

Kotona tietysti olen oma itseni - tosin sitä nyt lasten kuullen tule puhuttua paljonkaan "aikuisten asioista" kuten yhteiskunnasta politiikasta uskonnosta ja omista aatteista... (koska lapset toistavat kaiken kuulemansa esim. päiväkodissa).

En mä kirjoittele mitään rasismi - viha ym -juttuja netissä. Mutta en tahdo että kukaan vaikka nyt töistä stalkkaa mua. Tai mun mutsi tai mutsin naapuri.[/QUOTE]

Vain rikollisilla on jotain salattavaa!

[QUOTE="jep";25939686]Siperiaan! Ja jos ei sekään auta, niin poloniumilla terästetty aamukahvee saa kyllä junttipäisimmänkin nettitahvon nöyrtymään.[/QUOTE]

Pääsiskö noin vähällä?

Onkohan kukaan miettiny miten "tasa-arvosta" on kun toiset kirjoittelee Ville Virtanen nimellä, joita mahtuu tusina kymmeneen ja toiset sitten uniikilla nimellä.
Mitäköhän tosiaan tälläkin palstalla sen jälkeen kirjoitettaisiin...

Minusta on hyvä, että voin käyttää nimimerkkiä netissä. Omalla nimelläni tuskin kirjoittaisin muita kuin erittäin tärkeitä kannanottoja yleisiin asioihin.
Eikös palstoilla ole ns. "suodattajat", jotka poistavat asiattomuudet?

Yhteistyössä