Pitäisikö luovuttaa, erota

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä on pieni lapsi ja olen vielä raskaana yhteisestä halusta, enemmän jopa miehen halusta.

Nyt tilanne on kärjistynyt siihen, että mies on masentunut. Tietyistä syistä. Purkaa stressinsä nettipeleihin ja ei osallistu millään tavalla arkeen. Henkistä väkivaltaa on erittäin paljon, välillä joka päivä ja se siis kohdistuu minuun. Itse yritän rauhoitella, mutta lähinnä itken ja kuuntelen. Olisin jo ottanut eron, jollen olisi raskaana. Mies pyytää kyllä anteeksi, pahoittelee käytöstään ja muuta, mutta tosiaan ihan mitättömistä asioista saa raivokohtauksia. Miehellä on myös haluttomuutta aika lailla. Ajattelin sen johtuvan raskaudesta, mutta tuntuu, että johtuu enemmänkin masennuksesta.

Olen nyt ollut pisteessä, että en jaksa, nyt riittää. Ei tuollaista kuuluisi kenenkään kuulla. Sokeasti yritän kuvitella, että asiat muuttuvat. Miehen stressin aiheuttaja ei tule lähtemään pitkään aikaan vielä mihinkään. En usko, että suostuisi pariterapiaan tai terapiaan yksin.

Olen itse hajalla, en jaksa enää. Tuntuu, että päiväni vietän siivoten ja sitten nukkumaan eri puolille sänkyä. Oma hermostuneisuus heijastuu myös lapseen. Jos olen saanut kuulla olevani maailman paskin ihminen sitä haluaisi vaan olla hetken yksin ja olen silloin huono äiti. Lukkiudun yleensä silloin vessaan tai menen hetkeksi suihkuun. Tuntuu, että olisin parempi äiti ilman miehen raivokohtauksia.

Sain mieheni puhumaan edes jotain, koska itse yritän aina puhua asiat halki ja kehottaa miestä puhumaan mulle asioista. Päästiin siihen, että miehestä tuntuu, että olemme koko ajan hänen lähellään. Itse käyn kyllä yksin kaupungilla pari tuntia (enintään kerran viikkoon) ja mies jää silloin lapsen kanssa (ei tosin vietä aikaa lapsen kanssa, on unohtanut välillä syöttääkin, vaan on tietokoneella koko ajan). Mies harrastaa, käy kavereillaan. Yleensä pelatessaankin on yksin enkä häiritse. Olemme yleensä kerran viikossa vielä pois kotoa lähes koko päivän ja mies jäi yksin kotiin. En nyt siis tiedä mitä tuolla tarkoitti. Sanoin, että lähde vaikka lenkille ja voin olla vielä vähemmän häiritsemästä hänen koneella olemistaan (toki vähän vaikea kieltää lastansa tulevan "häiritsemään"). Itseäni loukkaa toki tosi paljon se, että meidän läsnäolomme häntä häiritsee. Miksi halusi toisen lapsen jos ei pysty. Olemme usein vielä pihalla tai tuttavilla lapsen kanssa kahdestaan jonkun aikaa päivästä.

Olen alkanut miettiä, mitä jos mies ei tosissaan meitä enään rakasta. Tai ainakaan minua. Lapsen kanssa ei tosin jaksa viettää aikaa. Saattaa kuunnella lasta, ottaa syliin, leikkiäkin ehkä max kerran viikossa lapsen kanssa 5min? ja vain sillon kun yritän pyytää, että jos nyt edes hetken ...ja paluu koneelle. Tuntuu että olen hänelle rasittava, raskaana oleva nainen, joka ei tee mitään oikein.

Tuntuu, että tätä on jatkunut liian kauan, enkä enään jaksa. Haluaisin lasten takia yrittää päästä tämän vaiheen yli, mutta voimat ei tunnu riittävän. Vasta meillä meni todella hyvin. Ei tosiaan olisi muuten edes yritetty lasta. Meni oikeastaan niin hyvin, etten tajua miten ollaan päästy tähän ja olen pettynyt. Itse yritän selvittää asioita, mutta tuntuu ettei mies tule millään vastaan. Hänellä ei tunnu oikeen olevan aikaa edes puhua ja aina jos yritän puhua, pelkään taas sitä samaa riitaa.

Miten ero? Lapset tosiaan minulle. Muutan lapsen kanssa pois ja miehelle joka toinen viikonloppu. Huoltajuudesta lähdetään sopimaan sosiaali ja terveystoimistoon? Mitä jos en saa miestä mukaani ja hän alkaa hankalaksi, jos ei eroa halua. Tosin saattaa halutakin eikä vaan pysty sanomaan.

5x äiti
onko mies hakenut apua masennukseen?jos on niin toivos vaan että lääkitys auttaisi.muuten kehottasin ottaan eron.ite mietin eroa 5 vuotta ja väsyin totaalisesti.lasten takia olin yhessä.henkinen väkivalta jota itekki koin on niin kuluttavaa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja 5x äiti;28450071:
onko mies hakenut apua masennukseen?jos on niin toivos vaan että lääkitys auttaisi.muuten kehottasin ottaan eron.ite mietin eroa 5 vuotta ja väsyin totaalisesti.lasten takia olin yhessä.henkinen väkivalta jota itekki koin on niin kuluttavaa.
Ei ole hakenut apua. Aion kyllä vielä ehdottaa. Olen kyllä sanonut, että jos ei puhu asioista, ei niistä pääse yli, sanonut että mene puhumaan jonnekin tai puhu minulle. Ei sano siihen oikeen mitään. Voisihan sitä suoraan etsiä tietoa itse vaikka miehelle valmiiksi ja antaa numeron käteen, johon soittaa, että tuonne soitat ja mene käymään.

Miehellä tosin vaikuttaa se, että hänen lapsuudessaan tuollainen vanhempien riitely kuulemma ihan normaalia. Ymmärtää tosin sen, että minulle ei todellakaan ole normaalia, että toista haukutaan ihan muuten vain huoraksi tms. mitä nyt keksii. Olen elänyt perheessä, jossa vanhemmat eivät riitele, ainakaan lasten nähden.

ap.
Ja miten teillä ero? Tuntuu raskaalta erota, en saa sanottua sitä, koska tuntuu että jään tyhjän päälle. Mitä jos kadun myöhemmin. Mitä jos en kestä elää, koska toisaalta rakastan miestä niinä hetkinä kun on oma itsensä. Välillä tosin tuntuu siltä, etten tunne enään mitään, en rakasta, rakastan vain sitä mielikuvaa miehestä jonka tunsin ennen.

Ei tuo kuulosta suhteelta, jollaiseen haluaisin jäädä. Omasta mielestäni tärkeintä suhteessa on hyvä keskusteluyhteys ja että kaikista (vaikeistakin) asioista voidaan puhua ja niitä yhdessä selvittää. Jos toinen kieltäytyy edes yrittämästä tilannetta ratkaista, en itse näkisi muuta vaihtoehtoa kuin eroaminen. Voihan se olla, että jos eroatte tai jos erosta tosissasi miehelle puhut hän havahtuu vielä yrittämään (hakee apua masennukseensa, suostuu parisuhdeterapiaan tai edes uskaltaa avoimemmin puhua kanssasi omista tunteistaan ja ajatuksistaan).

• Tykkää
Reactions: PinkS
Vaikea tilanne jos toisella ei edes ole haluja selvittää ongelmia. Sinun pitää ajatella omaa ja lastesi hyvinvointia, miettiä mikä teille on parasta. Ja jos se sitten on ero, pääset taatusti siitä yli, ajan kanssa :hug:

Niin no. Itse selviän masennuksesta lääkkeiden ja terapian avulla, terapia saattaa auttaa yksinkin mutta lääkkeet kannattaa yhdistää säännölliseen terapiaan. Lääkkeet hoitaa vain oiretta ei aiheuttajaa. Mut toisaalta ilman lääkkeitä voi olla vaikeaa päästä alkuun paranemisen kanssa.

"vieras"
Vaikea tilanne jos toisella ei edes ole haluja selvittää ongelmia. Sinun pitää ajatella omaa ja lastesi hyvinvointia, miettiä mikä teille on parasta. Ja jos se sitten on ero, pääset taatusti siitä yli, ajan kanssa :hug:
Pelottaa, että sitä katuu päätöstä ja sitä, ettei yrittänyt tarpeeksi. Sitä, että jään rakastamaan sitä miestä, jonka tunsin ennen. Että olisin jäänyt suhteeseen odottamaan, että kaikki olisi niin kuin ennen :( En kestäisi nähdä häntä uudessa suhteessa. Olisi helpompi, jos mies pettäisi ja saisin kaikki tunteeni loppumaan. Olisi helpompi erota miehestä, jota vihaa.

Toinen Samanlainen
Hei!

Aloitin kirjoittamaan blogia koska olen vastaavassa tilanteessa, nyt toki jo harkinta-aika vaiheessa. Ajatuksissasi on paljon samaa kuin omissani. Nyt kun asutaan erillään oloni on todella helpottanut kun mieheni ei enää vie kaikkea energiaani.
Blogini on osoitteessa http://harkinta-aika.vuodatus.net/?page=2

ap.
Mies tuli kotiin. Oli rauhoittunut. Harrastimme miehen halusta seksiä, jonka jälkeen mies sanoi, että rakastaa minua todella paljon.

Miten tämä voi olla näin vaikeaa. Näin käy aina. Olen siinä pisteessä, että nyt erotaan, mutta mies saa taas jäämään. Tuntui pitkästä aikaa hyvältä seksi.

Todennäköisesti saan kuulla olevani paska viimeistään yli huomenna.

Ehkä vielä yritetään selvitä tästä. Mitään en kuitenkaan menetä vaikka venytän tätä pidemmälle. Olen tosiaan ilmoittanut aiemmin miehelle muutamia kertoja pahimmissa riidoissa, että haluan erota. Perun sanani aina ja kaikki on hyvin vähän aikaa.

"vieras"
Mies tuli kotiin. Oli rauhoittunut. Harrastimme miehen halusta seksiä, jonka jälkeen mies sanoi, että rakastaa minua todella paljon.

Miten tämä voi olla näin vaikeaa. Näin käy aina. Olen siinä pisteessä, että nyt erotaan, mutta mies saa taas jäämään. Tuntui pitkästä aikaa hyvältä seksi.

Todennäköisesti saan kuulla olevani paska viimeistään yli huomenna.

Ehkä vielä yritetään selvitä tästä. Mitään en kuitenkaan menetä vaikka venytän tätä pidemmälle. Olen tosiaan ilmoittanut aiemmin miehelle muutamia kertoja pahimmissa riidoissa, että haluan erota. Perun sanani aina ja kaikki on hyvin vähän aikaa.
Hei,

Täällä vähän samassa veneessä. Ajatus erosta oli ilmassa jo viime vuoden puolella mutta talvella alkoi sujumaan paremmin eikä riitoja ollut. Sitten yhtäkkiä mies vetäytyi, enkä edelleenkään tiedä miksi. Sanoi silloin haluavansa erota mutta ei tehnyt mitään asian eteen. On uhkaillut erolla ennenkin. Itse olen raskaana (sai alkunsa "hyvänä kautena") ja tuntuu vain etten jaksa. Mies tekee kahta työtä, häntä väsyttää eikä jaksa osallistua arjen pyörittämiseen, puhumattakaan että haluaisi ja jaksaisi tukea minua. Välillä tuntuu että olen yksin tässä avioliitossa. Käyn töissä, hoidan lapsen ja kodin enimmäkseen yksin. Hormoonimyrskyssä tulee välillä vaivuttua epätoivoon. Lähteäkkö vai jäädä, siinä pulma. Tiedän että esikoinen ikävöisi isäänsä kovin, mutta en tiedä jaksanko ajoittaista henkistä väkivaltaa ja erolla uhkailua nyt raskaana kovinkaan kauan.

Muita samassa tilanteessa olevia?

"nami"
itse olin masentuneena sellainen että purkasin pahaaoloani,en tahallaan vaan kun oma olo oli liian paha..niin puolisooni ja lapseenkin(sanallisesti) ja puolison vetäytyminen aiheutti lisää ahdistusta,koska tunsin itteni maailman paskimmaksi että mut jätetään ja hylätään vielä pahanoloni päälle. älä siis jätä miestäsi! tue häntä ja juttele hänen kanssaan.

mieheni taas kun oli masentunut niin hän vain vetäytyi kaikesta,makasi ahdistuneena sängyllä,tekemättä mitään ja sulki kaiken pahan olonsa itseensä ja purki itseensä sen->viilteli ja koetti tappaa itsensa monta kertaa. mulle ei suuttunut,mutta ei myös millään muulla tavalla kommunikoinut(sulki minut täysin itsensä ulkopuolelle) se sattui se sattui enemmän kuin se jos hän olisi edes suuttunut,tuntui että minulla ei ole mitään väliä.

sain ite hoitaa tuolloin vauvaa ja vahtia uhmaikäistä ja vahtia miestä että hän ei tee itelleen mitään! oli se aika helvetin rankkaa.

tuota kesti 2vuotta..kunnes löytyi miehen masennukseen hoito(sähköshokkihoito), oireet hävis täysin! sen jälkeen elämä on ollut ihan erilaista! ihanaa! <3

me ei siis olla oltu samaan aikaan masentuneita.. vaan täysin eriaikaan

"nami"
[QUOTE="vieras";28495954]Hei,

Täällä vähän samassa veneessä. Ajatus erosta oli ilmassa jo viime vuoden puolella mutta talvella alkoi sujumaan paremmin eikä riitoja ollut. Sitten yhtäkkiä mies vetäytyi, enkä edelleenkään tiedä miksi. Sanoi silloin haluavansa erota mutta ei tehnyt mitään asian eteen. On uhkaillut erolla ennenkin. Itse olen raskaana (sai alkunsa "hyvänä kautena") ja tuntuu vain etten jaksa. Mies tekee kahta työtä, häntä väsyttää eikä jaksa osallistua arjen pyörittämiseen, puhumattakaan että haluaisi ja jaksaisi tukea minua. Välillä tuntuu että olen yksin tässä avioliitossa. Käyn töissä, hoidan lapsen ja kodin enimmäkseen yksin. Hormoonimyrskyssä tulee välillä vaivuttua epätoivoon. Lähteäkkö vai jäädä, siinä pulma. Tiedän että esikoinen ikävöisi isäänsä kovin, mutta en tiedä jaksanko ajoittaista henkistä väkivaltaa ja erolla uhkailua nyt raskaana kovinkaan kauan.

Muita samassa tilanteessa olevia?[/QUOTE]

hän uhkailee erolla joko siks että ei vaan jaksa mitään enempää..on niin ylikuormittunut(mikä varmasti on totta jos tekee kahta työtä,järjetöntä!)

tai sit hänestä tuntuu että et rakasta häntä ja tuo on hänen ainoa keino selvittää asia että lähdetkö vai et jos hän sanoo että haluaa sun lähtevän.

en usko että hän oikeasti haluaa erota,mutta varmasti haluaa joidenkin asioiden muuttuvan..

mites tuo seksuaalinen puoli.. onko se kunnossa,vai kokeeko mies torjuntaa? se torjuminen voi sattua yllättävän paljon

alkuperäinen
[QUOTE="nami";28496301]hän uhkailee erolla joko siks että ei vaan jaksa mitään enempää..on niin ylikuormittunut(mikä varmasti on totta jos tekee kahta työtä,järjetöntä!)

tai sit hänestä tuntuu että et rakasta häntä ja tuo on hänen ainoa keino selvittää asia että lähdetkö vai et jos hän sanoo että haluaa sun lähtevän.

en usko että hän oikeasti haluaa erota,mutta varmasti haluaa joidenkin asioiden muuttuvan..

mites tuo seksuaalinen puoli.. onko se kunnossa,vai kokeeko mies torjuntaa? se torjuminen voi sattua yllättävän paljon[/QUOTE]

Mies tehnyt kahta työtä nyt n. 1,5kk, tarkoitus on että tekisi vielä parisen kuukautta. Eli kyseessä ei ole pysyvästi tällainen järjestely. Itsellä kertynyt univelkaa kun herään aina kun hän keskellä yötä lähtee ja aamuyöllä tulee. Ei ole helppoa siis kummallekaan. Jonkinlainen lyömäase tuo erolla uhkailu on mielestäni, varmaan tosiaan kokeilee että lähdenkö vai eikö. Eilisen riidan jälkeen sitten sain niin tarpeeksi että täytin pari asuntohakemusta netissä (mies näki käsittääkseni). Meillä on ollut siis parempia ja sitten tosi huonoja päiviä. Mies pitää mykkäkoulua niin kauan että minä yleensä tulen tekemään aselepoa. En jaksa päiväkausien mykkäkoulua. Nyt raskaana ollessa vain kaikki tällainen tuntuu moninkertaisesti pahemmallta.
Kysyit seksielämästä, no se on meillä aina ollut suht säännölistä ja tyydyttävää kummallekin. Kummatkin tekevät aloitteita ja joskus kun ollaan oltu kummatkin tosi väsyneitä ollaan naurettu että mieli tahtoisi mutta kroppa ei vaan jaksa. En ole koskaan torjunut miestäni, mutta toisaalta en ole myöskään painostanut toista seksiin jos on ollut väsynyt tms. Eli so far so good.

Itse vain haluaisin että toinen edes yrittäisi joskus nähdä asioita myös omalta kantiltani. Koska yritän nähdä myös miehen kannalta, ettei ole hänellekkään helppoa nyt kun tekee kahta työtä ja raskaana oleva vaimo tarttis myöskin tukea. Kuinkahan kauan sitä pitää vaan yrittää sinnitellä. Ainakin univelan pitäisi jotenkin saada pois niin ajatuskin toimisi paremmin.

aaargh
Itselläni sama tilanne. Helvetti alkoi kun olin raskaana. Nyt on dignosoitu myös adhd. Voisin jäädä suhteeseen, mutta se tyyppi jonka kanssa rupesin seurustelemaan näyttäytyy vaan kerran kuussa. Lapsi on nyt 2-vuotias. En vain jaksa enää, mutten millään haluaisi muuttaa, enkä erottaa lasta ja isää. En vaan jaksa sitä, että joka aamu kun silmänsä avaa, niin toinen on jo pahalla tuulella ja kaikki on huonosti. Minua hän ei ole tukenut mitenkään, vaikka minullakin on ollut vaikeaa. Ahdistaa ihan julmettomasti tää.

"..."
AP:lle:

Kannustaisin että ottaisit nuo asiat puheeksi miehesi kanssa suoraan. Kertoisit että näin ette voi jatkaa ja että mielestäsi hän tarvitsee apua. Jos ei yksin halua mennä apua hakemaan ottakaa yhteyttä vaikka neuvolapsykologiin tai perheneuvolaan. Pääasia että mied ymmärtää mitä itse tällä hetkellä ajattelet tilanteesta. Jos ette puhu, kumpikaan ei voi tietää miltä toisesta tuntuu ja kumpikin kuvittelee omissa oloissaan jotain parisuhteen tilanteesta.

Itselläni sama tilanne. Helvetti alkoi kun olin raskaana. Nyt on dignosoitu myös adhd. Voisin jäädä suhteeseen, mutta se tyyppi jonka kanssa rupesin seurustelemaan näyttäytyy vaan kerran kuussa. Lapsi on nyt 2-vuotias. En vain jaksa enää, mutten millään haluaisi muuttaa, enkä erottaa lasta ja isää. En vaan jaksa sitä, että joka aamu kun silmänsä avaa, niin toinen on jo pahalla tuulella ja kaikki on huonosti. Minua hän ei ole tukenut mitenkään, vaikka minullakin on ollut vaikeaa. Ahdistaa ihan julmettomasti tää.
Onko säännöllinen lääkitys?

Yhteistyössä