pitäisikö 2kk ikäisen seurata katseellaan lelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestuttaa

Vieras
Meidän vauvalla oli tällä viikolla 2kk neuvola(lääkäri),ja kun lääkäri liikutti helistintä vauvan silmien edessä niin vauva ei seurannut silmillä helistintä.Lääkäri ei tästä mitään sanonut mutta minua jäi hulestuttamaan että kuuluisiko jo seurata.Vauva hymyilee ja "juttelee" kyllä.Senkin takia tuo vaivaa kun vauvalla ilmennyt jalan "tärisyttämistä" lähiinnä venytellessä tai vaippaa vaihdettaessa.Tuosta lääkäri sanoi kunkuukauden iässä tärinän takia käytin vaaia että tod.näköisesti vaaratonta hermoston kypsymättömyyttä.Tämä pikku neiti on meidän viides lapsi ja muilla meidän lapsilla ei ole ilmennyt tärisyttämistä niin huolestuttaa..

Tärisyttämisen 'normaaliuden' voi tarkastaa helposti
Kun jalka tärisee, ota siitä kiinni, jos tärinä loppuu niin kaikki hyvin. Jos ei lopu, niin uudestaan lääkäriin.

Tuota lelun seuraamista en muista... mutta muistelen että sen ehtii vielä 3kk ikäisenä---

Joo se tärinä loppuu kun jalasta ottaa kiinni mutta silkti pelottaa että onko se normaalia..Huoh luulis että kun on jo viides lapsi että en hermoile ihan joka asiasta mutta minusta tuntuu että nyt tämän nuorimman kanssa pelkään kaikista eniten...

No, meidän lapsilla on myös ollut noita tärinöitä, monellakin, ja myös sellaisia jotka eivät loppuneet kiinni ottamalla. Olen jutellut niistä useammankin lääkärin kanssa eri lasten kohdalla. Ne kiinni ottamalla loppuvat ovat ehdottomasti vain lihasnykinöitä. Aivoperäiset eivät lopu kiinni ottamalla.
Meillä on muutama lapsi käynt neurologin juttusillakin ( yksi ihan polilla ja toinen konsultaationa infektio-osastolla) eikä kenelläkään ole sit kuitenkaan ollut mitään sen kummempaa.

Tiedän myös tuon tunteen et ison perheen äidin pitäis olla rento ja huoleton, MUTTA eipä oo.

Tieto lisää tuskaa, ja sitä tietoa kertyy poppoon kanssa väksin. Ja minä ainakin pohdin sitä, että todennäköisyys ei ole enää minun puolellani. Isossa perheessä riski johonkin vakavampaan kasvaa ja tuntuu etteivät kaikki lapset (meillä 9 ) mitenkään voi olla terveitä.
Mutta voi ne oikeesti olla =)

Yhteistyössä