Pitäis laihduttaa monta kuukautta. Miten saada itsensä motivoitumaan ja pitämään kiinni siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "laihduttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"laihduttaja"

Vieras
Voi että on masentavaa. Teen tässä excel-taulukkoa noista kiloista ja tavoitteista.
Nykyinen paino on noin 61,5 (BMI n. 22), ja haluaisin painaa about 54 kiloa (BMI n. 19,5). Eli pudotusta ei oikeasti ole paljoa.

Mutta laskelmoin että vaikka saisin jollain 5 päivän pussidieetillä painoa äkkiä pois pari-kolme kiloa startiksi, niin hitaasti laihduttamalla (n 100g/päivä) olisin tavoitepainossa joskus parin kolmen KUUKAUDEN päästä.

Ja minä tiedän, että itselläni ei ole tarpeeksi itsehillintää, etenkään tiettynä aikana kuusta. Minulla heittelee mieliala lattiasta kattoon kuukauden syklin mukaan. Huoh, siis miten voisinkaan saada itseni kuriin ja oikeasti yrittää päästä tavoitteeseen :/

Niin, ja nykyään syön suht vähän, ehkä 1300-1500 kcal per päivä (joskus herkuttelen, ja joskus olen ravinnotta koko päivän, mutta siis noin suurin piirtein), ja sillä pysyn tässä painossa. Eli täytyy pienentää entisestään tuota annosta, oletettavasti johonkin 1000 kcal/päivä. Miten ihmeessä osaan olla tuollaisilla kaloreilla esim. PMS:n aikana??!

Ehkä sulle voisi sopia se jutta dieetti, mutta siinä on kyllä vaarana sitten se, että kuurin jälkeen kilot tulevat takaisin. Jos sulla on ylimääräistä rahaa, kannattaa ottaa personal trainer avuksi tuohon urakkaan. Itselläni on sama BMI ja tiedän, että on tosi vaikea normaalipainon sisällä laihduttaa. Itsekin olen yrittänyt muutamaa kiloa pudottaa, mutta hidasta on...

Ensiksi kannattaa hakea tietoa ravitsemuksesta.Ihmisten yleinen harhaluulo on se, että jos ei syö niin laihtuu.
Miksi tavoittelet noin alhaista painoindeksia, koska olet normaalikokoinen jo nyt?
Itse olen huomannut, että motivoinnin säilyttämiseksi ei kannata aloittaa liian rajusti, eikä olla itselleen liian ankara.Kannattaa syödä ihan perusruokaa 3-4 tunnin välein, pienempiä annoksia.Juoda paljon vettä ja lisätä liikkumista 1 tunti päivään.Painonpudotuksesssa pätee sanonta "hitaasti hyvä tulee", koska silloin hitaasti pudotetut kilot yleensä eivät tule takaisin.
Kokemuksesta puolestaan voin sanoa, että itse olin tiukalla dieetillä 2kk, eli ei herkkuja, ja paino putosi 2kg ja jämähti siihen.Sitten luovuin dieetistä, niin keho heräsi tästä horroksesta, ja paino lähti jälleen laskuun, vaikka en kytännyt syömisiäni niin tarkkaan.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
Jostainhan se motivaatio pitää löytyä :) Ja kun syöt oikein niin ne mieliteotkin vähenee, syöthän terveellisesti?!

Omasta mielestäni olen tässä pikkuhiljaa yrittänyt.
Itse olen nyt talvella lopettanut perinteisen pizzaperjantai-pizzan pupeltamisen, ja vaihtanut sen salaattiin. Ja sipsejä ja suklaata yritän vältellä ihan tappiin asti. Salmiakkiin on nyt tosin tullut joku hullu himo.

Kasviksia ja hedelmiä yritän lisätä ruokavalioon, lounaalla (raflassa) sitä syönkin todella reilusti. Kotona vain jotenkin jää, kun ne aina vain pilaantuu tai nahistuu jos ne unohtuu jonnekin jääkaapin pohjille :rolleyes:

Olen tässä pari viikkoa nyt yrittänyt saada itseni juomaan vettä PALJON (köhköh, siis yli litran ainakin :laugh: ), ja kai tuo alkaa tästä sujumaan. Niin ja alkoholin lipittäminen on loppunut nyt talvella. Kesällä sitä tosin tulee otettua jonkin verran...

Leipää syön viikonloppuisin, ja ajattelin sen vaihtaa taas vaihteeksi ruisleipään, siihen vain kyllästyy niin nopeasti. Muutenkin yritän olla syömättä höttöhiilareita.

Olen siis oikeasti elänyt todella epäterveellisesti, syönyt viikoittain ainakin pari kolme kertaa pizzaa, grilliruokia, hesemättöä jne. Enkä ole siitä lihonut vaikka tuota tehnyt sen 3-4 vuotta. Mutta en nyt automaattisesti laihdukkaan vaikka ne olen lopettanut, joka on todella ärsyttävää :D

Oletko ajatellut tutustua itseesi ja miettiä suhdettasi ruokaan? Pidä vaikka viikko päiväkirjaa ja seuraa, mitkä ovat pahimmat sudenkuopat eli milloin tekee mässyä eniten mieli. Hetket, jolloin väsyttää tai ei ole oikein tekemistä? Tai mässäät koneen/telkun/muun äärellä? Ja millaisia oireita saat, jos ei käteen tartu sitä mässyä ja joudut olemaan ilman?

Laadi sitten lista, milllaisella tekemisellä täytät ne heikot hetkesi ja motivaatio on alimmillaan. Jotakin, mistä tykkäät. Sei ei tartte olla kallista, vaan mikä vie ajatukset pois huonosta mielestä.

Ja sitten se tärkein. Herää ja nukahda joka aamu visioimalla, miltä näytät hoikempana. Sillä on uskomaton voima päästä eteenpäin, mutta siis vaatii sinulta tahtoa keskittyä visoiosi hoikemmasta minästäsi. Jos ei muu auta osta vaikka kirpparilta joku pieninumeroisempi vaate ja ala kuvittelemaan itsesi sen sisälle.

Lue sellaisia juttuja, joissa ihmiset ovat onnistuneet. Se kannustaa myöskin. Jos vain osaat olla vertaamatta itseäsi heihin. Muussa tapauksessa nakkaa pois silmistäsi, koska sitten tarvitset muuta kannustinta. Kirjoita vaikka lappuja seiniin, että olet hemmetin hyvä dieetissäsi ja muutenkin upea. Kun alat uskomaan lappuihisi motivaatiosi kasvaa.

Onnea jatkoon!

No, itsepä osasit nimetä ongelmasi: juot liian vähän vettä, syöt liian yksipuolista ruokaa kotona, syöt vaaleaa leipää(joka olisi ajat stten pitänyt vaihtaa ruisleipään).
Kuinka aktiivisesti liikut viikossa?Syötkö kunnon aamupalan?
Syö vieläkin terveellisemmin vihanneksia ja kasviksia(saa vaikka pakasteesta, jos meinaa muuten nahistua!), ja vältä piilosokeria jogurteissa ym.

[QUOTE="Vieras";27992454]No, itsepä osasit nimetä ongelmasi: juot liian vähän vettä, syöt liian yksipuolista ruokaa kotona, syöt vaaleaa leipää(joka olisi ajat stten pitänyt vaihtaa ruisleipään).
Kuinka aktiivisesti liikut viikossa?Syötkö kunnon aamupalan?
Syö vieläkin terveellisemmin vihanneksia ja kasviksia(saa vaikka pakasteesta, jos meinaa muuten nahistua!), ja vältä piilosokeria jogurteissa ym.[/QUOTE]

Juu, vettä yritän oppia juomaan (ennen join siis lasin tai kaksi päivässä, nyt yritän pakottaa itseni juomaan sen pari litraa, huonolla menestyksellä), ja vihanneksia on pikkuhiljaa tullut lisättyä, juurikin niitä pakastevihanneksia :D
Ja leipä on aika turha, mutta se vain on niin helppo vaihtoehto.

Aamupalaa EN syö. Ensinnäkin aamulla on suht paha ja ruokahaluton olo, ja toiseksi minulle tulee kiljuva nälkä ennen lounasta jos jotain aamulla syön. Ilman aamupalaa pärjään vallan loistavasti lounaaseen.
Jogurtteja ym sokeripommeja en harrasta.

Kyllä minä uskon että sinäänsä onnistuisin tuollaisella hitaalla (eikö 100g päivässä ole hidas?)tempolla, mutta sen vain tiedän, että kun PMS iskee, niin hankalaksi se menee :/ Olen muutenkin aina lohduttanut itseäni mässyillä, onneksi nykyään ei hirveästi noita ongelmia ole, mutta välillä kuitenkin tuntuu melkein pakolliselta ajaa lähi-Salen kautta kotiin kurjan työpäivän jälkeen.

Ainiin, ja liikunta... No tuota, olen aika talvea vihaava ihminen (pari talvea asunut lämpimässä, mutta siihen ei oikein ole varaa eikä mahdollisuuksia). Joten olen tässä pari kuukautta istunut sisällä, ja olen kyllä jo sekoamispisteessä sen suhteen. Heti kun lämpenee edes vähän plussan puolelle, niin alan lenkkeilemään.
Tarkoits ois aloittaa ihan hölkkä, että saisin sydämen ja keuhkot toimimaan vähän paremmin kuin nyt.

Aamupalaksi olisi hyvä syödä jotain, niin elimistö pääsee käyntiin.Tiesitkö, että ihmisillä yleensä huono-olo aamulla(siis jos ei raskaana) johtuu siitä että verensokeri on alhaalla, ja se aiheuttaa huonon olon.
Talvella on ankeeta lähtä liikkumaan, ainakaan ulos kun on kylmä ja tuulee ym. Kokeile jotain sisäliikuntaa talvikaudella, vaikkapa sitten uintia, tai jotain jumppaa.
Ja ole itselle armollinen.Jos joskus hormonitoiminnan takia repsahtaa pariksi päivää niin ei se huono asia ole, kunhan on omaksunut kokonaisvaltaisesti muuten terveet elämäntavat!Tsemppiä tavoitteeseen!

[QUOTE="Vieras";27992533]Aamupalaksi olisi hyvä syödä jotain, niin elimistö pääsee käyntiin.Tiesitkö, että ihmisillä yleensä huono-olo aamulla(siis jos ei raskaana) johtuu siitä että verensokeri on alhaalla, ja se aiheuttaa huonon olon.
Talvella on ankeeta lähtä liikkumaan, ainakaan ulos kun on kylmä ja tuulee ym. Kokeile jotain sisäliikuntaa talvikaudella, vaikkapa sitten uintia, tai jotain jumppaa.
Ja ole itselle armollinen.Jos joskus hormonitoiminnan takia repsahtaa pariksi päivää niin ei se huono asia ole, kunhan on omaksunut kokonaisvaltaisesti muuten terveet elämäntavat!Tsemppiä tavoitteeseen![/QUOTE]

Oma aamuinen huono olo lähtee ajan kanssa pois, töissä kun on pari kuppia kahvia juonut. Sen jälkeen vois teoriassa syödä aamupalan, mutta koen sen vain vähän turhaksi, kun joutuisin syömään sen vasten tahtoani ilman nälän tunnetta.
Itse syön siis aika harvoin, lounas ja päivällinen/illallinen on oikeastaan ainoat ateriat. Tiedän että sanotaan että pitäis syödä parin tunnin välein, mutta se ajatus oikeasti vähän pelottaa. Tiedän että silloin kalorit nousevat, ja pahimmassa tapauksessa siinä lihoo. Jollekin oikeasti lihavalle ja nälkäiselle tuo on ehkä hyvä, mutta en oikein tiedä sopiiko se minulle. Söisin sitten taas vasten tahtoani, ja joutuisin pitämään kännykän soimassa aina parin tunnin välein että muistaisi syödä jne.

Luin jostain warrior-dieetistä, ja kokeilin sitä huvin vuoksi viikon. En oikeastaan laihtunut koska en muuttanut tapojani, mutta huomasin että tuollainen voisi toimiakin, ei tehnyt tiukkaa. Ihan vain sen takia että EI tarvinnut ihan koko ajan olla jääkaapilla syömässä.

Yhteistyössä