Pitäisikö 1v:n osata jo puhua jotain?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Kun ei meidän 1v:tä näytä pätkääkään kiinnostavan. Ölisee omiaan ilman tavuja tai mitään sanojen tapasia äänteitä. Mamma ja pappa tulee JOSKUS. Vauvana ei myöskään koskaan jokeltanut.

Perheemme on kaksikielinen joka ilmeisesti hidastaa puheen kehitystä? Lapselle kyllä puhutaan paljon ja aina kerotaan mitä kaikki hänen osottamansa asiat ovat.

Itse olen alle vuosikkaana puhunut jo verrattaen hyvin, lapsen isä taas oli kuulemma hyvin hidas kehittymään puheen saralla. Missäköhän vaiheessa asialle pitäisi jotain tehdä...?

lilja
Ei tarvitse. ei huolta. Jos ei osaa vielä 3v aletaan puhumaan puheenviivästymästä ja lapsi puheterapiaan. Eli 2v riittää kun tulee yksittäisiä sanoaja ja 3v pitäis osata sanoa lyhyitä lauseita esim. meidän pojalta tulee mamma anna lisää on nyt 2.5v. Olin itsekkin huolissani että onko jotain vikana, mutta ihan normaalia kehitystä. Toiset ovat nopeampia ja toiset hitaampia puheen suhteen ja ylipäätään kaikessa. Jokainen lapsi on yksilö!

Voi kuule, meillä esikoinen vajaa 2v selitti kädet levällään kaikille mahdottomasti, ja kukaan ei saanu sanaakaan selvää :heart: Ja sit ihan 2v synttäreiden kieppeillä puhe selkisi viikossa, ja kerralla. Ei tarvii vielä saada selvää / osata puhua, pääasia on että ääntelee, ja tuottaa erilaisia ääniä, esim. kiljuu tai mörisee.

eräs
parivuotiaana lauseita..

omani 1,5 vuotiaana sanoja ja 2v puhui kuin papupata..
toinen nuorempi jo 1 v lyhyitä lauseita..

siskon poika on 3 v ja puhuu jotain epäselvästi- hänestä neuvola EI OLE huolissaan, joka minusta on kyllä ihmeellistä...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun ei meidän 1v:tä näytä pätkääkään kiinnostavan. Ölisee omiaan ilman tavuja tai mitään sanojen tapasia äänteitä. Mamma ja pappa tulee JOSKUS. Vauvana ei myöskään koskaan jokeltanut.

ap
Ok...

Kyllä minä uskon, että ymmärtää mitä puhun, mutta mistä minä siitäkään varma voisin olla...? Kieltoja ei "ymmärrä", mutta se lienee vain tottelemattomuutta? Siis sana 'ei' ei tarkota lapselle mitään. Sanan 'kiitos' lapsi osaa "viittoa", kun minä sanon ääneen kiitos.

Yhteistyössä