Pitäisitkö puhuttelun sekä äidille että 5-v lapselle, jos tuo lapsi sanoisi omalle lapsellesi että tämä on tyhmä?

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
En "tyhmä" on kuitenkin aika lievästä päästä.

Mutta, naapurin poika huutelee "törkeyksiä" meidän lapsille. Hänet kun saan "kiinni" itseteosta aion kyllä puuttua asiaan.
Jos haistattelee mulle suoraan niin sitten käyn asiasta mainitsemassa vanhemmillekin.

Meidän lapset esin huutaa hänelle "Hei" kun pyöräilee ohi. Poika huutaa takaisin "Turpa kiinni" tai jotain muuta vastaavaa.
Toisille naapureille oli huutanut perään "Haluattako turpaan".
Kysessä n. 6-7v poika.
 
piip
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jep, on puhuteltu joo.

Olin tuon viisivuotiaan kanssa tarhan kevätjuhlassa, jossa sitten kaikkien muiden vanhempien kuullen tämä toinen äiti tulee pitämään mulle puhuttelua. Oli ensin puhutellut lastani (lapsi oli kauempana, näin sen kyllä mutta kuvittelin ihan että lapseni pyytää josko pääsee heille leikkimään tai kaveri puolestaan meille joskus).
Tämän jälkeen tosiaan tuo äiti tuli luokseni ja alkoi saarnaamaan kovaan ääneen, kaikkien muiden kuullen siitä, että lapseni oli kerran sanonut hänen lastaan tyhmäksi kun oli tullut tätä tarhasta hakemaan. Ja että hän ei sitä hyväksy eikä aio sellaista sietää jne.

Tuli vähän paha mieli. Ymmärrän sen, jos oikeasti lapseni kiusaisi tai jotain mutta tuommoinen.. ehkä mä oon sitten yhtä yksinkertainen kuin lapseni, etten ymmärrä vieläkään syntini (ja lapseni synnin) määrää ja rikoksen vakavuutta :(
:D Mulla ei olisi pokka pitänyt. Ihan absurdi tilanne. Saa tämä äiti pitää tulevaisuudessa vielä monia puhutteluja tutuille ja tuntemattomille äideille ja lapsille.
Aina jaksaa ihmetyttä, kuinka moneen junaan meitä loppujen lopuksi onkaan.
 
hoitaja
Ap älä välitä! On varmaankin saman lapsen äiti joka tuli valittamaan mulle hoitajalle kun olin kuulemma laittanut hänen mussukkansa vierustoverin ruokaan ketsuppia ikään kuin sydämenmuotoisesti kiertäen ja mussukan ruokaan ihan tavallisen ruikkauksen, ja se järkytti heitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ap älä välitä! On varmaankin saman lapsen äiti joka tuli valittamaan mulle hoitajalle kun olin kuulemma laittanut hänen mussukkansa vierustoverin ruokaan ketsuppia ikään kuin sydämenmuotoisesti kiertäen ja mussukan ruokaan ihan tavallisen ruikkauksen, ja se järkytti heitä.
:D
Kiitos, tää piristi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ap älä välitä! On varmaankin saman lapsen äiti joka tuli valittamaan mulle hoitajalle kun olin kuulemma laittanut hänen mussukkansa vierustoverin ruokaan ketsuppia ikään kuin sydämenmuotoisesti kiertäen ja mussukan ruokaan ihan tavallisen ruikkauksen, ja se järkytti heitä.

:LOL: Oliko tää vitsi?
 
virtanen
Jos olen itse läsnä tilanteessa, jossa toinen lapsi haukkuu omaani tyhmäksi, niin sanon kyllä toiselle lapselle "ei ole mukavaa haukkua toisia, sovitaanko ettei enää sanota noin". Ja jos sen toisen lapsen äiti on läsnä, eikä tee mitään, annan sille vähän pahaa silmää.
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ap älä välitä! On varmaankin saman lapsen äiti joka tuli valittamaan mulle hoitajalle kun olin kuulemma laittanut hänen mussukkansa vierustoverin ruokaan ketsuppia ikään kuin sydämenmuotoisesti kiertäen ja mussukan ruokaan ihan tavallisen ruikkauksen, ja se järkytti heitä.

:LOL: Oliko tää vitsi?
Ikävä kyllä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ap älä välitä! On varmaankin saman lapsen äiti joka tuli valittamaan mulle hoitajalle kun olin kuulemma laittanut hänen mussukkansa vierustoverin ruokaan ketsuppia ikään kuin sydämenmuotoisesti kiertäen ja mussukan ruokaan ihan tavallisen ruikkauksen, ja se järkytti heitä.
Ei voi olla totta :LOL: Siis kaikesta ne ihmiset viittiikin...

 
halipupu
Kaikkea sitä kuuleekin tai siis lukeekin. Kannattaisi välillä ajatella myös lapsen kannalta asioita, yleensä lapsilla on joku syy miksi sanoo toista tyhmäksi. Luulisin että ap lapsi harmistui kun kaveria tultiin jo hakemaan hoidosta (oletan että olivat leikkikavereita) ja sanoi sen takia toista tyhmäksi, kun ei muuta keksinyt. Jos itse kuulen, että joku nimittelee ketä tahansa tyhmäksi yms. niin jätän joko koko jutun huomaamatta (tarkoituksella) tai sitten sanon suoraan lapselle, että "toi ei ollut kivasti sanottu, voisit pyytää anteeksi," mutta lapsen vanhempia en lähtisi ripittämään, yleensä se vain pahentaa asiaa ja tulee itsellekin vielä paha mieli. Aurinkoa kaikille!
 
vieras
En, ihan naurettavaa. Tuon ikäiset päästelevät suustaan kaikenlaista ilman että on kotikasvatuksen puutetta. Lapset osaavat selvitellä välejään myös keskenään, etenkin vähän vanhemmat, ei jokaiseen tavuun edes pidä aikuisen puuttua.

Eri asia jos lapsi jatkuvasti nimittelee tms. muita, mutta en alkaisi muiden lapsia siinäkään herkösti ojentamaan ellei ole esim. meillä usein kyläilevä lapsi.

Puistoissakin näkee usein ylikontrolloivia äitejä, jotka ovat puuttumassa jokaiseen pikkujuttuun. Odotetaan, että lapset ovat jotakin yli-ihmisiä, vaikkei olla sellaisia itsekään. Ehkä korjataan jotakin omia traumoja tai puutteita, mene ja tiedä.

Jos vieras lapsi vaikka sanoo, että minä keinunkin korkeammalle, niin heti ollaan sormi pystyssä valistamassa, että molemmat ovat yhtä hyviä lapsia ja siinä voi sattua jos keinuu lujaa. Kerran joku äiti valisti lastani, että leikkimökkin ikkunalaudalle ei saa laittaa hiekkaa, hiekkaleikit pitää leikkiä hiekkalaatikossa :D Naureskelin vaan taustalla.
 
jups
Lapset sanoo kaikenlaista,joskus aika ikäviäkin juttuja. Ilman sen suurempaa tarkoitusta. Lapselle voisin sanoa,että tuohan oli aika kurjasti sanottu toiselle. Mutta äitiä en todellakaan ottaisi puhutteluun tuon takia!

Eli EN.
 
vieras
Ei en pitäisi en sille lapselle enkä missään tapauksessa lapsen äidille :eek: ihme hommaa tommonen mun mielestä et tarvii pitää puhutteluja joillekki vieraille ihmisille.
Korkeintaan totean omalle et joka toista haukkuu on ite :)
 
.....
mulle rupes puistoss akerran joku äiti valittamaan kun keinuin sellaisessa kiikassa lapseni kanssa ja hänen lapsensa ei pääse keinumaan :O olin vaan että eikös kaikkien tarvitse vuoroa odottaa.. ja tosiaan näitä superylisuojelivia ja muiden mukuloissa on vikaa mammoja löytyy joka kulmalla. pönkittvät kenties omaa äityttään jotenkin, kokevat ehkä olevansa epäonnistuneita kasvattajia tai muuten vaan on vähän lepakoita tapulissa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ap älä välitä! On varmaankin saman lapsen äiti joka tuli valittamaan mulle hoitajalle kun olin kuulemma laittanut hänen mussukkansa vierustoverin ruokaan ketsuppia ikään kuin sydämenmuotoisesti kiertäen ja mussukan ruokaan ihan tavallisen ruikkauksen, ja se järkytti heitä.
:LOL: Pitääpä muistaa tämäntyyppinen palaute kunhan poika aloittaa päiväkodissa :D Ihan älytöntä!!
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja .....:
mulle rupes puistoss akerran joku äiti valittamaan kun keinuin sellaisessa kiikassa lapseni kanssa ja hänen lapsensa ei pääse keinumaan :O olin vaan että eikös kaikkien tarvitse vuoroa odottaa.. ja tosiaan näitä superylisuojelivia ja muiden mukuloissa on vikaa mammoja löytyy joka kulmalla. pönkittvät kenties omaa äityttään jotenkin, kokevat ehkä olevansa epäonnistuneita kasvattajia tai muuten vaan on vähän lepakoita tapulissa :D
Eikös ne keinut siellä ole kuitenkin lapsia varten? Tai no saahan niissä toki äiditkin keinua, mutta jos lapsia on tulossa keinumaan luulisi aikuisen silloin antavan tilaa. Vai keinutko lapsi sylissä? Sen ymmärrän. Mut joo, en tulisi silti valittamaan asiasta.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja .....:
mulle rupes puistoss akerran joku äiti valittamaan kun keinuin sellaisessa kiikassa lapseni kanssa ja hänen lapsensa ei pääse keinumaan :O olin vaan että eikös kaikkien tarvitse vuoroa odottaa.. ja tosiaan näitä superylisuojelivia ja muiden mukuloissa on vikaa mammoja löytyy joka kulmalla. pönkittvät kenties omaa äityttään jotenkin, kokevat ehkä olevansa epäonnistuneita kasvattajia tai muuten vaan on vähän lepakoita tapulissa :D
Eikös ne keinut siellä ole kuitenkin lapsia varten? Tai no saahan niissä toki äiditkin keinua, mutta jos lapsia on tulossa keinumaan luulisi aikuisen silloin antavan tilaa. Vai keinutko lapsi sylissä? Sen ymmärrän. Mut joo, en tulisi silti valittamaan asiasta.
keinuin lapseni kanssa, kun hän halusi, istui itse toisessa päässä, eikä edes keinuttu kuin joku 2-3min, toinen lapsi vain juuri silloin tahtoi keinuun, mutta minkäs minä sille voin jos lapseni halusi keinua minun eikä sen toisen kanssa.
 

Yhteistyössä