Pitäisikö adoptio sallia vain lapsettomuudesta kärsiville?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äityli

Vieras
Mitä mieltä olette? Luin tuota adoptioketjua ja siellä pisti silmään pari tapausta jossa perhe haluaa adoptoida vaikka heillä on jo biolapsi/lapsia entuudestaan. Tuli vain mieleen, että näiden ihmisten takia joku lapsettomuudesta kärsivä pari saattaa joutua odottamaan pidempään adoptiolasta kuin muuten joutuisivat...

Mielipiteitä tästä asiasta!

Mun mielestä adoptio pitäisi sallia jokaiselle järkevälle ihmiselle. Riippumatta siitä, onko rikas vai köyhä (kunhan pystyy lapsen elättään), naimississa tai vaikka sinkku, saako lasta luomusti vai ei, eikä perheen lapsiluvullakaan ois mitään väliä. Myöskin tekisin, jos voisin, adoptiosta helpompaa (nopeampaa) ja halvempaa.

Minkä ikäinen muuten saa adoptoida?

Ei adoptoinnilla haeta pääasiassa lapsettomien parien etua, vaan orpojen lasten etua!

Vaikka lapseton pari joutuisi odottamaan lasta hieman kauemmin, on se varmaan pienempi paha kuin se, että vielä useampi orpo jää ilman kotia, koska biolpasen omaavat eivät saisi adoptoida.

Niin siis adoptiolapsia on paljon vähemmän kuin heidät adoptoida haluavia. Samalla tavalla pitäisi myös homoilta ja lesboilta evätä adoptio-oikeus, hehän voisivat halutessaan useimmat hankkia biolapsia.

Mun mielestä on lapsen etu että hakijoita on mahdollisimman monenlaisia. Ne taitaa valita sopivuusperusteella? Siitä en tiedä sanoa millaiset ne kriteerit sitten ovatkaan. Empatisoin silti lapsettomia ja varmaan jos joku mun kaveri haluaisi lapsen ja ei sitä biologisesti saisi.. Niin olisin sitä mieltä että hänelle ehdottomasti kuuluisi adoptio-oikeus heti paikalla-) ja ennen muita!

Voi kun olisi sinkuillakin mahdollisuus saada adoptiolapsi. Minulla ei ole miestä, eikä taida enää tullakaan, yksin adoptoiminen on käytännössä mahdonta. Ainoa mitä tällaisille onnettomille miehettömille tarjotaan on "isoja lapsia"/vammaisia lapsia. Ihan liian rankkaa ryhtyä yksin kasvattamaan vammaista lasta (tiedän, että toki se biologinenkin lapsi voi olla vammainen) tai sellaista lasta, joka on jo 10 vuotta asunut kadulla tai lastenkodissa. Niin, maailma on täynnä kodittomia lapsia, mutta tähän kotiin heitä ei valitettavasti anneta.

Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Niin siis adoptiolapsia on paljon vähemmän kuin heidät adoptoida haluavia. Samalla tavalla pitäisi myös homoilta ja lesboilta evätä adoptio-oikeus, hehän voisivat halutessaan useimmat hankkia biolapsia.

Tarkoitat varmaan orpolapsia? Ja mihin perustat väitteesi noin ylipäätään?

Suomessa saa vissiin adoptoida 25 täytettyään. Monella maalla omat rajoitukset kenelle lapsia luovuttaa.

Lapsia olis paljon maailmalla, mutta ei niitä suomeen saa.

Suomessa tarvittaisiin enemmän sijaisvanhempia, mutta se on aika rankkaa: Saat lapsen todennäköisesti täysikäisyyteen asti, mutta et saa sitä adoptoida ellei biovanhempi vapaaehtoisesti luovu oikeuksistaan. Aina on olemassa riski, että lapsen biovanhempi/vanhemmat saavat asiansa kuntoon ja vaativat lasta takaisin.

Mun mielestä voisi ronskisti päättää, että laps luovutetaan adoptoitavaksi vaikka vasten biovanhemman tahtoa jos on kyseessä hyvin pieni lapsi ja biovanhemmat räikeästi esim. huumekierteessä. Silloin lapsella olis parempi mahdollisuus päästä hyvään perheeseen kun jos hänet vain huostaanotetaan. Kovin moni ei ole valmis lähtemään lasta kasvattamaan kun tietävät etteivät koskaan voi olla varmoja kuinka kauan saavat lapsen pitää.

Monesta maasta ei hevin luovuteta lapsia ulkomaille koska pelätään lapsikauppaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ujhk:
Ei adoptoinnilla haeta pääasiassa lapsettomien parien etua, vaan orpojen lasten etua!

näinhän se pitäisi olla, mutta ei aina tunnu olevan kun ihmisten mielipiteitä kuuntelee. Sama on monessa muussa asiassa missä pitäisi lapset tarpeet ottaa ensin huomioon eikä itsekkäiden aikuisten

Mä katsoin tässä aikaa sitten jo yhden dokkarin, jossa oli esillä juuri se asia, että esim. vammaisia tai jo vanhempia lapsia olisi mahdollista saada helpommin kuin pieniä terveitä vauvoja. Ymmärrän tosi sen, ettei kaikilla riitä voimavarat vammaisen lapsen hoitamiseen.

Itse olen joskus miettinyt tuota sijaisvanhemmuus asiaa ja siinä pelottaa juuri se, että joutuisi luopumaan lapsesta, johon on jo ehtinyt kiintyä.

Olen sitten varmaan yksi niistä, joka pisti silmiisi.. Sanon vain, että biolasten vanhemmillakin voi olla monenlaisia syitä (esim. terveydellisiä) ja taustoja, miksi he haluaisivat adptoida eikä alkaa yrittää biologista lasta.

Onhan lapsen haluaminen aina tavallaan itsekästä, mutta adoptiossa pitäisi ajatella ennen kaikkea sitä lasta, että se saa hyvän kodin ja hyvät vanhemmat. On ikävää, että on jonoja, mutta osa maista sitten taas vaatii lapsettomuustaustan ja sinne meitä ei edes hyväksytä hakijoiksi. Kriteerit vaihtelevat runsaasti muutenkin maittain, että toisissa maissa etenee jonoissa nopeammin ja toisissa hitaammin (tai ei pääse hakijaksi ollenkaan).