Pitäisikö yhteiskunnan maksaa työttömän asuntolainan, pitäisikö ulosottoveloista vapautumista helpottaa tai käteen jäävää osaa nostaa?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Työmarkkinatuki on 600e/kk. Minulla pelkkä lainanlyhennys on tällä hetkellä 655e/kk
Pitäisikö yhteiskunnan maksaa sun mielestäsi asuntolainasi eli kartuttaa omaisuuttasi? On ymmärrettävää että kohtuullinen vastike ja vuokra maksetaan, ne ei kartuta omaisuuttasi, mutta tarkoitus ei ole maksaa lainoja ym. pois yhteiskunnan toimesta. Muuten ostaisin lainarahalla ökytalon ja maksattaisin sen työmarkkinatuella. Sama ulosottovelkojen kanssa, ottaisin miljoonalainan, jos ulosottovelat saisi helposti anteeksi tai käteen suuren osan muista tuloista ulosottovelasta huolimatta. Jos elää yli varojen, niin kyllä ulosottovelat pitää itse maksaa ja elämiseen jäädä vain minimiperusturvan suuruinen summa, joka jää asiansa muuten hyvin hoitaneille työttömiksi jäävillekin. Yli varojen elämisestä ei pidä palkita.

vierailija
Pitäisikö yhteiskunnan maksaa sun mielestäsi asuntolainasi eli kartuttaa omaisuuttasi? On ymmärrettävää että kohtuullinen vastike ja vuokra maksetaan, ne ei kartuta omaisuuttasi, mutta tarkoitus ei ole maksaa lainoja ym. pois yhteiskunnan toimesta. Muuten ostaisin lainarahalla ökytalon ja maksattaisin sen työmarkkinatuella. Sama ulosottovelkojen kanssa, ottaisin miljoonalainan, jos ulosottovelat saisi helposti anteeksi tai käteen suuren osan muista tuloista ulosottovelasta huolimatta. Jos elää yli varojen, niin kyllä ulosottovelat pitää itse maksaa ja elämiseen jäädä vain minimiperusturvan suuruinen summa, joka jää asiansa muuten hyvin hoitaneille työttömiksi jäävillekin. Yli varojen elämisestä ei pidä palkita.
Tuohon on tullut muutos.

Juuri tuo kummaksuttaa median säälikertomuksissa. Kauhistellaan nykytilannetta, mutta sillä ei tunnu olevan väliä, että siihen on usein ajauduttu seurauksista välittämättä.
Minusta yhteiskunnassa jyrää sellainen trendi, ettei mikään ole ihmisen itsensä vastuulla.

Yhteiskunnan pitää paikata henkilön omat surkeat valinnat ja jos joku on päässyt tienisteille opiskelun ja pitkien päivien jälkeen, ollaan sitä mieltä, että nekin rahat ovat vain tippuneet ihmiselle syliin ja siksi hän on velvollinen kustantamaan niiden elämän, jotka eivät laita tikkua ristiin itsensä eteen. Onhan se oikeasti aivan hanurista, että joku painaa 12 tuntista työpäivää ja maksaa älyttömiä veroja, jotta Rape voi pitää tasaista känniä yllä himassa. Pääasia, että me kaikki ymmärretään Rapea ja silitellään sen päätä, kun sillä on niin vaikeeta ja se on kuitenkin sairas.

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että yhteiskunna tulee auttaa ihmisiä nousemaan jaloilleen ja auttaa niitä, jotka eivät pysty huolehtimaan itsestään, mutta ajatus siitä tuntuu kadonneen, että loppujen lopuksi ihmisen pitäisi olla vastuussa itsestään.

Yhteistyössä