pitäiskö tehdä valitus neuvolaan/sairaalaan?

Ku mul oli jotain viikko laskettuun aikaan kävin neuvolassa ja siellä se hoitsu sanoi et vauva/vauvan pää ei ole ollenkaa laskeutunu vielä, sit sain uuden ajan joka oli muistaakseni päivä ennen ja sama juttu vieläkin (ja kohdunsuu oli vielä ihan kiinni) sen jälkeen aloin käydä synnytysosastolla yliaikatutkimuksilla kahden päivän välein ja aina oli sama juttu, sit ku oli menny viikko yli kohdunsuu oli auennu sentillä ja vauva oli vähän "tullut alaspäin". Sen jälkeen mitään ei taaskaan tapahtunu ja meni vielä viikko yli, sit ku oli mennyt 16 päivää yli synnytys käynnistettiin ja sit ku avautumisvaihe ja ponnistusvaihe oli yhteensä kestäny 26 tuntia ne huomasi et se vauva ei aio tulla sieltä ja sit poikani syntyi sektiolla, sit jälkeenpäin ne otti kuvia lantiostani ja sit selvis et en pystyis synnyttää alateitse!!
Nyt jälkeenpäin ku olen lukenu/nähnyt dokumentteja samanlaisista jutuista nii ne kätilöt on sanonu HETI (ennen laskettua päivää) et jos se vauva ei laskeudu tehdään leikkaus, tai jossakin tapauksissa ne on ennen synnytystä ottanu niitä kuvia lantiosta jne...nyt mä haluun tietää et miksi ne antoi mennä 16 päivää yli tekemättä mitään mulle ku ne näköjään tekee muille!? onks täällä ketään kenelle ne on tehnyt leikkaus koska se vauva ei laskeudu?

Ja poikani syntyi vielä 5 kiloisena, ja ku ne teki viimeisen ultran ne sanoi et hän painaa 3800g!!!

Ajattelin tehdä valituksen, sekä neuvolaan että synntyssairaalaan, mut ensin haluaisin tietää et onks normaalia et ne ei tee mitään vaikka kaikki viittaa siihen et ne olisi heti pitäny tehdä sen leikkauksen?

Aika sekava selitys, toivottavasti ymmärrätte
=)
 
Tulilatva
Minullakaan ei vauva laskeutunut ennen synnytystä, joka tapahtui rv 40+1. Tosin sain lähetteen äitiyspolille ja siellä tutkittiin kolme päivää ennen laskettua aikaa ultralla, mahtuuko vauva tulemaan. Ei sitä kyllä kukaan epäillyt. Sanoivat ettei vauva aina laskeudu ollenkaan.. Niin, vauva siis syntyi alateitse ja hienosti mahtui tulemaan, painoi 3200g. En kyllä osaa sanoa tuosta valitusasiasta :( Mulla kun synnytys kuitenkin sujui hyvin. Toisaalta olen kuullut, että ei niillä valituksilla ole mitään merkitystä..
 

kyllähän se niin on että täällä suomessa ei paljon auta vaikka valittaiskin...mua on vaan alkanu harmittaa tää koko asia ku sain tietää et jos ne yleensä ne tutkii vähän paremmin ja etuajassa nii miksei mulle!?
 
Mulla oli neuvolassa vauva "tosi alhaalla jo". Yllättäen synnytyssalissa vauva ei ollut laskeutunut vielä ponnistusvaiheen alettuakaan... Vauvasta oli painoarvio, mutta kukaan ei koskaan kokeillut lantiotani mitenkään.
 
simputtaja
Hei! Mulla neljä lasta eikä yksikään ole laskeutunut ennen kuin synnytyksessä. Kolmas ja neljäs ovat laskeutuneet siinä vaiheessa kun kalvot on puhkottu synnytyksen alussa. Loppuun asti ovat liikkuneet vielä nivusesta toiseen kun pää ei ole ollut kiinnittyneenä minnekään.

 
simputtaja
jatkoa vielä edelliseen mulla kans painoarviot heittäneet melko paljon mutta eniten toisen lapsen kohdalla mikä oli ensimmäinen alatiesynnytykseni. Vauvan sanottiin olevan 2800g ja kun hän muutaman päivän päästä syntyi niin hän oli 4020g. Nämä lantion tutkimattomuudet ovat ikävä kyllä kätilöiden kauhuksi nykyisiä säästöjä. Ennen jokainen äiti lähetettiin ensimmäisen lapsensa kohdalla synnytyspaikkaan synnytystapa-arviointiin eli lantioarviointiin. Tällä hetkellä sen tekee neuvolalääkäri omassa terveyskeskuksessa eli siis ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri useimmissa neuvoloissa kun ei gynekologeja ole. Tietäähän sen sitten että miten siinä sitten käy!!!!! Virhearviointeja tulee enemmän ikävä kyllä. Todella kurjaa ja pelottavaa varsinkin ensisynnyttäjien kohdalla. Yksityiselle gynekologille onneksi aina voi mennä. Niin olen itsekin tehnyt!

 
Esikoinen ei mulla laskeutunut,viimeisellä neuvolakäynnillä kätilö sanoi,että voi mennä reilusti yli. Tuosta käynnistä meni 2 päivää,kun synnytys alkoi.
Sairaalassa kätilö sanoi,että vauva on vielä aivan ylhäällä. Alkoi laskeutumaan vasta,kun synnytys eteni. Kukaan ei missään vaiheessa tutkinut mahtuuko vauva tulemaan vai ei. Ja hyvin mahtui =)
Mitä tulee tuohon kokoarvioon,niin ihan raskauden lopulla ultra saattaa valehdella reilusti,kilon ja ylikin heitot ei ole mitään harvinaisuuksia. Mun yhdellä kaverilla arviotiin vauvan painoksi päivää ennen sektiota 4.7kg,mutta painoikin 5.7 kg. Mitä isompi vauva,sen hankalampi on kokoa saada enää "gramman"tarkkuudella arvioitua.
 
Viimeisessä raskausajan lääkärissä lääkäri tutkii ja arvioi käsillään lantion kokoa, mutta ei välttämättä mainitse siitä kuin siinä tapauksessa jos se tuntuu ahtaalta ja vaatii hänen mielestään jatkotutkimuksia.
 
Ihmettelijä
No, mitäkähän tuo kaikesta valittaminen hyövää? ettekö ihmiset ymmärrä, että on asioita joista emme voi tietää ja ennustaa vaikka olisisi kaikki maailman vehkeet?

Jotenkin ihmiset on nykyään hyvin kärkkäitä valittamaan etenkin synnytyksen suhteen. Synnyttämiseen liittyy aina riskejä.Niitä voidaan ennakoida ja yrittää välttää, mutta lääkärit eivät ole jumalia.

Kannattaisi keskittyä paremminkin sen lapsen hoitoon kuin käyttää aikansa turhaan valittamiseen.Hoitohenkilökunta on koulutuksensa saaneita AMMATTILAISIA! Ja muistakaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Onnea uusille äideille ja isille! :hug:
 
Aina kannattaa valittaa jos tuntee että siihen on aihetta!! Sitä varten potilasasiamiehet on sairaalassa että voi kysellä onko kohtelu ollu oikein!

Olen itsekkin terveydenhuoltoalan ammattilainen, korkeasti koulutettu ja valittanut kerran tylystä käytöksestä. Ammattitaitoon kuuluu tietty kohtelu ja käytös sekä toimenpiteet, ja ehdottomasti valitus tai muistutus tehoaa niin, että käytöstä tai toimenpiteitä korjataan. Ota yhteys sairaalasi ja neuvolasi potilasasiamieheen, kerro tarinasi ja hän neuvoo sinua onko tapauksellasi aihetta mennä eteenpäin!!

Suosittelen. Palaute on meille terveysalan työntekijöille ensisijaisen tärkeätä ettei samat virheet toistu =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 15:26 Ihmettelijä kirjoitti:
No, mitäkähän tuo kaikesta valittaminen hyövää? ettekö ihmiset ymmärrä, että on asioita joista emme voi tietää ja ennustaa vaikka olisisi kaikki maailman vehkeet?

Jotenkin ihmiset on nykyään hyvin kärkkäitä valittamaan etenkin synnytyksen suhteen. Synnyttämiseen liittyy aina riskejä.Niitä voidaan ennakoida ja yrittää välttää, mutta lääkärit eivät ole jumalia.

Kannattaisi keskittyä paremminkin sen lapsen hoitoon kuin käyttää aikansa turhaan valittamiseen.Hoitohenkilökunta on koulutuksensa saaneita AMMATTILAISIA! Ja muistakaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Onnea uusille äideille ja isille! :hug:
Valittamisesta on se hyöty, että asioista voidaan ottaa opiksi. Tietenkin voi sattua vaikka mitä vaikka olisi kaikki mahdolliset vehkeet, monesti vain on kyse ihan siitä, että niitä vehkeitä ei käytetä vaikka niistä apua olisi.

Mielestäni tässä oli ihan todellisesta asiasta kyse, ei mistään kaikesta ja vielä turhasta valittamisesta. Ja vaikka olisikin, aina saa kysyä.

Ja kyllä, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ehkä olet sitten käsittänyt tämän aiheen jotenkin eri lailla kuin itse, mutta ei "valittaminen" aina ole sitä valittamista valittamisen todellisessa merkityksessä. Ei kysyjä varmaan ole menossa sairaalaan huutamaan naama punaisena tai vastaavaa, kyse on ehkä ennemminkin asiasta sanomisesta tai kysymisestä.

Eiköhän meistä jokainen palauta kauppaankin pilantuneen/viallisen tuotteen. Senkin voi tehdä niin monella eri tavalla...
 
äitee80
no mä sanon oman mielipiteeni tuohon valitus hommaan, esikoinen kun syntyi raskaan synnytyksen jälkeen toimi meillä lastenlääkäri epäammattimaisesti.
Tyttö syntyi ja hänet vietiin heti teholle ja tää lastenlääkäri tuli sanomaan sitte meille et tyttö oli kärsinyt hapeenpuutteesta, joka ei missään nimessä pitänyt paikkaansa. Ja tyttö oli 2 vkoa teholla ja aina tää sama lääkäri käyttäytyi epäammattimaisesti. Tein hänestä valituksen ja osaton ylilääkäri soitti mulle kun kotiuduttiin ja kiitti kovasti palautteesta. Sanoi et näin he saavat isommille kihoille palautetta et pitäisi saada enemmän lääkäreitä teholle, koska silloin teholla oli lääkäri vaje -2. joten aina kannattaa antaa palautetta oli se sitte hyvää taikka huonoa! Näin vaikutamme asioihin! :)
 
poppeli
mulle tehtiin synnytystapa arvio pelon takia viikoilla 39. Lääkäri alkoi saman tien ihmetellä että kovin on vielä ylhäällä ja pyörittää päätään tämä tulokas. totesipa siinä että onkohan siellä niin paljon tilaa että ei ole vielä huvittanut laskeutua kun kohdunsuukin on kovin kiinni jne vai... jätti sitten lausee kesken ja tutki lantiota. totesi sitten seuraavassa lauseessa että tämä lapsi syntyy sektiolla ei täältä sovi tulemaan mikään helpolla.(häntäluu kääntynyt eteen ja lantio on ahdas)

eli lääkäri alkoi heti ihmetellä tuota laskeutumis asiaa ja syy selvisi äkkiä :D

meillä oli painoarvio 3500g ja seuraava päivänä tyttö painoi sitten 3040 :whistle:
 
hannah1625

Mun tuttukin ( joka on kätilö) sanoi mulle et se ei ymmärrä et ne lääkärit luuli et on mahdollista et lapsi syntyy alateitse ku oli menny niin paljon yli ja sit ku mä ite oon nii pieni, ja et jos se olisi ite ollut mun kätilö nii se olisi heti tarkistanut sen lantion tilanne...eli en oikein tiiä mitä mun pitäis tehdä...ja ku se on nyt vasta alkanu harmittaa...
 
syysäippä
simpauttaja:
synnytystapa-arviointi riippuu paikkakunnasta. Meillä etelä-Savossa se tehdään äitiyspolilla kaikille ensisynnyttäjille edelleen. Tekijänä on naistentautien erikoislääkäri.

Mitä tulee tuohon valitusasiaan, niin jos siltä tuntuu niin valita tai vaadi ainakin keskuteluaika jonkin hoitaneen tahon kanssa. Mutta totuus on, että kaikki vauvat eivät laskeudu ennen synnytystä, vaan vasta sairaalassa ja syntyvät ihan normaalisti alateitse. Eli siksi leikkausta ei etukäteen päätetä tehtäväksi tällaisille, tulisi ihan turhia leikkauksia. Oma esikoiseni ei ollut kiinnittynyt, mutta kiinnittyi synnytyksessä ja tuli ulos ihan tavallisesti.

Meillä synnytystapa arvioitiin ja todetiin, että pystyn synnyttämään alakautta. Tämä arvio olisi voinut tilanteessasi auttaa.
Joka tapauksessa vaadi aikakin jonkilainen "palautekeskustelu", jotta saat asiat puhuttua selväksi.
 
Mulla ei ollut vauva laskeutunut vielä, kun sain luvan alkaa ponnistamaan. Piti siis ensin ponnistaa lapsi synnytyskanavaan ja sit maailmaan. En tiedä mistä tämä on johtunut, vauva oli 4,1kg, mutta olen kyllä itse pitkä, 173cm... en tiedä mikä asia vaikuttaa ja mihin, ja miten nää jutut menee. Lapsi kumminkin synty helposti alateitse lopulta. Painoarviot päivää ennen lapsen syntymää 4,4kg.
 
Esikoista kun odotin ei poika laskeutunut neuvolan täti sitä ihmetteli ja sanoi sitten että parempi kuvata mahtuuko tulemaan alateitse joten kuviin mentiin rv.36 ja lääkäri sanoi et mahtuu isompikin vauva tulemaan. Synnytyksessä vasta laskeutui sama oli kakkosen ja näillä näkymin myös tämän kolmannenkin kans. Ihmetyttää mikseivät ole tutkineet sinua tarkemmin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2005 klo 14:16 jenni87 kirjoitti:
Mulla ei ollut vauva laskeutunut vielä, kun sain luvan alkaa ponnistamaan. Piti siis ensin ponnistaa lapsi synnytyskanavaan ja sit maailmaan. En tiedä mistä tämä on johtunut, vauva oli 4,1kg, mutta olen kyllä itse pitkä, 173cm... en tiedä mikä asia vaikuttaa ja mihin, ja miten nää jutut menee. Lapsi kumminkin synty helposti alateitse lopulta. Painoarviot päivää ennen lapsen syntymää 4,4kg.
Sama täällä, esikoista ponnistin vain 15 min. koska oli laskeutunut ennen synnytystä, mutta kuopusta 70 min, koska ei ollut laskeutunut yhtään ennen kuin kohdunsuu oli auki. Painoarvio samana aamuna oli ensin 4700 g ja uudella mittauksella 4100 g, koska lääkäri ei mahan koon takia uskonut että vauva olisi niin iso. Itse olen suht pienikokoinen. Vauva syntyi lopulta ja painoi 4080 g, vaikka viikko aikaisemmin oli sanottu että kakkonen on huomattavasti pienempi kuin esikoinen, joka syntyessään painoi 3700 g. Että ei ne lääkärit kaikkea tiedä.
Valitus kannattaa toki tehdä jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi/ hoidetuksi. Saisi ainakin vastauksen kysymyksiinsä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 15:26 Ihmettelijä kirjoitti:
No, mitäkähän tuo kaikesta valittaminen hyövää? ettekö ihmiset ymmärrä, että on asioita joista emme voi tietää ja ennustaa vaikka olisisi kaikki maailman vehkeet?

Jotenkin ihmiset on nykyään hyvin kärkkäitä valittamaan etenkin synnytyksen suhteen. Synnyttämiseen liittyy aina riskejä.Niitä voidaan ennakoida ja yrittää välttää, mutta lääkärit eivät ole jumalia.

Kannattaisi keskittyä paremminkin sen lapsen hoitoon kuin käyttää aikansa turhaan valittamiseen.Hoitohenkilökunta on koulutuksensa saaneita AMMATTILAISIA! Ja muistakaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Onnea uusille äideille ja isille! :hug:
Kun asioita ei osaa ennustaa eikä voi tietää niin juuri silloinhan pitäisi TUTKI ja sulkea pois väärät luulot. Ei ole ihme että ensisynnyttäjät pelkäävät ja sektiojonot on pitkiä kun tuollainenkin asia että mahtuuko lapsi syntymään ollenkaan jää tutkimatta.
Olen samaa mieltä että lääkärit eivät ole jumalia.Juuri siksi kannattaisikin kuunnella potilasta ja hänen tuntemuksiaan ja TUTKIA, kun ei kerran ole sitä jumalallista tietämystä!
Ja jos hoitohenkilökunta on AMMATTIMAISTA kuten sanot, niin he eivät missään tapauksessa saa lähteä kahoittamalllasi tavalla toraamaan mentaliteetiin "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan."
Ihmisellä on oikeus kysyä ilman että tarvitsee pelätä että se heti kostetaan koska "metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan." Taita olla aika kostonhaluinen ja herkkähipiäinen tyypppi?!
 
taistolainen
Nyt puhutaan kahdesta eri asiasta sekaisin. KIINNITTYMINEN tarkoittaa sitä, kun lapsi kiinnittyy lantion yläaukeamaan, eli kohtaan, josta se alkaa LASKEUTUMAAN synnytyskanavaan. Kiinnittyminen on se, jota neuvolassa tarkkaillaan, sillä jos lapsivesi menee ennen kuin vauva on kiinnittynyt, on vaarana napanuoran esiinluiskahdus (joka on hyvin harvinainen). Laskeutuminen tapahtuu kiinnittymisen jälkeen usein alkaen vasta synnytyksen aikana. Vauvan on hyvä laskeutua mahdollisimman alas ennen ponnistusvaihetta, jotta äidin aktiivisen ponnistamisen vaihe ei turhaan pitkittyisi ja äiti väsyisi ennen aikojaan.

Synnytyksen kulkua ei voi ennustaa. Kuten painoarvio, ovat kätilön muutkin arviot synnytyksen kulusta vain arvioita, jotka perustuvat kätilön kokemukseen ja pitkään koulutukseen. Eivät siis ehdottomia totuuksia, joita jälkiviisaana kannattaisi jossitella.

AP:Jos koet, että sinua on hoidettu väärin, tee valitus. Tai ota ainakin yhteyttä sinua hoitaneeseen kätilöön (lääkäriinkin), jotta saat perustelut mieltäsi askarruttaviin asioihin. Ei kannata yksin murehtia ja miettiä, olisiko voitu tehdä toisin!
 

Yhteistyössä