pitäis hommata ekaa kertaa elämässäni auto, neuvokaahan vähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
olen lähihoitaja, vakipaikkaa ei ole mut pätkää teen koko ajan, nytkin sopimus on elokuun loppuun asti. Kahta lasta pitää kuskata. Haluaisin suht varman auton, jota siis ei tarvi jatkuvasti käyttää varikolla. Tuota hintaa ja merkkiä siis kyselisin, onko kokemuksia minkä ikäluokan autoa kannattais miettiä. Rahoitus taas... varaa olis laittaa noin 800 euroa heti ja loput??? Rahoitus? saakohan kun ei ole vakiduunia? autoliike vai yksityinen? Ja yleensäkin tuo rahoitus kiinnostaa? neuvokaa nyt noviisia, autot olleet aina miehen ja nyt olen yksin tän asian kanssa, ei siis ole ketään joka auttaisi jos autoon tulee vikaa

Miten olet pärjännyt tähän asti ilman autoa? Auton pitäminen ei ole mitään halpaa. Itselläni ei ole autoa, ajoittain autokuume nousee mutta vielä on jäänyt auto hankkimatta, koska olen vaativa ja kaikissa on ollut jotain miksi en sitten ole tohtinut ostaa. Ja kylhän se rahaa vie, siis pitäminen ja huollot ym. korjauksista puhumattakaan.
Olen yhden lapsen yksinhuoltaja, ei vakityöpaikkaa. Mutta vuosi sitten soitin pankkiin ja lupasivat 5000e lainan, mutta en sitä sit loppupeleissä ottanutkaan. Tähän asti ollaan matkusteltu junalla ja bussilla. Muut matkat kävellen/pyörällä.

Mukaan joku, joka autoista tietää! Tai ainakin joku mies, joka olevinaan tietää. Naisia ei pidetä kovinkaan tietävinä, sen olen joka kerta saanut huomata :D Jos haluat varmaa ja luotettavaa, niin ainut taitaa olla uusi auto, missä takuu voimassa :D Rahoituksista ei ole aavistustakaan, koska olen aina ostanut autot käteisellä. Itsellä hyviä kokemuksia pikkuautoista Peugeotilta, Skodalta ja Mazdalta. Pikkuautoja kannattaa varmaan katsastaa, koska ovat huomattavasti edullisempia. Vältä kuitenkin Fiatia! Ite ostan max 5 vuotta vanhoja autoja nykyään ja vaihtelen muutaman vuoden välein, koska kyllästyin jatkuvaan korjaamiseen. Tietenkin vikoja on myös uusissa autoissa, tuurista se on kiinni. Enpä tiedä, oliko tästä mitään apua.

Autoliikkeeltä hankittaessa etuna on että voit reklamoida jos jotain tosi yllättävää tulee. Mutta sulla itsellä on iso vastuu ottaa asioista selvää.

Mutta koeajossa kokeile ihan rehellisesti kunnon kylmäkäynnistys. Käynnistyykö auto kerralla, onko akku ok. Ajaessa kuulostele koliseeko mikään, parhainta olisi satsata vajaa satanen ja käyttää autotohtorilla tai sitten tuore katsastus alla.

Katso onko ruosteessa, onko paljon kiveniskemiä, halkeamia, missä kunnossa tuulilasi on. Huoltokirja ajantasalla?

Selvitä mistä saat halvimman lainan pienellä maksuerällä. Ja jos oot tosi pa niin ota semmonen auto minkä voit pistää eteenpäin jos liian kalliisti hajoaa ja otat taas pikkusummalla uuden tilalle.

Itse viimeksi satsattiin bifueliin, menovesikulut puolittui mikä taas merkitsee paljon kun suht paljon ajetaan.

Suosittelen ottamaan mukaan jonkun joka tietää autoista.
Osta liikkeestä älä yksityiseltä, edes jonkinlaiset mahdollisuudet saada takuuseen jos auto leviää kättelyssä.
Hinta luokka 3000-4000 e saa jo auton. 2000 e:n alkaa olla jo melko pommeja.
Meillä ollu autot rahoituksella. Tuleehan siitä kuluja eli nekin kannattaa laskea. Pankkilaina toinen vaihtoehto.
Merkki varmaankin löytyy kun mietit ensin minkä kokoinen ja sit minkä hintainen.
Ikää enemmän merkkaa kilometrit. 200 000 ei ole vielä paljon. Meillä ykkösautossa 450 000 mittarissa ei mitään ongelmaa.
Ite en ostais italiaista tai ranskalaista. Mieluiten saksalainen tai japanilainen.

Hirveästi ei voi oikeasti sanoa mitkä merkit parempia kun toiset kun varmaan joka merkillä on omat kannattajat ja kammoksujansa. Varminta varmaan hankkia mahd vähän ajettu auto ja tarkista huoltohistoria myyjältä, että miten on huollettu, onko katsastuksessa ilmennyt jotain jne. Koska on tietyt jutut katsottu viimeksi (esim
öljyt, autom vaihteisessa vaihteiden öljyt, jakohihna jnejne)

Mäkään en mitään autoista tiedä, mutta kyllä olen todennut että kalliimpi on usein varmempi mutta halvemmistakin löytyy niitä helmiä. Parin tonnin autoissa joutuu enempi varautumaan lähiaikoina useampikin satanen laittamaan huoltoonkin. Me esim ostettiin juuri 2000e pösö (vm 2000) ja jakohihnaremontti (kallis) juuri tehty eikä tarvitse useampaan vuoteen sitä miettiä, sen sijaan sytytystulppia ja -puolia ym jouduttiin vaihtamaan ja ne olisi korjaamolla maksaneet yli tuplasti enemmän, mutta päästiin 300e kun ostettiin varaosat ja vaihdettiin itse. Mutta se huoltaminen siis maksaa!

varaosaliikkeiden nettisivuilta voi katsella varaosien hintoja, esim meillä 3l v6 moottori niin varaosatkin kiven alla ja kalliimpia kuin normi pikkuautoissa, eli moinen munanjatke ei ole taloudellisesti (kulutukseltaanjaan) kovin kannattava. Kannattaa siis pienempi perusauto hankkia mielummin :) kulutusta kannattaa katsoa, siinä säästää jo pitkän pennin.

Paljonko sulla tulee ajoa, kannattaako diesel vai bensa?
Paljonko tarvitset tavaratilaa ja ovia?

Autoissa on merkistä ja mallista riippuen omat tyyppivikansa, ota selvää mitä olet ostamassa, mitkä ovat ko. auton (merkki, malli, vuosimalli) tyyppiviat ja selvitä onko autoon josta olet kiinnostunut korjattu näitä. Esimerkkinä monissa volkkareissa on ongelmana turbon hajoaminen, mikä kustantaa töineen pahimmillaan pari tonnia vaihtaa ja ilman sitä auto toimii pahasti puoliteholla eikä esim. motarille voi lähteä ollenkaan. Jotkut viat tekevät autosta suoraan ajokelvottoman, joten perehtyä oikeasti kannattaa.

Ei kannata luottaa sokeasti yhteen mielipiteeseen. Saksalaisilla autoilla on hyvä maine, mutta todellisuudessa ovat hinta-laatusuhteeltaan nykyään aika heikkoa kamaa. Esim. juuri volkkarissa on tosi paljon kalliita vikoja ja varaosat ja huollot hinnakkaita. Japseissa luotettavia pelejä, monissa kuitenkin ruosteongelmia. Ranskalaisissa paljon sähkövikoja, varaosat edulliset ja huomattavasti mainettaan käyttövarmempia. Italialaisia ym. kannattaa miettiä moneen kertaan, pelkästään talvi on koettelemus johon monet hyytyvät.

Että tervemenoa valitsemaan, se on loppupeleissä kuitenkin tuurista kiinni. Ja ÄLÄ IKINÄ LUOTA siihen että autoliikkeestä ostettaessa otettaisiin mitään vastuuta jos autossa onkin jotain. Ne kusettaa ihan kaikessa missä pystyy ja hinnat ovat lähtökohtaisesti korkeammat kuin yksityisillä.

Yhteistyössä