Pitäisi aloittaa elämäni ensimmäiset sukat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentääkö seinään sittenkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lentääkö seinään sittenkin

Vieras
En ole tehnyt sukkia edes kouluaikoina, mutta nyt iski outo innostus kokeilla. Onneksi netistä ainakin ohjeita löytyy... Löytyykö kohtalotovereita jotka ovat "myöhäisheränneitä"? Miten ne ekat sukat ovat onnistuneet ja onko homma jäänyt kenties kesken? Ensimmäinen kompastuskivi on ollut löytää ne sukkapuikot kaupasta. Kävin kolmessa isossa kaupassa ja kaikissa niissä loppu haluamani koko, muita puikkoja yms kyllä vaikka kuinka paljon...

Mä opettelin viime jouluna sukat. En myöskään ollut ikinä tehnyt ennen sukkia. Tänä vuonna opettelin lapaset :) Tuntuu aika hienolle, että oppi tekemään jotain sellaista mitä ei koskaan ennen ole tehnyt.
1272181526_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Kantapää ei ihan onnistunut niin kuin piti mutta nykyisin osaan sen :)

081120111639.jpg

Ekat tumput onnistuivat yllättävän hyvin :)

Opettelin n. vuosi sitten kutomaan sukkia. Sitä ennen lanka taipui korkeintaan kaulahuiviksi, mutta opettelin sinnikkäästi käspaikan avulla. Ja palstaltakin taisin kysellä apua. ;) Mulla siis ei ollut mitään käsitystä sukkien kutomisesta, mitä nyt olin mummin nähnyt joskus kutovan. Olin koulussakin puutöissä niin paljon ku mahdollista.

Ja ne ensimmäiset sukat.. ne oli ihan kamalat! Kantapäästä eteenpäin koko toinen sukka on kudottu nurin ja molemmissa on reikiä, mutta on ne silti ihan hyvät ensimmäisiksi sukiksi. Toiset on jo vähän paremmat, mutta muutaman parin jälkeen kudon aika moitteettomasti.

Opettele siis ihmeessä, äläkä heitä sukkia seinään. :) Jos mie opin kutomaan, niin aivan varmasti kaikki muutki oppii!

Minä harjottelen nyt tekemään ensimmäisiä lapasia ja jouluksi pitäis kutoa kolmet sukat. :snotty:

Ja se kantapää on itse asiassa (mulle ainaki) helpoimpia osia koko sukassa.

Mulle iski samanlainen innostus tosin monta vuotta sitten. Ainoat sukat tosiaan olin kutonut peruskoulussa... Onneksi oli puikot vielä tallella ja jonkinlaiset ohjeetkin, tosin kantapäihin jouduin kysyyn neuvoa äidiltäni (himokutoja). Olin luvannut sukat miehelle joululahjaksi ja ensimmäisen sukan se saikin, mutta toinen tuli vuoden viiveellä :D Ehti into siinä vähän lopahdella välillä...

Kolme vuotta sitten, 36-vuotiaana, opettelin sukkien neulomisen. Hyvin onnistuivat, noudatin 7 veljestä langan vyötteen ohjetta ja kaksi kertaa soitin äidille. Vasurina kohtasin muutaman oudon asian mutta keksin ne ihan itse... Tämä syksy kolmas sukkasyksy, neljännet sukat valmistumassa piakkoin. Puikkoja ja lankoja on esim. Prismassa hyvät valikoimat.

Miulla on eka itseneuloma sukka valmistumassa, pääsin siitä kantapäästäkin ja ihmeekseni siitäkin tuli melkein oikeannäköinen :)
Kyllä, ap, siekin osaat tai opit jos miekin! Tsemppiä! You can do it!

Yhteistyössä