Pitäisikö kertoa opettajalle?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Soitin lapselle ajan kouluterveydenhoitajalle, että tarkastaisivat näön ja voisivat selvitellä ajoittaista päänsärkyä. En usko että olisi vaikuttanut itse koulunkäyntiin, kun vasta ekaluokkalainen.
Pitäisikö olla yhteydessä myös opettajaan, vai onko turhaa vouhotusta?

"vieras"
Kannattaa mennä silmälääkäriin, meillä 6v oli piilokarsastusta eikä sitä mitkään hoitajat tiedä testailla, ollaan menossa poliklinikalle keskussairaalaan jatkotoimenpiteisiin.

"Myy"
[QUOTE="vieras";25459669]Kannattaa mennä silmälääkäriin, meillä 6v oli piilokarsastusta eikä sitä mitkään hoitajat tiedä testailla, ollaan menossa poliklinikalle keskussairaalaan jatkotoimenpiteisiin.[/QUOTE]

Se terkkari on ihan hyvä paikka alottaa tutkimukset, ei polille pääse kuitenkaan ilman lähetettä. Terkkarin kautta voi pyytää lähetteen eteenpäin.

"vieras"
Piilokarsastusta epäilen kanssa, kun toinen silmä ajoittain karsastaa. On ollut pari vuotta sitten silmälääkärillä, mutta siellä ei todettu tai huomattu mitään. Tää päänsärky on alkanut koulunalkamisen jälkeen.

Niin tai sitten niin sanottu laiska silmä, joka ei ehdi mukaan, kun pitää katsoa taululle ja kirjaan, taululle jakirjaan... silmä väsyy ja siitä seuraa päänsärkyä.
Meillä siis tätä.

Vuosi sitten oli 4 luokkalaisella näkö selkeästi alta rajojen, käytettiin optikolla ja siellä silmälääkärillä, ei laseja toistaiseksi.

No nyt otettiin sykysllä uusi näkötesti ja hittoa, nyt työllä liian hyvä kaukonäkö, jopa niin hyvä, että ei kuulemma voi vaihtua nuo näkötajjudet noin paljon ja tuossa ajassa, no meillä on muuttunut.

Nyt sitten odotellaan aikaa jonkinsortin silmäspesialistille, jotta asialle oikeasti saataisiin jonkin lainen selitys.

Joo, voi hyvinkin olla tuo laiska silmä, meillä oli tytöllä kanssa sitä, mutta ei ollut onneksi kovin pahana, aiheutti kuitenkin päänsärkyä. Korjaantui ahkeralla silmäjumpalla, lääkärin ohjauksen mukaisesti. Toinen mikä voi päänsärkyä aiheuttaa, jos on alkanut koulun aloituksen yhteydessä, että koulun sisäilma on huono..
Ja siis, kyllä, olisin opettajaan yhteydessä. Kertoisin huoleni lapsen päänsärystä ja kysyisin opettajalta että onko huomannut mitään. Sekä kysyisin samalla huoneilmasta ja että onko muita oppilaita jotka olisivat valittaneet päänsärkyä.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kannattaa opettajaltakin kysyä tai ihan kertoa päänsärystä. Mukavampi kaikille, että opekin tietää. Terkka ei kai saa edes opettajalle kertoa asiasta, jos ei ole sitten jotain oppilashuoltotyöryhmää perustettu sinun lapsellesi. Ja olisiko niin, että sielläkään terkkaa sitoo vaitiolovelvollisuus. Eli kannattaa todellakin kertoa lapsen sairauksista opettajalle.

Opettajana toivoisin, että vanhemmat kertoisivat jos heillä on joku huoli esim.lapsen näöstä. Sitä voisi sitten koulussa myös itse seurata ja kertoa havainnoistaan. Joskus olen itse huomannut näköongelmaa ja jutellut vanhempien kanssa huomioista. Eli toimii myös toisin päin. Opettajilla on vaitiolovelvollisuus eli he eivät kerro vanhempien kertomia terveysasioita eteen päin ilman vanhempien lupaa ellei huoli ole lastensuojelullinen.

Yhteistyössä