Pitäisikö huolestua..? 4v ujosta lapsesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öippö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öippö

Vieras
Pitäisikö 4-vuotiaan olla jo sillä tavalla rohkea, että uskaltaisi mennä vieraille tai tutuimmille lapsille kysymään esim. leikkimään yhdessä tms? Meillä lapsi ei juuri koskaan ole oma-aloitteinen näissä asioissa.

Serkkujen kanssa kyllä sitten kun leikki on jo käynnissä niin ehdottelee itse että leikitäänkö sitä tai tätä. Mutta hoidossakin luulen että joidenkin kanssa leikki vaan alkaa, mutta jos vieraampia lapsia eikä tuttuja kavereita hoidossa, niin hän leikkii enempi itsekseen.

Sitten toinen kysymys: Hoitajat olivat tänään sanoneet, että lapsi meinaa mennä yhteisiin leikkeihin mukaan (ilmeisesti sisäleikit jossa kaikki lapset) mukaan, mutta vetäytyykin sitten enemmin ja seurailee mielummin. Aiemmin ainakin sanoivat että on mukana yhteisissä leikeissä, mutta nyt ei jostain syystä kai uskalla tai halua. Kysyin tytöltä tästä, ja sanoi ettei halua kun siellä on niitä villejä poikiakin. Toisaalta ei halua kauheasti että tästä asiasta edes puhutaan, vaan harmistuu kun sitä aina jauhetaan.

Mutta siis, pitäisikö minun huolestua? Mitenkä voisin lasta rohkaista mukaan juttuihin?

Luulisi niillä hoitajilla olevan keinoja lapsen rohkaisuun, hehän ovat lapsen hoitopäivän arjessa lähellä.

Oma tyttöni oli eskarin alussa ujon oloinen ja rohkaistui kovasti kevääseen mennessä. Ja niin kuin sanoit ei siitä kannata tehdä mitään isoa numeroa.

Kerro hoitajille niistä villeistä pojista, että he voivat tarkkailla joutuuko lapsi jotenkin liikaa kontaktiin ko. poikien kanssa.

Hoitajat ovat sanoneet, että yritimme houkutella mukaan, mutta lapsi halusi ennemmin seurata sivusta. Täytyy vielä kysyä mitenkä ovat houkutelleet, se että sanoo, että "mene vaan mukaan" niin ei kyllä riitä, vaan ehkä ennemmin niin, että hoitaja vaikka menisi alkuun tytön kanssa leikkiin mukaan tms.

Mun mielestä ei kannata huolestua. Jotkut lapset tarvitsevat vain enemmän aikaa rohkaistuakseen samaan toimintaan mihin toiset uskaltavat paljon aikaisemin. Itselläni on kaksi poikaa 4v. ja 7v. ja tämä nuorempi on paljon rohkeampi kuin isoveljensä, joka on aina ollut ujompi ja arempi. Ammattitaitoset kasvattavat osaavat tarttua tilanteseen päiväkodissa ja pitää huolta siitä, että kaikki lapset saavat leikkirauhan ja löytävät pikku hiljaa itselleen sopivan keikkikaverin. Joskus sopivan kaverin löytäminen voi olla vaikeaa ja viedä aikaa, mutta kyllä se löytyy kun aika on kypsä. Villeistä pojista on hyvä sanoa suoraan hoitopaikan hoitajille.

Ei tarvitse huolestua! Oma,pian 4v poikani on täsmälleen samanlainen eikä syytä huoleen ole niin minun,päiviksen henkilökunnan kuin neuvolankaan mielestä.Jokainen sosialisoituu omaan tahtiinsa ja kun kerran ne serkut esimerkiksi kelpaavat kavereiksi niin tuskin on syytä huoleen:)Meillä kiva hoitotäti jelppaa ja tukee,nyt on jo löytynyt kavereitakin:)

Ei pidä huolestua. Ei ole mikään synti olla ujo. Selvästi lapsella on kuitenkin kyky leikkiä toistenkin lasten kanssa. :)

Kiitos tästä :)

On kyllä hyvä kaveri leikkimään kun ensin lämpeää, mutta tosiaan nämä ryhmäleikit varsinkin rajummat tai jossa ollaan "lähellä toista" niin eivät oikein suju, ts. ei niihin ehkä uskalla tai halua mennä.

Mutta hyvin onnistuu kyllä yhden tai kahden kaverin kanssa leikit.

[QUOTE="vieras";24894206]Ei tarvitse huolestua! Oma,pian 4v poikani on täsmälleen samanlainen eikä syytä huoleen ole niin minun,päiviksen henkilökunnan kuin neuvolankaan mielestä.Jokainen sosialisoituu omaan tahtiinsa ja kun kerran ne serkut esimerkiksi kelpaavat kavereiksi niin tuskin on syytä huoleen:)Meillä kiva hoitotäti jelppaa ja tukee,nyt on jo löytynyt kavereitakin:)[/QUOTE]

Kiva kuulla :)

Mitenkä teillä sujuu nuo ryhmäjutut?

Meilläkin 4 v tyttö ja ujo ja arka vieraita kohtaan ja välillä vähän tutumpiakin. Tarhassa on ruvennut nyt viihtymään ja siellä on ne muutamat keiden kanssa mielellään leikkii, mutta monesti on myös sellainen että tarkkailee sivusta ja kotioloissakin tykkää touhuta itsekseen tai aikuisten parissa.
Leikkipuistoissa ei hakeudu toisten seuraan vaan äiti tai isä aina oltava lähellä. Mutta neuvolassa tms. ei olla oltu huolissaan, jokainen sosiaalisoituu ajallaan vaikka kieltämättä itseänikin tämä välillä häiritsee. Itse olen lapsena ollut toisenlainen mutta isänsä taas tyttärensä kaltainen :) -en tiedä voiko tämäkin piirre sitten periytyä. Mutta kyllä varmasti huoletta voit tuonne kouluikään asti katsoa miten kehittyy.

[QUOTE="mamma";24896642]Meilläkin 4 v tyttö ja ujo ja arka vieraita kohtaan ja välillä vähän tutumpiakin. Tarhassa on ruvennut nyt viihtymään ja siellä on ne muutamat keiden kanssa mielellään leikkii, mutta monesti on myös sellainen että tarkkailee sivusta ja kotioloissakin tykkää touhuta itsekseen tai aikuisten parissa.
Leikkipuistoissa ei hakeudu toisten seuraan vaan äiti tai isä aina oltava lähellä. Mutta neuvolassa tms. ei olla oltu huolissaan, jokainen sosiaalisoituu ajallaan vaikka kieltämättä itseänikin tämä välillä häiritsee. Itse olen lapsena ollut toisenlainen mutta isänsä taas tyttärensä kaltainen :) -en tiedä voiko tämäkin piirre sitten periytyä. Mutta kyllä varmasti huoletta voit tuonne kouluikään asti katsoa miten kehittyy.[/QUOTE]

Aika samanlaiselta kuulostaa kuin meidän tyttö :)

Kysyin tänään vielä toiselta hoitajalta aamulla että mitenkä meidän tyttö on ollut yhteisissä touhuissa mukana. Kertoi että ainakin laulaa laulujutuissa ihan normaalisti ja lorupiirissä viittaa kovasti.

Ilmeisesti nyt ne villit pojat on ne joidenka seuraan ei halua. Ovat joskus kävelylle lähtiessä laittaneet tyttö-poikapareja ja tällöin on kuulemma itkukin tytöltä tullut kun ei ole halunnut parikseen tällaista.

Että ilmeisesti sitten kuitenkin muuten sujuu suht ok ja mukavinta on se, että tyttö menee aina mielellään hoitoon.

Yhteistyössä