Pitäisikö kaikkien haluta mahdollisimman korkea koulutus?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Se, että on kouluttamaton ei tarkoita sitä, että olisi täysin sivistymätön.
Eikä se, että osaa avata suunsa tee hyväksi keskustelijaksi. DEikä peruskoulun päättötodistus älykkääksi.
Ei ne kaikki korkeastikoulutetutkaan osaa keskustella, puuttuu sosiaaliset taidot. Mutta niin voi puuttua kouluttamattomaltakin.

Mä olen kyllä peruskoulun jälkeen käynyt lukion ja saanut valkolakin, 3 vuotta opiskelin amk:ssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun mielestä ihmisen kuuluu periaatteesta siivota omat paskat. ja näytää lapsille malli, että kukin siivoaa omat paskat.

Kohta on täällläkin kotiorjia, jotka saa nukkua 3 tuntia yössä, heitä hakataan ja raiskataan ja pahoinpidellään ja jopa tapetaan, eikä tule rangaistusta.

Siis jokainen siivoaa itse omat sotkut. Jolla on moraalia ja rehellisyyttä.
Miksei sitä voisi olla kotona siivojaakin (kunhan kohdellaan asiallisesti. ) Periaatteessa olisi tehokkaampaa, jos esim. lääketieteen tohtori käyttäisi enemmän aikaa tärkeään tutkimukseen, ja joku muu siivoaisi kaiken mahdollisen hänen puolestaan.
olet sä tosissasi? palstan uusi hellalettas..:)
Jep, olen tosissani sitä mieltä että olisi tehokkaampaa, jos tohtori jaksaa tutkia eikä pidä lotitöitä rentouttavana vaihteluna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Kuka täällä muuten on nyt aliarvioinut niitä "paskaduuneja".
Mä jos lähden nyt kouluun,niin en halua jäädä alimmalle tasolle,jos joku haluaa päästä helpommalla,niin tehkööt niin,musta ei ole siihen.
No täältä saa ajoittain lukea erilaisten ammattien aliarvostamista. Ihmettelen vain, että millaisella ihmisellä on tarve sellaiseen.
Mä arvostan jokaista ammattia,vaikka itse en enää moneen niihin enää lähtiskään ja yks on siivoojan työ.
Ei munkaan nykyistä ammattia kukaan täällä arvosta,tosin harva tietää mitä se työ todella on :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lynn:
Minulla on maisterin tutkinto ja voin suoraan sanoa, että minulla on paljon enemmän puheenaiheita muiden korkeasti koulutettujen kanssa, on erittäin vaikeaa keskustella esim. poliitikasta ja tämän hetken taloudellisesta tilanteesta vain esim. 2. asteen koulutuksen käyneiden kanssa. Eihän tämä nyt ehdoton sääntö ole, mutta hyvin pitkälle olen kokenut asian olevan näin.
samaa mieltä, kouluttamattoman kanssa on esim. vaikea keskustella Lähi-Idän tilanteesta. Ensin pitää selittää Lähi-Itä, Palestiina, Hamas, Israel, luvattu maa, juutalaisuus, islam jne. Keskustele siinä sitten, kun toinen ei edes peruskäsitteitä tunne. Itseäni taas permanentti, tosi-tv ja 7päivää- julkkikset eivät kiinnosta, kouluttamaton voi ehkä näistä innostua? Ärsytänkö liikaa?
Mulla ei ole permanenttia,tosi-tv on pelkkää kakkaa,ainakin mitä tv suoltaa, seiskasta luen yleensä vain tv-ohjelmat ja kyllä olen kouluttamaton ihminen :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Öh. Jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja, olisi siivoojina ja roskakuskeina sitten maistereita ja tohtoreita. Mitä arvoa heidän tutkinnoillaan enää olisi? Se tarkoittaisi sitä, että maisteri tekisi työtään pienellä palkalla ja olisi aivan sama miten paljon hän on opiskeluunsa satsannut. Maisterin oman alan töitä ei riittäisi jokaiselle. Kun kaikki työ on kuitenkin tehtävä.

Et ymmärtänyt yhtään mitä ajoin takaa.
Mä ymmärsin :D

Kaveri asuu etelä-Euroopassa, maassa missä kaikki kuulemma ovat lakimiehiä, mutta ammattitaitoista putkimiestä ei löydy mistään. Eli siellä (kaverin mukaan) pääsee "kuka tahansa" lukemaan itsensä lakimieheksi, mikä taas on johtanut siihen, että lakimiehiä on pilvin pimein joka nurkalla. Ja duunareista, kunnon ammattilaisista kuten niistä putkimiehistä, on huutava pula. Putkimies tienaa vähintään triplasti sen, mitä moni lakimies, ja töitä on enemmän kuin ehtii tehdä. Ja lakimiehiä on sitten hotellin siivoojana, kaupan kassalla, yms.
 
Eipä siihe sivistämiseen aina kouluja tartte. Voi ottaa ihan iteki asioista selvää. Ja toisia nyt vaan kiinnostaa eri asiat.

Minusta ei ois juuri politiikasta puhumaan, mun kiinnostus menee henkimaailman asioihi sekä taviselämän/arjen asioihi.

Koulutus ja tutkinnot on pintapuolen asioita ja kertoo hyvin vähän ihmisestä itsestään.
 
niin ja Bad Virgin: jos kerran olet varma siitä, ettet muutu koulutuksen myötä, niin ei kannata mennä kouluun. Koulutus muuttaa aina jotenkin ihmistä, ajatusmaailmaa, arvoja, oppii itsestään jotain uutta ja toisista, maailmankuva muuttuu.
jos opiskelu ei mitään tee, niin koulutus on mennyt hukkaan.
 
äiti neljälle
Voihan sitä haluta, mutta kuka sitten enää tekee sitä tavallista ns."paska"duunia, kun kaikki ovat korkeasti koulutettuja ja työpaikat/työajat sen mukaiset?
Jäisi kyllä lapsetkin kotihoitoon kun ei olisi niitä lastenhoitajia ja olisi aika ikävää ruveta putkia aukomaan kesken suihkuttelun kun ei olisi sitä likaisen työn tekijää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ja miksi monet ainakin täällä pitävät toisen asteen koulutuksia ihan turhina?

Eikö tärkeintä ole se, että opiskelee haluamaansa ammattiin, on se koulutuksen taso sitten mikä tahansa. Eihän kaikki halua yliopistoon pänttäämään vuosiksi, jonkun unelma-ammatti kun voi oikiasti olla esim. lähihoitaja. Ei kai jokaisen tarvitte lukea mahdollisimman pitkälle (ei vaikka rahkeet siihen riittäisi ), koska itteä varten se ammatti hommataan eikä muita.

Omituista sellainen ajattelutapa, että toisen asteen koulutukset eivät ole mitään. Ei anna kovin fiksua kuvaa sellaisesta joka noin ajattelee.

Ei tietenkään tarvitse haluta. Siinähän sitä pulassa oltaisiin, jos kaikki olisi pelkkiä sunnittelijoita ja tutkijoita, ei olisi yhtään niitä suorittavan työn tekijöitä.

Itse olen lähinnä törmännyt ihan päinvastaiseen ymmärtämättömyyteen. Miehen vanhemmat kun eivät millään halua tajuta miksi opiskella yliopistossa kun töihin pääsisi vähemmälläkin. Mulle se opiskelu taas merkitsee paljon muutakin kuin työhön valmentautumista. Jos opiskelisin vain päästäkseni johonkin töihin tienaamaan, niin tuskin olisin valinnut näin pitkään kestävää koulutusta.

Enkä tarkoita todellakaan sitä että kaikki esim. ammattikouluun menevät tekevät sen vain jonkinlaisen ammatin takia...vaan sitä että anoppini ajattelee näin että opiskelu on vain työtä varten, ja kaikki yli 3v kestävä on turhaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
samaa mieltä, kouluttamattoman kanssa on esim. vaikea keskustella Lähi-Idän tilanteesta. Ensin pitää selittää Lähi-Itä, Palestiina, Hamas, Israel, luvattu maa, juutalaisuus, islam jne. Keskustele siinä sitten, kun toinen ei edes peruskäsitteitä tunne. Itseäni taas permanentti, tosi-tv ja 7päivää- julkkikset eivät kiinnosta, kouluttamaton voi ehkä näistä innostua? Ärsytänkö liikaa?
Minä tunnen muuten aika monta maisteria, joille nämä asiat ovat vielä enemmän hepreaa kuin minulle, kouluttamattomalle kotiäidille.

Ja Seiskaa ja tosi-tv:tä en seuraa eikä permanenttiakaan löydy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
samaa mieltä, kouluttamattoman kanssa on esim. vaikea keskustella Lähi-Idän tilanteesta. Ensin pitää selittää Lähi-Itä, Palestiina, Hamas, Israel, luvattu maa, juutalaisuus, islam jne. Keskustele siinä sitten, kun toinen ei edes peruskäsitteitä tunne. Itseäni taas permanentti, tosi-tv ja 7päivää- julkkikset eivät kiinnosta, kouluttamaton voi ehkä näistä innostua? Ärsytänkö liikaa?
Minä tunnen muuten aika monta maisteria, joille nämä asiat ovat vielä enemmän hepreaa kuin minulle, kouluttamattomalle kotiäidille.

Ja Seiskaa ja tosi-tv:tä en seuraa eikä permanenttiakaan löydy.
no kummallisia "maistereita" tunnet.. mistäköhän ovat valmistuneet ja mihin? tosin kyllähän joka kopassa on muutama mätä omena... :whistle:
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
samaa mieltä, kouluttamattoman kanssa on esim. vaikea keskustella Lähi-Idän tilanteesta. Ensin pitää selittää Lähi-Itä, Palestiina, Hamas, Israel, luvattu maa, juutalaisuus, islam jne. Keskustele siinä sitten, kun toinen ei edes peruskäsitteitä tunne. Itseäni taas permanentti, tosi-tv ja 7päivää- julkkikset eivät kiinnosta, kouluttamaton voi ehkä näistä innostua? Ärsytänkö liikaa?
Minä tunnen muuten aika monta maisteria, joille nämä asiat ovat vielä enemmän hepreaa kuin minulle, kouluttamattomalle kotiäidille.
Eiköhän tässä ole kysymys mielenkiinnon kohteista. Eihän siinä tule kunnon keskustelua jos yksi haluaa puhua Lähi-Idän tilanteesta, toinen 1700-luvun kirkkomusiikista ja kolmas suomalaisugrilaisten kielten hienouksista. Kukas näistä voisi olla se törppö? Todellinen älykkö osaa vaihtaa keskustelun johonkin kaikkia kiinnostavaan. Kyllähän joku lukiolainen voi osata keskustella mistä tahansa näistä aiheista, vaikka ammattikoulutustahan hänellä ei ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kakkasin mariskooliin:
niin ja Bad Virgin: jos kerran olet varma siitä, ettet muutu koulutuksen myötä, niin ei kannata mennä kouluun. Koulutus muuttaa aina jotenkin ihmistä, ajatusmaailmaa, arvoja, oppii itsestään jotain uutta ja toisista, maailmankuva muuttuu.
jos opiskelu ei mitään tee, niin koulutus on mennyt hukkaan.
Tottakai mä muutun,mutta ei se mun persoona muuta.
Ja mä haluan vihdoinkin mennä koulun penkille ja hankkia ammatin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Eiköhän tässä ole kysymys mielenkiinnon kohteista. Eihän siinä tule kunnon keskustelua jos yksi haluaa puhua Lähi-Idän tilanteesta, toinen 1700-luvun kirkkomusiikista ja kolmas suomalaisugrilaisten kielten hienouksista. Kukas näistä voisi olla se törppö? Todellinen älykkö osaa vaihtaa keskustelun johonkin kaikkia kiinnostavaan. Kyllähän joku lukiolainen voi osata keskustella mistä tahansa näistä aiheista, vaikka ammattikoulutustahan hänellä ei ole.
Näin minustakin.

Ja Mariskoolille tiedoksi, että olen kyllä huomioinut että se korkeakoulututkinnon suorittaminen ei aina vaadi säkenöivää älyä, vaan sitkeydellä ja kestävillä perslihaksilla ne maisterin paperit monella alalla irtoavat.
 
vieras
Ei kaikkien pidä olla akateemisia, enkä ainakaan itse tee päätelmiä kenenkään sivistyneisyydestä, tulotasosta tai onnellisuudesta ammatin perusteella. Jokaisen pitäisi yrittää hankkia itselleen sopiva koulutus. Ainakin talouspuolella törmää yllättävän usein ihmisiin, joita hävettää kertoa koulutuksensa. Enpä minä niitä amk-kauppakorkea -tutkintoja osaa järjestykseen laittaa, mutta surullista, jos ihmistä itseään asia harmittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikkien pidä olla akateemisia, enkä ainakaan itse tee päätelmiä kenenkään sivistyneisyydestä, tulotasosta tai onnellisuudesta ammatin perusteella. Jokaisen pitäisi yrittää hankkia itselleen sopiva koulutus. Ainakin talouspuolella törmää yllättävän usein ihmisiin, joita hävettää kertoa koulutuksensa. Enpä minä niitä amk-kauppakorkea -tutkintoja osaa järjestykseen laittaa, mutta surullista, jos ihmistä itseään asia harmittaa.
Järkipuhetta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikkien pidä olla akateemisia, enkä ainakaan itse tee päätelmiä kenenkään sivistyneisyydestä, tulotasosta tai onnellisuudesta ammatin perusteella. Jokaisen pitäisi yrittää hankkia itselleen sopiva koulutus. Ainakin talouspuolella törmää yllättävän usein ihmisiin, joita hävettää kertoa koulutuksensa. Enpä minä niitä amk-kauppakorkea -tutkintoja osaa järjestykseen laittaa, mutta surullista, jos ihmistä itseään asia harmittaa.
Mun mielestä kenenkään ei tarvitte hävetä koulutustaan. Huono ittetunto ihmisellä joka häpeää omaa koulutustaan.
 

Yhteistyössä