Pitäisikö lopettaa kokonaan (imetysasiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tissimonsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tissimonsteri

Vieras
Meidän tyttö on nyt 1v7kk ja imetän häntä edelleen. Pääosin tykkään imetyksestä, mutta tyttö haluaisi rintaa koko ajan, eikä mulla riitä siihen enää resurssit. Ajatuksena oli antaa tytön vierottautua pikkuhiljaa, mutta tuntuu, ettei lapsi osoita merkkiäkään vähentämisestä, päinvastoin. Esim. aamulla imetin hänet ennen kuin nousivat ylös isänsä ja vanhemman lapsen kanssa, ja kun 2h myöhemmin menin keittiöön missä olivat aamupuurolla, tyttö lopetti välittömästi syömisen, kiipesi syliin ja hoki "titti, titti". Sanoin, että maito on nyt loppu, päiväruoan jälkeen tulee lisää, ja lapsi veti kamalat raivarit. Rauhoittui, kun lähdin keittiöstä pois (ja tulin kirjoittamaan tänne avunpyyntöä :D ). Mies sanoi, että pitäisi varmaan lopettaa imetys kokonaan "kun eihän tuo ole lapsellekaan kivaa, mieti nyt, olla noin riippuvainen jostain." Olisiko reiluinta lopettaa koko homma kerrasta? Toisaalta tuntuu pahalta, kun imetys on tytölle selvästi tosi tärkeää vielä. Mutta voiko tuosta tulla jo jotain traumoja, kun joudun vähän väliä kieltämään ja harhauttelemaan kun tyttö olisi rintaa vailla? Mitä muut tekisivät tällaisessa tilanteessa?

Mun kuopus, nyt 1v11kk, oli samanlainen vielä tuon ikäisenä ja ajattelin että tää ei ikinä luovu tissistä. Kuitenki mä aloin vieroittaa sitä niin että jätin ensin päiväimetyksiä pois niin että lopulta oli jäljellä enää aamuö ja iltatissi. Sit jätettiin aamutissi pois ja nyt joku aika sitten poika jätti ihan oma-aloitteisesti iltatissinkin. En ois ikinä uskonu että se omasta tahdostaan hänelle niin rakkaasta tissistä luopuu mutta niin vain kävi.

Ehkä sunin kannattaisi nyt ensin vähentää päiväimetyksiä, päivällä on kuitenki helpompi sitte keksiä jotain tekemistä tilalleja tissin unohtaminen on helpompaa.

Mä en tiedä miten se "oikeasti" pitäis tehdä, mutta itse vierottaisin nyt ja saman tien, ei ole varmasti kiva lapsellekkaan saada kauheita raivareita jos ei tissille pääse silloin kun tahtoo.

Täysin mutu-tuntumalla sanoisin, että lopeta, jos itsestäsi alkaa tuntua raskaalta.

En usko, että lapsesi traumoja saa, sillä kyllähän taaperoilta kielletään jotain jatkuvasti ja harhautellaan syystä jos toisestakin :)

Tissimaito on kuulemma monen lapsen mielestä niin hyvää, ettei muu ruoka oikein maistu, jos on maitoa tarjolla!

Jos vielä aika usein, niin "kerrasta poikki" lopetuksesta saattaa seurata tiehyttukos tai rintaulehdus, siksi hitaampi lopetus olisi rinnoille parempi. Muuten tekisin asiassa niin juuri kuin _itsestä_ parhaalta tuntuu, ei isästä, neuvolan th:sta tai naapurin maijasta tai kaksplussan äideistä. Tuskin lapsi traumoja siitä saa, että vähennät imetyksiä pikkuhiljaa. Toisaalta imetyksen jatkamisestakaan ei ole mitään haittaa lapsellesi, eri asia on, jos itse koet, että olisi jo aika vähentää/lopettaa. Lapsen ravitsemustilaa pitkä imetys ei heikennä.

Voithan siirtyä lapsentahtisesta imetyksestä äidintahtiseen imetykseen. Itse tein niin jo melko varhaisessa vaiheessa kun menin töihin ja imetys loppui kun lapsi oli 2v8kk. Lopulta oli vaan iltaimetys jäljellä ja sekin ennen varsinaista iltapalaa, ei siis nukutustarkoituksella. Hyvin voi imettää vaikka 4 kertaa ja silti saa nukkua pitkät yöunet: aamulla, iltapäivällä, ennen iltapalaa ja sitten vielä juuri ennenkuin menet itse nukkumaan. Meillä ei ainakaan lapsi pistänyt yhtään pahakseen vaikka nostin nukkumasta rinnalle siinä 23-aikaan. Jätin sitten pikkuhiljaa pois yhden imetyksen kerrallaan. Nyt kun lapsi on kohta 3v hän välillä haluaa haistella rintoja ja paijaa niitä, välillä pyytää maitoakin mutta nyrpistää sitten nenäänsä :) sen merkiksi että ei oikeasti haluakkaan!

Kiitos mielipiteistä. :) Imetän siis ehkä 4-10 kertaa vuorokaudessa, mielelläni vähentäisin kahteen-kolmeen kertaan. Pitää varmaan siirtyä tuohon äidintahtiseen imetykseen ja vähentää imetystä päivällä, jospa se tyttökin jossain vaiheessa ymmärtäisi, ettei saa rintaa vähän väliä. Tuntuu vaan niin kurjalta, kun toinen huutaa pää punaisena... Ja mietityttää just se, että tajuaako/hyväksyykö lapsi sen, että rintaa saa välillä ja välillä taas ei, vai jatkuuko samanlaiset raivarit niin kauan, että imetys loppuu kokonaan. Siksi mietin, että olisiko "reilumpaa" lopettaa kerralla. Mutta etenkin Eedlan kertomus antoi toivoa, jospa meilläkin kävisi noin. :) Esikoinenhan meillä lopetti itse vähän yli vuoden ikäisenä, ja musta oli tosi ihanaa, että se meni niin, jäi hyvä mieli imetyksestä kun lapsi lopetti kun itse halusi. Samaa olen odottanut tämän nuoremman kanssa, mutta eipä menekään yhtä helposti.

Meillä menee tuon tissin kanssa nykyään niin, että lapsi itse sitä tahtoo, nostaa paitaa ja kiljuu. Sitten kun alan imettää, niin eipä enää kiinnosta. Muutaman kerran imaisee ja alkaa naureskella ja jutella. Kun alan viritellä rintaliivejä taas kiinni ja paitaa alas, alkaa kiljuminen ja paidan nostelu uudestaan. Jos annan rintaa, toistuu tämä pikkuimaisu, lopetus, kiljunta -kuvio uudestaan. Olen alkanut ajatella, että en enää anna sitä tissiä, vaan tarjotan läheisyyttä muuten. Lapsi on nyt vuoden ja 3kk vanha.

Syökö se lapsi kunnolla kiinteää ruokaa, jos imetät 10 kertaa päivässä? Eikä oo ees hyväksi hampaille tuollane atkuva maidon lipitys. Todellakkin lopettaisin, tai ainakin vähentäisin radikaalisti.

Syö ihan hyvin ruokaa, juominen on aika vähäistä. Tuo kymmenen kertaa on huonona päivänä (=lapsi haluaa rintaa koko ajan, enkä jaksa kieltää), yleensä pärjätään neljällä-viidellä kerralla. Olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että aamulla ennen kuin noustaan, päiväruoan jälkeen ennen päikkäreitä, toisen ruoan jälkeen, illalla puuron jälkeen ja joskus kerran yöllä. Muuten yritän harhauttaa tai kiellän. Mutta tosiaan tyttö ei anna kovin helposti periksi, haluaisi jatkuvasti. Repii paitaa melkein aina kun on sylissä.

höpö höp! jatkat 4 vuotiaaksi ja et käytä EI sanaa kertaakaan. Lapsen pitää voida itse valita ottaako tissiä vai ruokaa. Jos haluaa tissiä sinun pitäää antaa. Lapsi saa traumoja tolaisesta määräilystä.

Päivitystä tähän sen verran, että nyt on lopetettu yöimetykset kokonaan, ja sujui yllättävän helposti. Päivisin tyttö vielä haluaisi vähän väliä, mutta elän nyt toivossa, että se tästä pikkuhiljaa loppuisi kokonaan. :)

Esikoiseni oli lapsesi iässä samanlainen, aina halusi rinnalle. Aloitin opiskelut kun hän oli vajaat 2v. ja tyttö sopeutui hyvin uuteen rytmiin että aamulla, päiväkodin jälkeen ja ilta-yöaikaan saa sitä rintaa. Imetys loppui parivuotiaana vähentämällä imetyskertoja ja ottamalla tilalle muuta tekemistä, vaikka isän apua siinä kyllä tarvittiin. Nyt reipas 3,5-vuotias, imettää omaa nukkeansa ja tulee kertomaan minulle että pikkusisko pitäisi syöttää :)

Yhteistyössä